U heeft een puber bij u, u mag geen wijn kopen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dreamboy

Berichten: 2462
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Re: U heeft een puber bij u, u mag geen wijn kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 15:38

Ik heb het ook eens gehad. Was samen met mijn zoon, die oud genoeg was om te mogen drinken maar zijn ID kaart vergeten was, bij de supermarkt. Ook wij hadden wat drank in het karretje. Cassiere zei dat we het niet mee kregen want zoon had geen ID. Dus ik zei tegen mijn zoon dat hij vast naar buiten moest gaan. Nee mevrouw, zo werkt het niet. Bedrijfsleider erbij. Uiteindelijk wel mee gekregen. Maar het is toch te gek voor woorden. Al was hij minderjarig, dan ben ik nog altijd degene die beslist of hij mag drinken of niet. Snap die cassiere wel, die doet ook alleen maar haar werk. Maar dat betuttelen wordt steeds erger. Vraag me af hoe ze dat doen met moeders die met een kinderwagen komen.

Kirrietje
Berichten: 499
Geregistreerd: 09-11-10

Re: U heeft een puber bij u, u mag geen wijn kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 15:40

Maar mogen de cassieres voortaan dan ook geen alcohol meer meegeven aan oude mensen in een booster? Die zijn op dat moment bestuurder toch :+
Vind deze regel een beetje van de zotte, en als je als mysteryguest aangeeft het mee te hebben gekregen terwijl je je kind mee had vind ik daar ook wat van :j

Dreamboy

Berichten: 2462
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 15:42

Kirrietje schreef:
Maar mogen de cassieres voortaan dan ook geen alcohol meer meegeven aan oude mensen in een booster? Die zijn op dat moment bestuurder toch :+
Vind deze regel een beetje van de zotte, en als je als mysteryguest aangeeft het mee te hebben gekregen terwijl je je kind mee had vind ik daar ook wat van :j



Het gaat natuurlijk niet om het besturen van iets want dan zou bijna niemand drank mee krijgen. De meeste doen immers boodschappen met de auto of de fiets. Het gaat erom of iemand oud genoeg is om te mogen drinken.

Kirrietje
Berichten: 499
Geregistreerd: 09-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 15:43

Dreamboy schreef:
Kirrietje schreef:
Maar mogen de cassieres voortaan dan ook geen alcohol meer meegeven aan oude mensen in een booster? Die zijn op dat moment bestuurder toch :+
Vind deze regel een beetje van de zotte, en als je als mysteryguest aangeeft het mee te hebben gekregen terwijl je je kind mee had vind ik daar ook wat van :j



Het gaat natuurlijk niet om het besturen van iets want dan zou bijna niemand drank mee krijgen. De meeste doen immers boodschappen met de auto of de fiets. Het gaat erom of iemand oud genoeg is om te mogen drinken.


Ik doelde ook gewoon op bijzondere regels die uit hun verband worden getrokken :+

Dreamboy

Berichten: 2462
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 15:45

Kirrietje schreef:
Dreamboy schreef:

Maar mogen de cassieres voortaan dan ook geen alcohol meer meegeven aan oude mensen in een booster? Die zijn op dat moment bestuurder toch :+
Vind deze regel een beetje van de zotte, en als je als mysteryguest aangeeft het mee te hebben gekregen terwijl je je kind mee had vind ik daar ook wat van :j



Het gaat natuurlijk niet om het besturen van iets want dan zou bijna niemand drank mee krijgen. De meeste doen immers boodschappen met de auto of de fiets. Het gaat erom of iemand oud genoeg is om te mogen drinken.


Ik doelde ook gewoon op bijzondere regels die uit hun verband worden getrokken :+[/quote]

Ah, op die manier.

Barbabientje

Berichten: 8205
Geregistreerd: 12-09-08

Re: U heeft een puber bij u, u mag geen wijn kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 15:52

Volgens mij is/was de regel dat als diegene die het koopt boven de 21 is het niet uitmaakt hoe oud de andere is, want dan ben jij voor de wet volwassen en dus verantwoordelijk.

