[HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje deel 8

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Belker

Berichten: 15365
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 19:13

Jeetje wat schrikken en balen. Niet fijn.
Die snelsluitingen zijn fijn, die had ik ook op mijn Zilco tuig.

VanHuisUit

Berichten: 6689
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 19:57

Jeetje Gem wat een toestand :oo best scary...
En Casperzazou hé wat jammer allemaal. Mijn Ollie (een van mijn vorige pony's) was werkelijk een gouden pony ze ging echt nooit aan de kletter schrok ook nooit ergens van maarrr die kon echt heel venijnig uitslaan en bokken voor de wagen. Bij haar vond ik dat nooit eng had ik echt zoiets van he trut doe ff normaal :)) Mijn Bente (een van mijn vorige paardjes) kon enorm flippen voor de wagen en die begon dan langzamerhand in galop steeds hoger te springen tot bokken aan toe dat vond ik zooooooo eng ^) :x deed het dan zowat in mijn broek van angst zeg maar.
Dus bij mij is dat gedrag totaal paard/pony afhankelijk.
Gelukkig heb ik bij beide bokkers die ik heb gehad nog nooit een been over een streng gehad of werkelijk totale paniek dat je ze niet meer kunt houden. Sterkte ermee :(:)

tinkert_tje

Berichten: 6604
Geregistreerd: 14-03-04
Woonplaats: texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 20:21

casperzazoe potverdorie wat een schrik.
Panieksluitingen werken op zich goed.
Maar alles op zijn kant ligt en ze strak trekken kan je nog niks.
Ik heb mijn tuig stuk gesneden toen ik in het bos over de kop ging en mijn tinker in de bomen lag en mijn kar op het menpad.
Ik kreeg met geen mogelijkheid de panieksluitingen los.

VanHuisUit

Berichten: 6689
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 09:54

Dus altijd een scherp mes mee. En touw. Les nr 1 bij mennen. En overigens vind ik dan bij alles wat je met paarden doet. Niet vastbinden op de wagen maar in je jas / bij de hand :+ ik heb zo'n mes waarmee je de autogordels kunt doorsnijden, verkrijgbaar bij de ANWB. Is ook scherp genoeg voor dik leer (uitgeprobeerd). En kun je in je jas stoppen zonder dat je kans hebt zelf gespiest te worden :oo :=

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 11:53

Ik heb de staart van Rembrand mee naar huis genomen, om er sieraden van te laten maken. Maar ik krijg hem niet meer wit -O- . Wie heeft er nog een tip?

Hij is al 3x gewassen met betadine, 3x met zilvershampoo en staat nu voor de 2e keer in de dasty. Hij is wel beter geworden, maar er blijven gele en grauwe plekken in.

Nyaleti

Berichten: 6325
Geregistreerd: 05-04-10

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 12:44

Een mes dat echt scherp genoeg is om door het leer te komen en veilig in m'n jaszak zit heb ik nog niet gevonden. Goede tip om eens bij de ANWB te gaan kijken!

Een mooi aandenken Tine :) ik zie wel eens voorbij komen dat je ketchup in je haar moet doen als je groenige vlekken krijgt van de haarverf, niet helemaal hetzelfde maar misschien het proberen waard?

happytime

Berichten: 1249
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 15:55

ach arme zazoe,heb je ervaren memmer/instructie in de buurt? een slagriem maken tegen het bokken wil ook nog wel eens helpen(touw van lamoen over de rug/lendene heen en naar andere lamoenstok) word meestal al gedaan met ponys beleren,als ze bokken kunnen ze minder snel eroverheen en inderdaad snelsluitingen aan je broek(zag dat gamma ze ook in het schap hebben liggen :j )

lanouska

Berichten: 541
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: gasselternijveen

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 17:39

@ tine. Ketchup heb ik ook gehoord. Biotex al geprobeerd?

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 17:48

Die ketchuptip..... wie is daar ooit opgekomen??? Maar hij lijkt wel te werken. Door de dasty en ketchup heb ik nu qua kleur een acceptabele staart. Nu op laten drogen, maar ik denk dat het er zo wel mee door kan.

Ik denk dat door de medicatie de diarree een agressief goedje was geworden, heb nog nooit zoveel moeite gehad om een staart weer wit te krijgen.

Iedereen bedankt voor het meedenken

Nyaleti

Berichten: 6325
Geregistreerd: 05-04-10

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 18:57

Ik zou het in m'n eigen haar niet zo snel aandurven nee, flesje ketchup er in := wassen met een rauw ei schijnt ook ergens tegen te helpen maar dat lijkt me toch goor.
fijn dat het heeft gewerkt!

