bitloos voor de kar

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
laura22

Berichten: 1147
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Veenendaal

bitloos voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 07:30

Hallo allemaal
Ik hoorde laatst van iemand dat een vriendin van haar haar pony bitloos heeft voor de kar. Nou vraag ik me af is dat wel verstandig omdat je op de kar alleen de leidsels en je stem heb om je paard of pony te laten reageren. Ik zelf vind het onverstandig ik kan die van mij gewoon op halster rijden en dan luisterd hij ook prima maar voor de kar moet ik er niet aan denken eigenlijk. Zijn er meer mensen die het doen of mensen die er net zo als ik over denken?

mriekie

Berichten: 1760
Geregistreerd: 11-09-04
Woonplaats: Salland

Re: bitloos voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 08:34


silfie35

Berichten: 2025
Geregistreerd: 21-03-08
Woonplaats: Lunteren

Re: bitloos voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 08:42

Vind bitloos prima rijden (ohz) en aangespanen zal het bij sommige paarden ook wel zijn voordelen hebbeb maar bij mijn eigen verzorgpaard zie ik het nut er niet van in. Ze loopt nu vreselijk fijn voor de kar met een superzacht bit in het bovenste gaatje en je kan er alles mee doen.

Maar voor sommige paarden zal het zeker een verbetering opleveren.

newton

Berichten: 809
Geregistreerd: 05-12-05

Re: bitloos voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 11:37

Heb in de vorige topics gekeken omdat ik zelf helemaal niet thuis ben in het bitloos rijden en lees eigenlijk nergens dat je teugeloverbrenging van hand naar bit heel anders is onder het zadel dan bij het mennen.
onder het zadel is de overbrenging veel rechtstreekser omdat je met je hand kort bij het bit zit, voor de wagen is de afstand veel groter en gaat er door de afstand ook veel verloren onderweg, persoonlijk denk ik ook dat daarom paarden voor de wagen doorgaans met een stang gereden worden en onder het zadel met een trens.
Daarvanuitgaande lijkt me bitloos voor de wagen eerder gevaarlijk dan vriendelijk vooral als mijn theorie over krachtverlies klopt.
Ben eigenlijk wel benieuwd wat jullie ook van deze theorie vinden.

mriekie

Berichten: 1760
Geregistreerd: 11-09-04
Woonplaats: Salland

Re: bitloos voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 11:45

Ik snap wat je bedoelt, maar ik denk dat het verschil zit in het feit dat je ohz nog andere hulpen hebt. Bij het mennen heb je alleen het contact met de mond, je stem en zweephulpen. Bij ohz heb je ook nog je zit/gewicht en beenhulpen.

newton

Berichten: 809
Geregistreerd: 05-12-05

Re: bitloos voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 12:32

ja ok dat ben ik ook helemaal met je eens maar die punten zijn al wel vaker genoemd vandaar dat ik die er niet meer bijgezet heb

smaos

Berichten: 941
Geregistreerd: 05-01-07
Woonplaats: Maastricht

Re: bitloos voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 17:06

Ik rij nu al bijna een jaar bitloos met mijn Fell pony voor de koets, maar ik weet dat het bij hem kan, ik heb nog een andere Fell gehad en daar zou ik het nooit mee gedaan hebben, dus het verschilt wel van paard tot paard.
Ik kan ook echt een noodstop maken en heb dit eerst allemaal goed uitgeprobeerd en er liep ook iemand naast de koets mee wat hem met een longeerlijn vasthield totdat we er genoeg vertrouwen in hadden en zijn toen verder ermee gegaan.
Maar als ik ook maar het idee had dat ik geen controle had, dan was ik er ook niet mee verdergegaan.
Hij loopt beter zonder bit dan met bit.

newton

Berichten: 809
Geregistreerd: 05-12-05

Re: bitloos voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 21:06

@smaos heb je foto;s? Ben wel erg benieuwd hoe het er uit ziet.

arans

Berichten: 9585
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Nijmegen en Hoorn

Re: bitloos voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 21:08

Ik heb wl ene bitloos gemend. Ik ben ook wel eens met alleen een halster over de weg gereden Lachen
maar dat zou ik niet aanraden.

Kruislings systeem werkt voor de kar meestal erg goed, omdat je er nog vrij veel controle mee hebt, al vind ik het het zelf helemaal niks.

laura22

Berichten: 1147
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Veenendaal

Re: bitloos voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 09:34

Ben ook wel benieuwd na foto's heb het eigenlijk nog nooit gezien. Zoals ik al zei met mijn pony zou ik het ook nooit doen heb toch het idee dat ik minder controle over hem heb. Terwijl ik vrij wel altijd de teugels los heb hangen gaat denk meer om het idee. Wat is dat kruislingssysteem dan ?

sasika

Berichten: 2180
Geregistreerd: 14-06-06
Woonplaats: Beinsdorp

Re: bitloos voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 21:05

nou ik zelf zou het nooit doen. zeg niet dat het niet kan, maar wil je paard er vandoor is er geen houden meer aan. Met een bit kun je dan nog iets meer controle nemen.

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Re: bitloos voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 10:26

Als mijn pony er met bit vandoor gaat heb ik er net zo weinig houden aan. Het enige wat ik dan kan doen is zn mond stuk trekken. Normaal gesproken loopt hij met een mylertje voor de kar maar omdat hij nu weer begint te wisselen wilde ik eens kijken wat ie op halster zou doen.

Ik heb niks tegen het bitloos mennen, ik kan zelf ook met halster mennen en wil dit voor de afwisseling ook meer gaan doen. Pony is een mini hengst maar heb een jaar lang voorbereidend bitloos werk met hem gedaan. Hij snapt dus de druk op de neus en reageert daar prima op.

Kruislings systeem werkt bij hem niet, dat snapt hij dan weer niet. Zal wel een keertje foto's maken van hoe het eruit ziet.

Els_St
Berichten: 34
Geregistreerd: 18-10-08

Re: bitloos voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 10:27

Ik zou het zelf ook nooit doen met mijn shet.
Als hij er vandoor gaat of er gebeurt iets, dan kan je niet zo snel ingrijpen.
Ik ben ook wel benieuwd naar de fotos!

janakaya
Berichten: 72
Geregistreerd: 24-06-08

Re: bitloos voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 14:48

bitloos mennen is zeer gevaarlijk, je hebt niets te vertellen en ik denk dat je ook problemen met je verzekering kan krijgen als je goed kan rijden is er niks mis met een bit.

e_horse

Berichten: 2907
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: Rustenburg

Re: bitloos voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 17:26

janakaya schreef:
ik denk dat je ook problemen met je verzekering kan krijgen
Kun je dit onderbouwen?

janakaya
Berichten: 72
Geregistreerd: 24-06-08

Re: bitloos voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 21:19

zou het moeten navragen, maar is misschien net zo iets als rijden zonder rem? als er een ongeluk gebeurd heb je niet je voorzorgsmaatregelen genomen
het blijft nl levensgevaarlijk, uitzonderingen daargelaten

e_horse

Berichten: 2907
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: Rustenburg

Re: bitloos voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 21:23

zonder rem is inderdaad in Duitsland verboden heb ik gehoord. In Nederland mag het wel.