Mijn vriend kan niet met geld omgaan!!!

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Re: Mijn vriend kan niet met geld omgaan!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 12:24

Ooooh nee toch. Wat een ...
Als mijn vriend op die tour begint heb ik ook spontaan geen zin meer om het erover te hebben maar dan ben ik wel boos en dat mag hij merken ook.
Gewoon een dag bij hem weggaan en kijken of hij dan bereid is om te praten.
En als hij niet inziet dat het onredelijk is wat hij doet dan ís hij gewoon onredelijk en dat zou ik niet lang uithouden.

tjady

Berichten: 3460
Geregistreerd: 11-10-05

Re: Mijn vriend kan niet met geld omgaan!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 12:24

Arrabel schreef:
Citaat:
Als je met hem verder wilt, lijkt het beste dat hij zijn probleem in ziet en dat jij het geld gaat beheren. Jij geeft hem dan per week zo veel en daar moet hij het mee doen.

En dat zal hij dus nooit accepteren.


Dat snap ik wel dat hij dat nooit zal accepteren. Hij vindt dat hij geen probleem heeft. Ondertussen betaal jij alles. Hij mag dan 15 jaar ouder zijn als jou, maar ik vind jou de volwassene in jullie relatie.
Heb je het idee dat hij jou wel begrijpt?
Dat hij ruzie maakt als jij erover begint, doet hij alleen maar om het onderwerp te vermijden en niet in te hoeven gaan op waar het werkelijk omgaat.
Gohh wat moet dit moeilijk voor je zijn.
Maar nogmaals, geen gezamelijke rekening waarvan hij ook van kan opnemen hoor.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Re: Mijn vriend kan niet met geld omgaan!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 12:30

Nou, mond dichthouden dan en negeren. Ik voel me rotter als mijn vriend me gewoon negeerd dan wanneer hij tegen me staat te schreeuwen en tekeer gaat. Sterker nog: dan MOET ie nadenken... Hij kan het immers niet meer omzeilen door het op een ruzie uit te laten lopen.

Overigens komt je vriend idd over als een klein kind... Volwassen kan ik 'm niet noemen.

Ben jij de enige die de boodschappen doet? Maak er anders niet direct een gezamelijke, maar wel een aparte rekening van. Hij geen pas, maar wel maandelijks zijn bijdrage storten. Enkel de boodschappen/huur/GWE betalen. Wel inzicht geven in de rekening, maar geen toegang...

Arrabel

Berichten: 5391
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: 't Gooi

Re: Mijn vriend kan niet met geld omgaan!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 12:32

Gezamelijke rekening heb ik al uit mijn hoofd gezet, dat gaat absoluut niet werken.
Soms denk ik wel is dat een beetje belazerd word, hij woont in een huis waar hij geen huur voor betaald, hij betaald alleen het gas en licht en schuift mij soms een 10tje in mijn handen nadat ik me heb moeten verantwoorden Boos!
Ik word zo boos als ik er alleen aan denk, daarom is het ook best moelijk om er over te praten, ik moet mezelf echt rustig houden en soms tot 10 tellen, je kan geen normaal gesprek voeren als je zo vol met emotie zit.
Ik probeer vanavond echt heel rustig te blijven en anders ren ik soms even naar boven dan druk ik me hoofd in het kussen en roep ik heel hard boeoeoeoeoeowaaaaaaaaakrijgdeKl@re!!!!!!!! Knipoog

Arrabel

Berichten: 5391
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: 't Gooi

Re: Mijn vriend kan niet met geld omgaan!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 12:33

Citaat:
Maak er anders niet direct een gezamelijke, maar wel een aparte rekening van

Dat is inderdaad ook een optie.

Anoniem

Re: Mijn vriend kan niet met geld omgaan!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 12:35

Ik zou idd alles eerlijk gaan verdelen, dus huur jij 450 en hij 500 en dan de vaste lasten gelijk delen, jij je paarden en dan kan hij zijn dingen doen van zijn eigen geld. Ook kun je afspreken per maand allebei wat geld opzij te zetten om te sparen, bv 50 per maand per persoon...

Schimmelig

Berichten: 6926
Geregistreerd: 07-06-04
Woonplaats: Amsterdam

Re: Mijn vriend kan niet met geld omgaan!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 12:37

Ik zou de vaste kosten 50-50 splitten, dan kun je 'zelf' bepalen wat er met de rest van je geld gebeurt.

