U heeft een puber bij u, u mag geen wijn kopen

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ibbel

Berichten: 49229
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 18:42

Het gaat bij dat vermoeden helemaal niet om ouders met (puber-)kinderen. Het gaat erom dat 'grote broer' van 20 een fles drank koopt voor kleine broertje van 15. Dáár is de wet voor bedoeld. En daar wordt ook op gedoeld met 'als het vermoeden is als de drank wordt doorgegeven/-verkocht'

Er staat nl nergens in welke wet dan ook dat ouders hun kinderen niet vanaf hun 1e-6e-10e-16e verjaardag thuis alcohol mogen geven. Nergens.
Dus óók bij een vermoeden dat pa of ma hun kinderen die drank thuis naar binnen laten gieten, heeft een cassiere daar níets van te vinden.

foxy80

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 19:07

miss_lizje schreef:
Alcohol vrije drank kopen en het niet mee krijgen omdat ik mijn ID kaart in de auto had laten liggen. Want die moesten en zouden ze hebben.
Soms slaan ze echt door hoor.


Is dit serieus???

ontherun
Berichten: 4969
Geregistreerd: 24-05-07
Woonplaats: Niemandsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 19:12

BeFunny schreef:
Dus als je je kind mee hebt en voor jezelf drank koopt dan krijg je het niet mee? Als je vervolgens bij Gal en Gal gaat bestellen heb je het alsnog hoor. Wat een gezever.


Moet puberzoon alleen niet de deur open doen, dan kunnen ze alsnog gaan zeuren. _O- Het gaat echt te ver af en toe. Maar goed, ook al weet de cassiere dat het jou zoon is als je apart afrekent, jullie zijn aparte klanten dus er is gewoon niks te weigeren. Die controleur die erachter staat kan dat echt niet ruiken.

Pallatin

Berichten: 2522
Geregistreerd: 30-05-08

Re: U heeft een puber bij u, u mag geen wijn kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 19:24

Ach, ik had laatst bij de boodschappen zo’n mini flesje wijn voor door de te maken bolognese saus. Bij het afrekenen vroeg de caissière om m’n ID….Ik dacht ik versta het niet goed? M’n ID waarvoor? Omdat u alcohol wil kopen zei ze. Ik zeg: ‘lieve schat, ik ben 42 maar doet me goed dat je me zo jong in schat’
Het arme kind wilde alleen de regels maar volgen en ondanks dat ik geen ID mee had kreeg ik het toch mee… :D

jasz

Berichten: 2236
Geregistreerd: 11-11-10
Woonplaats: Bij Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 22:06

Dreamboy schreef:
Nee, dat lijkt mij ook niet. Maar dat is precies hetzelfde als die man die de drank niet mee kreeg omdat hij even daarvoor met zijn zoon in de winkel was. Slaat helemaal nergens op.


Die ook nog eens daadwerkelijk 25 was :+ nee het schiet echt gigantisch door. Dan mag ik straks idd ook niet meer wijn kopen als mijn peuter en dreumes mee zijn. Je kan ook te ver gaan en dan denk ik eerlijk gezegd wel dat de cassière de regels wat te nauw neemt en kan me ook bijna niet voorstellen dat de supermarkt of slijterij zegt dat ze het zo moeten doen.

Steppe

Berichten: 2805
Geregistreerd: 15-11-05

Re: U heeft een puber bij u, u mag geen wijn kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 22:19

Heb niet alles gelezen maar hoe werkt het dan bij de zelfscankassa? Dan koop je wijn met je kind in de wandelwagen zegt het personeel dan ook dit mag u niet afrekenen?

Onali

Berichten: 18497
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 22:34

Steppe schreef:
Heb niet alles gelezen maar hoe werkt het dan bij de zelfscankassa? Dan koop je wijn met je kind in de wandelwagen zegt het personeel dan ook dit mag u niet afrekenen?


Dan krijg je leeftijdscontrole aan de zelfscan.
Komt op het scherm te staan.

Had ik dus met mn paaseitjes met advocaat.

lor1_1984

Berichten: 12065
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 22:42

Bij de Plus licht de paal bij 'jouw' scankassa op, net zoals bij tassencontrole. :)
Ik gok dat ze bij de servicebalie wel zien waarom want de keren dat ik alcohol kocht werd het weer uitgeschakeld zodra ze zagen dat ik erbij stond.

Siggislief

Berichten: 14063
Geregistreerd: 04-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 22:53

Mijn vader is wel eens op zijn 70-jarige leeftijd gecontroleerd omdat ie alcohol had..
En hij werd boos zo van zie ik er zo jong uit, of moet ik NOG grijzer worden?

Nee, nee maar dat is de regel werd er volgens mij gezegd. Ik stond daar echt verbaasd toe te kijken.

miss_lizje

Berichten: 6263
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 22:59

foxy80 schreef:
miss_lizje schreef:
Alcohol vrije drank kopen en het niet mee krijgen omdat ik mijn ID kaart in de auto had laten liggen. Want die moesten en zouden ze hebben.
Soms slaan ze echt door hoor.


