Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar
pmarena schreef:Ik zou zeggen kijk even op Facebook, daar zijn wel groepjes van mensen die ook wel dingen afspreken enzo.
Ik heb wel thuisonderwijs overwogen. Later ook nog gekeken bij een particuliere school zonder overheidsinmenging enzo. Maar al met al vind ik het vooral overkomen als iets voor mensen die best wel veel controle willen uitoefenen over hun kind. Die vrij negatief denken over de maatschappij en daar vervolgens ook hun kind mee belasten. En dat het toch een beetje tegen-natuurlijk is om je kind constant onder je vleugels te willen houden. Zoals Sizzle ook wel aangeeft.
Ik denk dat het juist wel goed is voor kinderen om gewoon om te leren gaan met de maatschappij zoals hij is. Met andere kinderen en volwassenen van allerlei pluimage. Gewoon te leren wat iedereen leert. En als je als ouders het daar dan niet altijd mee eens bent, dat je dan gewoon zelf wat verdieping daarin aanbrengt door ook een andere kijk op de zaken te geven.
Ik denk dat gewoon een relatief fijne school uit laten stippelen wat ze allemaal "moeten" leren en daarnaast zelf aanvullen, ook makkelijker haalbaar is dan naast werk nog zelf vanalles uit moeten zoeken en zorgen dat je kinderen wel een beetje bij blijven zeg maar.
Als je thuisonderwijs wilt geven en dan samen met andere thuisonderwijzers 1 en ander wilt regelen, is het denk ik ook wel zaak dat je wel een beetje soortgelijk denkt over dingen. Ik kreeg vooral de indruk dat thuisonderwijzers een hoog "anti-alles" gehalte hebben en dat vind ik niet per-sé een gezonde invloedssfeer om in op te groeien....
Maar ik krijg een heel klein beetje het idee dat het anti-gevoel wel goed zit
Kimmie235 schreef:Lente schreef:"Vreemde ogen dwingen" is een spreekwoord. Dat betekent niet dat je onderwijs moet afdwingen.
Ja, in vrijwel alle gevallen is één van de ouders vrij als er thuisonderwijs wordt gegeven. Of er wordt een leerkracht ingehuurd.
Aan thuisonderwijs heb je nogal een dagtaak om te zorgen dat je kind zowel sociaal als cognitief ontwikkelt. Veel projecten, uitstapjes naar de bieb, afspreken met andere thuiszitters, sport, hobby's, een plan wat er geleerd moet worden; hoe bereid je een kind voor op reïntegratie in het reguliere onderwijs, bijvoorbeeld voor het geval ze een vervolgopleiding willen gaan doen. Hoe zorg je ervoor dat je kind wel algemene kennis opdoet. Bijvoorbeeld over spreekwoorden?
Blijkbaar wordt gevonden dat het dwingende karakter nodig is om onderwijs te bieden, ik vraag me af waarom? En wat bedoel je precies met het verschil tussen dwingen en afdwingen? En is dwingen tot onderwijs helpend? En waarmee dan precies?
Wat bedoel je met leren over spreekwoorden? Denk je dat een kind uit thuisonderwijs minder spreekwoorden kent? Waarom dan?
Hoezo hoe zorg je ervoor dat een kind WEL algemene kennis op doet? Kan dat niet als je thuisonderwijs geeft? Waarom eigenlijk niet?
Kimmie235 schreef:Hoe zit dat dan in gezinnen waarbij ouders werken? Is er daar altijd een die niet werkt?
Wat bedoel je met het gedeelte over thuisonderwijs en dat het kind behoefte heeft aan ontwikkeling?
Kelan schreef:Maar je begrijpt het spreekwoord dus niet helemaal, en interpreteert het veel te letterlijk (wat bij spreekwoorden nu meestal juist niet de bedoeling is ).
Er wordt mee bedoeld dat mensen (in dit geval kinderen) soms makkelijker iets van iemand aannemen die verder van ze af staat, dan iemand die heel dichtbij staat.
Dus bv bij schoolwerk is het veel makkelijker tegen je ouders te roepen "neeeeeh, ik wil niet, geen zin, ik wil op de tablet spelltjes doen, etc etc". Waar kinderen het vaak makkelijker oppakken bij een juf of meester.
Om er dan nog maar een anderstalig spreekwoord in te gooien : it takes a village to raise a child.
Kimmie235 schreef:Wat bedoel je met leren over spreekwoorden? Denk je dat een kind uit thuisonderwijs minder spreekwoorden kent? Waarom dan?
Hoezo hoe zorg je ervoor dat een kind WEL algemene kennis op doet? Kan dat niet als je thuisonderwijs geeft? Waarom eigenlijk niet?
Kimmie235 schreef:Ja en daarom vraag ik iets verdiepende, waarom is dit spreekwoord ontstaan? Spreekwoorden zijn altijd ergens op gebaseerd natuurlijk. Ik zoek dus vooral het onderliggende doel van vreemde ogen dwingen? Wat betekent het dan en waarom dwingen vreemde ogen wel en waarom is het dwingen precies nodig?
Kimmie235 schreef:Sizzle schreef:Ik ken wel mensen die dat doen en dat gaat niet echt naast een reguliere baan, dan doe je het kind tekort.
Als je op niet-reguliere uren kunt werken (avonden, weekenden) dan is dat in een strak georganiseerde structuur wellicht mogenlijk.
Daarnaast doen die mensen dat vaak samen in een „netwerkje“ aangezien je zelf geen (als voorbeeld) Frans ksn onderrichten als je zelf niet goed genoeg Frans kan.
