Beide kinderen gaan een vervolgopleiding doen ...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Re: Beide kinderen gaan een vervolgopleiding doen ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 17:21

Ik denk dat ze de eigen bijdrage in de kinderkosten bedoelt?

Ik ben ook nog aan het puzzelen hoe alles gaat lopen, oudste is bijna 18, studeert al (gelukkig spaarpotje), maar KGB en kinderbijslag stoppen natuurlijk. Ze werkt wel, maar verdient echt nog niet zoveel dat ze zelf echt substantieel kan bijdragen, dus dan wordt het misschien bijlenen als het anders niet lukt.

Faelynn

Berichten: 3150
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 17:34

Ik denk dat er al veel tips genoemd zijn, maar inderdaad, Nederland heeft al enorm veel aanvullingen, vangnetten en ondersteuningen. Ze krijgen waarschijnlijk financiële ondersteuning van duo, zelfs al is dit niet aanvullend, iedereen krijgt basis, daarnaast kan je kijken naar een studenten OV.
Verder is het ook keuzes maken in het leven, hoe hard dit misschien ook klinkt, kinderen zijn nou eenmaal duur en een paard ook. Beide zijn niet noodzakelijk, maar een keuze van mensen om te nemen. Als je daar voor kiest heb je daar ook de verantwoordelijkheid voor. En ik mag aannemen dat je kinderen in dit geval de prioriteit hebben en niet je paard (tenzij je je kinderen liever verkoopt? :Y) grapje natuurlijk)

Ik zou alles dus even rustig laten bezinken, en goed nadenken en uitrekenen wat je mogelijkheden zijn. Extra werken een optie? Kunnen de kinderen misschien zelf wat bijdragen? Lijkt mij goed voor de opvoeding, leren wat de waarde van geld is, maar alleen als het niet ten koste gaat van hun opleiding. Wat is er mogelijk en wat heeft voor jou prioriteit, schrijf dat eens voor jezelf op.
Het klinkt of je al behoorlijk rijk bent met 2 kinderen en een paard (niet rijk als in geld, maar het geluk dat je al deze mooie dingen in je leven mag hebben en daar dankbaar voor zijn :j ) Wil je geen van deze dingen kwijt, dan moet je een manier vinden om aan extra inkomen te komen, anders moet er iets weggestreept worden, in dit geval waarschijnlijk het paard.
Dan zou je nog kunnen bekijken of je je paard misschien ipv verkopen kan verleasen oid, zodat het wel jou paard blijft, maar de kosten zolang nodig gedrukt worden. Probeer te denken in wat wel kan en wat je wel hebt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34673
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 18:44

Ik heb mijn studie ook zelf moeten betalen, en naast mijn studie gewerkt. Ben het eens met de mensen hier die aangeven dat dit ook een prima optie is. Ik had ook geen recht op aanvullende beurs en heb het gered met rood staan op de bank. Achteraf niet slim gezien de rente. Maar toen ik eenmaal afgestudeerd was en een baan had is dat helemaal goed gekomen.

Area51
Berichten: 794
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Beide kinderen gaan een vervolgopleiding doen ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 19:02

In mijn omgeving was het heel normaal je studie en woonruimte (grotendeels) zelf te betalen. En ik ben onder de 30 ;)
Lening in combinatie met een bijbaan en natuurlijk een studenten-ov kaart. Heb wel wat schuld maar dat is prima te overzien nu ik een ‘gewone’ baan heb.
Was hard werken, maar heb hier echt geen zorgen over gehad en heb gewoon een hele leuke studententijd gehad.

Lente
Berichten: 27802
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Re: Beide kinderen gaan een vervolgopleiding doen ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 21:09

Mijn kinderen betalen hun studie zelf. Niet omdat ik dat niet kan maar omdat ik het een wezenlijk onderdeel van je ontwikkeling vind om op eigen benen te gaan staan.

Mijn dochter van 17 doet een MBO opleiding. Daarvoor heeft ze dit jaar nog geen studiegeld hoeven te betalen maar wel boeken en kleding. Wij hebben dingen voorgeschoten, zij heeft terugbetaald.