Happytime; nee men voornamelijk met vriendinnen of in m'n uppie terwijl er iemand in de buurt is. Wanneer ik hem er nu weer voor zet vraag ik hulp van een ervaren iemand erbij. Kan nog wel even duren denk ik, ik gok dat Zazoe het ook niet meer 1 2 3 durft en anders ik ook niet :=
Het is nog even afwachten hoe hijzelf er vanaf komt. Boven z'n kogel en op de pees is het hartstikke dik met 2 of meer kleine wondjes, maar hij staat erop en stapt en draaft goed dus hoop dat het weg zakt. :\ voor nu maar lekker stappen en koelen.

marga1
Berichten: 907
Geregistreerd: 11-11-10

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 23:44

Van ketchup had ik nog nooit gehoort, je zou verwachten dat hij dan roze wordt, maar fijn dat hij wit geworden is.

Zazoe dat is schrikken, hoop zo voor je dat het weer goed komt.

Heb wel nu eindelijk de snelsluitingen voor de broekriemen besteld. Hoop ze nooit nodig te hebben.
Vandaag weer lekker gerommeld met Lau en het het gaat weer een stukje beter, maar borstelen vind hij nog steeds niet zo geslaagd.

VanHuisUit

Berichten: 6689
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 13:53

Leuk lekker bezig met Lau <3
Ik vond snelsluitingen gewoon met in/uitspannen ook erg handig.
Mende bij Bente ook met een slagriem. Nu vond ze soms het klapperen van de slagriem (als je heel erg gaat bokken klapperde het wel eens) ook weer eng dus naja gek beest was ze . Achteraf denk ik wel eens wonderbaarlijk dat ik daar gewoon mee rond mende 8)7

Gisteren noemde de hoefsmid die voor een ander paardje op stal was Jenn als voorbeeld van hoe een tinker opgevoed moest worden met het benen optillen en dat ze super hoeven heeft. Nou was daar best wel trots op :)

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 15:01

Wat een bizar weekend.

Soms komen er dingen op je pad, die je niet kunt negeren. Ook al is het pas 2 weken geleden dat we Rembrand moesten laten gaan, dit is een goede keuze. Een eigen IJslander stond al langer op mijn verlanglijstje, maar omdat ik Rembrand niet van zijn eerste plaats wilde stoten, hadden we sowieso afgesproken, pas te gaan zoeken als hij er niet meer was. Dat dat dan ineens zo snel kan gaan is bijzonder.

Gisteren hebben we kennis gemaakt met Thor, een 8-jarige IJslandse ruin. Net als bij Rembrand was er bij de eerste kennismaking gelijk die klik, net als bij Rembrand hebben we gelijk bij de eerste kennismaking een buitenrit gemaakt. Net als Rembrand lijkt Thor een paard dat heel graag wil werken.

Er zijn natuurlijk ook heel veel verschillen en dat is ook goed. Ik zoek geen kopie van Rembrand, die bestaat ook niet!

Verschillen zijn er dus genoeg: de maat ( Rembrand was 1.68, Thor 1.38), maar ook de kleur, het opleidingsniveau. Thor en ik zullen nog heel veel samen moeten leren, maar ik heb er alle vertrouwen in. Ik hoop dat we samen heel veel mooie, leuke, ondernemende dingen mogen meemaken.

Natuurlijk zal hij Rembrand niet vervangen, maar er is plaats genoeg naast Rembrand! Ik weet dat Rembrand achter mijn keuze staat.


Afbeelding

Afbeelding

marga1
Berichten: 907
Geregistreerd: 11-11-10

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 15:15

Tine wat fijn dat je weer verliefd kan worden en nu op een Ijsco straks lekker in tölt op stap. En vos ben ik gek van, tis net een grote maat shet lekker harig en smerig.

Wij hebben vandaag een rondje met een zeer smerige maflinger (ik) en shet (ml met sulky) gemaakt ze waren nat en zanderig, dus wat deppen met handdoek en tuig erop.

tinkert_tje

Berichten: 6604
Geregistreerd: 14-03-04
Woonplaats: texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 15:20

Wat een ongelooflijke leukerd.
Tuurlijk vervangt hij Rembrandt niet maar je wil ook verder thor klinkt als het juiste paardje.
Leuk die verschillen heel veel plezier samen.

Ik had van de week de DA op het erf Mack (shet) voelde zich niet lekker hij was wat sloom en at geen hooi en een wortel ging er niet van harte in.
Ik hen hem even gelongeerd dat deed hij gwwoon orima maar toch was mijn gevoel niet goed.
Ik heb het even afgewacht totdat hij steeds ging liggen.
DA gebeld conclusie (zand) koliek.
Pijnstilling en medicijnen gekregen om zijn darmen weer op gang te krijgen.
Advies lijnzaad bijgeven en 3 a 4 dagen poep opvangen en water toevoegen als er zand in zat een zandkuurtje geven.
Eigenwijs als ik ben ben ik direct begonnen met een zandkuurtje.
Waarom 4 dagen wachten.
Hjj is nu weer helemaal happy.
Pfff nog nooit gehad in al die jaren dat ik paarden heb.