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Re: Mijn vriend kan niet met geld omgaan!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 12:38

Sylvia schreef:
Ben jij de enige die de boodschappen doet? Maak er anders niet direct een gezamelijke, maar wel een aparte rekening van. Hij geen pas, maar wel maandelijks zijn bijdrage storten. Enkel de boodschappen/huur/GWE betalen. Wel inzicht geven in de rekening, maar geen toegang...

Het zal me verbazen als hij ermee instemt, waarschijnlijk gaat hij er heel hard om schreeuwen, maar wel een goede oplossing Ja

Arrabel

Berichten: 5391
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: 't Gooi

Re: Mijn vriend kan niet met geld omgaan!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 12:39

Eerlijk verdelen...
Maar wat is dan eerlijk verdelen, hij denkt alles door de helft, maar daar ben ik het weer niet mee eens want hij verdient 400 euro meer dan ik.
Maar als ik hem dan zeg dat ik wel zo eerlijk vind dat hij iets meer betaald dan hebben we weer ruzie...

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Re: Mijn vriend kan niet met geld omgaan!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 12:39

Dan leg je uit dat hij meer draagkracht heeft dan jij en daardoor, als hij dat tenminste voor je over heeft (!), ook wat meer in kan leggen.

Anoniem

Re: Mijn vriend kan niet met geld omgaan!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 12:41

Arrabel schreef:
Eerlijk verdelen...
Maar wat is dan eerlijk verdelen, hij denkt alles door de helft, maar daar ben ik het weer niet mee eens want hij verdient 400 euro meer dan ik.
Maar als ik hem dan zeg dat ik wel zo eerlijk vind dat hij iets meer betaald dan hebben we weer ruzie...


Dan betaald hij bijvoorbeeld de boodschappen, dan reken je die niet onder de vaste lasten, maar zijn die kosten voor hem...

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Re: Mijn vriend kan niet met geld omgaan!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 12:41

Hij moet maar eens in therapie ofzo als hij overal meteen boos om wordt. Zo kan je toch nooit een fatsoenlijk gesprek voeren. En als hij niet bereid is om z'n gedrag te veranderen dan mag je hem best eens laten schrikken. Jij hebt ook gevoel.

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Re: Mijn vriend kan niet met geld omgaan!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 12:42

Kijk eens op Nibud en vul eens je maandelijkse vast lasten in. Uit al deze vaste lasten destileer je een vrij besteedbaar inkomen voor jullie beide. Ik ga er wel vanuit dat alle kosten en inkomsten op 1 stapel worden gegooid. Anders moeten jullie het ieder voor zich invullen en bepalen wat ieder voor zich over houd.

Indien je afspraken hebt gemaakt over de hoeveelheid uren die je maakt op je werk, zodat je bijvoorbeeld ook het huishouden doet, dan kan je daar ook een simpele berekening op loslaten (bv wat zou je full time verdienen)

Het is allemaal zooo makkelijk; het vergt alleen een beetje discipline Lachen

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Re: Mijn vriend kan niet met geld omgaan!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 12:42

Relaxed schreef:
Arrabel schreef:
Eerlijk verdelen...
Maar wat is dan eerlijk verdelen, hij denkt alles door de helft, maar daar ben ik het weer niet mee eens want hij verdient 400 euro meer dan ik.
Maar als ik hem dan zeg dat ik wel zo eerlijk vind dat hij iets meer betaald dan hebben we weer ruzie...


Dan betaald hij bijvoorbeeld de boodschappen, dan reken je die niet onder de vaste lasten, maar zijn die kosten voor hem...

Nee want waarschijnlijk haalt hij allemaal onnodige dingen. Boodschappen doen moet je aan vrouwen overlaten *LOL*
Bovendien moet ze zich verantwoorden voor wat ze koopt. Dan kan hij beter juist alle vaste lasten betalen en zij de boodschappen.
Laatst bijgewerkt door Lenn op 19-12-06 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Re: Mijn vriend kan niet met geld omgaan!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 12:43

Of hij vergeet de helft, zoals brood voor mij Clown

Apple

Berichten: 76231
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Mijn vriend kan niet met geld omgaan!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 12:43

Discipline, maar ook wat medewerking van de ander......

