U heeft een puber bij u, u mag geen wijn kopen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kairos
Berichten: 2722
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 17:08

Zebrastreep schreef:
Ja ze hebben daarin gelijk.

Ik mocht een hele tijd terug ook geen alcohol kopen samen met een kennis die had geen ID kaart mee maar was ook al dik in de 20. We kregen het absoluut niet mee.

Oplossing is je kind in de auto en dan nog een keer naar binnen lopen om het te kopen dan is het denk ik geen probleem.

Kind vooruit sturen door de poortjes zou mijn oplossing zijn, gewoon bij de kassa door laten lopen onder het mom van ‘ik heb niets.’

Dreamboy

Berichten: 2463
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 17:10

jasz schreef:
Mijn vader had het laatst ook toen hij sterke drank wilde kopen. Mijn broer was erbij en is al 25, maar was z'n ID vergeten. Ze kregen het niet mee.
Na even discussie hebben ze het maar gelaten en zijn eerst andere boodschappen gaan doen, toen is m'n vader alleen terug gegaan. Toen kreeg hij het alsnog niet mee want volgens de cassière zou hij het dan aan z'n zoon geven. Wtf. Dat vond ik wel heel ver gaan. Toen zijn ze nog weer later maar weer terug gegaan toen er een andere dienst begonnen was en kregen ze het zo mee, ondanks dat mijn broer er toen wel bij was.


Dat gaat inderdaad ver en dat is ook niet aan haar. Op zo'n moment had ik toch echt om haar leidinggevende gevraagd. Regels zijn regels maar zij hoeft deze niet aan te passen.

Enzo_Ollie

Berichten: 797
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 17:11

Nouja, je ID meehebben is in principe wettelijk verplicht dus het zou geen probleem moeten zijn.
en dat vragen is ook heel lastig, heb het een keer gevraagd aan iemand die 30 bleek te zijn :+

Snap dat je het vind, maar ik denk dat de supermarkthouder/slijterij in dit geval z'n eigen winkel belangrijker vindt dan die fles drank voor z'n klant, hoe l*llig dat ook klinkt. De boetes zijn echt hoog en het risico is gewoon groot dat het stiekem een controleur is.

wel heel vreemd idd dat het je toen niet meer gevraagd werd. Ik had overigens afgelopen zomer op een feest dat de barman eerst om m'n id vroeg, toen nog een keer keek en zei "oh laat maar hoeft niet". Heb dan liever dat ze op m'n 30e nog naar mn id vragen hoor :P

@dreamboy, maar de kans is groot dat de regel is dat ze het niet mee mocht geven.
snap dat het belachelijk overkomt maar wordt aub niet boos op de cassieres -O-
Laatst bijgewerkt door Enzo_Ollie op 21-03-24 17:12, in het totaal 1 keer bewerkt

ontherun
Berichten: 4968
Geregistreerd: 24-05-07
Woonplaats: Niemandsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 17:12

En dat laatste is het doorslaan. Er is geen controleur die eerst drie uur gaat posten bij de winkel om dat allemaal te checken.
En echt, ik snap de cassieres, dat is ook niet altijd makkelijk. Ik vind ook niet dat die (9 van de 10 dan) doorslaan, maar ik vind dat de regel doorslaat. En al helemaal als je nog geen fles wijn meer kunt kopen bij je week boodschappen als je een kind in een buggy erbij hebt. Dan slaan we gewoon door in dit land. En nogmaals, daarmee bedoel ik dus de regels en niet de cassieres voordat die weer op hun achterste poten staan. Heb zelf ook tabak verkocht, ik ging niet aan een duidelijke 65 plus set een id vragen, kom toch op. Een controleur had een moeilijke aan ons gehad toen hoor. Tot 25 legitimeren en bij twijfel vragen. De gemiddelde 50 jarige is geen twijfel geval. Maar sommige zijn zo ‘bang’ voor mystery shoppers dat er gewoon doorgeslagen wordt.

