Pony wordt heet & sterk met samenrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Pony wordt heet & sterk met samenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 03:24

Tsja.... na lang twijfelen toch maar even topic geopend. Ik wil ter zijner tijd eens kijken naar mogelijkheden om evt. een meninstructeur aan huis te kunnen krijgen voor les, in verenigingsverband lessen is voor mij erg lastig, vandaar.

Onze merrie maakt zich echt ontzéttend sterk als ik samen rijdt met andere aanspanningen. Ik rijdt vaak 'alleen', maar zo af en toe vind ik het toch wel gezellig om met andere ruiters en/of menners samen te rijden. Helaas maakt ze zich dan bijna altijd zó ontzettend sterk, dat er bijna niets meer aan te houden valt. Uit wanhoop en onmacht van mijn zijde, voer ik dan de druk op de leidsels soms flink op, als ik haar ook maar enkele centimeters de ruimte geef gaat ze steeds harder en harder of gallopeert ze soms zelfs aan. Ik zit er natuurlijk niet op te wachten dat ze langs de andere aanspanningen heen schiet, of zelfs achterop de wagen van mijn voorganger beland...
Bij overgangen van draf naar stap of van galop naar draf/stap is het soms net een krachtmeting, ik krijg haar dan echt met de grootste moeite terug. En ja, ookal is het 'maar een Shetmerrie', ze zijn toch altijd sterker dan wij tweebeners en dat weet ik ook dondersgoed. Ook als ik een keer een flinke ophouding maak, lijkt haar dat niets te deren, ze zet haar nek er gewoon op en denderd als een buffel verder....

Hebben meer mensen hier ervaring mee, hoe zou ik dit handig kunnen aanpakken? Ookal maak ik dagen of zelfs wekenlang geen buitenrit meer, maar ga enkel dressuurmatig trainen, dan nog valt al die opgebouwde ontspanning en lossigheid weg op het moment dat we met andere aanspanningen rijden. Ze slaat echt van de éne op de andere seconde om, afgelopen zondag was daar een goed voorbeeld van, ik was lekker buiten aan het rijden toen ik Elien en haar vader tegen kwam. We rijden vaker samen, en tsja ik wist wel ergens dat ze zich toch wel weer sterk zou maken, maar wie niet waagt, die niet wint, toch?
Op de heen weg toen we alleen reden was ze ook al vrij heet, dus 't was nog even werk om een lekker ontspannen leidselcontact op te bouwen. Die hadden we dus ook al best een poosje, toen ik achter Elien en haar vader aansloot. En ja, van het éne op het andere moment was dat fijne contact dus weer compleet weg, zelfs in stap.

Zodra we weer alleen richting huis gingen, was alles weer prima en had ik hetzelfde fijne leidselcontact als dat ik daarvoor had gehad... :7

Ik heb dan ook een redelijke 'angst' dat ze hierdoor dus alleen maar harder in de mond wordt, dat wil ik niet nee, maarja wat moet je dan op zo'n moment? Uit laten razen is dan geen optie, dan schiet ze er zo langs heen of ze knalt er gewoon bovenop.

Wat moet ik hier nu mee?! Tuurlijk, meestal rijdt ik achteraan of in iedergeval achter een andere aanspanning aan. Dat zij maar al te graag voorop wil lopen kan ik prima snappen, maar het is toch van de zotte om op deze manier te moeten rijden?! Daarbij kán ze ook niet altijd voorop rijden. Op het moment dat we van achter voorop gaan rijden, wordt het contact wel steeds beter, maar ze blijft nog steeds redelijk sterk.

Ik rijdt graag de jaarlijkse koetsentocht bij ons in de buurt, en ben voor deze zomer ook ingeloot voor de Eper Paarden Vierdaagse. Hoe ik dat laatste ga volhouden, ik heb geen idee, als ze dan net zo is als dat ze nu is weet ik niet eens of ik wel wil rijden daar....


Als iemand trouwens ook nog goede tips heeft om haar op rechts meer los te krijgen? Ze heeft nog steeds moeite af en toe met rechterstelling/buiging en pakt nog steeds soms het bit vast als ik een wending naar rechts wil maken.
We oefenen vrij regelmatig op rechts, maar als ik haar rustig een tijdje op een rechtervolte laat stappen en echt ontzettend zacht rechts wat vraag, wordt het soms alleen maar erger. Van het ene op het andere moment laat ze dan wel weer los (dan wordt ze overladen met enthousiaste aanmoedigingen en krijgt nog meer ruimte in de leidsels) maar dat is soms voor hooguit enkele minuten, daarna kan ze dan ineens weer vastpakken.

