Hoe koop je kunst

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vjestagirl

Berichten: 26652
Geregistreerd: 11-08-06

Hoe koop je kunst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-24 15:30

Ondertussen woon ik ruim 4 jaar in mijn huis, en aan de muren hangt nog nagenoeg niets. Ik zou graag kunst ophangen. Maar; hoe koop je dat? Waar vind je iets wat je mooi genoeg vindt om iedere dag tegenaan te kijken?

Ik kijk rond, vooral veel op het internet, op veilingsites etc, maar tot noch toe heb ik eigenlijk niets gevonden waar ik echt blij van word...

Sky_As

Berichten: 4744
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Hoe koop je kunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 15:33

in welke stijl zoek je een beetje?
(als in: houdt je van Rembrandt, van Gogh, Mondriaan, Picasso) Dus abstract, of juist heel gedetailleerd?
Dan wordt het misschien al iets makkelijker :-)

Gaabje
Berichten: 935
Geregistreerd: 22-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 15:41

Wat een leuk topic. Dit vraagstuk hebben wij ook gehad. Wij wilden echt een schilderij, geen canvasgedrukt doek oid. En het moest een groot schilderij zijn om een muur te vullen. Daarnaast wisten we dat we wat abstracts wilden hebben. Misschien is dat je eerste vraag. Welke stijl vind je mooi? Wij hadden ook al ideeën over welke kleurstellingen in ons huis pasten.

Wij zijn eerst wat gaan rondneuzen en googlen en merkten al gauw dat we voor zoiets wel een aardig bedrag over moesten hebben. Nu hadden we dat ook als we iets konden vinden waar we echt heel blij van werden.

Ik heb via instagram wat gezocht op bepaalde hashtags en toen ook wel kunstenaren gevonden die op aanvraag maken. Dat zou een optie kunnen zijn. Verder heb je ook bepaalde veilingsites die je in de gaten kunt houden.

Uiteindelijk zijn wij via familie bij een kunstenares uitgekomen in de buurt die zij kenden. Haar atelier moest sluiten ivm slooppand en ze had in ik geloof 30 jaar te veel gemaakt om te kunnen opslaan. Dat vond ze ook zonde. We zijn naar een open atelier van haar gegaan. En uiteindelijk hebben we daar twee schilderijen gevonden die we echt heel tof vonden. Ik moet zeggen dat ik het uiteindelijk wel heel fijn vond om live schilderijen uit te kiezen. Het gaat toch om een bepaald gevoel wat je ergens bij krijgt.

Afbeelding

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110723
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Hoe koop je kunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 15:45

Mijn ouders zijn lid van een soort kunstbibliotheek.
Dan leen je voor een bepaalde tijd een schilderij of iets anders en daarna breng je het weer terug en kies je iets anders uit.
en je kunt het dan rustig tot een jaar of langer lenen :j Zij vinden het echt een uitkomst!

daffieduck83

Berichten: 1749
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 15:54

Je kan via de kunstuitleen kijken. Mijn kunst heb ik vooral via via. Mijn ouders helpen als vrijwilliger in een cultureel centrum waar ook regelmatig exposities zijn. Ik heb op die exposities werk gekocht en er is een schilderij voor mij in opdracht gemaakt.

Suzanne F.

Berichten: 49266
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Hoe koop je kunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 15:58

Waar houd je van? Landschap? Modern? Dieren? Mensen? Klassiek? Bloemen?

Het is zo smaakafhankelijk. Ik heb een olieverfschilderij van een vogeltje hangen en een moderne met vissen. Op mijn slaapkamer wilde ik iets met veel kleur en daar hangt een modern soort landschap. Mijn moeder schildert zelf dus dat is makkelijk. Dan zeg ik wat ik graag wil en dan maakt ze het.