BrankaZ

Berichten: 3895
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 17:12

axel_1997 schreef:
De regels zijn zo strikt om het eenvoudig en duidelijk te houden.
Supermarkten hanteren drie regels.
1: Geen 18 is geen druppel.
2: samen kopen is samen legitimeren.
3: de verantwoordelijkheid van de supermarkt eindigt bij de deur.

Door die regels altijd toe te passen en er nooit van af te wijken voorkomen ze dat de caissière discussies moet voeren over ‘waarom zij wel en ik niet’.

18 en 17 krijgen het niet mee want 32 en 3 krijgen het ook niet mee.

Ik ben niet de gene die het jou niet wil verkopen. Maar van de overheid mag ik het jou niet verkopen.

Ik mag het wel verkopen aan een ouder die het misschien later wel aan een kind geeft. Want wat er buiten de muren van de supermarkt gebeurt is niet mijn verantwoordelijkheid. Wat er hier binnen gebeurt wel.

Kleinigheid is dat men pas vanaf 14 jaar verplicht is om een legitimatiebewijs bij zich te hebben. Dus die 3-jarige die door mama mee naar de winkel wordt genomen (omdat alleen thuis laten niet kan) kan zich niet eens legitimeren. En als je zelfs een volwassen iemand met een peuter de alcoholhoudende dranken weigert te verkopen kan je net zo goed stoppen met de verkoop daarvan.

Wintu

Berichten: 3036
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-24 17:13

Amber_anne schreef:
Ik snap de discussies in de winkel zelf niet zo goed. Je weet dat de regel is tot 25 tonen en als er om gevraagd wordt en je hebt het niet mee dan krijg je het niet. Als je een kind bij je hebt die onder de 18 is dan is er een mogelijkheid dat je het niet mee krijgt

De kassière maakt de regels niet en kan ze ook niet veranderen

Stop met mensen lastig vallen die gewoon hun beroep willen uitvoeren. Als je echt een standpunt wilt maken dan ga je maar in Den Haag protesteren.


Voor ts: vind je het vervelend dat je de alcohol niet mee kreeg of dat je het idee hebt dat de kassière je neerzette als een type die alcohol aan haar minderjarige zoon geeft?


Als je al jaren in een winkel komt en er is nog nooit iets van gezegd en ineens mag je geen wijn bij je boodschappen hebben als je puberzoon mee is, dan moeten ze niet zeuren bij de kassa als ik om uitleg vraag. Dan hadden ze deze regel standaard moeten hanteren, dan krijg je ook geen discussie aan de kassa. Dus ik doe als klant niet moeilijk en ik val ze niet lastig.

Ik had met beide moeite.

Enzo_Ollie

Berichten: 797
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 17:14

@ontherun niemand zal naar mensen van die leeftijd een id vragen lijkt mij (behalve de mensen die daarna op twitter willen zetten dat ze mensen blij hebben gemaakt :P ), het is precies wat je zegt tot 25 legitimeren en bij twijfel vragen.

Wintu

Berichten: 3036
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-24 17:16

axel_1997 schreef:
De regels zijn zo strikt om het eenvoudig en duidelijk te houden.
Supermarkten hanteren drie regels.
1: Geen 18 is geen druppel.
2: samen kopen is samen legitimeren.
3: de verantwoordelijkheid van de supermarkt eindigt bij de deur.

Door die regels altijd toe te passen en er nooit van af te wijken voorkomen ze dat de caissière discussies moet voeren over ‘waarom zij wel en ik niet’.

18 en 17 krijgen het niet mee want 32 en 3 krijgen het ook niet mee.

Ik ben niet de gene die het jou niet wil verkopen. Maar van de overheid mag ik het jou niet verkopen.

Ik mag het wel verkopen aan een ouder die het misschien later wel aan een kind geeft. Want wat er buiten de muren van de supermarkt gebeurt is niet mijn verantwoordelijkheid. Wat er hier binnen gebeurt wel.


Ik snap die zin samen kopen is samen legitimeren niet zo goed, kind kon zich prima legitimeren en ik ook, schoten we enkel niets mee op :+

ontherun
Berichten: 4968
Geregistreerd: 24-05-07
Woonplaats: Niemandsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 17:17

Enzo_Ollie schreef:
@ontherun niemand zal naar mensen van die leeftijd een id vragen lijkt mij (behalve de mensen die daarna op twitter willen zetten dat ze mensen blij hebben gemaakt :P ), het is precies wat je zegt tot 25 legitimeren en bij twijfel vragen.


