U heeft een puber bij u, u mag geen wijn kopen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Paardenfann4
Berichten: 1355
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 12:50

Dit gaat echt nergens meer over. Als die fles wijn wel voor de puber zou zijn, dan koop je die alleen en geef je die als je in de auto zit of thuis bent aan hem. Dit lost toch totaal niets op.

Wintu

Berichten: 3036
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-24 12:50

Karl66 schreef:
friezenfan2 schreef:
Deze regel bestaat toch echt al een paar jaar. En zoals Zebrastreep zegt de oplossing is kind in de auto en terug gaan.


Dus als ik mijn kind in de auto laat en de winkel in ga om wijn voor mijn kind te kopen, dan is dat geen enkel probleem. Maar als ik met mijn kind de winkel in ga om wijn voor mijzelf te kopen is dat wel een probleem?

Hoe belachelijk kan regelgeving wel niet zijn.


De kassamedewerker heeft de flessen naast de kassa gezet, puber is de boodschappen in de auto gaan zetten, ik ben achteraan in de rij gaan staan en heb de flessen wijn apart afgerekend bij dezelfde kassamedewerker, die ze even voor me apart had gezet. Het was harstikke druk in de winkel en zo publiekelijk aangesproken te worden, alsof ik alcohol voor mijn minderjarige had gekocht, vond ik ook niet echt prettig.

Karl66

Berichten: 29757
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 12:52

Wintu schreef:
De kassamedewerker heeft de flessen naast de kassa gezet, puber is de boodschappen in de auto gaan zetten, ik ben achteraan in de rij gaan staan en heb de flessen wijn apart afgerekend bij dezelfde kassamedewerker, die ze even voor me apart had gezet. Het was harstikke druk in de winkel en zo publiekelijk aangesproken te worden, alsof ik alcohol voor mijn minderjarige had gekocht, vond ik ook niet echt prettig.


En dan voldoe je aan de regel van de wet en overtreed je de geest van de wet op een gigantische manier. Hoe krom wil je het hebben? En die geest van de wet is het probleem, die gaat er namelijk vanuit dat je als ouder met je kinderen niet te vertrouwen bent.

anjali
Berichten: 15152
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 12:54

Wat een flauwekul. Toen ze net begonnen met die alcoholregels kwam er ooit een bezorger van AH mijn boodschappen brengen (waar ook bier bij zat) en vroeg mij naar mijn leeftijd. Dat moest hij zei hij. Ik was al flink in de 60 dus ik beschouwde het maar als een compliment.... :+

Pareltjes
Berichten: 2218
Geregistreerd: 21-07-19

Re: U heeft een puber bij u, u mag geen wijn kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 12:55

Hahahahaha

Bo_Y

Berichten: 4571
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: ergens bij mijn grote liefdes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 12:56

Ik ken de regel..

Ik deed laatst boodschappen met mijn neefje van 15 maanden en nichtje van 3. Fles wijn voor mijn moeder in de kar, naast andere dingen. Die fles mocht ook niet mee. Want ik minderjarige mee en stel dat de wijn voor hun was??? Ik was met stomheid geslagen….

Verder als mam drank voor een puber wil komen, kan dat ook als de puber in de auto/thuis blijft.

Heb mij als 42 jarige ook eens moeten legitimeren, want ik leek nog geen 18…….

robeer

Berichten: 1407
Geregistreerd: 26-02-09
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 13:08

Bo_Y schreef:
Ik ken de regel..

Ik deed laatst boodschappen met mijn neefje van 15 maanden en nichtje van 3. Fles wijn voor mijn moeder in de kar, naast andere dingen. Die fles mocht ook niet mee. Want ik minderjarige mee en stel dat de wijn voor hun was??? Ik was met stomheid geslagen….

Verder als mam drank voor een puber wil komen, kan dat ook als de puber in de auto/thuis blijft.

Heb mij als 42 jarige ook eens moeten legitimeren, want ik leek nog geen 18…….


Serieus :roll:
Had je de wijn in hun papflessen willen doen ;)

Ik weet eigenlijk niet wat ik lees joh. Minderjarigen beschermen oké maar dit…… Dan weet ik nog wel heel veel andere dingen waartegen ze beschermd kunnen worden :')

purny

Berichten: 27532
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 13:08

Pareltjes schreef:
De wereld wordt gek.

Je bent volwassen en dus mag je wijn kopen. Dat een cassière voor jou gaat invullen wat je vervolgens met die wijn gaat doen is natuurlijk te gek voor woorden.

Nee dit is de wet. Als de caissière dit toelaat en er vind een controle plaats heeft ze een probleem.