Zou bijzonder zijn, dan kan ik bijv geen boodschappen meer gaan doen met m’n dochtertje van 3, want voor hetzelfde geld geef ik het aan haar :+

Polarize
Berichten: 711
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 15:57

Barbabientje schreef:
Volgens mij is/was de regel dat als diegene die het koopt boven de 21 is het niet uitmaakt hoe oud de andere is, want dan ben jij voor de wet volwassen en dus verantwoordelijk.

Zou bijzonder zijn, dan kan ik bijv geen boodschappen meer gaan doen met m’n dochtertje van 3, want voor hetzelfde geld geef ik het aan haar :+

Die heb ik niet eerder gehoord, we moeten vragen t/m 25 en samen kopen = samen tonen

Zit wel meer nuance aan, een wijntje bij de boodschappen kopen is heel anders dan specifiek alleen wat flessen drank halen

Jessix

Berichten: 16466
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 16:03

Onali schreef:
Jessix schreef:
Oh wauw..! Daar had ik nog nooit van gehoord. Heb ook geen kids dus het doet zich bij niet voor.


Ik had het laatst met paaseitjes met advocaat.
Mocht ik ook niet zomaar meenemen.

Had weliswaar geen gespuis bij me maar er moest wel gecontroleerd worden op leeftijd :')

_O- Wat een wereld maken we toch voor onszelf.

Barbabientje

Berichten: 8205
Geregistreerd: 12-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 16:04

Polarize schreef:
Barbabientje schreef:
Volgens mij is/was de regel dat als diegene die het koopt boven de 21 is het niet uitmaakt hoe oud de andere is, want dan ben jij voor de wet volwassen en dus verantwoordelijk.

Zou bijzonder zijn, dan kan ik bijv geen boodschappen meer gaan doen met m’n dochtertje van 3, want voor hetzelfde geld geef ik het aan haar :+

Die heb ik niet eerder gehoord, we moeten vragen t/m 25 en samen kopen = samen tonen

Zit wel meer nuance aan, een wijntje bij de boodschappen kopen is heel anders dan specifiek alleen wat flessen drank halen


Moet zeggen dat dit al aantal jaar geleden bij een slijterij was..
Hier overigens wel eens dezelfde discussie gehad bij een winkel toen ik met m’n moeder boodschappen deed. Was toen zelf 26 maar geen Legitimatie bij me, deden ze ook heel moeilijk over.

Amber_anne

Berichten: 6928
Geregistreerd: 09-04-18

Re: U heeft een puber bij u, u mag geen wijn kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 16:12

Ik snap de discussies in de winkel zelf niet zo goed. Je weet dat de regel is tot 25 tonen en als er om gevraagd wordt en je hebt het niet mee dan krijg je het niet. Als je een kind bij je hebt die onder de 18 is dan is er een mogelijkheid dat je het niet mee krijgt

De kassière maakt de regels niet en kan ze ook niet veranderen

Stop met mensen lastig vallen die gewoon hun beroep willen uitvoeren. Als je echt een standpunt wilt maken dan ga je maar in Den Haag protesteren.


Voor ts: vind je het vervelend dat je de alcohol niet mee kreeg of dat je het idee hebt dat de kassière je neerzette als een type die alcohol aan haar minderjarige zoon geeft?

Polarize
Berichten: 711
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 16:16

Barbabientje schreef:
Polarize schreef:

Die heb ik niet eerder gehoord, we moeten vragen t/m 25 en samen kopen = samen tonen

Zit wel meer nuance aan, een wijntje bij de boodschappen kopen is heel anders dan specifiek alleen wat flessen drank halen


Moet zeggen dat dit al aantal jaar geleden bij een slijterij was..
Hier overigens wel eens dezelfde discussie gehad bij een winkel toen ik met m’n moeder boodschappen deed. Was toen zelf 26 maar geen Legitimatie bij me, deden ze ook heel moeilijk over.