Mijn oudste van 19 gaat dit weekend de deur uit. Wilde ze zelf graag, was ook nodig. Die studeert momenteel niet en was enigszins geneigd om haar handje op te houden. We steunen maandelijks de hoogte van de huurtoeslag tot ze dit uitgekeerd krijgt, daarna krijgen we dit terug.

Wanneer zij in september weer gaat studeren komt ze rond van een uitwonende beurs, een lening en een baan. Bij een huur van ruim 600 euro.

Gaat pittig worden voor haar maar ook zij maakt keuzes. En aan keuzes hangen prijskaartjes.

Eleeke

Berichten: 2040
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 22:03

Lente schreef:
Mijn kinderen betalen hun studie zelf. Niet omdat ik dat niet kan maar omdat ik het een wezenlijk onderdeel van je ontwikkeling vind om op eigen benen te gaan staan.

Mijn dochter van 17 doet een MBO opleiding. Daarvoor heeft ze dit jaar nog geen studiegeld hoeven te betalen maar wel boeken en kleding. Wij hebben dingen voorgeschoten, zij heeft terugbetaald.

Mijn oudste van 19 gaat dit weekend de deur uit. Wilde ze zelf graag, was ook nodig. Die studeert momenteel niet en was enigszins geneigd om haar handje op te houden. We steunen maandelijks de hoogte van de huurtoeslag tot ze dit uitgekeerd krijgt, daarna krijgen we dit terug.

Wanneer zij in september weer gaat studeren komt ze rond van een uitwonende beurs, een lening en een baan. Bij een huur van ruim 600 euro.

Gaat pittig worden voor haar maar ook zij maakt keuzes. En aan keuzes hangen prijskaartjes.


Ik vind dit pittig klinken, maar dat komt wellicht ook doordat ik herken hoe ik opgevoed ben, en ik had zo graag meer steun gehad.


Mijn ouders hebben me opgevoed zoals jij dat nu bij jouw kinderen doet. En dat heeft me beperkt in mijn ontwikkeling. Omdat ik altijd bezig was met: geld verdienen, voor mezelf zorgen en zelfstandig zijn had ik in mijn hoofd niet de ruimte om me volledig te concentreren op mijn studie.
Ik voelde me nooit veilig en had altijd het gevoel dat alles elk moment helemaal verkeerd kon lopen.
Juist omdat ik zo jong al alles zelf moest doen.

Ja ik ben zeer zelfstandig, en heb een HBO+ baan zonder afgeronde Bachelor of Master. Maar zelfs nu op mijn 50e voel ik me daardoor beperkt.

Dus ik heb mijn kinderen veel meer gesteund en geholpen. Dochter wordt morgen 28 en is ondanks dat een heel zelfstandig mens die fulltime werkt afgestudeerd is en allang geen steun meer nodig heeft van ons.
Mijn veel jongere zoon van 16 zullen we net zo steunen, zodat ook hij de ruimte heeft om de studie te doen die hij graag wil.

Uiteraard zijn er andere manieren waarop ik ze help zelfstandig te worden, maar ik vind veiligheid bieden met ons als vangnet heel belangrijk.

Lente
Berichten: 27802
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Re: Beide kinderen gaan een vervolgopleiding doen ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 22:07

Oh maar wacht... We zijn wel een vangnet hoor :j

Dat zijn we eerder juist iets teveel geweest. Dat heeft een beetje lakse kinderen gecreëerd die niet geneigd waren tot ontwikkeling te komen omdat ze er vanuit gingen dat mama de boel wel kwam redden.

Dat doen we dus niet meer.

Als zij zich inzetten zullen we ze absoluut steunen.

senna21

Berichten: 11862
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 23:05

Mijn ouders hadden een potje geld gespaard voor ieder kind (5). Niet om alles van te kunnen betalen, maar je kon er aanspraak op maken als je het nodig was. Bijvoorbeeld bij het inrichten van het eerste huis, halen rijbewijs, als buffer voor studiekosten o.i.d.
Het heeft ons niet lui gemaakt, maar we voelden ons wel gesteund.

scrabbel

Berichten: 948
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 01:36

Eva1975 schreef:
Zoon is 18 en dochter bijna 16.

Aanvullend komt zoon niet voor in aanmerking vanwege vader zijn salaris.