We zijn er nog lang niet, we moeten nog hard werken aan allerlei dingen en dat gaan we ook zeker doen, ik wéét dat er meer in haar zit, ze moet het alleen zelf nog even doorhebben, ze kan het zichzelf (en mij natuurlijk) soms zó moeilijk maken :+

Tips en adviezen zijn dan ook zeer zeker meer dan welkom!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Pony wordt heet & sterk met samenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 10:32

Rechts vasthouden verhaal is erg ingewikkeld, en daar zul je echt hulp bij nodig hebben. Je moet het leren voelen. Het is namelijk erg belangrijk om je pony geen steun te geven om vast te houden. Maar aan de andere kant moet je wel steeds weer proberen om toch contact te krijgen. Daarnaast is het belangrijk om contact te krijgen op links. Want als ze rechts vasthouden, heb je op links geen contact. Drijf haar dus met je zweep naar je linkerteugel, zoals je dat ohz met je been zou doen. Daardoor kan je je rechterteugel gaan ontspannen. Probeer linksom wat in contrastelling te rijden, zodat je ook daar druk op je linkerteugel kunt houden en rechts af en toe los kan laten.

Over het rennen kan ik niets anders zeggen dan; terugnemen en loslaten. Gaat ze harder? Rustig terugnemen naar jou tempo en weer loslaten. Uiteraard belonen als ze jouw tempo loopt. Blijf het terugnemen rustig en met respect doen en wordt niet kwaad. Laat ook echt los! Als je niet loslaat wordt het inderdaad een trekpartij die je nooit gaat winnen.
Misschien is het makkelijker om in een bak te oefenen met andere aanspanningen. Dan kun je haar gemakkelijker aan het werk houden dan gewoon buiten. Leidt haar af met veel overgangen, wendingen, schakelen, schoudervoor. Houd de leiding en ga het gevecht niet aan.

Susanne

Berichten: 11612
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 11:25

Ik reed eerst ook altijd alleen met mijn aanspanning, maar natuurlijk is het soms gezelliger als er nog een ruiter/aanspanning meegaat. Dus zo gezegt zo gedaan, vriendin en ik gingen samen rijden. De eerste keer was het net zoals jij omschrijft. Maar loslaten kon ik hem ook niet, dan zat hij achterop de ruiter. Wat wij hebben gedaan, is HEEL veel oefenen, gewoon oefenen oefenen oefenen. Bij mijn pony hielp het ook als hij voorop mocht lopen, die matcho wil nou eenmaal graag belangrijk zijn. Nu kan ik gewoon samen rijden met iemand zonder dat mijn pony super sterk wordt. Dus oefenen heeft bij ons flink geholpen (op brede, rustige wegen, zodat ik er afentoe voorbij kon schieten zonder het andere paard over te rijden)

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 19:05

Sommige paarden/pony's lenen zich ook niet om dergelijke ritten te doen.
Persoonlijk doe ik het ook niet meer omdat je simpelweg het contact met ze verliest en daarmee het vertrouwen.
Ondertussen dan maar te veel contact vermijden door niet met anderen mee te rijden.
Wanneer een paard zich niets aantrekt als je hard doorkomt met de leidsels betekend toch dat de aanleuning nog enige aandacht verdient. Zelfs al loopt een paard ontspannen op een licht leidseltje dan wil dit nog niet zeggen dat er sprake is van aanleuning.

