Mijn vriend kan niet met geld omgaan!!!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Arrabel

Berichten: 5391
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: 't Gooi

Mijn vriend kan niet met geld omgaan!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-06 12:50

Ik word er gek van, we hebben heel erg weinig geld om van te leven.
Het kan allemaal best met het inkomen wat we hebben maar we moeten het wel een beetje rustig aan doen, en dat vind ik dan ook echt geen probleem.
Maar mijn vriend... die kan geen geld in zijn zak houden, hij speelt de Lotto, hij koopt voor 100den euro's vuurwerk, en net heb ik hem aan de telefoon verteld hij mij dat hij een nieuwe fiets heeft gekocht!!
Ik ben nu op mijn werk dus ik kan niet boos op hem worden maar van binnen kook ik!!
We moeten het samen met de centjes zien te redden en als ik is een keer wat heb, als mijn paarden is wat hebben is het een en al gezeik, ik krijg wel 100 keer naar mijn hoofd geslingerd dat mijn paarden te duur zijn (ik heb 2 betaalde verzorgers) terwijl dat reuze meevalt, als er voor mijn paarden wat centen op tafel moeten komen dan is het een en al gemekker en gezeik tot aan slaande ruzie aan toe.
En als hij is wat wil dan zijn er altijd wel centjes over.
Gisteren wou hij eten laten bezorgen terwijl ik ook gewoon nog eten in de koelkast had, maar nee meneer wou perse bestellen.
Ik zeg: we hebben toch zo weinig geld??? aaahhh, dat eten kan er ook nog wel vanaf.
GRRRRRRR Stoom uit je oren ik kan er zo boos om worden, ik stort in 1 keer zowat me hele salaris weg voor de huur en het was de bedoeling dat we de rest met zijn salaris zouden doen, maar hij gebruikt het alleen maar voor zichzelf en als ik een keer wat wil dan is het te duur!!!

Mistic

Berichten: 4380
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Mijn vriend kan niet met geld omgaan!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 12:54

Misschien is het tijd om beide de helft van de huur te betalen en ook van de andere vaste lasten. Wat je dan over houdt is voor jezelf om te besteden.

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Re: Mijn vriend kan niet met geld omgaan!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 12:56

ik denk dat je eens met je vriend om de tafel moet gaan zitten..
en dan niet alleen over dit probleem, maar ook over het probleem waar je eerder een topic over openden.
hij steunt je blijkbaar voor geen meter!

kekaro
Berichten: 8306
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Purmerend

Re: Mijn vriend kan niet met geld omgaan!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 12:57

hele goeie mistic!
alle lasten op een rijtje en half half gaan betalen !
dan heb je "eigen" geld over om te gebruiken waarvoor je wilt!

andere topics heb ik niet gelezen van je...maar aan bovenstaande reactie te zien is het tijd voor een goed gesprek!

Apple

Berichten: 76208
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Mijn vriend kan niet met geld omgaan!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 12:58

Ik zou als de wiedeweerga andere afspraken maken.

Open een en/of rekening waar je ieder een deel van de vaste lasten op stort (naar draagkracht is het verstandigste). Dan worden in elk geval huur en energie betaalt.

Kijk verder of je afspraken kunt maken over huishoudgeld. Boodschappen doen en die kosten gelijk verdelen bijvoorbeeld.

Alles wat dan nog op jouw rekening staat is gewoon van jou en hij kan ook doen met zijn geld wat hij wil.

Punt is dat door deze regeling hij het idee heeft dat er geld genoeg is (immers, de vaste lasten gaan er bij hem niet vanaf) terwijl jij met kromme tenen zit.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Re: Mijn vriend kan niet met geld omgaan!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 12:58

Ik zou als ik jou was een gezamelijke rekening openen; even goed kijken wat jullie maandelijks aan gezamelijke kosten hebben en zorgen dat jullie dat naar die rekening storten. Daar de dingen als huur/boodschappen/GWE van betalen. Dingen voor jezelf of kadootjes: eigen rekening.

Mijn vriend en ik hebben dat ook gescheiden. Kleding, autokosten, eten als we geen zin hebben om brood mee te nemen, dat soort dingen gaat van de eigen rekeningen af. De woonkosten van de gezamelijke rekening, evenals kadootjes voor gezamelijke vrienden of familie en soms de katten, mn voer en dierenarts. Als ik speeltjes koop betaal ik 't wel weer van mijn eigen rekening. In jouw geval zou dat betekenen dat je de paarden 'privé' betaald; hij zijn vuurwerk of in elk geval een deel privé, etc. Uitjes kun je dan weer van de gezamelijke rekening doen.