Is dit serieus???



Jup, bij de lidl kreeg ik de alcohol vrije aperitivo niet mee. Ik had alleen even snel mn pinpas uit mijn tas gepakt en ID kaart lag nog in de auto. Bedrijfsleider erbij roepen gaf nul response. Werd echt van de band genomen met "zonder vertoon ID krijgt u deze niet mee". Dat er zowel op de verpakking, bordje als in hun eigen folder met koeien letters alcohol vrij op stond leek niks te betekenen

Week erna zat ze betreffende kassière er weer. Heb toen gevraagd of ze bij mijn fles cola ook een ID wilde zien.
Gelukkig werk ze er niet meer.

Shenavallie
Berichten: 11625
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 23:12

Ik heb alleen de eerste pagina gelezen, dus misschien is het al genoemd.

Van mijn schoondochter begreep ik dat het inderdaad een regel is (geworden) dat je geen drank mag kopen met iemand jonger dan 18 jaar erbij. Je moet je dan beiden kunnen identificeren. Heel banketstaaf voor de cassière ook, want het levert soms hele vervelende discussies op. Een cassière doet alleen maar wat de opdracht is, want komt er controle (stel, het is een mysteryshopper of er gaat van mond-tot-mond dat het bij die ene cassière wel mocht), dan krijgt de winkel een waarschuwing. Bij drie waarschuwingen mag de winkel geen alcohol meer verkopen.

Het hele lijstje met regels is - als ik het goed begrepen heb - als volgt:

Alcohol & tabak: 18 jaar en ouder
Energie drank: 14 jaar en ouder
Kleine mesjes (bijvoorbeeld een aardappelschiller of tomatenmesje): 16 jaar en ouder*
Grote messen: 18 jaar en ouder*

* Dit hangt af van de winkel-regels.

Komt er een groepje (of in het voorbeeld van TS) twee personen met verschillende leeftijden, dan moet iedereen zijn/haar ID tonen. Als er in die groep (of in dit geval één van de twee personen) jonger is dan 18 jaar, dan mag er geen verkoop plaatsvinden. Het is dan ook - hoe krom ook - 'handig' als de persoon/personen jonger dan 18 jaar buiten wachten.

Nagini
Berichten: 11283
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 23:32

Goof schreef:
Sabbientje schreef:
We slaan door in dit land.....


Ja dit.
WTF, ik moet er eigenlijk heel hard om lachen, maar het is echt te sneu voor woorden.


Wellicht een troost dat het zelfs hier in Nieuw Zeeland zo is.

Zo heb ik bijna nooit een portemonnee bij me. En dan wil mn vriend wat bier kopen en word het ook geweigerd.
Tegenwoordig loop ik gewoon eerst de winkel uit en laat ik hem afrekenen.
Ik ben 32 en mijn vriend 38. Ik lach er maar om.

prompter

Berichten: 11250
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 23:39

Ook geen leeg lopende fles douchefoam? Ook al een paar keer gehad, en alleen bij Rituals. Ik vind de verpakkingen echt waardeloos.

Dreamboy

Berichten: 2484
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 23:48

Nagini schreef:
Goof schreef:

We slaan door in dit land.....


Ja dit.
WTF, ik moet er eigenlijk heel hard om lachen, maar het is echt te sneu voor woorden.


Wellicht een troost dat het zelfs hier in Nieuw Zeeland zo is.

Zo heb ik bijna nooit een portemonnee bij me. En dan wil mn vriend wat bier kopen en word het ook geweigerd.
Tegenwoordig loop ik gewoon eerst de winkel uit en laat ik hem afrekenen.
Ik ben 32 en mijn vriend 38. Ik lach er maar om.[/quote]

Als je geen portemonnaie bij je hebt snap ik dat je het niet mee krijgt hahaha.
Maar ik snap wat je bedoelt. Het gaat helemaal nergens meer over.

Zinzi_jewel

Berichten: 8843
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 00:35

Nog niet lang geleden mocht ik geen sigaretten kopen bij een tankstation naast de frisdrank, monster en snacks toen we onderweg waren in NL naar een vakantie bestemming !
Zoon naar de auto sturen had geen zin , ze hadden gezien dat ik minderjarige bij me had !
Heb bedankt en de aankopen niet gedaan .
Aantal km,s verderop geen probleem om peuken te kopen waar m'n zoon bij was ....
Vreemd , dat wel

foxy80

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 13:34

miss_lizje schreef:
Jup, bij de lidl kreeg ik de alcohol vrije aperitivo niet mee. Ik had alleen even snel mn pinpas uit mijn tas gepakt en ID kaart lag nog in de auto. Bedrijfsleider erbij roepen gaf nul response. Werd echt van de band genomen met "zonder vertoon ID krijgt u deze niet mee". Dat er zowel op de verpakking, bordje als in hun eigen folder met koeien letters alcohol vrij op stond leek niks te betekenen

Week erna zat ze betreffende kassière er weer. Heb toen gevraagd of ze bij mijn fles cola ook een ID wilde zien.
Gelukkig werk ze er niet meer.