Naja het lastige daaraan is gewoon dat als de cassière het toch niet vertrouwd en denkt dat je toch wel onder de 25 bent ze alsnog mogen zeggen dat ze het niet mee willen geven. Anders kan iedereen zeggen dat ze boven de 25 zijn :+

Het is ook niet leuk om te vragen als je al twijfelt hoor, ook omdat sommige mensen goed boos kunnen worden als ze hun ID niet mee hebben of toch wel 25+ zijn

Temeraire

Berichten: 3536
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 16:17

Het klopt inderdaad dat de regels streng zijn.
In geval van TS had de caissière het wel mee mogen geven, omdat het redelijkerwijs niet lijkt alsof het voor de zoon werd gekocht.
Maar deze regel is wel open voor interpretatie en kan soms verkeerd uitpakken.
Sommige filiaalleiders raken daarvan in de stress, helemaal als ze net een boete hebben gehad. Dus dan kiezen ze voor het zero tolerance beleid. Dus gewoon nooit meegeven, ook niet als het onderdeel is van de normale boodschappen.

Aangezien de supermarkt het eerder wel mee gaf lees ik, vermoed ik inderdaad dat er recent een controle is geweest, zoals anderen ook al aangeven.

miss_lizje

Berichten: 6263
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 16:18

Alcohol vrije drank kopen en het niet mee krijgen omdat ik mijn ID kaart in de auto had laten liggen. Want die moesten en zouden ze hebben.
Soms slaan ze echt door hoor.

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 16:23

De regels zijn zo strikt om het eenvoudig en duidelijk te houden.
Supermarkten hanteren drie regels.
1: Geen 18 is geen druppel.
2: samen kopen is samen legitimeren.
3: de verantwoordelijkheid van de supermarkt eindigt bij de deur.

Door die regels altijd toe te passen en er nooit van af te wijken voorkomen ze dat de caissière discussies moet voeren over ‘waarom zij wel en ik niet’.

18 en 17 krijgen het niet mee want 32 en 3 krijgen het ook niet mee.

Ik ben niet de gene die het jou niet wil verkopen. Maar van de overheid mag ik het jou niet verkopen.

Ik mag het wel verkopen aan een ouder die het misschien later wel aan een kind geeft. Want wat er buiten de muren van de supermarkt gebeurt is niet mijn verantwoordelijkheid. Wat er hier binnen gebeurt wel.

jasz

Berichten: 2232
Geregistreerd: 11-11-10
Woonplaats: Bij Alkmaar

Re: U heeft een puber bij u, u mag geen wijn kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 16:36

Mijn vader had het laatst ook toen hij sterke drank wilde kopen. Mijn broer was erbij en is al 25, maar was z'n ID vergeten. Ze kregen het niet mee.
Na even discussie hebben ze het maar gelaten en zijn eerst andere boodschappen gaan doen, toen is m'n vader alleen terug gegaan. Toen kreeg hij het alsnog niet mee want volgens de cassière zou hij het dan aan z'n zoon geven. Wtf. Dat vond ik wel heel ver gaan. Toen zijn ze nog weer later maar weer terug gegaan toen er een andere dienst begonnen was en kregen ze het zo mee, ondanks dat mijn broer er toen wel bij was.

Enzo_Ollie

Berichten: 797
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 16:41

Heb niet alles gelezen, maar de (camping)supermarkt waar ik 10 jaar geleden werkte mocht ik het ook niet doen. De AH waar mijn zusje heeft gewerkt mocht het ook niet. Dat heeft niks met doorslaan te maken, maar je mag onder de 18 geen alcohol kopen. Winkels die het wel meegeven aan iemand van 16 die samen met een volwassene is lopen het risico op grote boetes of zodat ze geen alcohol meer mogen verkopen. De kans dat die 16-jarige het opdrinkt is vaak redelijk groot, bij een kind van 3 is dat weer anders. Dus het beleid dat Axel_1997 noemt vind ik heel duidelijk en kan nooit discussie oplopen.

@miss_lizje in veel alcoholvrij drank zit wel nog iets, daarom moesten wij het ook daarbij vragen

@jasz dat is wel hoe het hoort, het had niet meegegeven mogen worden. Tot en met 25 is id-kaart laten zien, dus het is eigenlijk stom van je broer dat ie mee naar binnen ging de 1e keer. Diegene achter de kassa hoort zeker in zulke gevallen altijd te denken dat je een controleur bent, als je broer dat geweest was had de winkel nu een boete van een paar duizend euro (dacht ik)

Ik ben ook 25 en het word zo goed als nooit gevraagd maar ik heb 'm altijd al zowat in m'n hand. Ik weet dat het moet dus waarom zou ik een cassiere in de verlegenheid brengen.

beert
Berichten: 2434
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 16:43

Maar bij "samen kopen is samen legitimeren" wordt lastig bij kinderen. Onder de 14 jaar is er geen legitimatieplicht.