En dan nog, dan mopperen ze nog als ik hem wel heb en mijn moeder niet ofzo. Je ziet toch duidelijk dat zij ouder is en ik ben ondertussen ook al 8 jaar 25 :')

Wintu

Berichten: 3036
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-24 17:17

Enzo_Ollie schreef:
Heb niet alles gelezen, maar de (camping)supermarkt waar ik 10 jaar geleden werkte mocht ik het ook niet doen. De AH waar mijn zusje heeft gewerkt mocht het ook niet. Dat heeft niks met doorslaan te maken, maar je mag onder de 18 geen alcohol kopen. Winkels die het wel meegeven aan iemand van 16 die samen met een volwassene is lopen het risico op grote boetes of zodat ze geen alcohol meer mogen verkopen. De kans dat die 16-jarige het opdrinkt is vaak redelijk groot, bij een kind van 3 is dat weer anders. Dus het beleid dat Axel_1997 noemt vind ik heel duidelijk en kan nooit discussie oplopen.

@miss_lizje in veel alcoholvrij drank zit wel nog iets, daarom moesten wij het ook daarbij vragen

@jasz dat is wel hoe het hoort, het had niet meegegeven mogen worden. Tot en met 25 is id-kaart laten zien, dus het is eigenlijk stom van je broer dat ie mee naar binnen ging de 1e keer. Diegene achter de kassa hoort zeker in zulke gevallen altijd te denken dat je een controleur bent, als je broer dat geweest was had de winkel nu een boete van een paar duizend euro (dacht ik)

Ik ben ook 25 en het word zo goed als nooit gevraagd maar ik heb 'm altijd al zowat in m'n hand. Ik weet dat het moet dus waarom zou ik een cassiere in de verlegenheid brengen.


Dus je zegt eigenlijk dat ouders van 16 jarigen hun kinderen vaak drank geven?

ontherun
Berichten: 4968
Geregistreerd: 24-05-07
Woonplaats: Niemandsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 17:20

Wintu schreef:
Enzo_Ollie schreef:
Heb niet alles gelezen, maar de (camping)supermarkt waar ik 10 jaar geleden werkte mocht ik het ook niet doen. De AH waar mijn zusje heeft gewerkt mocht het ook niet. Dat heeft niks met doorslaan te maken, maar je mag onder de 18 geen alcohol kopen. Winkels die het wel meegeven aan iemand van 16 die samen met een volwassene is lopen het risico op grote boetes of zodat ze geen alcohol meer mogen verkopen. De kans dat die 16-jarige het opdrinkt is vaak redelijk groot, bij een kind van 3 is dat weer anders. Dus het beleid dat Axel_1997 noemt vind ik heel duidelijk en kan nooit discussie oplopen.

@miss_lizje in veel alcoholvrij drank zit wel nog iets, daarom moesten wij het ook daarbij vragen

@jasz dat is wel hoe het hoort, het had niet meegegeven mogen worden. Tot en met 25 is id-kaart laten zien, dus het is eigenlijk stom van je broer dat ie mee naar binnen ging de 1e keer. Diegene achter de kassa hoort zeker in zulke gevallen altijd te denken dat je een controleur bent, als je broer dat geweest was had de winkel nu een boete van een paar duizend euro (dacht ik)

Ik ben ook 25 en het word zo goed als nooit gevraagd maar ik heb 'm altijd al zowat in m'n hand. Ik weet dat het moet dus waarom zou ik een cassiere in de verlegenheid brengen.


Dus je zegt eigenlijk dat ouders van 16 jarigen hun kinderen vaak drank geven?


Ik denk dat die kans heel inderdaad helemaal niet zo enorm groot is. En dan nog, iets met eigen verantwoordelijkheid waar niemand anders iets van hoeft te vinden. Helemaal niet 1 fles bij week boodschappen.