Wellicht lastig, maar zo voorkom je wel dat jij jou meetrekt als het mis zou gaan én hij stoot uiteindelijk zelf zijn neus... Bespaart jou een hoop frustraties.

Arrabel

Berichten: 5391
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: 't Gooi

Re: Mijn vriend kan niet met geld omgaan!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-06 12:59

Daar heb ik ook aan gedacht, alles door de helft.
Maar omdat hij ouder is dan ik verdient hij €400,- meer dan ik, moet ik dan de helft betalen of moet hij iets meer betalen omdat hij meer verdient?
(hij is 15 jaar ouder dan ik)

Anoniem

Re: Mijn vriend kan niet met geld omgaan!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 13:00

Ik zou een lijstje maken met het totaalbedrag aan huur, vaste lasten en boodschappen gemiddeld per maand. Dan kunnen jullie een gezamelijke rekening openen die speciaal voor deze gezamelijke uitgaven is. Iedere maand stort ieder dan de helft van het totaalbedrag per maand op die rekening en wat ieder overhoudt kan naar eigen inzicht worden besteed?

Apple

Berichten: 76208
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Mijn vriend kan niet met geld omgaan!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 13:00

Naar draagkracht, dus hij gaat meer betalen dan jij lijkt me zo.

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Re: Mijn vriend kan niet met geld omgaan!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 13:05

Zoals hier al gezegd is: gewoon om de tafel gaan zitten en hele duidelijke afspraken maken. Als hij zijn 'zakgeld' er doorheen jaagt is het dan zijn probleem, dan leert hij het vanzelf. Nu heeft hij natuurlijk steeds het idee dat er nog geld genoeg is.
Ik heb dit probleem ook een tijdje gehad met mijn man: ik ben verschrikkelijk zuinig, en hij is wat makkelijker. Ik ergerde me soms groen en geel aan zijn uitgaven. Wij storten al het geld op 1 rekening en betalen gewoon alles samen. Grote uitgaven gaan alleen in overleg ( boven de 75/100 euro zeg maar ). Nu hebben we echt bijna nooit meer gezeur, we zijn allebei naar elkaar toegegroeid. Ik ben niet meer zo'n vrek en hij doet niet zomaar meer een grote uitgave. Wij zitten overigens niet erg krap, dus het is dan natuurlijk makkelijker te verkroppen als er eens veel geld uitgaat ( maar het blijft vervelend ).

garny95
Berichten: 5277
Geregistreerd: 05-11-06

Re: Mijn vriend kan niet met geld omgaan!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 13:11

ik zou ook zeggen, even om de tafel en duidelijke afspraken maken, wat is belangrijk voor jou en wat voor hem.
Het is het niet waard om te gaan koken van binnen, maak afspraken dan heb je duidelijkheid.

Arrabel

Berichten: 5391
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: 't Gooi

Re: Mijn vriend kan niet met geld omgaan!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-06 13:14

Ik had het er laatst ook al voorzichtig met hem over gehad, want hij beweerde weer dat hij nog maar 40 euro over had voor de rest van de maand.
Dus ik pakte pen en papier begon te rekenen hoe veel hij nog over zou moeten hebben, ik kwam op 420 euro uit.
Toen werd hij heel boos en riep: denk je soms dat ik geld voor je achter hou!!???

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Re: Mijn vriend kan niet met geld omgaan!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 13:18

Om die reden storten mijn man en ik gewoon al het geld op 1 rekening: alles: loon, teruggaaf etc. Dan kan geen van beiden beweren dat er iets achtergehouden wordt ( niet dat dat ooit beweerd is, maar het leek ons gewoon het eerlijkst ). Als je allebei werkt, maar de 1 meer verdient, mag die ander er dan niet van meeprofiteren? Je leeft toch samen? Ik vind het altijd zo raar om alles gescheiden te houden. Maar ja, bij mij gaat het goed, dus dat is makkelijk praten natuurlijk.

Meissie17

Berichten: 1637
Geregistreerd: 07-03-06

Re: Mijn vriend kan niet met geld omgaan!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 13:19

Arrabel schreef:
Ik had het er laatst ook al voorzichtig met hem over gehad, want hij beweerde weer dat hij nog maar 40 euro over had voor de rest van de maand.
Dus ik pakte pen en papier begon te rekenen hoe veel hij nog over zou moeten hebben, ik kwam op 420 euro uit.
Toen werd hij heel boos en riep: denk je soms dat ik geld voor je achter hou!!???


