Boete ivm gereden in een uitgezonderd ontheffingshouders zone

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kirrietje
Berichten: 492
Geregistreerd: 09-11-10

Boete ivm gereden in een uitgezonderd ontheffingshouders zone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-24 15:37

Ik hoop dat het hier goed staat.

Mijn moeder heeft zojuist een boete binnen gekregen van 28 februari 2024 (wat ik een vrij late brief vind) voor het inrijden van een zone die tussen 16:00 en 19:00 verboden was uitgezonderd ontheffingshouders, heel stom dit bord is ons niet opgevallen. Wij reden daar om 16:07.


Afbeelding

Nu moesten we daar 2 minuten verderop in de straat zijn om te scheren. Ik moest dus degelijk wel die straat in, het was ook een lange rechte weg en google maps stuurde ons zo, we zijn niet bekend in deze buurt.

Nu staat de boete ook niet in CJIB wat ik ookal vreemd vind naast dat we de brief zo laat hebben ontvangen. Helaas heb ik wel eens eerder een boete gekregen en dit iswel echt een identieke CJIB brief.

Nu is mijn vraag, als ik daar verderop een afspraak had en daar hoorde te zijn kan deze boete dan nog vrij gescholden worden? Eventueel met een brief of gegevens van degene die wel een ontheffinghouder is.

EllyC

Berichten: 8124
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Boete ivm gereden in een uitgezonderd ontheffingshouders zone

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 15:40

Je was bestemmingsverkeer maar geen ontheffingshouder dus boete lijkt terecht.

Foaly

Berichten: 4857
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Boete ivm gereden in een uitgezonderd ontheffingshouders zone

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 15:43

Dat je ergens niet bekend bent en op Google Maps vertrouwt is natuurlijk geen excuus. Dat bord staat er zo te zien duidelijk genoeg, niet verdekt opgesteld achter de bosjes ofzo. Boete lijkt mij ook terecht :=

Kirrietje
Berichten: 492
Geregistreerd: 09-11-10

Re: Boete ivm gereden in een uitgezonderd ontheffingshouders zone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-24 15:44

Oke terecht of niet, ik snap de regel zeg maar niet :+
Vandaar de vraag hier in een topic, wat had ik dan moeten doen? En is er via de ontheffingshouder nog wat te regelen? Dat ik doorgene niet ben geattendeerd hierop vind ik ook beetje zuur achteraf, dan hadden we beter om 16 uur kunnen afspreken ipv 16:15 :+

_chou
Berichten: 74
Geregistreerd: 16-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 15:45

Ik zou dit ook even vertellen naar waar je naartoe reed. In mijn ogen hadden ze je dit best mogen vertellen voordat je kwam.

Cioccolato

Berichten: 6614
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 15:45

Wat vervelend. Heeft degene waar je moest zijn ook niet gezegd dat je ergens anders moet parkeren omdat die aan die straat woont? Gemiste kans :+

Hij lijkt terecht. Je kan erop in gaan en zeggen dat je niet bekend bent en een afspraak had. Niet geschoten is altijd mis, maar als ze de boete toch laten staan zou dat ook hun goed recht zijn

Wintu

Berichten: 2973
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 15:46

Boetes komen meestal vrij laat hoor, dit is dan 2.5 week geleden, vind het aardig rap nog :D

Was dit de enige route naar je afspraak?
Laatst bijgewerkt door Wintu op 21-03-24 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 15:46

Maar dan nog. Als je daar moet zijn maar je mag er niet met de auto komen hoe kom je daar dan? Ik zou zeker gewoon bellen en uitleggen over het ontstaan van de boete. Het zal denk ik zijn om sluipverkeer te voorkomen. En als je bestemming daar ligt ben je geen sluipverkeer. Voor mij zou 2 minuten rijden met de auto al te ver zijn om te lopen. Of je moet wat zwaars of grootst bezorgen daar. Dan zou je dat niet met een auto mogen doen?

Ah ik heb even wat opgezocht en dit vond ik terug. De link van de site volgt zo

https://www.appjection.nl/blog/boete-bi ... -te-rijden

Citaat:
Wanneer je jouw locatie alléén via deze weg kon bereiken

Het kan zo zijn dat je een bepaalde locatie probeert te bereiken, die alléén via een bepaalde weg te bereiken is.

Bestemmingsverkeer wordt in het RVV omschreven als een bestuurder van wie het reisdoel op een locatie ligt die in de buurt van een weg is, die verboden is om in te rijden, maar die alleen via deze weg te bereiken is.