Picopico
Berichten: 891
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 13:09

Ik heb in een supermarkt gewerkt (niet als cassière). Officieel hadden we de regel dat iedereen van een gezelschap zich moest legitimeren. Als eentje te jong was of geen ID mee, mocht het niet mee. Bij ouders met kinderen deden we nooit moeilijk, maar eigenlijk vallen die daar ook onder.
Er zijn tegenwoordig erg veel mystery shoppers (hoe weten ze dat jij er niet ook een bent?) en die testen dus oa dit. Kan best zijn dat deze winkel hier recent voor op de vingers is getikt en daardoor strenger is geworden. Als het nog een keer fout gaat zijn ze namelijk de sjaak.

xPabloBokt

Berichten: 9452
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Re: U heeft een puber bij u, u mag geen wijn kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 13:11

Ik denk inderdaad ook dat de winkel recent een mystery shopper heeft getroffen en een maatregel heeft gehad (boete). Dan merk je dat vaak wel aan de strengheid.

Los van hoe idioot ik het vind als je als ouder met je kind wijn gaat kopen en ik ook vind dat de ouders zelf verantwoordelijk zijn voor de (al dan niet) alcoholconsumptie van hun kinderen, staat het jammer genoeg wel in de wet.. als er een iemand in het gezelschap te jong is of zich niet kan legitimeren krijg je het gewoon niet mee.

Kirrietje
Berichten: 499
Geregistreerd: 09-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 13:14

xPabloBokt schreef:
Ik denk inderdaad ook dat de winkel recent een mystery shopper heeft getroffen en een maatregel heeft gehad (boete). Dan merk je dat vaak wel aan de strengheid.

Los van hoe idioot ik het vind als je als ouder met je kind wijn gaat kopen en ik ook vind dat de ouders zelf verantwoordelijk zijn voor de (al dan niet) alcoholconsumptie van hun kinderen, staat het jammer genoeg wel in de wet.. als er een iemand in het gezelschap te jong is of zich niet kan legitimeren krijg je het gewoon niet mee.



Maar ff ook bij een kind van 3?

Hettieheks
Berichten: 1255
Geregistreerd: 13-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 13:24

Bo_Y schreef:
Ik ken de regel..

Ik deed laatst boodschappen met mijn neefje van 15 maanden en nichtje van 3. Fles wijn voor mijn moeder in de kar, naast andere dingen. Die fles mocht ook niet mee. Want ik minderjarige mee en stel dat de wijn voor hun was??? Ik was met stomheid geslagen….

Verder als mam drank voor een puber wil komen, kan dat ook als de puber in de auto/thuis blijft.

Heb mij als 42 jarige ook eens moeten legitimeren, want ik leek nog geen 18…….



Heb je ze niet uitgelegd dat je ze dan beter pure jenever kunt geven? :+ heb je zelf nog wat rust

Idioterie!

Hettieheks
Berichten: 1255
Geregistreerd: 13-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 13:26

Wintu schreef:
Ik was laatst aan het boodschappen doen met mijn 17 jarige zoon en bij mijn boodschappen zaten 2 flessen witte wijn.
De kassière vertelde me dat ik de wijn niet mocht kopen in het bijzijn van mijn zoon, want hij is nog geen 18. Mijn argument dat de witte wijn voor mij was, maar dat mocht niet baten.

Nu vraag ik mij toch af, hadden ze gelijk?

Want als ik de regels er op na kijk, dan zeggen die feitelijk iets anders.

https://www.alcoholinfo.nl/wet/alcohol- ... e-zoon-ben

Als duidelijk is dat de alcohol wordt gekocht met de bedoeling het direct ter plekke aan een jongere door te geven moet de kassamedewerker of barmedewerker nee moeten verkopen.

In plaats van te kijken of het logisch is dat ik witte wijn aan mijn puberzoon geef of dat het gewoon bij de reguliere boodschappen hoort, verkopen ze helemaal geen alcohol aan ouders die puberkinderen bij zich hebben.

Had ik gewoon het recht om de wijn aan te schaffen? Iemand hier er ook al tegenaan gelopen?


Ik ben vooral nog steeds heel erg benieuwd naar de blik van die puber van je :+ volgens mij had je mij bij elkaar kunnen vegen :')

Wat er in die tekst staat spreekt heel erg tegen wat er gebeurde. Het is maar net wie je treft achter de kassa denk ik. Je hebt er strebers bij, maar ook mensen die juist bang zijn om fouten te maken. Ik vindt het vooral krom dat je wel je kind in de auto mag zetten en dan weer heen mag lopen…

Picopico
Berichten: 891
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 13:27

Kirrietje schreef:
xPabloBokt schreef:
Ik denk inderdaad ook dat de winkel recent een mystery shopper heeft getroffen en een maatregel heeft gehad (boete). Dan merk je dat vaak wel aan de strengheid.