Dreamboy

Berichten: 2463
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 17:22

Enzo_Ollie schreef:
Nouja, je ID meehebben is in principe wettelijk verplicht dus het zou geen probleem moeten zijn.
en dat vragen is ook heel lastig, heb het een keer gevraagd aan iemand die 30 bleek te zijn :+

Snap dat je het vind, maar ik denk dat de supermarkthouder/slijterij in dit geval z'n eigen winkel belangrijker vindt dan die fles drank voor z'n klant, hoe l*llig dat ook klinkt. De boetes zijn echt hoog en het risico is gewoon groot dat het stiekem een controleur is.

wel heel vreemd idd dat het je toen niet meer gevraagd werd. Ik had overigens afgelopen zomer op een feest dat de barman eerst om m'n id vroeg, toen nog een keer keek en zei "oh laat maar hoeft niet". Heb dan liever dat ze op m'n 30e nog naar mn id vragen hoor :P

@dreamboy, maar de kans is groot dat de regel is dat ze het niet mee mocht geven.
snap dat het belachelijk overkomt maar wordt aub niet boos op de cassieres -O-


Dat klopt. Die cassiere doet alleen maar haar werk. Maar als die man en zoon weer naar huis gaan en de man komt later terug en ze geeft het dan nog niet mee dan gaat ze toch echt buiten haar boekje. Dat zou betekenen dat die man bij deze cassiere nooit meer drank mee krijgt omdat ze weet dat hij een puberzoon thuis heeft waar hij het misschien aan geeft. Dat zijn toch echt haar zaken niet.

Enzo_Ollie

Berichten: 797
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 17:34

Wintu schreef:
Enzo_Ollie schreef:
Heb niet alles gelezen, maar de (camping)supermarkt waar ik 10 jaar geleden werkte mocht ik het ook niet doen. De AH waar mijn zusje heeft gewerkt mocht het ook niet. Dat heeft niks met doorslaan te maken, maar je mag onder de 18 geen alcohol kopen. Winkels die het wel meegeven aan iemand van 16 die samen met een volwassene is lopen het risico op grote boetes of zodat ze geen alcohol meer mogen verkopen. De kans dat die 16-jarige het opdrinkt is vaak redelijk groot, bij een kind van 3 is dat weer anders. Dus het beleid dat Axel_1997 noemt vind ik heel duidelijk en kan nooit discussie oplopen.

@miss_lizje in veel alcoholvrij drank zit wel nog iets, daarom moesten wij het ook daarbij vragen

@jasz dat is wel hoe het hoort, het had niet meegegeven mogen worden. Tot en met 25 is id-kaart laten zien, dus het is eigenlijk stom van je broer dat ie mee naar binnen ging de 1e keer. Diegene achter de kassa hoort zeker in zulke gevallen altijd te denken dat je een controleur bent, als je broer dat geweest was had de winkel nu een boete van een paar duizend euro (dacht ik)

Ik ben ook 25 en het word zo goed als nooit gevraagd maar ik heb 'm altijd al zowat in m'n hand. Ik weet dat het moet dus waarom zou ik een cassiere in de verlegenheid brengen.


Dus je zegt eigenlijk dat ouders van 16 jarigen hun kinderen vaak drank geven?


Nee, maar zal het volgende keer nog voorzichter verwoorden:
Als het vermoeden er is dat het kind de alcohol mee drinkt mag je het niet meegeven. Dat vermoeden is er iets minder snel bij een kind van 6 dan 16.

@ontherun ben ik het ook 100% mee eens, maar de regel is nou eenmaal dat als er het vermoeden is dat het kind de alcohol gaat drinken je het niet mee mag geven. Dus als ze uitvoerig samen over de keuze van de fles hebben staan praten mocht ik het niet meegeven.

@dreamboy ja en nee, het gaat erom dat als het vermoeden er is dat het kind het (mee)drinkt. Dus als de ouder alleen is (zonder ervoor met het kind geweest te zijn) zou je het vermoeden niet kunnen hebben. (ja als de ouder breezer koopt en het kind is 16, maar zover gaat niemand en anders geef ik jullie gelijk)

Suzanne F.

