Nu al wespen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cubone

Berichten: 6237
Geregistreerd: 17-03-06

Nu al wespen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-24 17:25

Ik werd vandaag voor de derde keer in 3 weken tijd getreiterd door een wesp.

Een verdwaalde die vroeg wakker is begin april was ok. Maar een week geleden bij vrienden (200km) verderop zat er ook ineens een wesp en nu vandaag weer een wesp in de tuin.

Vorig jaar heb ik een nest gehad (op 10 meter van de voordeur) wat verdelgd is geweest, dus zou niet direct denken aan een nest maar toch vandaag weer een wesp nabij.

Meer mensen die het merken? Of ben ik nu een onwijze pechvogel ze nu al te zien? Ik vind wespen echt akelig.. Iedere keer dat ik mezelf heb weten/laten overtuigen “ze doen niks” ben ik gestoken binnen de 10 minuten :+ Ik zal wel ruiken op een manier dat ze me stom vinden. Maar misschien dat vanwege mijn angst ze me daarom ook meer opvallen?

Ps. Bijen en hommels zitten ook al maanden in de tuin, maar daar heb ik geen moeite mee. Dat zijn vriendjes die ik rustig een ritje op mijn schouder geef naar de dichtstbijzijnde bloem in bloei.

_Karlijn
Berichten: 6480
Geregistreerd: 05-01-06

Re: Nu al wespen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 17:27

Ja, ik heb vanochtend 3x en gister ook wespen naar buiten geholpen := Ik hoop niet dat er een nest gebouwd wordt.

Alvaron

Berichten: 1766
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Re: Nu al wespen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 17:36

Zijn waarschijnlijk de koninginnen die op zoek gaan naar een plek om een nest te maken.

Electra63

Berichten: 17865
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Nu al wespen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 17:38

Ik heb gisteren ook een hele grote wesp gezien. Ik denk, de koningin.

Memories

Berichten: 2633
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 17:50

Ja hoor, die kun je al gezien hebben. Ik heb half maart de 1e al om zeep geholpen. Zijn nu idd vooral koninginnen op zoek naar een goeie nestplaats. Nu is de tijd om de fijne nestelplekken om huis in de gaten te houden, een klein beginnend nest kan je zelf nog verwijderen zonder verdelger en voordat je overlast hebt.

daantjuhhh

Berichten: 26890
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Nu al wespen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 17:51

Ik heb een keer een nest gehad eind februari in mijn muur van mijn appartement op 3 hoog.
Ze waren wel sloom toen. Maar blijkbaar niet onmogelijk.

DuoPenotti

Berichten: 29862
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 17:54

Citaat:
Wespen zijn erg nuttige dieren. Zo bestuiven ze allerlei planten tijdens hun zoektocht naar nectar. Ook zijn het echte opruimers, ze helpen bij het opruimen van kadavers. Tot slot vangen wespen vliegen, dazen en muggen, hiermee helpen ze een insectenplaag te voorkomen.


Ik heb er deze week 3 gezien. Vandaag greep ik er bijna in 1. Die zat op het handvat van de poort.

Cubone

Berichten: 6237
Geregistreerd: 17-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-24 19:15

Ok, jullie hebben mij overtuigd. Ik heb zojuist mijn “nest” opgehangen :') (zo’n nep ding).

crow
Berichten: 2428
Geregistreerd: 12-05-07

Re: Nu al wespen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 20:25

Nog geen wesp gezien maar wel een hornaar. Jemig, wat zijn die groot.

Moiraliann
Berichten: 123
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: Grootebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 20:55

Ja hoor helaas ! Wij hebben het eerste beginnende nest al moeten verwijderen in de tuin. Ieder jaar op dezelfde plek probeert wel een wesp her helaas.


Afbeelding

Laurora

Berichten: 2652
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 21:25

Jezeker, de eerste wespen zijn al druk bezig met nesten bouwen.
Ze schrapen met hun bekjes hout van palen, tafels en ander onbewerkt hout om hun papiernest van te maken.
Ze zijn op dit moment nog helemaal niet overlastgevend. Ze zijn nog met weinig en doen in principe geen kwaad zolang je ze niet actief iets aandoet.
Pas aan het einde van de zomer kunnen ze irritant worden.

Nepnesten helpen niet, de meeste sociale wespen (limonadewespen) zijn maar een heel klein beetje territoriaal, en bouwen er zonder problemen gewoon een nest naast.

Verdelgen hoeft eigenlijk alleen maar als het nest op een echt heel vervelende plek zit, zoals een spouwmuur, of wanneer iemand er allergisch voor is. De meeste wespennesten zijn namelijk niet overlastgevend.
Bovendien is het gif wat veel verdelgers gebruiken niet toegestaan, en erg schadelijk voor de natuur en jezelf.