Los van hoe idioot ik het vind als je als ouder met je kind wijn gaat kopen en ik ook vind dat de ouders zelf verantwoordelijk zijn voor de (al dan niet) alcoholconsumptie van hun kinderen, staat het jammer genoeg wel in de wet.. als er een iemand in het gezelschap te jong is of zich niet kan legitimeren krijg je het gewoon niet mee.



Maar ff ook bij een kind van 3?

Officieel moet dat ja. Bijna geen een winkel doet dat. Maar je zal maar net een ouder met kind treffen die een mystery shopper blijkt te zijn. Dat weet je nooit.

Dusja1

Berichten: 368
Geregistreerd: 02-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 13:28

Ondanks dat het van de zotte is.

De supermarkt heeft zich aan regels te houden en wat hierboven al geopperd is denk ik ook dat ze recent controle hebben gehad. De boetes zijn niet mals!! En dan hebben ze liever jou als boze klant die 2 flessen niet mee krijgt dan een boete van x aantal duizenden euro's. Dit werkt met tabak net zo.

Jessix

Berichten: 16466
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: U heeft een puber bij u, u mag geen wijn kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 13:31

Oh wauw..! Daar had ik nog nooit van gehoord. Heb ook geen kids dus het doet zich bij niet voor.

8nnemiek

Berichten: 43431
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 13:32

Wat een rare regel zeg :+ Dus je moet je kleine kinderen maar in de hete auto laten zitten als je een fles wijn bij je boodschappen wil halen? Wat vaag :))

Ik heb wel laatst eens meegemaakt dat ik me moest legitimeren. Ik zeg, 'goh dat is een leuk compliment'.. Zegt de kassajuffrouw 'ja dat moeten we doen tot 25 jaar'. (ik ben bijna 40 :') ) Ik kon er wel mee lachen haha.

Karl66

Berichten: 29757
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 13:35

purny schreef:
Pareltjes schreef:
De wereld wordt gek.

Je bent volwassen en dus mag je wijn kopen. Dat een cassière voor jou gaat invullen wat je vervolgens met die wijn gaat doen is natuurlijk te gek voor woorden.

Nee dit is de wet. Als de caissière dit toelaat en er vind een controle plaats heeft ze een probleem.


En dus wordt het hoog tijd dat die wet aangepast wordt. Je hoort als overheid je burgers te vertrouwen en ze pas aan te spreken als het vertrouwen beschaamd is. Je hoort er als overheid niet vanuit te gaan dat je burgers niet te vertrouwen zijn. Dat hoort de grondhouding in een democratische rechtsstaat te zijn en deze wet is daar precies het tegenovergestelde van.

Een wet die verbiedt dat je door rood licht mag rijden is prima. Een wet die het de overheid mogelijk maakt om jou alvast aan te houden omdat je richting een rood licht rijdt is niet prima en moeten we ook niet prima gaan vinden.

CharleyT
Berichten: 4004
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 13:36

Tink89 schreef:
Het is voor de winkel heel logisch om het zo te doen. Bewijs namelijk maar eens bij een controle of mysteryshopper dat die drank níet voor die jongere bedoeld was. Better safe than sorry wat mij betreft.


De intentie is ok, maar doorgeslagen in de uitvoering. Moet een supermarkt straks ook nog mee naar huis om te kijken aan wie Pa zijn kratje bier geeft?? Of je achterna lopen naar je auto of fiets om te controleren of daar een minderjarige is??

anjali
Berichten: 15152
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 13:36

Hettieheks schreef:
Bo_Y schreef:
Ik ken de regel..

Ik deed laatst boodschappen met mijn neefje van 15 maanden en nichtje van 3. Fles wijn voor mijn moeder in de kar, naast andere dingen. Die fles mocht ook niet mee. Want ik minderjarige mee en stel dat de wijn voor hun was??? Ik was met stomheid geslagen….

Verder als mam drank voor een puber wil komen, kan dat ook als de puber in de auto/thuis blijft.

Heb mij als 42 jarige ook eens moeten legitimeren, want ik leek nog geen 18…….



Heb je ze niet uitgelegd dat je ze dan beter pure jenever kunt geven? :+ heb je zelf nog wat rust

Idioterie!

