Ouder paard aangespannen beleren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mexicolindo
Berichten: 6
Geregistreerd: 21-09-08

Ouder paard aangespannen beleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 19:47

Hallo,

Ik heb vandaag voor het eerst mijn 18 jarige NRPS paardje in het tuig gezet, tenminste, het hoofdstel met stang en kleppen en het schoft-gedeelte. Heb er een halter omheen gedaan zodat er niet meteen druk op het bit is.

Op stal ging het prima, weinig of niks geen spanning maar toen we eenmaal buiten waren vond hij het best eng. Op zich niks op aan te merken want kreeg sterk het idee dat het voor hem de eerste keer is met oogkleppen op. (heb hem overigens pas 2,5 maand)
In de bak heb ik eerst een tijdje met hem meegelopen. Daarna heb ik hem aan de longeerlijn laten lopen. Stappen ging perfect maar draven vond hij te gevaarlijk. Ik ben ook niet verder gegaan. Ga komende week nog eens proberen.

Zijn er mensen die eraring hebben met oudere paarden aangespannen beleren en wat zijn nou handige tips om het proces voor beiden zo prettig mogelijk te maken?

Alvast bdankt voor jullie reacties.

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Ouder paard aangespannen beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 08:51

Ik heb mijn 14 jarige merrie van het voorjaar betuigd. Merrie was echt groen van het land (dus weinig in handen geweest en ook nog niet ohz).
Heb het het zelfde aangepakt als bij een jonge pony en geen problemen gehad.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Ouder paard aangespannen beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 18:51

Ik en een vriendin hebben samen met behulp van een 3e meer ervaren persoon de pony van mijn vriending beleerd.
Pony is 16 en doet het nu super en heeft denk ik niet meer opstart problemen gehad als een ander paard.

Ik denk dat 'gedult is een schone zaak' meer telt als leeftijd.

Jeskim
Berichten: 2842
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: Paasloo

Re: Ouder paard aangespannen beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 08:11

Mijn fjord is vorig jaa op 18 jarige leeftijd voor de kar gekomen..
Ze was al goed onder het zadel en braaf. Ze liep dus zo weg met kar en koetsier.. Was geen enkel probleem..
Heb het wel door een ervaren iemand laten doen..

kiss

Berichten: 524
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Gasselte

Re: Ouder paard aangespannen beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 19:30

Wij hebben ook wel oudere paarden voor de wagen beleerd, maar wel met beleid. Zoek wel altijd iemand met ervaring die je kan helpen. Succes