Mijn vriend kan niet met geld omgaan!!!

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
whisperramse

Berichten: 2719
Geregistreerd: 31-12-04

Re: Mijn vriend kan niet met geld omgaan!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 15:51

tjah, Arabel, ik den kdat je eens goed moet gaan nadenken over die vriend van je hoor...
Je bent beide volwassen, hij zelfs 15 jaar ouder, en nog steeds gedraagt hij zich als een klein kind?
Ik ga mee met de rest hier, hoor.
De vaste kosten delen naar het loon toe, en de extraatjes hou je voor jezelf of in jouw geval je paarden.
Ik denk dat je beter eens serieus begint na te denken over je relatie, hoor...
Hij sleurt je precies alleen maar meer en meer de dieperik in...
En sorry als dit bot overkomt, dus alvast mijn excuses

tita

Berichten: 19756
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Mijn vriend kan niet met geld omgaan!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 15:59

hij komt wel gierig over moet ik zeggen.........is logisch dat ie veel meer verdient dan jij hij is tenslotte 15 jaar ouder..........

Hoe gaan jullie dat later doen als er kinderen zijn of als je minder wilt gaan werken...

Mocht jij meer in het huishouden doen dan kun je altijd nog een rekening maken..........kunnen nog verder zinken laat hem betalen voor de sex

je bent huishoudster manager ho#r Lips are sealed

MISTRAL94

Berichten: 14259
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Mijn vriend kan niet met geld omgaan!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 16:18

Ik zou heel goed nadenken over je relatie!
Ik heb precies hetzelfde meegemaakt, en vroeg of laat kost het je de kop. gezamelijke rekeningen ed heel leuk al die ideen het werkt niet is mijn ervaring Bloos
Veranderen doen ze ook niet al beloven ze het wel, ze leren het nu toch niet meer om goed met geld om te gaan. Tuurlijk is het niet erg als je een keer een maand je geld verbrast maar als dit maand in maand uit zo gaat dan kun je er donder op zeggen dat dit gedrag zal veranderen. Dit is gewoon een tekortkoming in de opvoeding geweest Knipoog
Zorg ervoor dat je niet de sh*t in geholpen wordt door hem, kies wel voor jezelf hoe moeilijk dat ook kan zijn!

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Re: Mijn vriend kan niet met geld omgaan!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 16:36

Mijn ervaring is juist dat het super werkt. Overigens was het bij mij net andersom, ik stond door bepaalde tegenslagen in de min en daar wilde ik mijn vriend zelf niet mee belasten. Het gescheiden houden gaat prima en er is nooit gelazer over geld. We hebben zelfs gescheiden (gezamelijk/privé) spaarrekeningen...

Dat van dat zakgeld vind ik op zich ook een goede, maar daar zou ik me zelf niet prettig bij voelen en ik denk dat - als ik de vriend van TS een beetje inschat - dat een hele fikse ruzie gaat worden. Als je een bepaald bedrag overmaakt naar een gezamelijke rekening komt dat anders over dan wanneer er 'zakgeld' overgemaakt wordt.

Arrabel

Berichten: 5391
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: 't Gooi

Re: Mijn vriend kan niet met geld omgaan!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-06 17:42

Ik heb al een soort plan gemaakt... hij ziet me zo aankomen.. hahahaha, maar hij moet er maar aan geloven.
Plan A We betalen van alle vaste gezamelijke lasten de helft, hij iets meer omdat hij 400 euro meer dan ik verdien.
De individuele vaste lasten zijn voor je eigen rekening.
En als we het zo doen dan houden we allebei nog over, niet veel maar we houden over en het is wel eerlijk.

Plan B
We gooien alles op 1 hoop en daar betalen we alle vaste lasten van, persoonlijke uitgaven boven de €100,- moeten worden overlegd.
Dit ga ik hem vanavond voorstellen en dan moet hij kiezen...
Ik ben benieuwd...

Word het Lovers of Boos! Boos! .......