Hiervoor zul je toch eens een instructeur moeten vragen die je hierbij helpt, dan is ook het stellingsprobleem verholpen.

josie
Berichten: 5412
Geregistreerd: 22-02-06

Re: Pony wordt heet & sterk met samenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 20:10

Dit is best wel moeilijk.
Ik ga mee met wat Sjonniej heeft gezegt. dit is mooi verwoord.
Ik denk dat je het heet en sterk worden wel kunt oplossen, maar dit zal heel veel gedult en trainging vergen.
Je zou eens kunnen beginnen door eerst alleen met iemand er bij een stukje te gaan stappen, niet een te groot stukje.
Dit doe je net zo lang totdat dat goed gaat. (kan even duren, sorry).
Als dit goedgaat uitbreiden met een klein stukje draf er in en dat langzaam uitbreiden als het goed gaat.
Ik denk dat een combinatie van lessen en uitproberen het beste zou zijn, maar ja of dat voor jou haalbaar is , is twee.
Veel geduld en wijsheid gewenst.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Pony wordt heet & sterk met samenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 11:01

Ik ken het probleem en tot dusver ook geen oplossing. Mijn span maakt zich ook gruwelijk sterk in een groep. Het tempoverschil is vaak een probleem. In draf loopt mijn span namelijk wel goed mee maar in stap valt er vaak toch een gat voor me waardoor ze continu willen draven. Geen aanleuning meer, pony's die continu van links naar rechts draaien in het tuig en steeds proberen te passeren. Mijn enigste oplossing is op kop rijden dus zorg ik altijd dat ik de routes uitzet als we op stap gaan met de menvereniging. Tijdens de paardenvierdaagse start ik altijd op de momenten dat er niet heel veel menners starten (die starten meestal vroeg en ik start dan later om vervolgens trouwens wel het overgrote deel weer in te halen)

Het maakt het rijden in een groep er in ieder geval niet leuker op.

Roxatte

Berichten: 610
Geregistreerd: 04-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 10:37

Voorop in de tocht laten lopen werkt altijd het beste, ze zal zich dan misschien nog wel sterk maken maar minder dan dat ze ergens achter in de rij aansluit. Maar ik ben bang dat meer menners vooraan willen rijden omdat je niet de enigste bent met dit probleem. Wat je zeker niet moet doen is de strijd aangaan want dat verlies sowieso en heb je helemaal geen plezier meer in de rit. Zelf heb ik ook zo'n opgewonden dame voor de wagen als ze in een tocht meerijdt en zeker nu in het voorjaar heeft ze last van maartse buien; gewoon normaal stappen is dan héél moeilijk.
Het is het karakter van je paardje en dat moet je accepteren of niet meerijden in een groep. En vergeet vooral niet te genieten met de Eperpaardenvierdaagse want het is zo leuk !!! :9 :9

magicmist

Berichten: 3336
Geregistreerd: 10-09-05

Re: Pony wordt heet & sterk met samenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 09:40

ik ken het probleem.
mijn welshje is heerlijk om mee te rijden.gaat hard wanneer ik het wil en stapt ook gerust wanneer ik het zeg.
maar met een groep mee...is het een ramp.
bijna tegen je voorganger aanknallen etc..
gister hadden we een rit met de menclub, op zich heel leuk,
maar mijn pony had mijn volle aandacht nodig.
ik tijd hem zoveel mogelijk terug en probeer mijn handen niet vast te zetten. ik probeer geen gevecht aan te gaan..al is dat erg verleidelijk.
meestal werkt het wel na een tijdje. maar als hij ook maar iets of wat voelt dat ik minder contact heb gaat ie toch weer drammen.
moe worden werkt ook niet bij hem. hij blijft doorgaan tot het einde van de rit...

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 00:12

mijn merrie had er in het begin, de eerste keren, ook de nodige moeite mee. te hard willen, voorop willen en dan het liefste met honderd meter tussen haarzelf en de volgende in de groep. nu is Flicka zowiezo meestal wel op een positieve manier pittig voor de wagen, maar het contact (en dan bedoel ik met mij als persoon, niet zozeer het leidsel alleen) moet er blijven, ik en zij zijn samen op pad, die anderen zijn dan bijzaak, hoewel het écht niet 'fout' is als ze zich daardoor nu en dan wat af laat leiden. van belang is dat je blijft doorkomen, blijf praten, gebruik je stem en beloon voor alles wat ze wél goed doen.

laat je niet verleiden tot steeds harder gaan trekken aan het leidsel, dat maakt een paard alleen maar sterker en geeft een steun die maakt dat ze de hele voorhand erin kunnen gooien om door te denderen.

een los, 'open' leidselcontact is stap één, dat moet er ten allen tijde zijn. dat je af en toe ietsje meer moet doen in bepaalde situaties is niet verkeerd, dat hoort erbij, maar de leidselvoering moet in basis al staan op licht contact, en de mogelijkheid tot het rijden van de drie basisgangen aan een lange teugel, zonder dat het dier daarbij het contact met de menner verliest. op zo'n moment moet het dier dus gewoon ontvankelijk blijven voor je stemhulpen.