Bijdrage van mijn kant voor zoon is vastgesteld door de advocaat en hier kan ik niet van afwijken vanwege te veel gedoe met ex dan.
En dat bedrag is al ruim meer als nu mijn stalgeld ... ik wil zelf ook nog wel een beetje kunnen leven.



Sorry hier ga ik heel hard op. Je vind het erg dat je zoon meer kost dan je stalgeld voor je paard!

Het is jouw keuze geweest hem op deze aarde te zetten. Daar had hij geen inbreng in.

Ik zie dit door mijn bril (mijn moeder die spijt had van kinderen). Dit gevoel krijg ik hier ook. Kinderen die bij papa wonen en mama die klaagt dat ze moet betalen voor haar eigen kroost. Indien dit het geval is hoop ik dat je nog heel veel mag betalen.

Mijn ouders hebben ook niks aan mijn studie betaald ondanks goed inkomen. Hier hoor ik, arme ik. Ik moet mijn paard misschien wel doen. Omdat de kinderen die ik op deze aarde heb gezet en studie willen doen. Dit was JOUW keuze. De schade die je je kind daarmee doet is zo groot dat je dat nooit volledig kunt beseffen!

capopjekop

Berichten: 30661
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Beide kinderen gaan een vervolgopleiding doen ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 06:27

Knap dat je die conclusie uit een zin kunt halen. Deze vrouw is overstuur omdat ze haar paard moet verkopen om de studie van de kinderen te kunnen betalen. Mag ze even emotioneel zijn? Een paard is geen ding, maar een levend wezen waar je als eigenaar met heel je hart van houdt. Ik vind het heel rot om te lezen dat jij getekend bent door je ouders, maar ik vind je toon richting ts wel erg hard.

Als mijn ouders iets wat belangrijk voor ze was hadden moeten laten om mijn studie te bekostigen dan zou ik hun geld niet eens willen. Je weet niet hoe haar kinderen erin staan en projecteert nu je eigen gevoel op de situatie van ts.

tita

Berichten: 19754
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Beide kinderen gaan een vervolgopleiding doen ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 06:36

Om jou te kunnen helpen zullen we iets meer informatie moeten hebben

Wonen de kinderen bij jou?
Het is het niet raar dat er opnieuw berekeningen worden gemaakt na bepaalde periode

En is ook geen schande om verdrietige hebben over je paard.
Probeer hem te houden want jouw leven is ook belangrijk

LWDaisy

Berichten: 4785
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 08:05

scrabbel schreef:
Eva1975 schreef:
Zoon is 18 en dochter bijna 16.

Aanvullend komt zoon niet voor in aanmerking vanwege vader zijn salaris.

Bijdrage van mijn kant voor zoon is vastgesteld door de advocaat en hier kan ik niet van afwijken vanwege te veel gedoe met ex dan.
En dat bedrag is al ruim meer als nu mijn stalgeld ... ik wil zelf ook nog wel een beetje kunnen leven.



Sorry hier ga ik heel hard op. Je vind het erg dat je zoon meer kost dan je stalgeld voor je paard!

Het is jouw keuze geweest hem op deze aarde te zetten. Daar had hij geen inbreng in.

Ik zie dit door mijn bril (mijn moeder die spijt had van kinderen). Dit gevoel krijg ik hier ook. Kinderen die bij papa wonen en mama die klaagt dat ze moet betalen voor haar eigen kroost. Indien dit het geval is hoop ik dat je nog heel veel mag betalen.

Mijn ouders hebben ook niks aan mijn studie betaald ondanks goed inkomen. Hier hoor ik, arme ik. Ik moet mijn paard misschien wel doen. Omdat de kinderen die ik op deze aarde heb gezet en studie willen doen. Dit was JOUW keuze. De schade die je je kind daarmee doet is zo groot dat je dat nooit volledig kunt beseffen!


Waar lees jij de dingen waar jij je conclusie op baseert?
Ik lees dat deze moeder bereid is haar paard (je weet wel, haar eigen hobby) te verkopen, gezien de studie van haar zoon meer zal kosten dan het stalgeld van haar paard.

Ik lees ook echt nergens dat de kinderen bij hun vader wonen - heb ik daar overheen gelezen?
Als dit zo is - waarom zouden ze niét bij hun vader mogen wonen? Dat is ook een ouder.

