Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar
Kimmie235 schreef:Dat mag je vinden, natuurlijk, waarom is de stap eigenlijk eerst reguliere school en dan evt thuisonderwijs, waarom niet eerst aansluiten bij het kind dmv thuisonderwijs en, als dat niet werkt, doorstromen naar regulier?
Kimmie235 schreef:Ja maar scholen blijven vaak niet neutraal.
Kimmie235 schreef:Dat mag je vinden, natuurlijk, waarom is de stap eigenlijk eerst reguliere school en dan evt thuisonderwijs, waarom niet eerst aansluiten bij het kind dmv thuisonderwijs en, als dat niet werkt, doorstromen naar regulier?
Kimmie235 schreef:Ik stel dat mijn kind een negatieve ervaring heeft en het hem daarom niet lukt en jij stelt daarop dat kinderen veerkrachtig zijn? Dan doe je zijn negatieve ervaring toch geheel teniet? Nee deze ervaring heeft hem absoluut geen verkracht opgeleverd, wel schade. Net zoals een scheiding etc, een kind krijgt daar geen veerkracht van.
Kimmie235 schreef:]
Maar was je dochter dan ontevreden geweest als ze een andere richting op was gegaan? Of had ze gezegd ik ben blij dat je thuisonderwijs hebt gegeven, als ik naar de reguliere school was gegaan had ik dit nooit gekozen?
BigOne schreef:Dus je komt onder de leerplicht uit door richtingsbezwaar! En dat heeft dus niets met je zoon te maken want niet naar school willen valt daar niet onder.
Wel uit geloofsovertuiging waarbij er geen school in je regio zit die aan de je eisen kan voldoen. Dus je bedonderd de boel, om het maar even kort te zeggen. Wanneer je kind op vierjarige leeftijd in een schoolsetting een vervelende ervaring heeft gehad dan zijn er in Nederland genoeg mogelijkheden voor andere scholen, maar dat past blijkbaar niet in je straatje.
Ik heb eerder de indruk dat jij en je man een bepaald leven aanhangen waarbij het gangbare niet deugt en je ze daarom niet op een reguliere school wil hebben omdat je het niet eens bent met het onderwijs.
Kimmie235 schreef:Ik stel dat mijn kind een negatieve ervaring heeft en het hem daarom niet lukt en jij stelt daarop dat kinderen veerkrachtig zijn? Dan doe je zijn negatieve ervaring toch geheel teniet? Nee deze ervaring heeft hem absoluut geen verkracht opgeleverd, wel schade. Net zoals een scheiding etc, een kind krijgt daar geen veerkracht van.
Suliko schreef:Ik denk dat jij zelf een enorme emotionele lading op zijn ervaring hebt. En dat is geheel terecht als moeder. Ik denk dat je daardoor mijn woorden behoorlijk uit verband trekt en dus ‘schrikt’: dat is jouw pijn!
En ja, projectie van eigen pijn en patronen en hechting gebeurt ook absoluut in het onderwijs. Dat voorkom je nergens, maar het is ook juist gezond om interactie te hebben met verschillende vormen van hechting en hechtingsachtergronden. Het een triggert, het ander trekt aan of stoot af. Ook een onoverkomelijk relationeel aspect van het leven.
Kimmie235 schreef:Klopt wat hierboven geschreven wordt. Ik ben overtuigd dat mijn kinderen geen achterstanden oplopen met een netwerk van leerkrachten en onderwijskundigen. Ook niet zonder ze trouwens. Over tunnelvisie gesproken, mensen kennen thuisonderwijs gewoon niet zo goed, in de meeste landen zijn die mogelijkheden er gewoon, behalve Duitsland en Griekenland overal. En daar zijn de resultaten heel goed. Maar het feit dat het hier niet voorkomt en er geen controle op is, vinden mensen spannend. Dat er geen onderzoek is in Nederland, zegt natuurlijk niet dat het niet werkt. Ik ken echt veel kinderen van thuisonderwijzers, ook die naar de universiteit gaan, meer sociale vaardigheden beschikken juist doordat ze met verschillende leeftijden moeten dealen. Een beetje onbekend maakt onbemind. Zo lang de kinderen tevreden zijn, ben ik een tevreden moeder. En eigenlijk zijn thuisonderwijs kinderen heel tevreden, en zijn de resultaten meer dan goed.
Nogmaals, men is er te onbekend mee, omdat de mogelijkheden zo beperkter zijn, in België zijn meer beschikbare positieve resultaten.
Kimmie235 schreef:Klopt wat hierboven geschreven wordt. Ik ben overtuigd dat mijn kinderen geen achterstanden oplopen met een netwerk van leerkrachten en onderwijskundigen. Ook niet zonder ze trouwens. Over tunnelvisie gesproken, mensen kennen thuisonderwijs gewoon niet zo goed, in de meeste landen zijn die mogelijkheden er gewoon, behalve Duitsland en Griekenland overal. En daar zijn de resultaten heel goed. Maar het feit dat het hier niet voorkomt en er geen controle op is, vinden mensen spannend. Dat er geen onderzoek is in Nederland, zegt natuurlijk niet dat het niet werkt. Ik ken echt veel kinderen van thuisonderwijzers, ook die naar de universiteit gaan, meer sociale vaardigheden beschikken juist doordat ze met verschillende leeftijden moeten dealen. Een beetje onbekend maakt onbemind. Zo lang de kinderen tevreden zijn, ben ik een tevreden moeder. En eigenlijk zijn thuisonderwijs kinderen heel tevreden, en zijn de resultaten meer dan goed.
Nogmaals, men is er te onbekend mee, omdat de mogelijkheden zo beperkter zijn, in België zijn meer beschikbare positieve resultaten.
Kimmie235 schreef:Ik stel dat mijn kind een negatieve ervaring heeft en het hem daarom niet lukt en jij stelt daarop dat kinderen veerkrachtig zijn? Dan doe je zijn negatieve ervaring toch geheel teniet? Nee deze ervaring heeft hem absoluut geen verkracht opgeleverd, wel schade. Net zoals een scheiding etc, een kind krijgt daar geen veerkracht van.
pien_2010 schreef:Precies Sizzle, je laatste zin slaat de spijker op de kop. Achteraf is het altijd gemakkelijk en dat het ene kind naar school gaat en het andere naar thuisonderwijs daarmee wordt de ander niet als slecht weggezet.
Ik ben ook pedagoog en ik zie bij iedereen in het topic die kinderen hebben dat deze als uitgangspunt zijn genomen of worden genomen. Dat is het belangrijkste. En alle ouders willen het beste voor hun kinderen en het ook daadwerkelijk als beste doen, is nog niet zo gemakkelijk. Mijn kinderen hadden en hebben ook kritiek op mij. En helaas is het heel moeilijk om het met alles goed te doen.
Ts denkt er goed over na, heeft haar kinderen als uitgangspunt en ik zie daar zeker iets moois uitkomen.