Moeten ze dat dan ook doen als er geen verplichting tot legitimatie is? Want het is niet echt aannemelijk dat je wodka koopt voor je 5-jarig kind dat mee is met de boodschappen.

Kinderen boven de 14 snap ik nog wel. Die hoeven ook niet per se met de ouders mee om boodschappen te doen.

CharleyT
Berichten: 4002
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 16:48

jasz schreef:
Mijn vader had het laatst ook toen hij sterke drank wilde kopen. Mijn broer was erbij en is al 25, maar was z'n ID vergeten. Ze kregen het niet mee.
Na even discussie hebben ze het maar gelaten en zijn eerst andere boodschappen gaan doen, toen is m'n vader alleen terug gegaan. Toen kreeg hij het alsnog niet mee want volgens de cassière zou hij het dan aan z'n zoon geven. Wtf. Dat vond ik wel heel ver gaan. Toen zijn ze nog weer later maar weer terug gegaan toen er een andere dienst begonnen was en kregen ze het zo mee, ondanks dat mijn broer er toen wel bij was.


Hmmmm, afhankelijk van mijn humeur zou ik bij het weigeren de tweede keer(keurig alleen en oud genoeg) of beetje stampij gemaakt hebben met bedrijfsleider erbij halen etc of volgende keer gelijk zelf de drank kopen, naar de auto brengen en weer terug met kind om de rest van de boodschappen te doen. Liefst bij de fanatieke kassa dame.
Gewoon eens kijken wat het wordt dan..... :+

Polarize
Berichten: 711
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 16:50

beert schreef:
Maar bij "samen kopen is samen legitimeren" wordt lastig bij kinderen. Onder de 14 jaar is er geen legitimatieplicht.

Moeten ze dat dan ook doen als er geen verplichting tot legitimatie is? Want het is niet echt aannemelijk dat je wodka koopt voor je 5-jarig kind dat mee is met de boodschappen.

Kinderen boven de 14 snap ik nog wel. Die hoeven ook niet per se met de ouders mee om boodschappen te doen.

Onder de 14 ga ik als cassière er ook een beetje vanuit dat de ouders wijs genoeg zijn om het niet aan hun kind te geven :')

Mocht ik nu toevallig iets zien of horen waarbij het erop lijkt dat het voor het kind bedoelt is dan is het altijd vragen.
Samen legitimeren komt ook een beetje neer op groepjes jongeren die samen kopen, vaak is niet iedereen 18+ en dan laten ze degene die wel oud genoeg is betalen.
Ook leuke situaties als iedereen in de groep wel 18+ is maar niet iedereen een ID kaart mee heeft :+

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 16:52

Dat is precies waarom het zo strikt is. Want waar ga je de grens dan trekken? 10? 12? veel makkelijker om gewoon nee te zeggen. En een 14 jarige zal je niet snel met een 18 jarige verwarren. Dus dan heb je de controle niet nodig.

Enzo_Ollie

Berichten: 797
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 16:53

@beert Nee dat klopt, alleen je wil niet weten hoe vaak ik discussie met klanten gehad heb die zagen dat de klant voor zich een kind in een buggy had en boos werden dat die het wel kregen maar hun met een kind van 16 niet.
Dus ja ik ben het helemaal met je eens maar helaas denken klanten daar anders over :+

@charley bij mij had de bedrijfsleider mij (gelukkig) gelijk gegeven. Is nogal krom dat je een meisje van 15/16 een opdracht geeft en dan zelf vol tegen je eigen opdracht ingaan... Het is niet alsof kassières dat expres doen he, het is geen fanatieke kassadame maar gewoon iemand die d'r werk doet volgens de regels die ze opgelegd heeft gekregen, ze kiest toch zelf ook niet uit wie wel en geen korting krijgt :+

jasz

Berichten: 2232
Geregistreerd: 11-11-10
Woonplaats: Bij Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 17:00