Lau07
Moderator

Berichten: 1581
Geregistreerd: 10-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 16:04

Begin inderdaad met bepalen wat een beetje je smaak is, dan kun je gericht gaan zoeken. Ik ga zelf graag naar galerieën om kunst uit te zoeken, maar via een veilingssite als Catawiki kun je ook je lol op. In het voorjaar en de zomer heb je ook vaak kunstroutes waarbij je dorpen/steden afkunt waar verschillende kunstenaars met hun werk poseren. Genoeg keuze dus :D

Lijsken
Berichten: 1030
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 16:05

Er zijn (vooral in de zomer) verspreid door het land allerlei kunstmarkten. Mijn man en ik hebben er diverse bezocht en kregen zo een steeds beter beeld bij wat we mooi vonden. Na een tijdje liepen we tegen een prachtig schilderij aan en dat is meteen mee naar huis gegaan :)

Vjestagirl

Berichten: 26652
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-24 16:15

Ik vind het niet perse lastig om te bepalen wat ik mooi vind, maar wel wat ik mooi genoeg vind om aan de muur te hebben hangen.

Ik denk dat ik er graag 'iets' in zou zien, maar het hoeft geen strak realisme te zijn.
Klassieke kunst vind ik mooi, maar te saai om aan de muur te hebben hangen.
Vegen op een doek vind ik dan weer niet kunstig genoeg, ik hou van dingen waarbij je skill kunt zien. Hoe afgezaagd en arrogant het misschien ook klinkt: als het 3 jarige neefje van m'n vriend het per ongeluk had kunnen maken vind ik het niet boeiend.
Als ik moderne kunst kijk dan is het Mickey in pastel tinten, picachu met een hoedje op of een stoned geschilder renaissance schilderij, en dat is het ook absoluut niet.

Wat dan wel? Ja dat is de vraag... Ik wandel graag door musea, ik wandel graag door galeries, maar alles wat ik mooi vind zijn altijd dingen waarvan ik me afvraag of ik ze niet na een jaar of twee zat ben.

Sky_As

Berichten: 4744
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Hoe koop je kunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 16:27

op insta volg ik alex_artiste_peintre
Totaal niet mijn stijl, maar wat ze maakt, vind ik erg boeiend
Zij verkoopt ook werken., dus je zou eens kunnen kijken of je die stijl iets vindt?

Vjestagirl

Berichten: 26652
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-24 16:33

Sky_As schreef:
op insta volg ik alex_artiste_peintre
Totaal niet mijn stijl, maar wat ze maakt, vind ik erg boeiend
Zij verkoopt ook werken., dus je zou eens kunnen kijken of je die stijl iets vindt?


Wat ze maakt is mooi, maar het voelt mijlenver van wat ik op zou hangen

Lau07
Moderator

Berichten: 1581
Geregistreerd: 10-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 16:49

Vjestagirl schreef:
Ik vind het niet perse lastig om te bepalen wat ik mooi vind, maar wel wat ik mooi genoeg vind om aan de muur te hebben hangen.

Ik denk dat ik er graag 'iets' in zou zien, maar het hoeft geen strak realisme te zijn.
Klassieke kunst vind ik mooi, maar te saai om aan de muur te hebben hangen.
Vegen op een doek vind ik dan weer niet kunstig genoeg, ik hou van dingen waarbij je skill kunt zien. Hoe afgezaagd en arrogant het misschien ook klinkt: als het 3 jarige neefje van m'n vriend het per ongeluk had kunnen maken vind ik het niet boeiend.
Als ik moderne kunst kijk dan is het Mickey in pastel tinten, picachu met een hoedje op of een stoned geschilder renaissance schilderij, en dat is het ook absoluut niet.

Wat dan wel? Ja dat is de vraag... Ik wandel graag door musea, ik wandel graag door galeries, maar alles wat ik mooi vind zijn altijd dingen waarvan ik me afvraag of ik ze niet na een jaar of twee zat ben.


Dat herken ik wel hoor, dat je niet goed weet of je iets na zoveel jaar nog mooi vindt. Ik heb daarvoor de volgende regels: ik koop nooit direct kunst, dus pas als ik het niet uit mijn hoofd krijg of later nog eens aan moet denken ga ik een tweede keer kijken en dan beslis ik of ik het wil kopen. Ook wel prettig als het om wat hogere bedragen gaat. :o En mijn tweede regel is dat ik alleen kunst koop die wat met me doet. Het moet me raken, of het moet een andere emotie oproepen, maar ik koop niet iets omdat ik mijn muren te kaal vind. :D
Tja of ik het over tien jaar nog mooi vind... Dat weet ik niet. Dat kan ik ook niet beoordelen, dus dat probeer ik zoveel mogelijk los te laten.