En tuurlijk hebben deze 2 mensen deze 2 kinderen op de wereld gezet - maar dat betekent heus niet automatisch dat je je als ouder blauw moet betalen aan studiekosten. Dak boven hun hoofd, kleren aan hun lijf, eten in hun maag. Gezonde dosis liefde. En wil je studeren? Dan zie ik er geen graten in om je kind een baantje te laten nemen zodat hij/zij financieel kan bijspringen. Je moét niet studeren hoor.

Scrabbel, jij gaat heel hard op JOUW situatie. Je ziet dit - zeg je zelf al - door JOUW bril. L*llig voor jou dat jouw ouders spijt hadden van hun kinderen - maar dat schuldgevoel hoef je een ander niet aan te praten. Mocht TS spijt hebben van haar kinderen, zou ze net niét bereid zijn haar paard te verkopen om haar kinderen te laten studeren. Waar jij "arme ik" denkt te lezen - ik zie het niet.

TS, ik hoop dat je je paard niét verkoopt. Je bent moeder, je bent een ouder - maar je bent ook een individu. Als jouw kinderen mogen studeren (want dat is het: mogen), dan mag jij ook een hobby. Daar werk je tenslotte voor - ook voor jezelf. Je kinderen kunnen financieel heus een beetje bijspringen, daar gaan ze niet van dood, en ze zullen des te meer appreciatie hebben voor hun studie als ze beseffen hoeveel die nu net kost. Je bent heus geen slechte moeder als je hen deels voor hun eigen studie laat betalen en leert omgaan met "het leven en financiën".

DDDara
Berichten: 992
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 11:52

Suzanne F. schreef:
Aanvullende beurs zullen ze niet krijgen als vader een hoog salaris heeft. Dat is jammer, maar goed. Er is een basisbeurs en gratis OV. Dat scheelt al een eind. Voor je zoon op kamer is dat een uitwonende beurs en voor je dochter inwonend. Maar beide krijgen een basisbeurs en gratis OV.

Je zegt dat je alimentatie moet betalen? Dat snap ik niet. Moet jij betalen aan vader? Of krijgen de kinderen alimentatie van vader?
Of bedoel je dat die alimentatie dan naar hun gaat? Want daar is hij voor bedoeld natuurlijk, niet om een paard van te houden.
In principe komen ze een eind met een basisbeurs, gratis OV en de alimentatie. Zou kunnen dat je nog wat bij moet leggen maar als je dit echt niet kan dan kunnen ze gaan werken naast de studie. Of gaan lenen bij Duo.


Dit vind ik een goede vraag.

Want ja als je nu de alimentatie gedeeltelijk gebruikt om je paard van te betalen ja dat ben ik het er mee eens dat het paard verkocht zou moeten worden.

Maar als jij gewoon werkt om je paard te kunnen onderhouden zou, ik dat niet zo maar opgeven, je hebt ook gewoon dingen nodig voor je zelf, om zelf te kunnen genieten. Dan zullen die kinderen een baantje moeten zoeken of een lening moeten nemen, of papa lief aan moeten kijken of die het niet voor hen wil betalen. Jij kan wel wat besparen op je paard, geen nieuwe dekjes, geen wedstrijden iets minder luxe misschien een les minder, zodat je zo veel mogelijk kan helpen.
Maar je hoeft je zelf echt niet op te offeren voor je kinderen, die kunnen zelf ook wel wat minder luxe leven om hun studie te kunnen/ mogen doen.

Maar mocht je nu al maandenlijks moeite hebben om de eindjes aan elkaar te breien is het verkopen van je paard misschien wel een opluchting.

Maar ik zou eerst alle hier boven genoemde opties nog is na gaan zodat je zeker weet dat je niet ergens geld laat liggen.

DDDara
Berichten: 992
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 11:59

LWDaisy schreef:
scrabbel schreef:




Sorry hier ga ik heel hard op. Je vind het erg dat je zoon meer kost dan je stalgeld voor je paard!

Het is jouw keuze geweest hem op deze aarde te zetten. Daar had hij geen inbreng in.

Ik zie dit door mijn bril (mijn moeder die spijt had van kinderen). Dit gevoel krijg ik hier ook. Kinderen die bij papa wonen en mama die klaagt dat ze moet betalen voor haar eigen kroost. Indien dit het geval is hoop ik dat je nog heel veel mag betalen.