Een goed voorbeeld is een zaak die wij gedaan hebben voor een mevrouw die naar de manege in Den Ilp moest. Die weg is tijdens de spits eigenlijk gesloten, maar er is maar één weg om de manege te bereiken. De boete is in dat geval dus onterecht opgelegd.
Laatst bijgewerkt door karuna op 21-03-24 15:50, in het totaal 2 keer bewerkt

Biebz

Berichten: 5505
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 15:49

Ik vind dat je de boete nog snel binnen hebt! Vaak wordt er uitgegaan van 3 weken.

Je hebt bestemmingsverkeer en je hebt ontheffingshouders.

Jij was bestemmingsverkeer maar hebt niet betaald voor een ontheffing. Dus jij bent geen ontheffinghouder.

Het excuus dat je daar moest zijn en op Google maps vertrouwde gaat helaas niet op.
Het bord staat er duidelijk dus ik denk dat je er weinig mee kan.
Laatst bijgewerkt door Biebz op 21-03-24 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 15:49

Nee er is helaas niks te regelen, jij hebt namelijk geen ontheffing om daar te mogen rijden in die uren. Als er stond: bestemmingsverkeer was het wat anders. Dan heb jij daar een bestemming en dan mag het wel.

Foaly

Berichten: 4857
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 15:50

Karuna, je mag er wel komen, alleen niet tussen 4 en 7. Als je er moet zijn zonder ontheffing, heb je nog 21 uur per dag de tijd :+

TS, wat je had kunnen/moeten doen: stoppen en een andere route zoeken, degene bellen bij wie je moet zijn dat je er niet in kunt, of idd de auto aan de kant zetten en het laatste stukje lopen. Het is idd een beetje flauw dat diegene niets gezegd heeft, maar misschien dat die er zo aan gewend is dat die er niet bij nagedacht heeft.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 15:51

Dan nog bezwaar maken kan altijd. Als de eigenaar van de bestemming dit niet gemeld heeft en je moet er in dat tijdsblok zijn. Heb je het voorbeeld gelezen van iemand die tijdens de spits ergens moest zijn, de boete is kwijtgescholden

Ik heb even een toevoeging gedaan en kennelijk mag je inrijden als je bestemming alleen via dat verboden bord is te bereiken. Dan zou je dus zeker bezwaar moeten kunnen maken.
Laatst bijgewerkt door karuna op 21-03-24 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Kirrietje
Berichten: 492
Geregistreerd: 09-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-24 15:51

Wintu schreef:
Boetes komen meestal vrij laat hoor, dit is dan 2.5 week geleden, vind het aardig rap nog :D

Was dit de enige route naar je afspraak?


3 weken rap? Normaal is het na 24 uur al zichtbaar op mijn CJIB, maar hier staat dus niks. En (helaas) vaker een boete gekregen en dat was dan met een week. Wel netjes betaald uiteraard
Plus nu heb je maar 5 dagen (3 werkdagen) de tijd voor bezwaar, watop de bref staat.

Biebz

Berichten: 5505
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 15:52

karuna schreef:
Dan nog bezwaar maken kan altijd. Als de eigenaar van de bestemming dit niet gemeld heeft en je moet er in dat tijdsblok zijn.

Ik heb even een toevoeging gedaan en kennelijk mag je inrijden als je bestemming alleen via dat verboden bord is te bereiken. Dan zou je dus zeker bezwaar moeten kunnen maken.



Maar dit gaat over bestemmingsverkeer.
Het bord uit de OP over ontheffingshouders en voor een ontheffing moet je betalen.
Dus dan is het raar dat het zou mogen als je daar moet zijn.

mavantos

Berichten: 3597
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 15:53

karuna schreef:
Maar dan nog. Als je daar moet zijn maar je mag er niet met de auto komen hoe kom je daar dan? Ik zou zeker gewoon bellen en uitleggen over het ontstaan van de boete. Het zal denk ik zijn om sluipverkeer te voorkomen. En als je bestemming daar ligt ben je geen sluipverkeer. Voor mij zou 2 minuten rijden met de auto al te ver zijn om te lopen. Of je moet wat zwaars of grootst bezorgen daar. Dan zou je dat niet met een auto mogen doen?

Ah ik heb even wat opgezocht en dit vond ik terug. De link van de site volgt zo

https://www.appjection.nl/blog/boete-bi ... -te-rijden

Citaat:
Wanneer je jouw locatie alléén via deze weg kon bereiken

Het kan zo zijn dat je een bepaalde locatie probeert te bereiken, die alléén via een bepaalde weg te bereiken is.

Bestemmingsverkeer wordt in het RVV omschreven als een bestuurder van wie het reisdoel op een locatie ligt die in de buurt van een weg is, die verboden is om in te rijden, maar die alleen via deze weg te bereiken is.