basisoefeningen voor het rijden aan een los(ser) leidsel zijn natuurlijk simpel, halthouden, vertrekken, aandraven, overgangen van galop naar draf en draf naar stap, eventueel links- en rechtsaf slaan, zijn allemaal dingen die in principe zonder leidsel moeten kunnen. wellicht niet direct dressuurtechnisch correct, maar je houdt alle mogelijkheden open, kunt de mond tussendoor gemakkelijk rust geven en creëert een gehoorzaamheid op de stem die met een leidsel zónder stem niet te evenaren is.

bij het geven van leidselhulpen, of dat nu is om het paard terug te rijden of een wending netjes en ingesteld door te rijden, blijf je nuanceren. links afwenden is niet 'links wat meer aanhalen en rechts meegeven', je moet het paard de wending door 'spelen', en het sturen in basis doe je dan ook met het buitenleidsel. wat mij opvalt is dat het buitenleidsel nogal gemakkelijk vergeten wordt, je ziet dan een gespannen binnenleidsel met vaak een gedraaid hoofd maar geen enkele vorm van lengtebuiging, en daarbij een los, of semi-los buitenleidsel.

bij het rijden van een overgang van bijv. galop naar draf of draf naar galop blijf je ook nuanceren, en vergeet de stem niet. druk op het leidsel zetten en wachten tot het paard vertraagt maakt het paard sterk en nodigt uit tot op de voorhand hangen. ook teruggereden overgangen behoren netjes op vier benen gereden te worden. helemaal als een paard de neiging heeft door te denderen, krijgen nogal wat menners de neiging om dat in feite ook te doen. de druk op het leidsel wordt hoger en hoger, en er ontstaat een krachtmeting die het paard, dat inmiddels meer dan de helft van het gewicht op de voorhand heeft gegooid, hoe dan ook wint (ik haat die term, een paard denkt in dit soort contexten niet in winnen of verliezen nl). een mens kan zo'n kracht niet evenaren, laat staan toppen.

terugrijden is loslaten, altijd op tijd loslaten. zodra je het paard voelt dénken aan terugkomen, of zodra je een contact voelt indien dat gebroken was (dwz paard is niet meer ontvankelijk voor je signalen, staat niet meer open voor wat je te melden hebt), gelijk loslaten en belonen. de eerste keren zal het gebeuren dat het paard bij het loslaten gelijk weer versnelt, maar dat is over het algemeen een kwestie van tijd en geduld. maak duidelijk wat de bedoeling is, en wees superconsequent. gaat het dier te hard, neem iets terug en laat los.

vooralsnog zou ik de training even simpel houden en voorlopig geen groepsdingen doen die het paard triggeren tot het ongewenste gedrag. hoe minder aandacht er op het probleem in de groep wordt gezet door jou, hoe minder het paard dat zal doen. blijf voorlopig even lekker alleen rijden, werk aan de lichtheid op je hand en de constante ontvankelijkheid voor je signalen. dat wil niet zeggen dat het paard zich een uur lang in opperste concentratie moet houden, maar wél dat ze bij afleiding wél op je reageert.
een veelgemaakte fout bij het negeren van een leidselhulp is dat de leidselhulp daarna harder gegeven wordt. dit is eigenlijk zelden nodig, en een hoop paarden reageren er in eerste instantie goed op, maar stompen vervolgens af op de lichte signalen, waardoor uiteindelijk alle leidselhulpen verhard moeten worden om nog reactie te krijgen. ik zou een stap terugdoen naar de scherpte op je stemcommando's, en dan opnieuw lichte leidselhulpen gaan aanleren. een begin kan zijn dat je de leidsels lang laat, als bij het uitstappen ohz, en een reactie gaat bewerkstelligen op het opnemen van het leidsel. het leidsel hangt immers lichtjes tegen de hals aan in een boogje, op zo'n moment, dus het opnemen van 5 cm voelt het paard al, het laagste punt van het boogje komt dan immers iets omhoog. dat kan voor een paard al genoeg zijn, het is maar net wat je ze leert. de woorden 'links' en 'rechts' zijn ook niet overbodig, is mijn ervaring.