Henrike5

Berichten: 778
Geregistreerd: 26-02-13

Re: Hoe koop je kunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 16:53

Lastige! De tips hierboven zijn hele goede het moet inderdaad een tijd in je hoofd blijven zitten. Je kan ook een tussen weg kiezen realistisch met een vleugje modern, en wil je echt wat herkenbaars er in als bijv een vaag landschap? Ook kan je gaan kijken hoe je huis is ingericht wat past daar bij welke kleuren voeren daar de hoofdtonen, je kunt je keuze daarop aanpassen

Sodera

Berichten: 5305
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: Ireland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 17:56

Vjestagirl schreef:
Ik vind het niet perse lastig om te bepalen wat ik mooi vind, maar wel wat ik mooi genoeg vind om aan de muur te hebben hangen.

Ik denk dat ik er graag 'iets' in zou zien, maar het hoeft geen strak realisme te zijn.
Klassieke kunst vind ik mooi, maar te saai om aan de muur te hebben hangen.
Vegen op een doek vind ik dan weer niet kunstig genoeg, ik hou van dingen waarbij je skill kunt zien. Hoe afgezaagd en arrogant het misschien ook klinkt: als het 3 jarige neefje van m'n vriend het per ongeluk had kunnen maken vind ik het niet boeiend.
Als ik moderne kunst kijk dan is het Mickey in pastel tinten, picachu met een hoedje op of een stoned geschilder renaissance schilderij, en dat is het ook absoluut niet.

Wat dan wel? Ja dat is de vraag... Ik wandel graag door musea, ik wandel graag door galeries, maar alles wat ik mooi vind zijn altijd dingen waarvan ik me afvraag of ik ze niet na een jaar of twee zat ben.

Ik denk dat een kunstuitleen perfect voor jou kan zijn!
Hier kan je een aantal werken uit kiezen en ook kiezen hoe lang je ze houdt en of je ze bijv zou willen overkopen uiteindelijk. Mijn ouders hebben dit ook gedaan en soms na 2 maanden al een nieuwe uitgezocht als het toch niet in het interieur paste.

https://iq.nl/kunstuitleen

herr_balou
Berichten: 1462
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 18:08

Er zijn best wat kunstateliers waar je kunst van verschillende kunstenaars kunt bekijken en kopen.
Zoek op internet wat kunstateliers en ga langs om te kijken.
Wij hebben zo een prachtige foto van het duo Billy und Hells via Morren Galleries.

De tip die hier gegeven wordt om via de Kunstuitleen (te beginnen) kunst in huis te halen is erg goed.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41648
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 18:12

Sodera schreef:
Vjestagirl schreef:
Ik vind het niet perse lastig om te bepalen wat ik mooi vind, maar wel wat ik mooi genoeg vind om aan de muur te hebben hangen.

Ik denk dat ik er graag 'iets' in zou zien, maar het hoeft geen strak realisme te zijn.
Klassieke kunst vind ik mooi, maar te saai om aan de muur te hebben hangen.
Vegen op een doek vind ik dan weer niet kunstig genoeg, ik hou van dingen waarbij je skill kunt zien. Hoe afgezaagd en arrogant het misschien ook klinkt: als het 3 jarige neefje van m'n vriend het per ongeluk had kunnen maken vind ik het niet boeiend.
Als ik moderne kunst kijk dan is het Mickey in pastel tinten, picachu met een hoedje op of een stoned geschilder renaissance schilderij, en dat is het ook absoluut niet.

Wat dan wel? Ja dat is de vraag... Ik wandel graag door musea, ik wandel graag door galeries, maar alles wat ik mooi vind zijn altijd dingen waarvan ik me afvraag of ik ze niet na een jaar of twee zat ben.

Ik denk dat een kunstuitleen perfect voor jou kan zijn!
Hier kan je een aantal werken uit kiezen en ook kiezen hoe lang je ze houdt en of je ze bijv zou willen overkopen uiteindelijk. Mijn ouders hebben dit ook gedaan en soms na 2 maanden al een nieuwe uitgezocht als het toch niet in het interieur paste.

https://iq.nl/kunstuitleen

Ik zou dit doen :).

