Hoe moeilijk is het....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hidalgo24

Berichten: 725
Geregistreerd: 24-10-08
Woonplaats: Rsd

Hoe moeilijk is het....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 20:11

om een wat ouder paard te leren voor de kar?

Het lijkt me zo geweldig om met mijn paard aangespannen te rijden. Maar hij is al wat ouder en is ook niet 1 van de kleinste.

Is hier dan echt geen beginnen aan, of is er nog wel hoop.

Ook zou ik een dan mencursus willen doen, aangezien ik helaas hier geen ervaring mee heb.

Tips zijn welkom.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Hoe moeilijk is het....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 20:15


Hidalgo24

Berichten: 725
Geregistreerd: 24-10-08
Woonplaats: Rsd

Re: Hoe moeilijk is het....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 20:16

ok dank je wel, ik ga ze zeker doorlezen.

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Hoe moeilijk is het....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 20:17

Ik heb vorig jaar een 13 jarige groen van het land gekregen, kon amper aan een touwtje lopen. Heb er nu een hele fijne men pony aan (enkel en 2span, loopt ook ohz).

Hidalgo24

Berichten: 725
Geregistreerd: 24-10-08
Woonplaats: Rsd

Re: Hoe moeilijk is het....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 20:19

Nou wat ik dus eigenlijk ook alleen maar zie zijn pony's, maar ik heb een een groot paard, is dat niet raar ofzo? Lijkt me dat je er dan niet echt overheen kunt kijken, of moet je dan een hoge kar hebben?

Hidalgo24

Berichten: 725
Geregistreerd: 24-10-08
Woonplaats: Rsd

Re: Hoe moeilijk is het....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 20:19

Dennis schreef:
Ik heb vorig jaar een 13 jarige groen van het land gekregen, kon amper aan een touwtje lopen. Heb er nu een hele fijne men pony aan (enkel en 2span, loopt ook ohz).


Zo dat heb je wel goed gedaan zeg!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Hoe moeilijk is het....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 20:22

Als ik jou was zou ik me eerst eens meer verdiepen in de mensport, er is hier in de Bokt WIKI bijvoorbeeld al een heleboel te vinden, ook aan foto's etc. Ook op de website van de KNHS staat een heleboel algemene informatie.
Dan zal je er namelijk achter komen dat er kleine en grote wagens te koop zijn.

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Hoe moeilijk is het....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 20:23

Ze heeft zelfs haar eerste wedstrijdjes al gelopen. Pony werkt echt super graag, is voorheen enkel als fokmerrie gebruikt. Getut aan haar lijf vind ze verschrikkelijk (kon haar in het begin niet poetsen zonder bijna getrapt of gebeten te worden, gaat nu beter, enkel zuur kijken), maar zolang het van het land halen, snel borsteltje er over en rijden is geniet ze er van. Ze staat ook als eerst bij het hek om mee te mogen.
Omdat ze nooit echt in handen geweest is vind ze sommige 'simpele' dingen erg moeilijk of eng, maar ze doet altijd haar best.

Voor een groot paard heb je een grotere/hogere kar nodig. Het is wel aan te raden dat je over je paard heen kan kijken.

Wietsje92

Berichten: 3672
Geregistreerd: 25-10-08

Re: Hoe moeilijk is het....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 20:23

gewoon doen als je dat leuk lijkt, eerst in t tuig zetten, dan er achter lopen en stemhulpen geven zorgen dat t sturen goed lukt en dan langzaam aan iets achter je paard gaan hangen.. bij die van mij ook gedaan die doet t super goed

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Hoe moeilijk is het....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 21:30

Er zijn idd al wat topics over geweest, maar kan me voorstellen dat je een beetje twijfelt met zo'n grote die al niet meer de jongste is Knipoog

Zowiezo eerst zelf meer in het mennen verdiepen, en als je echt aan de gang wil, mencursus volgen en voor je koetsiersbewijs gaan.

Het beleren is eigenlijk iets wat je in mijn ogen eigenlijk vrijwel altijd door een ervaren, professioneel iemand zou moeten doen, of je moet er zelf veel ervaring mee hebben.

Verder; Wietsje92: het beleren van een paard voor de wagen is toch wel iets meer dan de héle korte samenvatting die jij er van geeft....

En al helemaal met een wat ouder 'groot' paard die het niet kent + een menner in de dop zonder veel menkennis, moet je daar zeker niet zelf mee aan het modderen gaan....

marrlinde
Berichten: 4276
Geregistreerd: 21-07-08

Re: Hoe moeilijk is het....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 21:32

neem menles, en begin in de bak Knipoog

Hidalgo24

Berichten: 725
Geregistreerd: 24-10-08
Woonplaats: Rsd

Re: Hoe moeilijk is het....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 21:49

Het is ook echt niet de bedoeling dat ik 'zomaar' iets ga doen. Maar ik wil dit gewoon echt serieus gaan leren, puur voor de recreatie.

Maar waar kun je allemaal menles nemen? (hier ga ik zoiezo maar mee beginnen). Ik woon trouwens in west-brabant, iemand misschien een idee?

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Hoe moeilijk is het....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 21:54

Wellicht even de FAQ en de sticky's van AR doornemen? Daar staan zowiezo een aantal goede beleeradressen + stallen waar je een mencursus kan volgen Lachen

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Hoe moeilijk is het....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 09:41

In Breda zit Stal Sintels, zij verzorgen menlessen.
Ik weet niet of de site www.koetsiersbewijs.nl nog bestaat, hier kon je altijd een hele lijst vinden met plaatsen waar de cursus mennen wordt gegeven met als 'diploma' het koetsiersbewijs.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Re: Hoe moeilijk is het....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 14:48

Wij hebben ook een ouder paard beleerd voor de wagen een paar jaar terug, ging best goed Lachen

Overigens geven wij inderdaad menlessen.