Hmmz erg herkenbaar me vriend gooit ook altijd met geld we hebben dan ook nog geen huis of wat dan ook alleen de auto maar goed hij heeft ook alweer voor 200 euro aan vuurwerk besteld (wat echt nog wel meer word). Binnen 2 weken heeft hij vaak helemaal zijn loon op ja 1100 euro waar hij ongeveer 700 a 800 over houdt ja dat maakt meneertje zo op !! Heeft er ook nog een kledinghandel bij waar hij honderen euros aan verdiend maar die legt die wel verstandig aan de kant Knipoog

Arrabel

Berichten: 5391
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: 't Gooi

Re: Mijn vriend kan niet met geld omgaan!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-06 13:19

En over die fiets die hij heeft gekocht, daar moet ik nog wat over zeggen.
Hij zegt dat hij hem als kadootje voor mij heeft gekocht.
Ik fiets nooit!!!
En daarbij heb ik een fiets.

Hij wilde die fiets gewoon kopen en dan zegt hij maar dat het een kadootje voor mij is.
Maar ik wil helemaal geen fiets, ik wil mijn paardje laten beslaan maar dat is opeens te duur.

Hij laat zich ook heel snel overhalen, als iemand tegen hem zegt: dit moet je echt kopen, dat is echt goed spul! dan koopt hij het al.
Ik heb nog een telefoon te koop, super mooi blabla, en dan koopt hij het al.
Hij kan echt gewoon geen nee zeggen.

Meissie17

Berichten: 1637
Geregistreerd: 07-03-06

Re: Mijn vriend kan niet met geld omgaan!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 13:25

Arrabel schreef:
En over die fiets die hij heeft gekocht, daar moet ik nog wat over zeggen.
Hij zegt dat hij hem als kadootje voor mij heeft gekocht.
Ik fiets nooit!!!
En daarbij heb ik een fiets.

Hij wilde die fiets gewoon kopen en dan zegt hij maar dat het een kadootje voor mij is.
Maar ik wil helemaal geen fiets, ik wil mijn paardje laten beslaan maar dat is opeens te duur.

Hij laat zich ook heel snel overhalen, als iemand tegen hem zegt: dit moet je echt kopen, dat is echt goed spul! dan koopt hij het al.
Ik heb nog een telefoon te koop, super mooi blabla, en dan koopt hij het al.
Hij kan echt gewoon geen nee zeggen.


Hmmz ik zal het wel erg moeilijk vinden. en het is ook jammer dat hij zo snel kwaad wordt want dan zou je er geen fatsoenlijk gesprek over kunnen hebben ! Waarom ga jij de financieen niet doen dan ?

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Re: Mijn vriend kan niet met geld omgaan!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 13:45

Apple schreef:
Naar draagkracht, dus hij gaat meer betalen dan jij lijkt me zo.

Precies!

Overigens vind ik het niet 'niet mee mogen profiteren'. Mijn vriend verdiend heel wat meer dan ik, maar ik heb bewust voor deze constructie gekozen. Ik wil over mijn eigen geld beslissen en ik wil achteraf geen gezeik omdat ik iets gekocht heb. En dat geldt voor mijn vriend ook. Wilt echt niet zeggen dat ie nooit eens iets voor me meeneemt, of me niet mee uit eten neemt, of een weekendje weg betaald...

Hoe meer ik van jou lees, hoe meer ik denk dat je er héél goed aan doet om die rekeningen te gaan scheiden...

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Re: Mijn vriend kan niet met geld omgaan!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 14:56

als ik op mezelf ga wonen gaat destadsbank me geld beheren.
heb namelijk ook dat het geld er snel doorheen vliegt bij mij.
maar stadsbank krijg je per week maar zoveel zakgeld, dus kun je er niet meer afhalen en ze zorgen dat je niet in het rood komt te staan.
als je erin staat

edit: ik weet niet of dit wat voor jouw en je vriend is.
maar op die manier kun je dus goed leren sparen aangezien jij dus niet zomaar geld van die rekening kan plunderen.
en zij helpen jouw met je geld en beheren het geld.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: Mijn vriend kan niet met geld omgaan!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 15:05

Sylvia schreef:
Apple schreef:
Naar draagkracht, dus hij gaat meer betalen dan jij lijkt me zo.

Precies!

Overigens vind ik het niet 'niet mee mogen profiteren'. Mijn vriend verdiend heel wat meer dan ik, maar ik heb bewust voor deze constructie gekozen. Ik wil over mijn eigen geld beslissen en ik wil achteraf geen gezeik omdat ik iets gekocht heb. En dat geldt voor mijn vriend ook. Wilt echt niet zeggen dat ie nooit eens iets voor me meeneemt, of me niet mee uit eten neemt, of een weekendje weg betaald...