Mijn ouders hebben ook niks aan mijn studie betaald ondanks goed inkomen. Hier hoor ik, arme ik. Ik moet mijn paard misschien wel doen. Omdat de kinderen die ik op deze aarde heb gezet en studie willen doen. Dit was JOUW keuze. De schade die je je kind daarmee doet is zo groot dat je dat nooit volledig kunt beseffen!


Waar lees jij de dingen waar jij je conclusie op baseert?
Ik lees dat deze moeder bereid is haar paard (je weet wel, haar eigen hobby) te verkopen, gezien de studie van haar zoon meer zal kosten dan het stalgeld van haar paard.

Ik lees ook echt nergens dat de kinderen bij hun vader wonen - heb ik daar overheen gelezen?
Als dit zo is - waarom zouden ze niét bij hun vader mogen wonen? Dat is ook een ouder.

En tuurlijk hebben deze 2 mensen deze 2 kinderen op de wereld gezet - maar dat betekent heus niet automatisch dat je je als ouder blauw moet betalen aan studiekosten. Dak boven hun hoofd, kleren aan hun lijf, eten in hun maag. Gezonde dosis liefde. En wil je studeren? Dan zie ik er geen graten in om je kind een baantje te laten nemen zodat hij/zij financieel kan bijspringen. Je moét niet studeren hoor.

Scrabbel, jij gaat heel hard op JOUW situatie. Je ziet dit - zeg je zelf al - door JOUW bril. L*llig voor jou dat jouw ouders spijt hadden van hun kinderen - maar dat schuldgevoel hoef je een ander niet aan te praten. Mocht TS spijt hebben van haar kinderen, zou ze net niét bereid zijn haar paard te verkopen om haar kinderen te laten studeren. Waar jij "arme ik" denkt te lezen - ik zie het niet.

TS, ik hoop dat je je paard niét verkoopt. Je bent moeder, je bent een ouder - maar je bent ook een individu. Als jouw kinderen mogen studeren (want dat is het: mogen), dan mag jij ook een hobby. Daar werk je tenslotte voor - ook voor jezelf. Je kinderen kunnen financieel heus een beetje bijspringen, daar gaan ze niet van dood, en ze zullen des te meer appreciatie hebben voor hun studie als ze beseffen hoeveel die nu net kost. Je bent heus geen slechte moeder als je hen deels voor hun eigen studie laat betalen en leert omgaan met "het leven en financiën".


Het bij de vader wonen komt uit het feit dat ze aangeeft dat ZIJ alimentatie moet betalen. Dus die vraag is logische. En ze schrijft ook letterlijk dat het bedrag dat ZIJ aan haar zoon MOET betalen hoger is dan haar stalgeld.
Dus een logische vraag zou nu dus zijn hoe dit zit of of deze info echt klopt of dat het verkeerd geformuleerd is.

Eva1975
Berichten: 516
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Beide kinderen gaan een vervolgopleiding doen ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-24 12:52

Kinderen wonen 50/50 bij mij.

We hebben een kinderrekening waar nu geld op komt om alles behalve eten van te betalen.
Hier storten zowel vader als ik geld op voor school, kleding enz.

Ik ontvang geen partneralimentatie.

Berekening laten maken bij de advocaat omdat er veel dingen veranderd zijn sinds de scheiding. En daarin gelijk mee laten nemen hoe bij uitwonende student. Het betreft voor zoon dus de ouderbijdrage waar DUO mee rekent voor een eventuele aanvullende beurs.

Natuurlijk moeten ook de kinderen een baantje en daar kunnen ze dan alle extra's van doen die ze willen doen. Maar ik vind het mijn plicht (en die van vader) om te zorgen dat ze wel een dak boven hun hoofd hebben tijdens de studie en ook nog wat kunnen eten. En zonder torenhoge studieschuld hun opleiding af kunnen ronden.

Paard in de verkoop wil niet zeggen dat ik helemaal niets meer met paarden kan of wil doen. Dus een hobby heb ik echt nog wel. Alleen niet meer met een eigen paard waar je dus maandelijks stalling voor moet betalen en ook de kosten voor de smid, veearts enz niet meer hebt.