Afbeelding
Zo lag hij erbij


Afbeelding
Zo staat hij er nu weer bij gewoon weer de fitte ondeugende shet :+

Belker

Berichten: 15365
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 22:13

Gefeliciteerd Tine, ik zag je foto’s voorbij komen op de FB pagina. Leuk, veel plezier samen toegewenst. Mij benieuwen hoe jullie het mennen samen gaan oppakken.

VanHuisUit

Berichten: 6689
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 00:37

SUperfijn Tine +:)+ en ik vind dat Thor zo'n leuk en lief hoofd heeft =:) :+:

Wat een heerlijke shetlander <3 gelukkig dat hij zich weer prettig voelt.

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 08:11

Dank jullie. We moeten samen nog heel veel leren. Hij is sinds maart weer opgepakt nadat hij bijna 2 jaar had stilgestaan. Tolt is nog niet bevestigd, maar ik kreeg al wel kleine stukjes voor elkaar. En ik ben zelf natuurlijk ook nog niet ervaren. Heb al instructrice gevonden, maar moet eerst een zadel zien te vinden. Verder moet hij het trailerladen en rijden ook nog verder leren, want hij ging er beetje moeilijk op en af en had de rit wel erg spannend gevonden. Hij staat nu nog even op een apart stukje, want was erg onder de indruk van alles. Eerst maar eens wennen aan de nieuwe omgeving, dan eerst met Amerigo erbij. Die maakt zich niet zo snel druk om dingen.

Wat een prachtige Shet!! Gelukkig is hij weer opgeknapt.

De hoefsmid komt hier straks. Kan ik gelijk overleggen of hij verstand heeft van beslag bij gangenpaarden of dat hij dat wil leren of iemand kent, want het schijnt dat het beslag er dan anders onder moet. Vanmiddag springwedstrijd met Rocky. Van te voren gaan we langs bij Divoza (dat is er vlakbij). Zoonlief is uit zijn wedstrijdjas gegroeid en ik wil kijken of ik een leuk hoofdstel kan vinden voor Thor.

Casperzazoe: hoe gaat het daar? Loopt pony weer met dunne benen? En is hij niet meer bang van je?

Fijne dag allemaal

happytime

Berichten: 1249
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 12:55

wat een leukerd tine,veel plezier met thor(stoere naam)
tinkertje: ik geef standaard om de 1 a 2 maanden 6 dagen vlozaad door wat slobber tegen eventueel zand in de darmen.

marga1
Berichten: 907
Geregistreerd: 11-11-10

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 23:29

Tine geslaagde dag gehad?

Tinkertje hier krijgen ze ook regelmatig een zandkuur van vlozaad over geraspte wortel omdat ze altijd op een kale wei staan met strook begrazing (in een poging om ze slank te houden).

reina

Berichten: 638
Geregistreerd: 03-06-02

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 10:25

Dag allemaal, sorry dat ik hier zomaar binnen kom vallen, maar ik zou graag wat advies krijgen bij het aankopen van een eerste menwagen. Is er hier in het topic iemand die ik wat vragen mag stellen (via PB)?

happytime

Berichten: 1249
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 12:41

hallo reina,voordat je een wagen gaat kopen is het heel belangrijk dat je een lijstje maakt met wat je precies wil.ga recreatief mennen met extra personen mee op de wagen,wil je wedstrijden gaan rijden? marathonwagen is weer iets anders gebouwd dan een recreatiewagen.heb je een grote of kleine pony ervoor of juist weer een paard? een kleine pony zal minder gewicht kunnen trekken dan een grote Dpony en zal de wagen ook lichter wegen of een 2wieler aanschaffen.
elke koetsenbouwer heeft zijn eigen wagens/gewicht vd wagen enz
succes met uitzoeken

reina

Berichten: 638
Geregistreerd: 03-06-02

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 12:51

@Happytime: ik stuur je even een PB, ik kan mij voorstellen dat niet iedereen hier op mijn wensenlijstje zit te wachten ;)

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 13:33

marga1 schreef:
Tine geslaagde dag gehad?



Mwah, het wedstrijdjasje is gelukt, hoofdstel nog niet. de wedstrijd was een minder groot succes.....

Vanmorgen 45 minuten stevig doorgewandeld met Thor. Wat een heerlijk paard. Allerlei dingen opgezocht (kliko's, balkende ezels, rennende geiten, berg met suikerbieten, berg met aardappelen onder het plastic, mestsilo's), maar hij liep overal zo langs <3 <3 <3

janouk
Blogger

Berichten: 17920
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 16:11

reina schreef:
@Happytime: ik stuur je even een PB, ik kan mij voorstellen dat niet iedereen hier op mijn wensenlijstje zit te wachten ;)



Schrijf maar hier neer hoor, we denken graag met je mee.