Ik ben vrijwillig wespenconsulent voor de wespenstichting, en je kunt ons altijd benaderen voor advies, en eventueel hulp bij het verminderen/wegnemen van overlast op een natuur en diervriendelijke manier. (bijv het veranderen van de vliegrichting, of het verplaatsen van het nest)

Prairy
Berichten: 9129
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 21:30

Ja hoor, een maand geleden al :)

Ook in huis. Ik vang ze en laat ze buiten weer vrij, ben er erg blij mee want er zijn al heel weinig bestuivers. En ze eten ook andere plaagdieren, het zijn jagers.

Rivendell

Berichten: 6832
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 04:40

Hier ook. Ik laat ze. De meeste die hier zitten, zijn veldwespen en die zijn absoluut niet gemeen.
Vorig jaar een nest Duitse wespen gehad en die vielen al aan als je op 3 meter afstand voorbij kwam. Die heb ik wel opgeruimd.
De veldwespen komen in de zomer achter me aan naar de buitenkraan om te drinken en zitten zelfs rustig op m'n arm

Memories

Berichten: 2633
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 06:19

Laurora schreef:
Verdelgen hoeft eigenlijk alleen maar als het nest op een echt heel vervelende plek zit, zoals een spouwmuur, of wanneer iemand er allergisch voor is. De meeste wespennesten zijn namelijk niet overlastgevend.
Bovendien is het gif wat veel verdelgers gebruiken niet toegestaan, en erg schadelijk voor de natuur en jezelf.


Ben wel benieuwd waar dit vandaan komt. Professionele bestrijders hebben zich toch aan wet- en regelgeving te houden en mogen alleen toegelaten middelen gebruiken? Zijn er veel aanwijzingen dat dat niet gebeurd? Dat zou ik best ernstig vinden.

Dat wespen nuttig zijn weet ik, dat veel nesten geen overlast geven hangt er maar net vanaf. Vooral als je buitenaf woont en sowieso veel ruimte hebt hoef je een nest achterop je terrein natuurlijk niet te slopen. Favoriete nestplek hier is in mijn schuur met tuingereedschap waar ik ‘s zomers wekelijks ben. Als ze me al niet pakken omdat ik te dicht bij het nest is het imo gewoon gevaarlijk, 1x per ongeluk een tik met een bezem oid tegen dat nest en ik krijg de volle laag. Ik woon in een rijtjeshuis dus elk nest in zo’n type woonomgeving is al gauw overlastgevend imo. Buitenaf is dat anders.

Dat een wespennnest verplaatst kan worden heb ik eerlijk gezegd nooit bij stil gestaan. Dat zou ik nu wel overwegen mocht ik een nest aantreffen wat daarvoor geschikt zou zijn.

Jessix

Berichten: 16470
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 06:31

Prairy schreef:
Ja hoor, een maand geleden al :)

Ook in huis. Ik vang ze en laat ze buiten weer vrij, ben er erg blij mee want er zijn al heel weinig bestuivers. En ze eten ook andere plaagdieren, het zijn jagers.

Hier ook. En ook ik laat ze om boven genoemde redenen.

Winged

Berichten: 33067
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Nu al wespen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 09:30

Gelukkig nog geen wespen in de tuin gezien. Wel het eerste hommelnest (en die mogen gewoon blijven)

ElCamino

Berichten: 8944
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Nu al wespen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 09:41

Ik woon al 11 aar 3 hoog in een appartement.
Werkelijk ieder jaar komt er een wesp "kijken" op mijn balkon om er een nest te bouwen.
Ieder jaar werk ik ze het balkon af, meestal moet ik een paar keer ze wegjagen voor het ophoudt.
Ik heb geen zin in een nest op mijn balkonnetje , hoe sneu ook voor die wesp.

Ik snap ook niet waarom ze ieder jaar op de specifieke plek komen kijken....zouden ze dat onthouden ? En het kan toch ook niet zoveel jaar dezelfde wesp zijn.....geen idee hoe oud ze worden en misschien zat er vroeger een nest maar ik woon er al 11 jaar.... snap er geen moer van

Laurora

Berichten: 2652
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 15:22

Memories schreef:
Laurora schreef:
Verdelgen hoeft eigenlijk alleen maar als het nest op een echt heel vervelende plek zit, zoals een spouwmuur, of wanneer iemand er allergisch voor is. De meeste wespennesten zijn namelijk niet overlastgevend.
Bovendien is het gif wat veel verdelgers gebruiken niet toegestaan, en erg schadelijk voor de natuur en jezelf.


Ben wel benieuwd waar dit vandaan komt. Professionele bestrijders hebben zich toch aan wet- en regelgeving te houden en mogen alleen toegelaten middelen gebruiken? Zijn er veel aanwijzingen dat dat niet gebeurd? Dat zou ik best ernstig vinden.