Beter nu de keuze maken als strakjes echt moeten en beestje aan de eerste de beste mee moeten geven omdat ik toch in de problemen kom.


Ik ben wel blij met de linkjes voor de reiskostenvergoeding voor onder de 18.

Een aanname dat ik spijt zou hebben van de kinderen vind ik echt nergens op slaan.

Dreamboy

Berichten: 2451
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 12:53

capopjekop schreef:
Knap dat je die conclusie uit een zin kunt halen. Deze vrouw is overstuur omdat ze haar paard moet verkopen om de studie van de kinderen te kunnen betalen. Mag ze even emotioneel zijn? Een paard is geen ding, maar een levend wezen waar je als eigenaar met heel je hart van houdt. Ik vind het heel rot om te lezen dat jij getekend bent door je ouders, maar ik vind je toon richting ts wel erg hard.

Als mijn ouders iets wat belangrijk voor ze was hadden moeten laten om mijn studie te bekostigen dan zou ik hun geld niet eens willen. Je weet niet hoe haar kinderen erin staan en projecteert nu je eigen gevoel op de situatie van ts.


Een paard is een levend wezen waar je van houd. En kinderen dan? Ik heb zelf twee kinderen en bijna mijn hele leven paarden. Ik heb ook voor de vervelende kwestie gestaan dat ik mijn paard moest verkopen door een scheiding. Inmiddels heb ik al weer heel wat jaren een paard en de kinderen zijn inmiddels het huis uit. Maar als ik moet kiezen tussen een goede toekomst voor mijn kinderen of de luxe van een paard, dan gaan mijn kinderen toch echt voor. Ze zal het vast niet zo bedoelen maar het komt wel heel egoistisch over, alsof haar paard boven haar kinderen staat.

Eleeke

Berichten: 2040
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 12:57

Er wordt hier ,heb ik het idee, een soort van uit gegaan dat de vader alimentatie moet betalen.

TS kan weinig anders doen dan wat er is vastgesteld, tenzij ze daartegen wil "procederen".

Als je daarom je paard moet verkopen is dat uiteraard hartstikke verdrietig.
Veel opties heb je dan niet, tenzij het een mogelijkheid voor je is om een baan te vinden die meer salaris biedt.

capopjekop

Berichten: 30661
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 13:10

Dreamboy schreef:
capopjekop schreef:
Knap dat je die conclusie uit een zin kunt halen. Deze vrouw is overstuur omdat ze haar paard moet verkopen om de studie van de kinderen te kunnen betalen. Mag ze even emotioneel zijn? Een paard is geen ding, maar een levend wezen waar je als eigenaar met heel je hart van houdt. Ik vind het heel rot om te lezen dat jij getekend bent door je ouders, maar ik vind je toon richting ts wel erg hard.

Als mijn ouders iets wat belangrijk voor ze was hadden moeten laten om mijn studie te bekostigen dan zou ik hun geld niet eens willen. Je weet niet hoe haar kinderen erin staan en projecteert nu je eigen gevoel op de situatie van ts.


Een paard is een levend wezen waar je van houd. En kinderen dan? Ik heb zelf twee kinderen en bijna mijn hele leven paarden. Ik heb ook voor de vervelende kwestie gestaan dat ik mijn paard moest verkopen door een scheiding. Inmiddels heb ik al weer heel wat jaren een paard en de kinderen zijn inmiddels het huis uit. Maar als ik moet kiezen tussen een goede toekomst voor mijn kinderen of de luxe van een paard, dan gaan mijn kinderen toch echt voor. Ze zal het vast niet zo bedoelen maar het komt wel heel egoistisch over, alsof haar paard boven haar kinderen staat.


Ze zegt toch ook haar paard te willen verkopen als dat nodig is. Maar dat betekent niet dat ze dat niet rot mag vinden en er even van baalt. Dat lijkt me juist een hele normale reactie. Het is geen fiets die je even snel verkoopt.