Mijn ouders vertelden dat ze me, toen ik nog in de wieg lag, als ik niet stil was een "suikerdot"gaven, dat is in een doekje gewikkelde klont suiker die in de jenever is gedoopt. Het kind (ik) gaat daar op sabbelen en al gauw wordt het rustig. Dit was in 1953 en toen heel gewoon. Ook later als kind kreeg ik bij gelegenheden alcoholische versnaperingen zoals boerenjongens (rozijnen in brandewijn). Daar waren toen geen leeftijdsgrenzen voor. Als de ouderen dronken dan mochten de aanwezige kinderen ook als ze wilden.

Azmay
Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 13:39

Is al zeker 15 jaar zo volgens mij.

Als ze gepakt worden zijn de boetes niet flauw en na een paar keer verliezen de de alcohollicentie. Als ze jou als moeder de alcohol mee moeten geven moeten ze dat ook bij een clubje jeugd met 1 persoon boven 18, want wat is dan het verschil feitelijk?

Het is een onhandige regel maar ik snap het wel.

CharleyT
Berichten: 4004
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 13:43

xPabloBokt schreef:
Ik denk inderdaad ook dat de winkel recent een mystery shopper heeft getroffen en een maatregel heeft gehad (boete). Dan merk je dat vaak wel aan de strengheid.

Los van hoe idioot ik het vind als je als ouder met je kind wijn gaat kopen en ik ook vind dat de ouders zelf verantwoordelijk zijn voor de (al dan niet) alcoholconsumptie van hun kinderen, staat het jammer genoeg wel in de wet.. als er een iemand in het gezelschap te jong is of zich niet kan legitimeren krijg je het gewoon niet mee.


Ok dan, ben ik altijd een idioot geweest. Als alleenstaande vader toch wel eens boodschappen moeten doen met zoontje erbij(6 jaar, laat je niet alleen thuis, zelfs niet in de auto op de parkeerplaats). Gelukkig was de wereld toen niet zo opgefokt als nu. En zoonlief is nu een grote kerel die zelden alcohol drinkt.

xPabloBokt

Berichten: 9452
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 13:44

Sorry, mijn zin klopt niet helemaal lees ik. Ik vind het vreemd dat er zo gehandhaafd wordt als je met je kind wijn gaat kopen, niet als je het gaat kopen met je kind erbij :')

Excuus

pmarena

Berichten: 48207
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 13:49

Ik heb het ook wel eens gehad toen ik met die kleine boodschappen ging doen. Is een paar jaar geleden dus ook voor zijn 8e verjaardag in ieder geval. Ging gewoon wat boodschapjes halen met ook een pak of fles wijn erbij en ineens mocht dat niet omdat die kleine er bij was. Super suf.

Wintu

Berichten: 3036
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-24 13:54

purny schreef:
Pareltjes schreef:
De wereld wordt gek.

Je bent volwassen en dus mag je wijn kopen. Dat een cassière voor jou gaat invullen wat je vervolgens met die wijn gaat doen is natuurlijk te gek voor woorden.

Nee dit is de wet. Als de caissière dit toelaat en er vind een controle plaats heeft ze een probleem.


Nee, de wet zegt namelijk niet dat je geen wijn aan ouders mag verkopen wanneer ze een puber bij zich hebben. Ze mogen enkel weigeren als het duidelijk is dat ik dit aan mijn kind ga geven. Tenminste zo lees ik het, nu wordt je gelijk al in de hoek van alcohol schenkende ouder neer gezet.

De wet geeft aan dat supermarkten en slijters, maar ook horecabedrijven, alleen alcohol mogen verkopen aan een klant als voor iedereen duidelijk is dat deze klant de drank niet direct doorgeeft aan jongeren onder de 18 jaar. Als duidelijk is dat de alcohol wordt gekocht met de bedoeling het direct ter plekke aan een jongere door te geven moet de kassamedewerker of barmedewerker nee moeten verkopen. Dan is er zogenaamd sprake van wederverstrekking of doorverkoop. Dit kun je nalezen in de Alcoholwet. De boete hierop is honderd euro. In alle andere gevallen kan de verkoper de drank, na vaststelling dat de koper 18 jaar of ouder is, gewoon verstrekken. En dat geldt zeker ook voor ouders die drank in de supermarkt kopen voor thuisgebruik ook al hebben ze op het moment van de aankoop één of meer jonge kinderen bij zich.

Ik vraag mij af waarom zij dachten dat de droge witte wijn in de weekboodschappen voor mijn 17 jarige zoon was en ik de bedoeling had het gelijk aan hem te geven.