Ontspullen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Renee

Berichten: 3125
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Overal & Nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 14:28

Wij zijn de afgelopen jaren regelmatig verhuisd en zijn bijvoorbeeld van heel groot (boerderij) naar heel klein (40m2 stadsappartement) gegaan. Vaak zetten we ruim van te voren verkoopbare spullen op MP. Zeker Ikea spul ben je zo kwijt. Kleding en textiel gooien we in de kleding en textiel container. Verder gooien we ook veel weg. Moet zeggen dat online verkoop wel altijd gedoe is maar die normale mensen er tussen maken het soms nog wel waard. Over gratis weggeven online ben ik minder enthousiast. Mensen leggen wel veel verwachtingen bij gratis spullen maar alles waar ik niet zelf voor naar de stort hoef ben ik blij mee.

ikke

Berichten: 37632
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 14:39

Vjestagirl schreef:
Ik ben ervan overtuigd dat als je spullen een jaar (of twee) niet gebruikt hebt, en je mist ze daarna, dat alleen maar is omdat je ze weer gezien hebt.

Ik ben zelf gek op opruimen, op wegdoen, op organiseren, en ik herken dat "wat als" gevoel heel erg. Maar eerlijk; als je dingen weet ik hoe lang niet hebt aangeraakt, mis je ze dan echt?

Nee, absoluut niet mee eens, op voorwaarde dat je wel moet weten waarom het er staat. Maar het begint er eigenlijk mee waarom het uberhaupt gekocht is!!

Hier ligt best veel gereedschap dat zelden gebruikt wordt maar waarvan ik heel precies weet waarom het er ligt. Dat blijft daar liggen totdat het weer nodig is want het is niet de vraag of ik het ga gebruiken maar wanneer het weer aan de orde is.

Vjestagirl

Berichten: 26663
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 14:50

ikke schreef:
Vjestagirl schreef:
Ik ben ervan overtuigd dat als je spullen een jaar (of twee) niet gebruikt hebt, en je mist ze daarna, dat alleen maar is omdat je ze weer gezien hebt.

Ik ben zelf gek op opruimen, op wegdoen, op organiseren, en ik herken dat "wat als" gevoel heel erg. Maar eerlijk; als je dingen weet ik hoe lang niet hebt aangeraakt, mis je ze dan echt?

Nee, absoluut niet mee eens, op voorwaarde dat je wel moet weten waarom het er staat. Maar het begint er eigenlijk mee waarom het uberhaupt gekocht is!!

Hier ligt best veel gereedschap dat zelden gebruikt wordt maar waarvan ik heel precies weet waarom het er ligt. Dat blijft daar liggen totdat het weer nodig is want het is niet de vraag of ik het ga gebruiken maar wanneer het weer aan de orde is.


Prima, maar dat zijn geen 'random' dingen. Weet je hoeveel mensen hun huis vol hebben liggen met "oh ja!" en "Oh, helemaal vergeten" etc. Die dingen, die mis je echt alleen maar omdat je er weer bewust van geworden was dat je ze had.

Mo_86

Berichten: 1250
Geregistreerd: 10-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 15:41

Wij zijn vijf jaar geleden op een boot gaan wonen dus ik moest heel stevig ontspullen. Ik heb drie stapels gemaakt: houden, twijfel en weg doen en die laatste opgedeeld in afval en kan nog een ronde mee. Bijna alles waarvan ik niet eens meer wist dat we het nog hadden is weg gegaan. Vrijwel alles van de orde ‘twijfel’ is ook weg gegaan. De nog bruikbare spullen hebben we of verkocht of het is naar de kringloop gegaan. Uiteindelijk waren dat 11 volle auto’s en zij vroegen ons op een gegeven moment of we gingen emigreren.

Wees bij het sorteren heel kritisch in ieder geval. Overigens is het best schokkend om er dan achter te komen hoe veel zooi we eigenlijk hebben die we niet (meer) nodig hebben. Succes met ontspullen!

