Vandaag weer bijna een traumahelikopter in wei geland

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Vandaag weer bijna een traumahelikopter in wei geland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-06 23:26

Vandaag cirkelde weer een trauma helikopter boven de wei. Maar dit keer stonden de jonge merries in die wei die volledig in paniek raakten. Door gebaren heb ik kunnen voorkomen dat ze weer in de wei landen en zijn ze uitgeweken naar de weg. Gelukkig zijn de paarden er relatief ongeschonden uit de strijd gekomen. Alleen mijn merrie heeft een vieze wond op haar heup op gelopen. Hopelijk stoot ze niet alsnog haar vrucht af want ze is ook kleine 3 maanden drachtig.
Afbeelding
Afbeelding
Link naar andere topic met foto's viewtopic.php?f=135&t=653388&hilit=

unicorn1980

Berichten: 275
Geregistreerd: 29-07-06
Woonplaats: goes

Re: Vandaag weer bijna een traumahelikopter in wei geland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 23:46

Da"s dus sowieso niet zo handig! En als ze dan ergens anders de mogelijkheid hebben om te landen zouden ze dat gewoon moeten doen. Ze zien toch ook de dieren wel staan/rennen? Ik snap niet dat de helicopterpiloten niet beter geinformeerd worden over wat er met een dier kan gebeuren als ze landen in de wei! Boos!

Masada
Berichten: 3112
Geregistreerd: 21-04-06

Re: Vandaag weer bijna een traumahelikopter in wei geland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 23:50

Jeetje,
da's ook schrikken.
Bij ons komen geregeld luchtballonnen over en landen iets verderop.
Doodeng vind ik het.
In mijn ponyjaren heb ik nog meegemaakt dat een sproeivliegtuigje het land naast de dijk waar de ponys liepen besproeide.
Ook de pony van mijn zusje helemaal beschadigd door de draad (was toen nog prikkeldraad)

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Re: Vandaag weer bijna een traumahelikopter in wei geland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-06 00:08

unicorn1980 schreef:
Da"s dus sowieso niet zo handig! En als ze dan ergens anders de mogelijkheid hebben om te landen zouden ze dat gewoon moeten doen. Ze zien toch ook de dieren wel staan/rennen? Ik snap niet dat de helicopterpiloten niet beter geinformeerd worden over wat er met een dier kan gebeuren als ze landen in de wei! Boos!

Ik heb een hele tijd staan praten met de piloten, die waren niet op de hoogte van de reactie van paarden en de gevaren daarvan. En hij zei dat hij dat zou bespreken in het team. (Hopelijk helpt het) Ze landen vaak in weilanden waar koeien staan, maar die reageren veel koeler op dit soort dingen.
Ze landen liever niet op de weg omdat daardoor de helikopter makkelijker beschadigd kan worden omdat er altijd chauffeurs zijn die er toch langs op willen rijden. (in Groningen is er pas een vrachtwagen tegen een van de propellers gereden, waardoor de heli niet meer kon vliegen en er een heli uit Duitsland moest komen om de gewonde te vervoeren).

Annemarie89

Berichten: 2353
Geregistreerd: 14-02-05
Woonplaats: Groningen

Re: Vandaag weer bijna een traumahelikopter in wei geland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 09:43

Hm lijkt me inderdaad eng!
Maargoed als ze inderdaad nergens anders kunnen landen moet het wel hé.. Er moet toch kennelijk voor iemand een trauma helicopter komen en dat is ook niet voor niets Gisteren hier vlakbij nog.. Scheve mond Jongetje aangereden later overleden..