Dus ik vind het nogal wat dat ze op basis van een paar berichten als egoïstisch wordt bestempeld. Juist als je zelf in de situatie hebt gezeten zou ik iets meer empathie verwachten :o

Miss_Mii21

Berichten: 542
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 13:11

Lastige situatie.
Ik werkte elke zaterdag 8 uur, door de weeks soms nog 2/3 uur. Daar kon ik m'n boodschappen van betalen en telefoonrekening.
Meer kon ik ook niet werken, school eiste 40 uur per week beschikbaarheid.
De stufi (toen uitwonend)kon ik inzetten voor m'n collegegeld. De "overige" woonlast-kosten , werden gedekt uit een gezamenlijk potje van m'n ouders + wat ik in vakantie's extra verdiende ging daar ook bij.

Kijk inderdaad eens naar de ov kaart, dat scheelt weer reiskosten. En evt bijlenen - let wel op dat dit later wel gedoe geeft bij een hypotheek aanvraag maar op het moment kan je met een modaal inkomen niet eens een huis kopen dus wat dat betreft.. kan je ook voor lief nemen, probleem om later op te lossen.
Je kan ook zeggen werken in het weekend -> collegegeld betalen van krediet van DUO - vakantiegeld ook inzetten voor collegegeld waardoor je minder krediet hebt.. en dan even doorbikkelen die jaren. Of je leent maximaal en gaat dat als kind zijnde aflossen na je studie, omdat je dan vermoedelijk toch wel meer verdient.
Ik wilde geen grote studieschuld, maar soms heb je geen keuze. Een studie is een levenslange investering, je kan er ook voor kiezen om die op later moment in werkende leven af te gaan lossen. Er kan best wat bijgeleend worden, ik zie max 700. Maar let wel op, de generatie 'leve lang het lenen' met tonnen schuld ,heeft wel een probleem met bv een huis kopen. Dus leen wel slim.

paars

Berichten: 5587
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 13:16

De kinderen kunnen wel iets willen maar het moet ook kunnen. Hoe denken je kinderen zelf over hun aandeel? Heb je gevraagd: hoe denk je dat aan te gaan pakken, zoon?

Dreamboy

Berichten: 2451
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 13:17

capopjekop schreef:
Dreamboy schreef:

Knap dat je die conclusie uit een zin kunt halen. Deze vrouw is overstuur omdat ze haar paard moet verkopen om de studie van de kinderen te kunnen betalen. Mag ze even emotioneel zijn? Een paard is geen ding, maar een levend wezen waar je als eigenaar met heel je hart van houdt. Ik vind het heel rot om te lezen dat jij getekend bent door je ouders, maar ik vind je toon richting ts wel erg hard.

Als mijn ouders iets wat belangrijk voor ze was hadden moeten laten om mijn studie te bekostigen dan zou ik hun geld niet eens willen. Je weet niet hoe haar kinderen erin staan en projecteert nu je eigen gevoel op de situatie van ts.


Een paard is een levend wezen waar je van houd. En kinderen dan? Ik heb zelf twee kinderen en bijna mijn hele leven paarden. Ik heb ook voor de vervelende kwestie gestaan dat ik mijn paard moest verkopen door een scheiding. Inmiddels heb ik al weer heel wat jaren een paard en de kinderen zijn inmiddels het huis uit. Maar als ik moet kiezen tussen een goede toekomst voor mijn kinderen of de luxe van een paard, dan gaan mijn kinderen toch echt voor. Ze zal het vast niet zo bedoelen maar het komt wel heel egoistisch over, alsof haar paard boven haar kinderen staat.


Ze zegt toch ook haar paard te willen verkopen als dat nodig is. Maar dat betekent niet dat ze dat niet rot mag vinden en er even van baalt. Dat lijkt me juist een hele normale reactie. Het is geen fiets die je even snel verkoopt.

Dus ik vind het nogal wat dat ze op basis van een paar berichten als egoïstisch wordt bestempeld. Juist als je zelf in de situatie hebt gezeten zou ik iets meer empathie verwachten :o[/quote]

Misschien even beter lezen. Ik schrijf dat ze het vast niet zo bedoelt maar dat het egoistisch over komt. Ik zeg niet dat ze egoistisch is.

senna21

Berichten: 11862
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Beide kinderen gaan een vervolgopleiding doen ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 22:19

Volgens mij heeft het Nibud waardevolle hulpmiddelen om kosten te berekenen, zowel voor gezinnen als studenten.
Wellicht helpt jullie dat om overzicht te krijgen voordat je drastische beslissingen neemt.