Wat lastig is, is dat je in feite jezelf moet splitsen in meerdere personen. Je kunt niet een moederrol doen in het onderwijs en omgekeerd, dan komt het geheid tot conflicten aangezien de natuur met een goede reden ingeprogrammeerd heeft dat kinderen zich op den duur ook tegen hun ouders afzetten.
Ik werk maar een klein aantal uren.
En waarom zou je niet moederrol kunnen vervullen en het onderwijs kunnen vervullen? Gebeurt dat nergens? In geen een land? En welke leeftijd hebben kinderen dan wanneer ze zich afzetten tegen de ouders? Is dat al vroeg?
Kimmie235 schreef:pmarena schreef:Ik zou zeggen kijk even op Facebook, daar zijn wel groepjes van mensen die ook wel dingen afspreken enzo.
Ik heb wel thuisonderwijs overwogen. Later ook nog gekeken bij een particuliere school zonder overheidsinmenging enzo. Maar al met al vind ik het vooral overkomen als iets voor mensen die best wel veel controle willen uitoefenen over hun kind. Die vrij negatief denken over de maatschappij en daar vervolgens ook hun kind mee belasten. En dat het toch een beetje tegen-natuurlijk is om je kind constant onder je vleugels te willen houden. Zoals Sizzle ook wel aangeeft.
Ik denk dat het juist wel goed is voor kinderen om gewoon om te leren gaan met de maatschappij zoals hij is. Met andere kinderen en volwassenen van allerlei pluimage. Gewoon te leren wat iedereen leert. En als je als ouders het daar dan niet altijd mee eens bent, dat je dan gewoon zelf wat verdieping daarin aanbrengt door ook een andere kijk op de zaken te geven.
Ik denk dat gewoon een relatief fijne school uit laten stippelen wat ze allemaal "moeten" leren en daarnaast zelf aanvullen, ook makkelijker haalbaar is dan naast werk nog zelf vanalles uit moeten zoeken en zorgen dat je kinderen wel een beetje bij blijven zeg maar.
Als je thuisonderwijs wilt geven en dan samen met andere thuisonderwijzers 1 en ander wilt regelen, is het denk ik ook wel zaak dat je wel een beetje soortgelijk denkt over dingen. Ik kreeg vooral de indruk dat thuisonderwijzers een hoog "anti-alles" gehalte hebben en dat vind ik niet per-sé een gezonde invloedssfeer om in op te groeien....
Maar ik krijg een heel klein beetje het idee dat het anti-gevoel wel goed zit
Ik denk dat het onderwijs niet erg goed aansluit op de behoefte van mijn kind. Voor alsnog loopt hij voor in de ontwikkeling dus lijk ik het leervermogen goed te benutten. Ik weet niet wat ik er over enkele jaren van vind, maar op dit moment denk ik dat het beter passend is, en in het schoolsysteem komen gaat vrij makkelijk.
friezenfan2 schreef:En waarom denk jij dat jij in je eentje zonder lerarenopleiding beter je kinderen les kan geven?
In Nederland kan je elke school kiezen die je wilt. Heb je alle verschillende soorten onderwijs al afgewogen? Dalton, Montessori enz. Het onderwijs in Nederland is van een hoog niveau en door die vrije school keuze is er altijd eentje waar je kind het wel goed doet. Dat is ook meteen de rede dat er bar weinig thuisonderwijs gegeven wordt in Nederland.
Een paar jaar terug was er een hype en gingen veel mensen in de USA met een camper/Rv door het land trekken en filmde dan hun avonturen en zetten het op youtube. 1 van die families keek ik. Nu zijn we 5 jaar verder de jongste van 11 kan niet lezen. Eentje met down syndroom kan niet communiceren op wat geluidjes na en de oudste redden het niet in de instroom lessen van een universiteit daarna failed hij in Japan en nu gaan zijn ouders naar hem toe verhuizen omdat ( dit Vul ik zelf in) hij het ook in Virginia niet alleen red. Deze ouders hebben hun kinderen allemaal thuisonderwijs geboden en geen een gaat het redden in de echte wereld. Omdat thuisonderwijs heel veel moeite en tijd vereist van de ouders. Al hun biologische kinderen en de 2 jongste zijn wereld vreemd.
Ik zou echt eens goed alle opties doorlopen voordat je je kinderen thuisonderwijs geeft. In mijn ogen is het een slecht idee. En je wilt je kinderen toch het beste geven.
Kimmie235 schreef:Nogmaals, ik zie dat jullie vooral spreekwoorden gebruiken zonder de oorsprong en de verdiepende betekenis te onderzoeken. Het hoe wat waar waarom, wordt dat op school in Nederland niet geleerd? Ik ben op zoek naar de verdiepende betekenis van dwingende ogen en wat dat dan betekent in het bieden van onderwijs, waar komt het vandaan, waarom maakt dat vreemde ogen dwingen? Wat ligt daar dan onder? Waar is het voor nodig en waarom zijn vreemde ogen nodig om het doel te bereiken?
Oké en is 30 uur contact met anderen het minimum om voldoende sociale vaardigheden te ontwikkelen, en hoe moet dat er dan precies uit zien? Wanneer zijn die 30 uur kwalitatief goed genoeg om die vaardigheden te ontwikkelen, en waar moet het aan voldoen om kwalitatief goed genoeg te zijn? En hoe kun je dat als thuisonderwijzers dan invullen?
Roosch schreef:Waarschijnlijk heeft een kind donders goed door dat als ie zich misdraagt hij gigantisch voor banketstaaf staat bij een vreemde. Bij een vertrouwde omgeving kan het het kind vrij weinig boeien want dit is vertrouwd en veilig. Beantwoordt dit je vragen?
Ik heb het idee dat je willekeurig een aantal zogenaamd kritische vragen oplepelt. Met welk doel doe je dat en wat draagt dat bij aan je oorspronkelijke vraag?