Lielle

Berichten: 66267
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Vandaag weer bijna een traumahelikopter in wei geland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 10:20

-> LZP

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Vandaag weer bijna een traumahelikopter in wei geland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 10:29

Hadden we hier ook eens. We wonen buietnaf maar aan een hele drukke straat (mag je 100 maar wordt vaak 130 a 150 gereden) dus gebeuren aan de lopende band (ernstige) ongelukken. Ook een keer met trauma helikopter. Wilde landen in het weiland en hadt helemaal niet in de gaten dat er ook nog (lage) stroommasten door het weiland liepen Gestoord
Op het laatste moment zich toch bedacht en op de weg geland. Mijn ene merrie kon helemaal flippen van dit soort dingen maar nu werkt ze gewoon door als er een ambulance (gevolgt door nog een tatuttata met een notartz (Duitsland))langs haar rijbak scheurt. (Rijbak ligt heel fijn aan de straat)

Anoniem

Re: Vandaag weer bijna een traumahelikopter in wei geland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 13:48

Kijk met luchtballonnen heb ik het ook moeilijk,die hebben niks in de wei te zoeken.
Maar een traumahelikopter vliegt helaas niet voor zijn lol rondjes.En als die nu een maal in mijn wei moeten landen ,dan is dat zo.
Wel fijn dat de mensen je goed begrepen en nog ergens anders geland zijn.

Meissie17

Berichten: 1637
Geregistreerd: 07-03-06

Re: Vandaag weer bijna een traumahelikopter in wei geland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 14:57

Liever, dat de paarden schrikken dan dat het een mens het moet betreuren

cobiie

Berichten: 7321
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Vandaag weer bijna een traumahelikopter in wei geland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 15:29

Op het moment dat de traumahelikopter eraan komt zijn er toch allang politie en ambulance aanwezig?
Deze bespreken toch met omwonende waar de helikopter kan landen? Dat was bij ons een tijd geleden wel het geval. Ja
Dit betekende dat ze op nog geen 100 meter van merrie + veulen landen, maar op dat ogenblik waren wij erbij om alles in goed banen te leiden (zowel veulen als merrie vonden het niet raar dat er een helikopter zo dichtbij ging landen Koe Clown )

irene85
Berichten: 2867
Geregistreerd: 24-03-04
Woonplaats: Hoogezand

Re: Vandaag weer bijna een traumahelikopter in wei geland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 15:33

ja dat lijkt mij ook het meest logisch. Met allemaal jone paarden in de wei is het niet zo verstandign om daar dicht bij te landen. Eigenlijk hoort de politie dit ook in goede banen te leiden.

Wanja

Berichten: 1641
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Årjäng (Zweden)

Re: Vandaag weer bijna een traumahelikopter in wei geland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 15:33

In principe wordt er altijd door politie overleg gepleegd met de eigenaar van het land of de traumaheli daar kan landen, soms wordt zelfs alleen medegedeeld dat daar wordt geland en dien je je dieren dus zelf in veiligheid te brengen. In dit geval gaan mensenlevens gewoon voor, dat zou je zelf ook prettig vinden als een dierbare van jou daar ligt te wachten op dringende medische hulp!

danamuts

Berichten: 1479
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Vandaag weer bijna een traumahelikopter in wei geland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 15:35

wij hebben een jaar of 10 geleden een zweefvliegtuigje in de wei gehad. de paarden stonden op dat moment in de wei ernaast, en hebben toch heel raar staan te kijken, Die piloot had ook wat problemen met landen, verder nix mee aan de hand. die man heeft een bakkie koffie gehad, en heeft iemand gebeld om hhem en zijn vliegtuigje te komen halen. zal kijken of ik er nog foto's van heb, want die paarden staan echt te kijken van: wat komt daar nou weer uit de lucht vallen. stonden helemaal aan de draad om alles goed te kunnen zien (hoezo nieuwsgierig)

Jaduuh

Berichten: 9407
Geregistreerd: 03-08-05
Woonplaats: Gent

Re: Vandaag weer bijna een traumahelikopter in wei geland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 15:38

Wanja schreef:
In principe wordt er altijd door politie overleg gepleegd met de eigenaar van het land of de traumaheli daar kan landen, soms wordt zelfs alleen medegedeeld dat daar wordt geland en dien je je dieren dus zelf in veiligheid te brengen. In dit geval gaan mensenlevens gewoon voor, dat zou je zelf ook prettig vinden als een dierbare van jou daar ligt te wachten op dringende medische hulp!