Dat wespen nuttig zijn weet ik, dat veel nesten geen overlast geven hangt er maar net vanaf. Vooral als je buitenaf woont en sowieso veel ruimte hebt hoef je een nest achterop je terrein natuurlijk niet te slopen. Favoriete nestplek hier is in mijn schuur met tuingereedschap waar ik ‘s zomers wekelijks ben. Als ze me al niet pakken omdat ik te dicht bij het nest is het imo gewoon gevaarlijk, 1x per ongeluk een tik met een bezem oid tegen dat nest en ik krijg de volle laag. Ik woon in een rijtjeshuis dus elk nest in zo’n type woonomgeving is al gauw overlastgevend imo. Buitenaf is dat anders.

Dat een wespennnest verplaatst kan worden heb ik eerlijk gezegd nooit bij stil gestaan. Dat zou ik nu wel overwegen mocht ik een nest aantreffen wat daarvoor geschikt zou zijn.


Helaas nemen veel bestrijders het niet zo nauw met regelgeving omtrent gif. Het meeste gif mag bijvoorbeeld absoluut niet buiten gebruikt worden, wat ze vervolgens wel doen.
Ook hebben veel verdelgers geen goed idee van wat nou overlastgevende wespen zijn, soms moorden ze zelfs hommel of bijennesten uit.
De lobby is best groot, en de meeste mensen stellen geen vragen bij gifgebruik omdat ze er inderdaad vanuit gaan dat ze zich wel aan de regels houden. (en veel mensen knijpen met liefde een oogje dicht, als de wespen maar weg zijn)

De meeste nieuwsgeving omtrent wespen in (voornamelijk lokale) kranten worden vaak geleverd en zelfs betaald door de bestrijderslobby, waardoor het eigenlijk gewoon verkapte advertenties zijn.
denk aan berichten als "veel wespenoverlast komend jaar!" (wat je eigenlijk helemaal niet kan weten, dat hangt van zoveel factoren en plaatselijke omstandigheden af)


In een tuinhuisje is inderdaad geen chille plek, die zullen we altijd verplaatsen.
Of een nest overlastgevend is ligt inderdaad voornamelijk aan de plaats, maar ook echt aan de soort.
De middelste wesp en de franse veldwesp bijvoorbeeld hebben vrij kleine nesten, zijn amper territoriaal en steken eigenlijk nooit, toch worden ze verdelgd.

@moiraliann
Dit is een embryonest, deze verwijderen heeft geen zin, omdat de koningin dan gewoon een nieuw nest (op dezelfde plek, of dicht in de buurt) begint.
Er moet eigenlijk gewacht worden tot de eerste werksters geboren zijn voordat een nest verwijderd word.

Moiraliann
Berichten: 123
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: Grootebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 16:28

@laurora we moeten wel. Ze maken ieder jaar een nest in het speelhuisje van onze dochters van 5 en 3 jaar. Die mogen van mij niet meer in dat huisje spelen. Meestal is dus 1x verwijderen voldoende voor het seizoen. Niet buiten laten spelen is ook geen optie.

Laurora

Berichten: 2652
Geregistreerd: 19-07-14

Re: Nu al wespen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 17:42

Dat zijn inderdaad vervelende plekken, ik begrijp dat je ze weghaalt.
Zorg ervoor dat je het stukje waarmee het nest aan het dak zit goed wegschraapt met een plamuurmes oid, anders gebruiken ze dat hechtingsstukje voor een nieuw nest.

Cubone

Berichten: 6237
Geregistreerd: 17-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-24 12:47

Deze zat gister lekker mijn rieten mandje weg te knagen, een Duitse wesp. Zeker geen Koningin. -O- Ze zullen dus wel ergens vlak bij een nest aan het bouwen zijn.

Afbeelding

Het mandje is inmiddels weg, gelukkig is verder al het hout in mijn tuin geïmpregneerd. Tijd om te verhuizen :+

_Karlijn
Berichten: 6480
Geregistreerd: 05-01-06

Re: Nu al wespen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 13:08

Hier kwam een paar dagen geleden een grote wesp binnen gevlogen om 5 uur 's ochtends :? Was echt een gek beest, vloog keihard door m'n huis en botste overal tegenaan.

Popstra
Berichten: 13811
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Nu al wespen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 13:36

Ik vind steeds wespen in mn slaapkamer. Ze zijn vrij groot en best wel suf. Ik pak ze op met een washand en flikker ze uit het raam.
Ze nestelen onder onze dakpannen op het zuiden. Lekker warm.
We laten binnenkort weer de verdelger komen. Die spuit poeder tussen de pannen en dat verlamd ze . Volgende dagen liggen ze allen op de grond voor het huis.
Doen we dat niet dan kunnen we de boel niet open zetten en niet buiten zitten achter