MISTRAL94

Berichten: 14259
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Mijn vriend kan niet met geld omgaan!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 17:45

Ik hoop voor je dat het bij jou wel werkt!
Succes vanavond

Arrabel

Berichten: 5391
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: 't Gooi

Re: Mijn vriend kan niet met geld omgaan!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-06 17:53

Citaat:
ze leren het nu toch niet meer om goed met geld om te gaan.

Dan zou optie A dus eigenlijk het beste zijn.
Anders heb je alsnog ruzie omdat hij weer veel te veel van de gezamelijke rekening afhaald...

MISTRAL94

Berichten: 14259
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Mijn vriend kan niet met geld omgaan!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 18:04

Ik weet natuurlijk niet hoe jou vriend is maar als je meer wilt weten pm me maar! Ik wil de details namelijk niet open op bokt neerzetten Knipoog

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Re: Mijn vriend kan niet met geld omgaan!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 18:05

Ik zou zeker voor plan A gaan, en niet voor plan B, want ik ken jouw vriend niet, maar misschien gaat hij dan de hele tijd dingen kopen die net onder de 100 euro liggen en dan is het nog niet eerlijk.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Re: Mijn vriend kan niet met geld omgaan!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 18:23

Idd, vele kleine opnamen zorgen ook voor een fikse aanslag. Vriendlief komt me regelmatig vragen wat allemaal kleine opnames geweest zijn (variërend van € 30 tot € 75) en stiekem gaat dat idd best hard...

Babsiej

Berichten: 6247
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Aan het eind van de wereld

Re: Mijn vriend kan niet met geld omgaan!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 18:46

Ik zou dan gewoon de vaste delen en niet naar draagkracht... Hij verdiend meer dus houd ie meer over toch ? Als je het dan wil delen moet je het ook wel echt delen ...

tita

Berichten: 19756
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Mijn vriend kan niet met geld omgaan!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 09:25

okay hoe is het gegaan.....je werkoverleg Lachen

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Re: Mijn vriend kan niet met geld omgaan!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 11:13

-> LZP

Arrabel

Berichten: 5391
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: 't Gooi

Re: Mijn vriend kan niet met geld omgaan!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 11:34

Ik heb het er met hem over gehad en het werd inderdaad ruzie.
Hij dacht dat ik dacht dat hij geld achterhield....
Dat denk ik helemaal niet maar ik weet wel dat hij geld als water uitgeeft en ik heb daar helemaal geen zicht op.
Ik wil niet vermelden hoeveel salaris we hebben maar hij heeft in ieder geval 400 euro meer dan ik.
Ik betaal de hele huur en hij alleen gas en licht!!
En dan houd hij niks over?? ja ja....
Vanavond gaan we rond de tafel zitten en gaan we alles is precies uitrekenen hoe het nou zit met het geld.
Dus wederom een avond met een groot risico op ruzie...
Maar we zullen zien.

tjady

Berichten: 3460
Geregistreerd: 11-10-05

Re: Mijn vriend kan niet met geld omgaan!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 11:41

Absoluut geen gezamelijke rekening. Als hij niet met geld om kan gaan, zal hij die ook plunderen en kan je alsnog de rekeningen betalen.
Als je met hem verder wilt, lijkt het beste dat hij zijn probleem in ziet en dat jij het geld gaat beheren. Jij geeft hem dan per week zo veel en daar moet hij het mee doen.
Het klinkt kinderachtig, maar bij iemand die niet met geld om kan gaan, zit er niets anders op.
Verder is er echt wel een probleem, kunnen jullie geen hulp aan vragen bij een instantie.
Dit moet heel zwaar voor je zijn. Kies voor jezelf. Met of zonder hem ook al is dat moeilijk.
Laatst bijgewerkt door tjady op 19-12-06 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

JKiya

Berichten: 2259
Geregistreerd: 03-04-06

Re: Mijn vriend kan niet met geld omgaan!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 11:41

Ik word er al moe van als ik je topic lees! Wat een gedoe allemaal! Ik hoop echt dat jullie er samen uitkomen en wat voor opties hier gegeven worden zijn allemaal eerlijk. Je moet zelf kijken of je het naar draagkracht wilt doen of niet, maar dat jij nu alle vaste lasten draagt is niet eerlijk.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: Mijn vriend kan niet met geld omgaan!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 11:43

Beter nu ruzie dan straks geen eten ofzo.
Een gezamelijke rekening is het beste. Wij doen samen boodschappen en betalen dan met die pas. Tussendoor wordt deze niet gebruikt.
Verder worden daar de vaste lasten op afgeschreven.
Eerst uitrekenen wat de vaste lasten zijn incl boodschappen. Dan delen naar draagkracht én de rest van je loon op je eigen rekening.