Dat denk ik ook. Ja

Maar dat houd niet weg dat dat niet vervelend is voor jou en je paarden.

Anoniem333
Berichten: 86
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: hoofddorp

Re: Vandaag weer bijna een traumahelikopter in wei geland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 15:41

zouden die piloten educatie krijgen over hoe dieren kunnen reageren op dat soort dingen??
in ieder geval erg vervelend..!!!

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Re: Vandaag weer bijna een traumahelikopter in wei geland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-06 16:10

Wanja schreef:
In principe wordt er altijd door politie overleg gepleegd met de eigenaar van het land of de traumaheli daar kan landen, soms wordt zelfs alleen medegedeeld dat daar wordt geland en dien je je dieren dus zelf in veiligheid te brengen. In dit geval gaan mensenlevens gewoon voor, dat zou je zelf ook prettig vinden als een dierbare van jou daar ligt te wachten op dringende medische hulp!

Dit keer was er helemaal geen politie aanwezig.
De vorige keer was er wel politie maar er werd niks overlegd. Het liep zelfs op een ruzie met de politie uit omdat we er eerst niet doormochten om de paarden weg te kunnen halen voordat ze weer gingen opstijgen (terwijl daar tijd genoeg voor was)
En natuurlijk mogen ze wel landen, maar als ze gelijk melden dat er een helikopter onderweg is kunnen wij snel de paarden weg halen en dan is er geen gevaar voor de paarden en de omstanders want als de paarden in paniek overal doorheen gaan is het niet bepaald een veilige situatie voor mens en dier.

Lise81

Berichten: 2315
Geregistreerd: 08-09-04
Woonplaats: Eelde

Re: Vandaag weer bijna een traumahelikopter in wei geland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 16:12

Heb 't van de zomer meegemaakt dat de traumaheli echt 5 m boven het weiland hing. Deze waren daarentegen wel van plan om op de weg te landen, op een kruispunt. Paarden reageerde nauwelijks, daar was ik erg verbaasd over..ook een beetje raar staan te kijken. Van mij had ie in de wei mogen landen en de paarden hadden op hol mogen slaan...zolang het meisje wat in de ambulance lag het maar overleefde!!!! (Ze heeft het trouwens gelukkig ook overleefd!) Een trauma-heli komt echt niet voor niks en als het je eigen kind is of vriend(in) wat daar aan het vechten voor zijn of haar leven is dan is een wond aan je eigen of iemand anders zijn of haar paard toch eventjes iets minder belangrijk.

Vind dat ze eerder automobilisten voorlichting moeten geven dat ze hulpverleners hun gang moeten laten gaan en niet langs heli's moeten rijden. Zodat ze met de heli altijd op de weg kunnen landen.

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Re: Vandaag weer bijna een traumahelikopter in wei geland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 12:21

Laatst was er een serie op tv waarin hulpverleners die in een traumahelicopter vlogen werden gevolgd.
Op een gegeven moment moesten ze ergens in een buitengebied landen.
Hun keken eerst of er geen paarden liepen.
Waarop ik de opmerking maakte dat dat heel netjes was van hun.
Een van de hulpverleners vertelde daarna over de situatie, over de gewonde en wat ze hebben gedaan en dat soort dingen, en vertelde dat de eigenaar van de paarden hun hadden bedankt dat ze rekening hadden gehouden met de paarden die daar liepen.
Top!
Hun zijn er voor om de gewonde te helpen, maar ook om er voor te zorgen dat er geen verdere ongelukken gebeuren.
Dat houdt dus in dat je naast vele andere dingen ook let op de omgeving als je wilt landen of opstijgen.

Anoniem

Re: Vandaag weer bijna een traumahelikopter in wei geland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 13:52

kan me voorstellen dat je het vervelend vind voor je paarden maar eigenlijk vidn ik dat het leven van een mens de eerste prioriteit heeft hoor...
En het zou idd raadzaam zijn als de helicopter piloten instructie krijgen over het waar en wanneer landen van de trauma, maar nood breekt wet.