Berichten: 49304
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 17:35

Ik zou dan zeggen dat hij niet bij mij hoort en hem 1 artikel zelf laten afrekenen. Of inderdaad naar de auto en zelf terug voor de wijn. Maar dit is wel weer betutteling ten top hoor. Echt weer Nederland zoiets.

Dreamboy

Berichten: 2463
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 17:42

Enzo_Ollie schreef:
Wintu schreef:

Heb niet alles gelezen, maar de (camping)supermarkt waar ik 10 jaar geleden werkte mocht ik het ook niet doen. De AH waar mijn zusje heeft gewerkt mocht het ook niet. Dat heeft niks met doorslaan te maken, maar je mag onder de 18 geen alcohol kopen. Winkels die het wel meegeven aan iemand van 16 die samen met een volwassene is lopen het risico op grote boetes of zodat ze geen alcohol meer mogen verkopen. De kans dat die 16-jarige het opdrinkt is vaak redelijk groot, bij een kind van 3 is dat weer anders. Dus het beleid dat Axel_1997 noemt vind ik heel duidelijk en kan nooit discussie oplopen.

@miss_lizje in veel alcoholvrij drank zit wel nog iets, daarom moesten wij het ook daarbij vragen

@jasz dat is wel hoe het hoort, het had niet meegegeven mogen worden. Tot en met 25 is id-kaart laten zien, dus het is eigenlijk stom van je broer dat ie mee naar binnen ging de 1e keer. Diegene achter de kassa hoort zeker in zulke gevallen altijd te denken dat je een controleur bent, als je broer dat geweest was had de winkel nu een boete van een paar duizend euro (dacht ik)

Ik ben ook 25 en het word zo goed als nooit gevraagd maar ik heb 'm altijd al zowat in m'n hand. Ik weet dat het moet dus waarom zou ik een cassiere in de verlegenheid brengen.


Dus je zegt eigenlijk dat ouders van 16 jarigen hun kinderen vaak drank geven?


Nee, maar zal het volgende keer nog voorzichter verwoorden:
Als het vermoeden er is dat het kind de alcohol mee drinkt mag je het niet meegeven. Dat vermoeden is er iets minder snel bij een kind van 6 dan 16.

@ontherun ben ik het ook 100% mee eens, maar de regel is nou eenmaal dat als er het vermoeden is dat het kind de alcohol gaat drinken je het niet mee mag geven. Dus als ze uitvoerig samen over de keuze van de fles hebben staan praten mocht ik het niet meegeven.

@dreamboy ja en nee, het gaat erom dat als het vermoeden er is dat het kind het (mee)drinkt. Dus als de ouder alleen is (zonder ervoor met het kind geweest te zijn) zou je het vermoeden niet kunnen hebben. (ja als de ouder breezer koopt en het kind is 16, maar zover gaat niemand en anders geef ik jullie gelijk)[/quote]

Maar daar heeft die cassiere toch niets mee te maken? Dat ze het niet mee mag geven op het moment dat er een minderjarige bij is, dat snap ik nog enigzins. Vooral omdat, als er toevallig controle is, zij en de supermarkt een probleem hebben. Maar wat ik thuis wel of niet aan mijn kind geef daar heeft zij niets mee te maken. Dan zou toch niemand die een puber thuis heeft ooit nog drank kunnen kopen?

Wintu

Berichten: 3036
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-24 17:44

Enzo_Ollie schreef:
Nee, maar zal het volgende keer nog voorzichter verwoorden:
Als het vermoeden er is dat het kind de alcohol mee drinkt mag je het niet meegeven. Dat vermoeden is er iets minder snel bij een kind van 6 dan 16.

@ontherun ben ik het ook 100% mee eens, maar de regel is nou eenmaal dat als er het vermoeden is dat het kind de alcohol gaat drinken je het niet mee mag geven. Dus als ze uitvoerig samen over de keuze van de fles hebben staan praten mocht ik het niet meegeven.