het probleem op rechts speelt nu al een tijdje, hoe zijn de tanden en kiezen? als er haken zitten die de wang kapot prikken is het vasthouden een logisch gevolg, maar goed, zoiets kan heel veel oorzaken hebben. forceer niets, in ieder geval, want het is wel een serieus te nemen probleem. een goede instructeur langs laten komen is inderdaad niet onverstandig, daarnaast is het wellicht raadzaam om het beestje eens na te laten kijken door bijv. een fysio of osteopaat. het probleem speelt nu immers al zo lang, dat de kans groot is dat het, hoe het dan ook ontstaan is in eerste instantie, een fysiek probleem aan het worden is, of géworden is, wat het beestje niet zelf meer kan oplossen. spierknopen, bepaalde vormen van spierspanning of beschadiging heeft echt ondersteuning nodig, en hoe langer een dier met een dergelijk probleem rondloopt hoe heftiger het zal worden, en hoe moeilijker en langduriger het behandelen zal worden.

voorop gaan rijden maakt wel dat het probleem minder zichtbaar is, maar het is er natuurlijk gelijk weer als je weer achteraan rijdt. het belangrijkste is het contact van menner tot paard, het leidsel is een middel om dat contact fysieke vorm te geven, maar het IS niet het contact tussen jou en je paard. op het moment dat er een contact is, is je paard zodra je het vraagt ook daadwerkelijk bij jou, is ontvankelijk en zal zijn best doen om met het gevraagde het juiste te doen. als het contact er NIET, of onvoldoende, is, dan zal het paard zich weinig of niks aantrekken van de menner, of zelfs in verzet gaan tegen de hulpen, gewoon een geval van 'schijt aan jou'. het contact goed maken en houden, terwijl jij voor je paard onzichtbaar bent, is niet met ieder dier even makkelijk. mijns inziens is je stem daarin héél belangrijk. daarnaast vind ik het zelf prettig om mijn pony bij moeilijker dingen, nadat ze het goed gedaan heeft, te laten halthouden zodat ik haar een aai kan komen brengen, danwel door van de wagen te stappen danwel door even naar voren te leunen en aan de staartwortel te kroelen...

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 12:50

Zo, volgens mij heeft dit bijna je hele zaterdagavond gekost... :D
Een hoofdletter hier en daar zou het nog wel iets leesbaarder maken maar je hebt wel gelijk.

Losgelatenheid is een ruim en soms ongrijpbaar begrip wat niet voor alle menners en/of paarden weg is gelegd.
Het ene paard heeft het van nature (lees flegmatiek) al en het andere moet je er echt naar toe rijden; actief aan het werk zetten. Bij de laatste groep kan het soms heel lastig zijn de balans te behouden spreek ik uit eigen ervaring.

Wel een beetje vreemd trouwens dat TS geen enkele reactie meer geeft.. :\

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Pony wordt heet & sterk met samenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 13:58

Iedereen alvast ontzettend bedankt voor alle reacties. Heb een tijdje weinig tijd gehad en heb nog geen tijd genomen om hier te reageren. Heb de meeste reacties wel even doorgelezen,

ik zal vanavond eens wat reacties plaatsen op de posts hier :)

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 15:36

Goed; nogmaals bedankt voor alle reacties, Excuses voor mijn late reactie hierop, ik zal nu even op een aantal reacties reageren :)

Edit: ik knip het toch maar even in een aantal posts, want dit wordt anders een héle grote post :+

Even nog in het algemeen: meerdere mensen hoor ik hier over het feit: ga de strijd niet aan, terugnemen en loslaten, niet trekken, geen hardere hulpen geven. Daar ben ik het 100% mee eens en ik weet zelf ook dat dat het juiste is om te doen. Echter, kan iemand mij uitleggen hoe ik het anders zou moeten oplossen dan 'het gevecht' in zoverre wél aan te gaan, dat ik in iedergeval níet rakelings voorbij mijn voorganger wil schieten, of erger nog, er boven op? Ik kan wel rustig terugnemen, en daar begin ik al ruim van te voren mee, terugnemen en loslaten, maar op een gegeven moment MOET ik terug zijn anders gebeuren er dus ongelukken, dan heb ik dus op een gegeven moment geen ruimte meer om weer los te laten en rustig terug te nemen want dan moet ze dus 'NU' terug..... Daarom wordt het probleem dus alleen maar erger soms, want ja ik géef haar dan inderdaad die steun om vast te houden, door zelf vast te houden en druk op het leidsel op te voeren, maar dit puur omdat er op dat moment in die situatie dan geen ruimte is om rustig te werken aan het loslaten en terug te nemen....