Hoe meer ik van jou lees, hoe meer ik denk dat je er héél goed aan doet om die rekeningen te gaan scheiden...


idd.
Mijn vriend was in het begin ook niet zo handig met z'n geld.
Wij hebben ook een gezamelijke rekening en een eigen rekening.
Nu gaat hij prima met z'n geld om gelukkig.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Mijn vriend kan niet met geld omgaan!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 15:21

lijkt me idd handig als je een gezamelijke rekening opend
de huur en alle andere vaste lasten splitten naar draagkracht ...
en op die rekening storten, en de rest is voor jezelf (in beide gevallen)

ook boodschappengeld zou je nog bij devaste lasten kunnen rekenen

zo doe je samen alles , n is er geld om naar eigen inzicht te besteden

zo gaan vriend en ik het ook doen

Samantha_

Berichten: 10809
Geregistreerd: 20-12-02

Re: Mijn vriend kan niet met geld omgaan!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 15:24

Inderdaad, een gezamelijke rekening openen.
Allebei een deel (naar verhouding van salaris) er op storten. Van het geld op de gezamelijke rekening worden alle vaste lasten betaald.
Van het deel wat jullie beide overhouden, kan je zelf besteden. jij je paard, hij zijn eigen onzinkoopjes.

Cyntje
Berichten: 23461
Geregistreerd: 31-10-05

Re: Mijn vriend kan niet met geld omgaan!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 15:27

Wij hebben de rekeningen wel apart en dat gaat prima,... ik kan dan wel niet veel werken door mijn ziekte, maar mijn eigen vaste lasten als telefoon en zorgverzekering kan ik ervan betalen en ik betaal ook de internetkosten, de rest is voor kosten van mijn vriend, maarja die heeft er het loon naar, wij geven allebei niet veel uit en letten daar dan ook goed op...
Mijn vriend heeft er ook een handje van hoor om bepaalde ´onnodige´ uitgaven te doen,... terwijl ik soms zoiets heb van tja,... dat kan ook wel ff wachten meneertje Haha!
Ik zou idd wat gaan berekenen en het e.e.a aan afspraken gaan maken!

tita

Berichten: 19755
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Mijn vriend kan niet met geld omgaan!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 15:35

naar draagkracht iets betalen.........das niks voor mij daar doe ik niet aan mij..

Mijn ex en ik storten stamen geld op gezamelijke rekening daar betaalde we alles van hypotheek boodschappen enz enz...
mijn ex betaalde elke maand 1027 en ik 485 euro.........terwijl mijn salaris hoger was.

Extra rek. nam ik weer voor mijn rekeninig zoals waterschap....

Nu heb ik een huis alleen krijg de sleutel 2008 ik ga alles alleen doen....kan ik ook geen ruzie krijgen.........

Remy

Berichten: 2722
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Sint Anthonis

Re: Mijn vriend kan niet met geld omgaan!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 15:38

Arrabel schreef:
Iik krijg wel 100 keer naar mijn hoofd geslingerd dat mijn paarden te duur zijn (ik heb 2 betaalde verzorgers)

Voor de duidelijkheid, ik denk dat je bedoelt "betalende verzorgers"?

Mijn man is ook geen paardenmens en om me niet schuldig te hoeven voelen en onze relatie gezond te houden gooien wij ons beider inkomen op één rekening. Vandaar worden de vaste lasten betaald, gaat er een bedrag naar spaarrekeningen, wordt er eten, kleren en sportclubjes voor de kinderen betaald. Verder krijgen wij elk op onze eigen bankrekening een bedrag zakgeld gestort. Daar mogen we zelf mee doen wat we willen, ik betaal daar dus mijn pony helemaal van.

Mijn man hoeft zich niet te ergeren als ik een keer bijna rood sta (dat ziet ie niet eens Cool ) en ik hoef me tegenover hem niet rot te voelen dat er zoveel geld naar mijn pony gaat.

Ideale oplossing om ons huwelijk vrij van dat soort gekift te houden.
(Mijn inkomsten van mijn tekeningen mag ik van hem trouwens wél lekker voor mezelf houden Nagelbijten / Gniffelen)

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Re: Mijn vriend kan niet met geld omgaan!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 15:45

Haha, zo gaat het bij ons ook Remy: alle extraatjes mag je zelf houden! Maar vaak is het veel te leuk om er samen iets van te doen ( hoewel ik het ook graag aan mijn paard uitgeef ). Mijn man zou trouwens nog meer geld uitgeven dan ik aan mijn paard. Hij is meer het type: als je iets doet, moet je het ook goed doen! Daar heb ik dan weer geluk mee.
Stalling, smid, da e.d. vallen bij ons trouwens onder de vaste lasten ( heb ik toch weer mooi geregeld )