@dreamboy ja en nee, het gaat erom dat als het vermoeden er is dat het kind het (mee)drinkt. Dus als de ouder alleen is (zonder ervoor met het kind geweest te zijn) zou je het vermoeden niet kunnen hebben. (ja als de ouder breezer koopt en het kind is 16, maar zover gaat niemand en anders geef ik jullie gelijk)


Ik zeg het, omdat je noemt dat de kans redelijk groot is dat de kinderen van 16 de drank opdrinken. Dat zou dus betekenen dat de kans dat ouders die een puber hebben van 16 redelijk vaak drank voor ze kopen. Maar als je het bedoeld in vergelijking tot, dan snap ik m, maar dan kan je dat idd beter iets voorzichtiger verwoorden.

Misschien kun je mij uitleggen ook, waarom twee flessen droge witte wijn bij de weekboodschappen, het vermoeden wekten dat het voor mijn 17 jarige zou zijn. Dat is namelijk het stukje wat ik niet begrijp.

Wintu

Berichten: 3036
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-24 17:47

Suzanne F. schreef:
Ik zou dan zeggen dat hij niet bij mij hoort en hem 1 artikel zelf laten afrekenen. Of inderdaad naar de auto en zelf terug voor de wijn. Maar dit is wel weer betutteling ten top hoor. Echt weer Nederland zoiets.


Mijn zoon heeft zojuist achter mij een diepvriespizza zelf afgerekend, we deden net of we elkaar niet kenden :')

ontherun
Berichten: 4968
Geregistreerd: 24-05-07
Woonplaats: Niemandsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 17:51

Wintu schreef:
Suzanne F. schreef:
Ik zou dan zeggen dat hij niet bij mij hoort en hem 1 artikel zelf laten afrekenen. Of inderdaad naar de auto en zelf terug voor de wijn. Maar dit is wel weer betutteling ten top hoor. Echt weer Nederland zoiets.


Mijn zoon heeft zojuist achter mij een diepvriespizza zelf afgerekend, we deden net of we elkaar niet kenden :')


Het is toch eigenlijk wel erg dat het zo moet _O-

Suzanne F.

Berichten: 49304
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 17:53

Wintu schreef:
Suzanne F. schreef:
Ik zou dan zeggen dat hij niet bij mij hoort en hem 1 artikel zelf laten afrekenen. Of inderdaad naar de auto en zelf terug voor de wijn. Maar dit is wel weer betutteling ten top hoor. Echt weer Nederland zoiets.


Mijn zoon heeft zojuist achter mij een diepvriespizza zelf afgerekend, we deden net of we elkaar niet kenden :')


Ja precies dit. :j

Dreamboy

Berichten: 2463
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 17:57

Suzanne F. schreef:
Wintu schreef:

Ik zou dan zeggen dat hij niet bij mij hoort en hem 1 artikel zelf laten afrekenen. Of inderdaad naar de auto en zelf terug voor de wijn. Maar dit is wel weer betutteling ten top hoor. Echt weer Nederland zoiets.


Mijn zoon heeft zojuist achter mij een diepvriespizza zelf afgerekend, we deden net of we elkaar niet kenden :')


Ja precies dit. :j[/quote]

Totdat er een cassiere achter de kassa zit die toevallig bij je zoon in de klas zit en jou ook kent. Wat een pech, wijn weg.

Wintu

Berichten: 3036
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-24 18:01

Dreamboy schreef:
Suzanne F. schreef:

Ja precies dit. :j


Totdat er een cassiere achter de kassa zit die toevallig bij je zoon in de klas zit en jou ook kent. Wat een pech, wijn weg.


Weet ik niet, we zijn immers 2 verschillende klanten. Hoe vaak zie je pubers in de winkel spullen kopen. Dat zou dan betekenen als je als ouder de boodschappen aan het doen bent en je puber er ook is met vrienden, ik dan geen wijn zou mogen kopen? Dat lijkt me toch niet de bedoeling.

Enzo_Ollie

Berichten: 797
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 18:01

Wintu schreef:
Enzo_Ollie schreef:
Nee, maar zal het volgende keer nog voorzichter verwoorden:
Als het vermoeden er is dat het kind de alcohol mee drinkt mag je het niet meegeven. Dat vermoeden is er iets minder snel bij een kind van 6 dan 16.