Arrabel

Berichten: 5391
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: 't Gooi

Re: Mijn vriend kan niet met geld omgaan!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 11:54

Citaat:
Als je met hem verder wilt, lijkt het beste dat hij zijn probleem in ziet en dat jij het geld gaat beheren. Jij geeft hem dan per week zo veel en daar moet hij het mee doen.

En dat zal hij dus nooit accepteren.

tita

Berichten: 19756
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Mijn vriend kan niet met geld omgaan!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 11:57

nee sorry dat zou ik ook niet pikken hij werkt zelf voor zijn eigen geld
Maar Arrabel wie betaald de boodschappen.......hoeveel is jouw huur..........

Apple

Berichten: 76231
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Mijn vriend kan niet met geld omgaan!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 11:58

Hem onder curatele zetten is weer het andere uiterste *LOL*.

Gewoon je financieen wat anders indelen zodat je allebei nog de beschikking hebt over je eigen geld Lachen.

Arrabel

Berichten: 5391
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: 't Gooi

Re: Mijn vriend kan niet met geld omgaan!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 12:06

De huur is €950,- dat betaal ik.
En dan nog mijn vaste lasten er af, en dan is mijn hele salaris er door heen, ik hou dus echt niks over.
Hij betaald gas en licht €208,- en zijn vaste lasten.
En het geld voor de paardjes (€200,-)
En dan betaald hij de boodschappen.
Maar als ik iets nodig heb dan moet ik altijd geld aan hem vragen, en dan moet ik me altijd verantwoorden waar ik het geld voor nodig heb en hoeveel en waarom...
Als hij wat wilt kopen dan koopt hij het gewoon en als ik iets nodig heb dan moet ik het eerst vragen en me handje ophouden, dat vind ik een hele vervelende situatie.

Apple

Berichten: 76231
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Mijn vriend kan niet met geld omgaan!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 12:06

Dan zou ik het toch iets anders indelen Arrabel.

Op deze manier heb jij nl geen geld voor jezelf en hij wel.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Re: Mijn vriend kan niet met geld omgaan!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 12:09

Arrabel schreef:
Citaat:
Als je met hem verder wilt, lijkt het beste dat hij zijn probleem in ziet en dat jij het geld gaat beheren. Jij geeft hem dan per week zo veel en daar moet hij het mee doen.

En dat zal hij dus nooit accepteren.

Kan ik me eigenlijk wel voorstellen... Dat heeft mijn vriend ook eens voorgesteld en die is 4 jaar ouder. Laat staan dat iemand die 15 jaar jonger is dan ik... Lips are sealed

Als ik naar mezelf kijk, laat maar ruzie worden. En vooral niet toegeven... Dit soort onderwerpen lopen bij ons vaak ook op een stevige discussie of zelfs ruzie uit en ondanks dat ik flink uit mijn slof schiet luister ik wel... Ondanks de reactie hoort ie wat jouw mening is en daar zal hij, wellicht onbewust, iets mee doen. Vooral als jij niet toegeeft en vooral niet naar hem toe gaat (letterlijk en figuurlijk) als hij de deur uit stampt...

Gezamelijke rekening is overigens vrij gemakkelijk op te lossen; maak niet teveel over maar net voldoende. Als hij die plundert kunnen jullie geen booschappen doen... En laat blokkeren dat je de min in kan!

Succes!