Enzo_Ollie schreef:
Heb niet alles gelezen, maar de (camping)supermarkt waar ik 10 jaar geleden werkte mocht ik het ook niet doen. De AH waar mijn zusje heeft gewerkt mocht het ook niet. Dat heeft niks met doorslaan te maken, maar je mag onder de 18 geen alcohol kopen. Winkels die het wel meegeven aan iemand van 16 die samen met een volwassene is lopen het risico op grote boetes of zodat ze geen alcohol meer mogen verkopen. De kans dat die 16-jarige het opdrinkt is vaak redelijk groot, bij een kind van 3 is dat weer anders. Dus het beleid dat Axel_1997 noemt vind ik heel duidelijk en kan nooit discussie oplopen.

@miss_lizje in veel alcoholvrij drank zit wel nog iets, daarom moesten wij het ook daarbij vragen

@jasz dat is wel hoe het hoort, het had niet meegegeven mogen worden. Tot en met 25 is id-kaart laten zien, dus het is eigenlijk stom van je broer dat ie mee naar binnen ging de 1e keer. Diegene achter de kassa hoort zeker in zulke gevallen altijd te denken dat je een controleur bent, als je broer dat geweest was had de winkel nu een boete van een paar duizend euro (dacht ik)

Ik ben ook 25 en het word zo goed als nooit gevraagd maar ik heb 'm altijd al zowat in m'n hand. Ik weet dat het moet dus waarom zou ik een cassiere in de verlegenheid brengen.


Ja als hij erbij is prima, maar voet bij stuk houden als hij er níet bij is gaat te ver. En dat valt ook gewoon buiten de verantwoordelijkheid van de winkel.

jasz

Berichten: 2232
Geregistreerd: 11-11-10
Woonplaats: Bij Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 17:01

CharleyT schreef:
jasz schreef:
Mijn vader had het laatst ook toen hij sterke drank wilde kopen. Mijn broer was erbij en is al 25, maar was z'n ID vergeten. Ze kregen het niet mee.
Na even discussie hebben ze het maar gelaten en zijn eerst andere boodschappen gaan doen, toen is m'n vader alleen terug gegaan. Toen kreeg hij het alsnog niet mee want volgens de cassière zou hij het dan aan z'n zoon geven. Wtf. Dat vond ik wel heel ver gaan. Toen zijn ze nog weer later maar weer terug gegaan toen er een andere dienst begonnen was en kregen ze het zo mee, ondanks dat mijn broer er toen wel bij was.


Hmmmm, afhankelijk van mijn humeur zou ik bij het weigeren de tweede keer(keurig alleen en oud genoeg) of beetje stampij gemaakt hebben met bedrijfsleider erbij halen etc of volgende keer gelijk zelf de drank kopen, naar de auto brengen en weer terug met kind om de rest van de boodschappen te doen. Liefst bij de fanatieke kassa dame.
Gewoon eens kijken wat het wordt dan..... :+


Volgens mij had m'n vader er de tweede keer ook wel wat van gezegd, maar was er niet bij, dus weet dat niet exact.

Enzo_Ollie

Berichten: 797
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 17:02

Toen ik in de supermarkt werkte mocht het absoluut niet omdat je het weet, zolang je het weet mag het niet. Tenminste zo heeft mijn baas (en eigenaar van de winkel) het toen aan mij uitgelegd.

jasz

Berichten: 2232
Geregistreerd: 11-11-10
Woonplaats: Bij Alkmaar

Re: U heeft een puber bij u, u mag geen wijn kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 17:06

Mja ik weet niet hoor. Denk je dan echt dat mijn vader gaat liegen over dat z'n zoon 25 is en dan expres daar ook nog voor terug gaat komen. Je kan ook gewoon te ver doorschieten met je gedachte.

Die hele 25 regel is sowieso nogal onzinnig, want als je dan dus 26 bent dan mogen ze het niet vragen. Maar ook dat kan je niet bewijzen zonder ID :+

Ik werd op m'n 25e moeder en had ook zelden m'n ID mee, maar gelukkig doen ze opeens niet meer moeilijk als je ook babyvoeding of een baby zelf mee hebt. Want natuurlijk ook nogal raar is. Want er bestaat ook nog zoiets als tienermoeders.