@ontherun ben ik het ook 100% mee eens, maar de regel is nou eenmaal dat als er het vermoeden is dat het kind de alcohol gaat drinken je het niet mee mag geven. Dus als ze uitvoerig samen over de keuze van de fles hebben staan praten mocht ik het niet meegeven.

@dreamboy ja en nee, het gaat erom dat als het vermoeden er is dat het kind het (mee)drinkt. Dus als de ouder alleen is (zonder ervoor met het kind geweest te zijn) zou je het vermoeden niet kunnen hebben. (ja als de ouder breezer koopt en het kind is 16, maar zover gaat niemand en anders geef ik jullie gelijk)


Ik zeg het, omdat je noemt dat de kans redelijk groot is dat de kinderen van 16 de drank opdrinken. Dat zou dus betekenen dat de kans dat ouders die een puber hebben van 16 redelijk vaak drank voor ze kopen. Maar als je het bedoeld in vergelijking tot, dan snap ik m, maar dan kan je dat idd beter iets voorzichtiger verwoorden.

Misschien kun je mij uitleggen ook, waarom twee flessen droge witte wijn bij de weekboodschappen, het vermoeden wekten dat het voor mijn 17 jarige zou zijn. Dat is namelijk het stukje wat ik niet begrijp.


Nee dat snap ik het gaat om het vermoeden. Dus als je het er samen over gehad hebt. In theorie als je er dus niks over zegt zou het geen probleem moeten zijn maar ik weet dat er veel discussie over is en daarom hebben ze bij veel winkels gewoon gezegd we doen het gewoon niet.
En uiteindelijk moet je ervoor bij de overheid zijn en niet bij de supermarkt :P

Wintu

Berichten: 3036
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-24 18:06

Enzo_Ollie schreef:
Nee dat snap ik het gaat om het vermoeden. Dus als je het er samen over gehad hebt. In theorie als je er dus niks over zegt zou het geen probleem moeten zijn maar ik weet dat er veel discussie over is en daarom hebben ze bij veel winkels gewoon gezegd we doen het gewoon niet.
En uiteindelijk moet je ervoor bij de overheid zijn en niet bij de supermarkt :P


De overheid zegt dat bij een vermoeden dat de ouder de drank voor het kind koopt, je als winkel moet weigeren. Maar als dat vermoeden er niet is, je gewoon de drank mag verkopen.
Voorbeeld als ik met mijn grijnzende zoon van 17 aan de kassa verschijn met 2 biertjes en een zak chips, dan snap ik dat men nee zegt.
Maar als ik voor bijna een week aan boodschappen in de kar heb, met ook 2 flessen droge witte wijn (niet echt drankje voor puberjongens ook :D ) dan lijkt mij dat er geen vermoeden is dat die wijn voor mijn zoon bestemd is en dat ik het dan gewoon kan kopen.
De nuancering is dan dus compleet uit en dat is niet wat de wet zegt, dat is de draai die de supermarkt er aan geeft.

Dreamboy

Berichten: 2463
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 18:10

Wintu schreef:
Dreamboy schreef:


Ja precies dit. :j


Totdat er een cassiere achter de kassa zit die toevallig bij je zoon in de klas zit en jou ook kent. Wat een pech, wijn weg.


Weet ik niet, we zijn immers 2 verschillende klanten. Hoe vaak zie je pubers in de winkel spullen kopen. Dat zou dan betekenen als je als ouder de boodschappen aan het doen bent en je puber er ook is met vrienden, ik dan geen wijn zou mogen kopen? Dat lijkt me toch niet de bedoeling.[/quote]

Nee, dat lijkt mij ook niet. Maar dat is precies hetzelfde als die man die de drank niet mee kreeg omdat hij even daarvoor met zijn zoon in de winkel was. Slaat helemaal nergens op.

BeFunny

Berichten: 10649
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: U heeft een puber bij u, u mag geen wijn kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 18:30

Dus als je je kind mee hebt en voor jezelf drank koopt dan krijg je het niet mee? Als je vervolgens bij Gal en Gal gaat bestellen heb je het alsnog hoor. Wat een gezever.