Arrabel

Berichten: 5391
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: 't Gooi

Re: Mijn vriend kan niet met geld omgaan!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 12:44

Citaat:
Dan leg je uit dat hij meer draagkracht heeft dan jij en daardoor, als hij dat tenminste voor je over heeft (!), ook wat meer in kan leggen.

Draagkracht... dat begrijpt hij niet. (of wilt hij niet begrijpen)
Ik weet zeker dat hij dat onzin vind.

tita

Berichten: 19756
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Mijn vriend kan niet met geld omgaan!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 12:44

die 400 is dat bruto of netto

Arrabel

Berichten: 5391
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: 't Gooi

Re: Mijn vriend kan niet met geld omgaan!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 12:46

Citaat:
(bv wat zou je full time verdienen)

Ik werk 42 uur per week...

Arrabel

Berichten: 5391
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: 't Gooi

Re: Mijn vriend kan niet met geld omgaan!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 12:46

400 netto

Anoniem

Re: Mijn vriend kan niet met geld omgaan!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 12:46

Lenn schreef:
Relaxed schreef:
Dan betaald hij bijvoorbeeld de boodschappen, dan reken je die niet onder de vaste lasten, maar zijn die kosten voor hem...

Nee want waarschijnlijk haalt hij allemaal onnodige dingen. Boodschappen doen moet je aan vrouwen overlaten *LOL*
Bovendien moet ze zich verantwoorden voor wat ze koopt. Dan kan hij beter juist alle vaste lasten betalen en zij de boodschappen.


Jaa daarom mag hij mee om ze te betalen... Tong uitsteken Dus samen boodschappen doen of Arrebel met zijn pinpas Knipoog

Arrabel

Berichten: 5391
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: 't Gooi

Re: Mijn vriend kan niet met geld omgaan!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 12:48

Citaat:
Kijk eens op Nibud en vul eens je maandelijkse vast lasten in.

Waar op de site staat dat?
Ik kan het niet vinden.. Bloos

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: Mijn vriend kan niet met geld omgaan!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 12:49

Arrabel schreef:
Draagkracht... dat begrijpt hij niet. (of wilt hij niet begrijpen)
Ik weet zeker dat hij dat onzin vind.


Dat je procentueel hetzelfde betaald aan de vaste lasten

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Re: Mijn vriend kan niet met geld omgaan!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 12:49

superwoman schreef:
Arrabel schreef:
Draagkracht... dat begrijpt hij niet. (of wilt hij niet begrijpen)
Ik weet zeker dat hij dat onzin vind.


Dat je procentueel hetzelfde betaald aan de vaste lasten

Je kan hem uitleggen wat je wil maar als het hem niet uitkomt vindt hij het per definitie onzin waarschijnlijk.

sammetje

Berichten: 1654
Geregistreerd: 09-12-03
Woonplaats: nootdorp

Re: Mijn vriend kan niet met geld omgaan!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 12:50

Ppfff... jongens/mannen die niet met geld om kunnen gaan zijn zo irritant.

Ben "ervaringsdeskundige" (helaas...) Heb 2x zo'n vriend gehad en met de laatste ook samengewoond. Na heel veel "geruzie" en vooral heel veel kopzorgen van mijn kant (vriend maakte zich er nooit zo druk om) heb ik 'm zover gekregen dat ie met geld kon omgaan en van zijn schulden af was enzo.

Maar heb me in die tijd vaak meer "opvoeder" gevoeld dan vriendin en heb de relatie dan ook uiteindelijk beeindigd.

Voor mij nooit meer een vriend die niet met geld om kan gaan (of die geen geld heeft...)

Ik hoop dat jullie eruit komen. Zet alles op papier. Alle uitgaven die jullie per maand hebben. Dus huur, gwl, verzekeringen, telefoon/internet/tv, boodschappen, potje voor onvoorziene uitgaven etc.

Hij verdiend meer dus lijkt het me redelijk dat hij ook meer betaald. Jij doet daar tegenover ms wat meer in het huishouden. (misschien dat je het totaal van de vaste kosten kan verdelen 55% voor hem en 45% voor jou)

Wij hadden wel een gezamenlijke rekening. Daar stortte we altijd iedere maand als we ons salaris gekregen hadden geld op. De ellende met mij en mijn vriend was echter dat hij wanneer zijn eigen geld op was elke keer weer geld opnam van die gezamenlijke rekening. Arghhh... Als ik er weer aan denk word ik weer kwaad!!

Succes, ik hoop dat jullie er wel uitkomen!