Maaike_Ma
Berichten: 1255
Geregistreerd: 26-05-09
Woonplaats: didam

Re: Ontspullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 15:45

er loopt hier op bokt ook een weggeef topic

ikke

Berichten: 37632
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 16:17

Maaike_Ma schreef:
er loopt hier op bokt ook een weggeef topic

[LZP] [Centraal] Weggeeftopic -deel 3

En ook nog een topic waarin mensen iets zoeken; wellicht heb je het liggen:
[LZP] Ik zoek, ik zoek... Wie zoekt mee?

Dan wordt het in ieder geval niet weg gegooid, wat weer beter is voor het milieu :D

Vjestagirl schreef:
Prima, maar dat zijn geen 'random' dingen. Weet je hoeveel mensen hun huis vol hebben liggen met "oh ja!" en "Oh, helemaal vergeten" etc. Die dingen, die mis je echt alleen maar omdat je er weer bewust van geworden was dat je ze had.

Ja, ik heb in de tijd nog weleens wat mensen verhuisd; iets met een grote auto en zo maar wat daar allemaal in gezeten heeft, wil je waarschijnlijk niet weten....

Wyb_ster

Berichten: 788
Geregistreerd: 22-10-14

Re: Ontspullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 17:09

Ik vind dit altijd heel leuke topics om te lezen. Ik hoop binnenkort ook te gaan verhuizen en de hoeveelheid spullen die je in een mensenleven kunt verzamelen zijn echt bizar, maar ik vraag me bij de mensen die alles wegdoen altijd af of ze dan alles nieuw kopen als je bijvoorbeeld een keer gaat knutselen? Ik heb altijd overal strikjes, lintjes, knoopjes etc. liggen, maar als ik dan eens bezig ben met een projectje vind ik het heerlijk dat ik gewoon in mijn verzamelspullen kan zoeken naar wat ik heb en dat ik dan niet de deur uit hoef?

Wat die kabels betreft: alles wat aansluit op dingen die je niet meer hebt kunnen mijns inziens weg. Veel (oude) kabels sluiten helemaal niet meer aan op de huidige apparaten. Zo kwam ikzelf vorig jaar de oplaadkabel van mijn digitale fototoestel tegen... bijna antiek :D Maar mijn oude Samsunglader gebruik ik nu weer voor mijn powerbank; dus ik zou even goed kijken.

Charaz

Berichten: 24339
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Ontspullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 17:11

Ik lees ook graag mee, afgelopen jaar ben ik verhuisd en heb daarvoor al een hoop weg gedaan. Wij hebben de luxe dat we hier een loods hebben met als gevolg dat daar nog heel veel inlicht, ik heb de afgelopen weken ook weer veel naar de kringloop gebracht, maar zo'n doos kabels is iets wat je echt weg kan doen.

Prairy
Berichten: 9168
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Ontspullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 22:37

En daarbij, de meeste kabels zijn gewoon te bestellen als blijkt dat je ze nodig hebt... Zegt degene die nog een doos heeft staan want mag niet weg van manlief :o

boemel

Berichten: 8489
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Ontspullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 23:31

Eerst rustig het boek van opruimgoeroe Marie Kondo lezen :D

Je hebt nog de tijd, no stress.
Kamer voor kamer, kastje voor kastje.
Eerst bepalen wat weg mag. Dan bepalen of je gaat verkopen, weggeven of weggooien.

KimD

Berichten: 20459
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Ontspullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 08:50

Gisteren twee keer naar de milieustraat gereden met twee volle auto's (blijft toch bizar). Nu is ons huis, de kelder, de hondenspullen & het grootste gedeelte van de schuur al opgeruimd. Nog één hoek in de schuur en dan is alles nogmaals grondig uitgezocht en opgeruimd.

Als we volgend jaar weer met een volle auto moeten rijden, dan weet ik echt niet meer waar het aan ligt.