Een goed voorbeeld is een zaak die wij gedaan hebben voor een mevrouw die naar de manege in Den Ilp moest. Die weg is tijdens de spits eigenlijk gesloten, maar er is maar één weg om de manege te bereiken. De boete is in dat geval dus onterecht opgelegd.



Met de benenwagen? Via een andere route? Dat bord staat er niet voor niks natuurlijk.

De boete is (helaas) terecht. Hoe flauw dat ook is voor die paar minuten te laat.

Dieuwke_
Berichten: 4543
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 15:53

Maar bestemmingsverkeer is iets anders dan ontheffingsverkeer karuna.

TS: staat het bord ook aan de andere kant van de weg? Ik zou in ieder geval even contact opnemen met degene waar je geweest bent. Misschien kan die opheldering geven hoe ze dat normaal gesproken regelen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Boete ivm gereden in een uitgezonderd ontheffingshouders zone

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 15:56

Vreemde is dat de uitleg gaat ook over ontheffingshouders.

Ik zou er hoe dan ook achteraan bellen en uitleggen wat er gaande is.

Biebz

Berichten: 5505
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 15:57

Biebz schreef:
karuna schreef:
Dan nog bezwaar maken kan altijd. Als de eigenaar van de bestemming dit niet gemeld heeft en je moet er in dat tijdsblok zijn.

Ik heb even een toevoeging gedaan en kennelijk mag je inrijden als je bestemming alleen via dat verboden bord is te bereiken. Dan zou je dus zeker bezwaar moeten kunnen maken.



Maar dit gaat over bestemmingsverkeer.
Het bord uit de OP over ontheffingshouders en voor een ontheffing moet je betalen.
Dus dan is het raar dat het zou mogen als je daar moet zijn.


Nog even een kleine toevoeging..
Dat de eigenaar er niks over gezegd heeft zal de politie niks mee doen.
Jij rijdt en dus let jij erop welke borden er staan en wat deze betekenen.

Als iemand zegt dat je met de fiets via de snelweg moet doe je dat ook niet toch?

Kirrietje
Berichten: 492
Geregistreerd: 09-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-24 15:57

Trouwens al de boete terecht is betalen we gewoon he, want dan is het gewoon eigen schuld inderdaad. Hier in de buurt hebben wij alleen helemaal niet zulke zones dus ben er niet mee bekend wat er mogelijk is als je er een boete voor krijgt :Y)

Biebz

Berichten: 5505
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 15:58

karuna schreef:
Vreemde is dat de uitleg gaat ook over ontheffingshouders.

Ik zou er hoe dan ook achteraan bellen en uitleggen wat er gaande is.


Ik zie in jouw link alleen staan dat het over het gesloten bord gaat. Niet over de uitzonderingen?

Kirrietje
Berichten: 492
Geregistreerd: 09-11-10

Re: Boete ivm gereden in een uitgezonderd ontheffingshouders zone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-24 15:59

Het bord staat trouwens niet aan de andere kant

Ineke2

Berichten: 33119
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 16:01

Ik zou wat anderen ook aangeven eerst contact opnemen met degene die in die straat woont. De situatie uitleggen en vragen waarom diegene je niet heeft gewaarschuwd en/of rekening gehouden heeft met deze situatie?

thequeensmum
Berichten: 3533
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 16:02

Ik zou er werkelijk geen zinnig woord van durven zeggen, maar ben nu wel nieuwsgierig wat voor weg het is dat je er alleen tussen 16 en 19 niet in mag rijden tenzij je een ontheffing hebt.
Tussen 19 en 16, 21 uur per dag dus, is het geen enkel probleem. Hier in de buurt ken ik dergelijke situaties niet, maakt mij dus wel nieuwsgierig :D

Eleeke

Berichten: 2032
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 16:03

aha, dus ik vermoed dat het eenrichtingsverkeer is in de avondspits, behalve voor ontheffingshouders (bus, politie, en wellicht ook mensen die daar wonen maar dat hoeft niet ) .
smalle Noordhollandse weggetjes zeker? Daar is de spits ellende en zet je elkaar volledig klem.

Kirrietje
Berichten: 492
Geregistreerd: 09-11-10

Re: Boete ivm gereden in een uitgezonderd ontheffingshouders zone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-24 16:06

Het was in Purmerend, en geen eenrichtingsverkeer. Heel zuur die 7 minuten te laat ook ja :+ maar ik zit even te kijken hoe ik dan had moeten rijden maar dat was dan flink om. Ben gewoon uitgegaan van de snelste natuurlijk.