Sjonniej
Rechts vasthouden is idd niet zomaar op te lossen, ben ik achter gekomen. Ik was me er al wel deels van bewust dat ik haar idd ook niet te veel steun moet bieden op rechts zodat ik het mogelijk maak dat ze kán vasthouden. Als ze echt vasthoud laat ik het leidsel wel eens helemaal los, dan zie je ook dat ze geen houvast meer heeft. Zolang ik dan niets doe met rechts gaat het nog wel. Echter, als ik dus inderdaad weer probeer contact te krijgen, begint het hele riedeltje weer van voor af aan, ik hoef rechts maar weer op te pakken of hoppa, zelfde probleem. 't is volgens mij dus ook echt iets uit de basis dat blijkbaar helemaal niet (meer) goed zit. Met zweep naar linkerleidsel drijven was ik zelf ook op gekomen, dat probeer ik vaak ook alleen lijkt ze dit niet helemaal of helemaal niet te snappen, ik krijg igg zeker niet de gewenste reactie. Ik was dan ook van plan om die gewenste reactie aan te leren aan de dubbele longe/lange lijnen, hoe ik dat precies ga aanpakken moet ik nog even bekijken. Voor de wagen kan ik er echter weinig mee uitrichten...

Het terugnemen en loslaten bij het 'rennen' werkt prima, in het geval dat ik alleen rijdt en ze wat fris is en graag alleen maar hard wil in draf. Dit betreft vooral het eerste kwartier/half uur, als ik daar even consequent en 'eerlijk' (dus niet te hard met hulpen) mee aan de gang ga, heb ik er vaak de verdere rit helemaal geen probleem meer mee. Voor haar is 'de grens' dan gelegd, en ze mag dan nemen zoveel ík haar geef, het tempo dat ík aangeef, en niet harder. Ze heeft soms weleens zo'n bui dat ze dan heeeel geleidelijk aan steeds haar tempo ietsje verhoogt, zodat je het bijna niet merkt, totdat je ineens merkt dat ze toch weer fors in tempo is gaan verhogen ;) Ze is in dat opzicht best slim af en toe...

In de bak oefenen (of nouja, in dit geval de wei) is een prima tip, dankjewel :) Daar heb je inderdaad meer ruimte dan dat je ook nog rekening moet houden met eventueel verkeer of smalle wegen, bomen etc.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 15:37

Jelleee
Zo te zien, ook aan andere reacties hier, ben ik dus zeker niet de enige met dit nogal lastige, moeilijke probleem. :) Veel oefenen leek mij ook een goed idee, echter daar moet je ook maar de kans toe hebben, en dan zou je dus eigenlijk op pad moeten gaan met de afspraak 'we gaan nu niet rijden voor de 'lol', we gaan er echt op oefenen'. Maar ik denk persoonlijk dat als je slechts 1x per week, of misschien hooguit 2x per week dit zou oefenen, het niet zo zou aanslaan. Denk dat je dan een wat langere periode, bijna iedere dag hiermee in de weer moet gaan. Tsja, en dan heb je natuurlijk wel een ruiter of aanspanning nodig die daar ook zin en tijd voor heeft....

BD
Je slaat de spijker op zijn kop, bij ons is de aanleuning zowiezo af en toe nog wel eens een probleem, helaas.... en ik snap zeker dat niet alle paarden geschikt zijn om in groepsverband of zelfs met maar 1 andere ruiter/aanspanning te rijden, net als dat niet ieder paard geschikt is voor het aangespannen werk, daar heb ik zeker alle begrip voor, maar ik ben er ook de persoon niet naar om het er dan maar direct bij te laten.... En ik weet óók, dat (inmiddels al weer enige tijd geleden) we ook lange periode's hebben gehad dat ze weliswaar ietsje sterker was op bepaalde momenten, maar dat ik eigenlijk toch zonder al te veel problemen gewoon met anderen mee kon rijden..... Vandaar dat ik er dus eerst alles aan wil doen, en me er niet zomaar bij neer wil leggen.
Het is inderdaad dus ook vervelend als ik een periode serieus heb getraind en af en toe echt fijn buiten heb gereden (alleen) en ik dan besluit om eens samen te rijden, dat dan alles van de voorgaande keren in één klap weg is....