Roihi

Berichten: 2904
Geregistreerd: 29-03-05
Woonplaats: i te taha whenua

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 09:50

we hebben allemaal, of zeker de meeste mensen toch, een hoeveelheid "hoarder-gen" in ons zitten :=

Hier ook, ik wil altijd graag ontspullen maar dan neem ik een doos die al jaren, lees 5 jaar of zo, niet meer open geweest is, zie ik spullen en komen er herinneringen boven.
Met die herinneringen komen er beloftes om er iets mee te gaan doen.
Doos gaat terug dicht en je raadt het al...het wordt terug vergeten :o :+

Ir111

Berichten: 11979
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 10:06

Wyb_ster schreef:
maar ik vraag me bij de mensen die alles wegdoen altijd af of ze dan alles nieuw kopen als je bijvoorbeeld een keer gaat knutselen? Ik heb altijd overal strikjes, lintjes, knoopjes etc. liggen, maar als ik dan eens bezig ben met een projectje vind ik het heerlijk dat ik gewoon in mijn verzamelspullen kan zoeken naar wat ik heb en dat ik dan niet de deur uit hoef?

Ontspullen/minimaliseren gaat niet om álles weggooien maar om wegdoen wat niet gebruikt wordt. Ik vind het leuk om oude spullen opknappen dus heb ik in de schuur gereedschap en spullen liggen om dat te doen. Ik kan gelijk aan de slag als ik wil. Maar dat zijn spullen die ik gebruik dus die blijven. Ik zorg wel dat alles bij elkaar ligt en dat er alleen bruikbare spullen liggen. Eens in de zoveel tijd loop ik de boel na en alles wat niet meer bruikbaar is gaat weg.


KimD schreef:
Als we volgend jaar weer met een volle auto moeten rijden, dan weet ik echt niet meer waar het aan ligt.

Ik merk dat er altijd meer weg kan, wat eerst nog kon blijven kan in de volgende opruimronde tóch weg. En er sluipt stiekem op de een of andere manier toch wat spul binnen. Hoewel ik echt heel streng ben met wat er het huis/schuur in komt kunnen er toch regelmatig nog spullen weg. Ik zeg, dikke kans dat je over een jaar weer rijdt. :D :D


Roihi schreef:
we hebben allemaal, of zeker de meeste mensen toch, een hoeveelheid "hoarder-gen" in ons zitten :=

Hier ook, ik wil altijd graag ontspullen maar dan neem ik een doos die al jaren, lees 5 jaar of zo, niet meer open geweest is, zie ik spullen en komen er herinneringen boven.
Met die herinneringen komen er beloftes om er iets mee te gaan doen.
Doos gaat terug dicht en je raadt het al...het wordt terug vergeten :o :+

Ik herken dat echt helemaal niet. Ik word eerder onrustig als ik niks weg kan doen omdat alles al écht goed is opgeruimd... :')

Roihi

Berichten: 2904
Geregistreerd: 29-03-05
Woonplaats: i te taha whenua

Re: Ontspullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 10:10

haha Ir111, ik wil dan een beetje (veel) van jou anti-hoarder-gen hebben :D

Vjestagirl

Berichten: 26663
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 13:44

Roihi schreef:
we hebben allemaal, of zeker de meeste mensen toch, een hoeveelheid "hoarder-gen" in ons zitten :=

Hier ook, ik wil altijd graag ontspullen maar dan neem ik een doos die al jaren, lees 5 jaar of zo, niet meer open geweest is, zie ik spullen en komen er herinneringen boven.
Met die herinneringen komen er beloftes om er iets mee te gaan doen.
Doos gaat terug dicht en je raadt het al...het wordt terug vergeten :o :+


Dit komt door het verschil tussen je daadwerkelijke persoon, en je fantasy self. Jouw fantasy self is de persoon die graag wil zijn, maar die je niet perse bent. Bijvoorbeeld: mijn fantasy maakt graag mooie dingen op de naaimachine, om ze vervolgens zelf te borduren en trots te dragen. Daardoor heb ik een naaimachine, verschillende soorten stoffen, alle spullen voor borduren etc. in huis.
Mijn daadwerkelijke zelf is niet handig genoeg op de naaimachine om iets moois te maken, en dus gebeurt dit niet.

Daar kun je op meerdere manieren mee omgaan. Je de status quo accepteren en dus de spullen houden waar je niets mee doet, je kunt eraan gaan werken om je fantasy self te worden, of je kunt de spullen wegdoen...