Rustig bepalen wat je mooi vindt, ervaren hoe het in huis hangt, zonder dat het je meteen een klein vermogen kost.

Koper

Berichten: 30277
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 18:17

Goede vraag, ik heb ook heel lang kunst-aan-de-muur-loos geleefd omdat ik niet wist wat ik zou moeten ophangen.

Wat ik nu heb ben ik tegenaan gelopen. Dus inderdaad in het echt gezien en meteen wist ik dat dat 'm moest worden. Meest recente aankoop is een drieluik uit een kringloopwinkel. Het is helemaal mijn stijl, figuratief maar niet als een foto, er heeft wel iemand een kunstige interpretatie aan gegeven, past naadloos in mijn interieur en ik ben nu langs die muur het thema van die schilderijen aan het uitbouwen met andere decoratie :)

Als je echt niet weet wat je wil dan is misschien een schilderij van je (huis)dier een leuk idee? Daarvan weet je vrij zeker dat het onderwerp altijd iets zal zijn waar je graag naar kijkt.

Whizz
Berichten: 1048
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Hoe koop je kunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 18:26

Wij hebben lang via de kunstuitleen van alles aan de muur gehad. Soms ook langdurig en uiteindelijk hebben we af en toe iets gekocht. Achteraf merk ik bij mezelf dat ik wel iets anders zou willen, maar ja, hoe verkoop je wat je hebt en wat is een goede prijs?
Galerieën bezoeken is ook leuk en goed om te ervaren wat je aanspreekt.
Leuk topic! Hou je ons op de hoogte van je aanpak?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41648
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 18:27

Whizz schreef:
Wij hebben lang via de kunstuitleen van alles aan de muur gehad. Soms ook langdurig en uiteindelijk hebben we af en toe iets gekocht. Achteraf merk ik bij mezelf dat ik wel iets anders zou willen, maar ja, hoe verkoop je wat je hebt en wat is een goede prijs?
Galerieën bezoeken is ook leuk en goed om te ervaren wat je aanspreekt.
Leuk topic! Hou je ons op de hoogte van je aanpak?

Je kunt je kunst laten taxeren en er vervolgens voor kiezen het zelf te verkopen, of via een galerie.

Taucha

Berichten: 1175
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 19:03


Whizz
Berichten: 1048
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Hoe koop je kunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 19:13

Dank je -San87-!

Ir111

Berichten: 11966
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 19:24


luuntje

Berichten: 13984
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Hoe koop je kunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 21:44

Kunst is heel persoonlijk.
Kunstuitleen is een goede tip.

Heb je vrienden of familie die iets leuks aan demuur hebben hangen?
Gewoon vragen wie demaker is. En dan googlen.

Ik heb een zeefdruk van Herman Brood (saxofoon) hangen.
Maar ook 2 kunstwerken van een kennis.

En ingelijste grote foto’s van een vakantie.

mirim

Berichten: 4410
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Hoe koop je kunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 22:19

Misschien is het een idee om tijdens een open atelier weekend / dag eens te gaan kijken in de ateliers bij de kunstenaars zelf.
Ik weet niet waar je woont, maar in de Achterhoek rond Ruurlo en Borculo is er zo’n weekend met Pinksteren.
Er doen een veertig ateliers mee .
Misschien doordat het mogelijk is om contact te hebben met de kunstenaar zelf dat je makkelijker een keus kan maken.

Caira
Berichten: 26072
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 22:33

Vjestagirl schreef:
Ondertussen woon ik ruim 4 jaar in mijn huis, en aan de muren hangt nog nagenoeg niets. Ik zou graag kunst ophangen. Maar; hoe koop je dat? Waar vind je iets wat je mooi genoeg vindt om iedere dag tegenaan te kijken?

Ik kijk rond, vooral veel op het internet, op veilingsites etc, maar tot noch toe heb ik eigenlijk niets gevonden waar ik echt blij van word...


Misschien een leuk idee: in Bergen hebben we de kunst10daagse. Dan hangt het hele dorp vol met kunst van bekende en onbekende kunstenaars en veel is dan ook te koop!

Heb je een idee welk genre je leuk vindt?