Josie
Dankjewel voor je reactie. Dat het enige tijd (of zelfs héel lang) zal gaan duren, daar had ik al rekening mee gehouden, dat vind ik ook echt niet erg, ik heb toch ergens de hoop dat als ik hier mee aan de slag ga, er na een tijdje toch misschien wel enige verbetering in zal zitten, hoe klein ook.

Napie
Nog een 'lotgenoot' dus :P Bij mij valt het tempo-verschil dus heel erg mee, en is het soms zelfs omgekeerd. Voor een shet heeft ze nogal een ruime, snelle stap. Als ik met andere pony's van haar maat ga rijden, en er rijdt iemand naast mij of voor mij, moet ik haar in stap dus al constant inhouden om hetzelfde tempo als de ander aan te houden. In draf kan ze er dan ook nog al eens wat van, haar tempo ligt soms gewoon net ietsje hoger, ze draaft ook vrij ruim en kan in draf érg goed uitstrekken. Ik heb het ooit eens getest; zij kon toen in uitgestrekte draf een D/E pony in arbeidsgalop bij houden met het grootste gemak... :7

Echter...... het is gewoon niet altijd mogelijk om altijd voorop te rijden. En buiten dat, wíl ik dat ook helemaal niet, want eerlijk is eerlijk, al loopt ze wel een stuk beter als ze voorop rijdt, net als hier eerder door iemand anders is gezegd, neem je daarmee het probleem niet weg.
En inderdaad, het maakt het rijden in groepsverband er echt niet leuker op; ik raak gefrustreerd, pony gefrustreerd en gestresst, en dat is gewoon voor allebei niet leuk, terwijl ik het zeer belangrijk vind dat niet alleen ík lol heb, maar mijn pony zeker net zo veel.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 15:38

Roxatte
Dank voor je reactie. Zoals ik hierboven al heb geschreven, het is inderdaad lang niet altijd mogelijk om voorop te rijden (denk aan de jaarlijkse koetsentocht die ik rijdt, en waarbij de prominente leden standaard voorop mogen rijden) en daarnaast, het lost het eigenlijke probleem dus niet op. Karakterkwesties dien je inderdaad, deels imo, te respecteren en accepteren. Maar ik ken mijn pony wel goed genoeg (en onze andere, rijtechnische problemen) om te oordelen dat dit niet alleen een karakterkwestie is, ik denk dat het zelfs grotendeels rijtechnisch is, en net als BD ook mooi heeft gezegd, ook zeker met de algemene aanleuning heeft te maken. Net als ik hiervoor beschreef, voordat ik me er bij neer leg en zal accepteren, wil ik eerst zo'n beetje al het mogelijke proberen om het probleem te verhelpen of in iedergeval een stuk te verminderen.

De Eper paarden4daagse lijkt mij inderdaad ontzettend leuk, mijn pony houdt ook erg (net als mij) van lange ritten door de natuur, dus als ik niet in al te veel drukte ga rijden weet ik wel zeker dat ik niet alleen zal genieten, maar mijn pony zeker ook. :)

magicmist
Zo is het dus bij mij precies ook..... Je komt aan niets anders toe, je hebt alleen je handen maar vol aan je pony, ik werk soms in dit soort situaties zelfs 'harder' dan tijdens een dressuurtraining.... Ik ben dan ook echt helemaal kapot als ik weer alleen richting huis ga. Gelukkig vertoond ze op die punten dan weer geen kuddegedrag, ik kan gerust bij een groep weggaan, zodra ik een groep verlaat valt ook alle spanning weg en loopt ze weer als een zonnetje....