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Re: Mijn vriend kan niet met geld omgaan!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 12:16

Ik vind je vriend niet echt sympathiek als ik eerlijk ben. Ik vind het echt niet eerlijk hoe hij tegen je doet. Ook vind ik het raar dat je amper een goed gesprek met hem kan aangaan zonder dat hij boos wordt en je nog dingen gaat verwijten ook. Maar je moet er niet voor zwichten hoor. Waarschijnlijk doet hij dat omdat hij wel weet dat je gelijk hebt maar dat wil hij niet horen.

Anyway, géén gezamenlijke rekening openen!! Daar krijgen jullie ongetwijfeld ruzie over.

Wel doen:
Een lijstje maken met wat jullie als vaste lasten beschouwen.
Optellen. Stel je komt uit op 1500. Dan betaal jij bijv. 600 en hij 900. Daar zal hij even van moeten slikken maar als hij dat niet wil heeft hij dus al vrij weinig voor je over.
Je moet dus de kosten, ipv de vaste lasten, op het lijstje onderverdelen want anders krijg je van ik betaal dit en jij dat, terwijl het er niet toe doet wie nu voor wat betaalt. Anders kan hij weer het gevoel hebben dat hij jouw paarden betaalt (terwijl jij ook het gevoel kan hebben dat jij al zijn eten betaalt).
Laatst bijgewerkt door Lenn op 19-12-06 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Arrabel

Berichten: 5391
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: 't Gooi

Re: Mijn vriend kan niet met geld omgaan!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 12:18

Ja, en dat vind ik niet eerlijk en voel me er ook absoluut niet lekker bij, dan maar even ruzie hoor....
Ik zal het vanavond goed aan hem zeggen.

Alleen heb ik vlug de neiging om het strijdbeiltje er bij neem te gooien, dan gaat hij tekeer en schreeuwen en schelden en dan heb ik helemaal geen zin meer om met hem te praten.
Dan word het alleen maar zo'n strijd van Ja maar jij!! en jij!!! maar jij hebt paarden!!! ja maar jij koopt dit!!! ja maar jij koopt dat!!! En daar komen dan nog een paar scheldwoorden bij kijken.
Dan heb ik echt de neiging om mijn mond dicht te houden en alleen nog maar ja, ja jij hebt gelijk, te zeggen want dan heb ik er al helemaal geen zin meer in.
Dan denk ik stik maar met je geld en dan ga ik naar bed ofzo, maar dan is het probleem nog steeds niet opgelost.
Mijn vriend is zo ontzettend snel boos, hij voelt zicht heel snel aangevallen en zo is het heel moeilijk om met iemand te praten.
Ik heb ook echt het gevoel dat hij lekker zijn geld op zijn eigen rekening wilt houden want het is voor hem wel makkelijk zo.
Hij kwam met het idee dat ik mijn salaris op zijn rekening moest storten, dat wilde ik niet.
Even later in de "ruzie" riep hij: Hahahaha, dan moet ik zeker mijn salaris op jouw rekening gaan storten!!!!!! hahaha, dat doe ik echt niet hoor!!
Dat zei ik op dat moment niet eens maar dat maakt hij er zelf van, maar dan zie je een beetje hoe hij denkt, hij denkt het is goed als zij haar salaris op mijn rekening stort, maar als het andersom zou zijn.... dan moet hij er niet aan denken.
Als ik hem vraag hoe zou jij het vinden als de situatie andersom was?
Als jij mij steeds om geld moet vragen, dat zou jij toch ook niet leuk vinden?
Dan zegt hij alleen maar (met zo'n ongeintresseerde blik) ja.. ja.... ja....
Zo van het zal wel, weet je wel, dan weet hij niet meer wat hij moet zeggen en dan gaat hij op die tour, een hele grote baby dus, een baby die als hij zijn zin niet krijgt heel hard gaat janken, en als hij dan zijn zin niet meer krijgt zijn mond dicht houd.
Citaat:
Dan heb ik echt de neiging om mijn mond dicht te houden en alleen nog maar ja, ja jij hebt gelijk, te zeggen want dan heb ik er al helemaal geen zin meer in.
Ik doe hetzelf ook... Bloos