OMG -O- En wat nou, geen bedrijfsleider te spreken?

foxy80

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 13:36

Siggislief schreef:
Mijn vader is wel eens op zijn 70-jarige leeftijd gecontroleerd omdat ie alcohol had..
En hij werd boos zo van zie ik er zo jong uit, of moet ik NOG grijzer worden?

Nee, nee maar dat is de regel werd er volgens mij gezegd. Ik stond daar echt verbaasd toe te kijken.


"u kan een pruik dragen mijnheer" :D

_chou
Berichten: 100
Geregistreerd: 16-03-23

Re: U heeft een puber bij u, u mag geen wijn kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 13:42

Hier nog iemand die vroeger achter de kassa werkte :wave:

Wij hoefden alleen maar te vragen naar ID tot 25+ (en twijfel daarbij). Als iemand inderdaad de wekelijkse boodschappen deed, een 16-jarige bij zich had en "maar" 2 flessen wijn, deden we daar niet moeilijk over. Als het leek dat er een feestje werd gegeven en er meerdere bierkratten, veel wijn en andere alcoholische dranken, moesten we wel ID vragen.

Kidde
Berichten: 3475
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 14:23

_chou schreef:
Hier nog iemand die vroeger achter de kassa werkte :wave:

Wij hoefden alleen maar te vragen naar ID tot 25+ (en twijfel daarbij). Als iemand inderdaad de wekelijkse boodschappen deed, een 16-jarige bij zich had en "maar" 2 flessen wijn, deden we daar niet moeilijk over. Als het leek dat er een feestje werd gegeven en er meerdere bierkratten, veel wijn en andere alcoholische dranken, moesten we wel ID vragen.


Tja, dat kan de winkel wel vinden maar bij een controle heb je als bedrijf dan gewoon een probleem natuurlijk :)

Sabbientje

Berichten: 4716
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 14:41

foxy80 schreef:
Siggislief schreef:
Mijn vader is wel eens op zijn 70-jarige leeftijd gecontroleerd omdat ie alcohol had..
En hij werd boos zo van zie ik er zo jong uit, of moet ik NOG grijzer worden?

Nee, nee maar dat is de regel werd er volgens mij gezegd. Ik stond daar echt verbaasd toe te kijken.


"u kan een pruik dragen mijnheer" :D

Ik krijg een Fred en George Wemel idee in mijn hoofd die een verouderingsdrankje hebben gemaakt om op die manier aan alcohol te kunnen komen.

Zinzi_jewel

Berichten: 8843
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: U heeft een puber bij u, u mag geen wijn kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 14:55

Ik vindt het absurd dat je ID moet tonen of je alcohol niet meekrijgt omdat je een minderjarige bij je hebt .
Als de minderjarige alleen komt is het een ander verhaal!

purny

Berichten: 27559
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 15:15

Zinzi_jewel schreef:
Ik vindt het absurd dat je ID moet tonen of je alcohol niet meekrijgt omdat je een minderjarige bij je hebt .
Als de minderjarige alleen komt is het een ander verhaal!

Absurd maar het is gewoon de wet.

Ibbel

Berichten: 49229
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 15:15

Wat ik al schreef, het is bedoeld om te voorkomen dat grote broer of een ouder vriendje, of gewoon een 18+ handelaartje met z'n minderjarige klanten handel doet in de supermarkt.
Aangezien die gasten echter ook niet achterlijk zijn, vragen die gewoon even om de hoek om de bestellijst van de junioren, en lopen daarna in hun eentje de winkel in en komen er met een volle wagen uit - waarna om de hoek van de supermarkt de handel plaatsvindt.

Oftewel: het helpt geen zak, zo'n wet.

dierenfan
Berichten: 9663
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 15:39

_chou schreef:
Hier nog iemand die vroeger achter de kassa werkte :wave:

Wij hoefden alleen maar te vragen naar ID tot 25+ (en twijfel daarbij). Als iemand inderdaad de wekelijkse boodschappen deed, een 16-jarige bij zich had en "maar" 2 flessen wijn, deden we daar niet moeilijk over. Als het leek dat er een feestje werd gegeven en er meerdere bierkratten, veel wijn en andere alcoholische dranken, moesten we wel ID vragen.


Die winkel durft hoor. Bij mijn beste vriendin is het gewoon altijd vragen bij enige twijfel en minderjarige erbij mag het niet verkocht worden. Maak je er zelf een fout in dan ben je werkeloos en de kosten van boete leggen ze ook bij jou neer... iemand kan hoog of laag springen maar ze verkoopt liever onnodig niet dan enig risico nemen op verlies van baan en dat dan ook nog mogelijk verwijtbaar en geen recht op uitkering

Suzanne F.

Berichten: 49404
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 15:41

Inderdaad Ibbel. Dit is echt een onzinnige nutteloze wet.
En een opa vragen om een ID slaat ook nergens op. Bij mij is nog nooit om ID gevraagd. Blijkbaar zie ik er oud uit dan.