Merrieveulen
Poe heej, jij hebt er maar weer werk van gemaakt :) Ot had er dus in het begin geen last van, en helaas gaat het hier niet om honderd meter afstand, maar letterlijk met haar hoofd op/in de wagen v/d voorganger... De voorhand voel je inderdaad gewoon, die gooit ze er echt in ja, het is dan gewoon een tank, denderd maar door en op zulke momenten denk ik dan weer: 'mijn god het is 'nog maar' een shet, hoe houdt je dit in godsnaam met een 'groot paard'?'.
De stemhulpen en los contact was eerder (zeg maar zo'n 1 a 2 jaar geleden) goed te noemen, geleidelijk aan merkte ik dat ze minder op de stemhulpen ging reageren, om van draf naar stap te gaan was eerder stem voldoende, soms ondersteund met iets licht leidsel. Nu lijkt ze af en toe de stem te negeren, en pas écht volledig terug naar stap te gaan als ik mijn leidsels er bij pak, en dat moet soms ook met meer druk dan ik eigenlijk wil.

Met de basis qua stem en leidsel voor de overgangen en wendingen moeten we ook weer zeker aan de gang, en daar zijn we nu ook wel mee bezig. Ik moet denk ik zowiezo even een stapje terug doen naar de basis, even wat dingen opnieuw uitzoeken en bevestigen, voor ons allebei.

Qua wenden zijn we nog mee bezig en 'uitproberen', ik ben er inmiddels wel al geruime tijd achter dat als ik mijn buitenleidsel te veel geef, ze over haar schouder wegvalt. Links is sinds vorig jaar echt heeel erg voorruit gegaan, want ook op links hadden we eerder problemen met wenden, en dat is nu soms zelfs echt heel goed te noemen, ze buigt dan ook om de zweep heen, leidselcontact is fijn, en je gaat goed met de juiste stelling en buiging de linkerwending door. Echter op rechts is nog steeds ander verhaal; doe ik weinig of niets met rechts in de wending, blijft ze gewoon naar links of rechtdoor kachelen. Hulp moet dan echt veel sterker worden, wil ik haar laten wenden naar rechts. Laat ik rechts los, schiet ze direct rechtdoor of zelfs naar links... Wat krijg je dan (hartstikke fout ja, dat weet ik ook, maar zie het maar eens 1,2,3 op te lossen) ik rijdt in verkeer, verkeer wil passeren dus pony moet stukje naar rechts of gedeeltelijk in de berm. Ik stuur naar rechts, zij reageert niet, ik maak mijn hulpen harder want ja ik móet nú naar rechts, en als er dan meerdere voertuigen achter elkaar passeren ben ik genoodzaakt om constant druk op rechts te houden want anders schiet ze dus weer naar links, laat daar nu net een auto of fietser rijden en daar kom je dus bovenop of onder. En dat zijn gewoon de moeilijke situaties.....

Tanden en kiezen zijn afgelopen najaar nog even nagekeken door de DA, die vond zeker geen haken, wat hem betreft waren mond, tanden en tong prima in orde. Ik kan zelf ook geen haken bespeuren, en volgens mij heeft ze haar laatste wisselperiode al wel gehad (wordt dit jaar 10, meende tot 6 a 7 wisselen?? weet het niet meer helemaal zeker). Ik weet dat DA geen paardentandarts is, maar ik weet wel dat een DA wel kan beoordelen of er geen haken zijn, voor andere, meer ingewikkelde zaken is een paardentandarts misschien wel handig. Heb diverse paardentandartsen zien adverteren die een gratis controle komen doen (geen idee onder welke voorwaarden) maar misschien dat ik dat nog eens kan laten doen.

Tsja verder..... het is allemaal niet helemaal zoals ik wil, ik had misschien ook wel een ostheopaat/fysio/paardentandarts in de arm genomen, maar ik kan Henk er maar niet van overtuigen dat dit soms noodzakelijk kan zijn, hij vind het maar 'luxe' en denk dat de DA goed is voor alle problemen. Ongeacht of ik zelf in staat ben om iemand zelfstandig te laten komen, weet ik dat ik hem ontzettend beledig als ik op mijn kosten (als ik dat zou kunnen betalen) zo'n iemand zou laten komen, hij zou dat volgens mij gewoon niet goed vinden. Ik ben ontzettend blij met het feit dat ik zoveel met deze pony mag en kan doen, maar ookal is het bijna 'eigen', uiteindelijk is het zijn paardje en heb ik er helaas niet álles over te vertellen..... Ik kan er nog eens achteraan gaan, maar weet niet of dit zal gaan werken, hoe graag ik het misschien zelf wel zou willen. Daarnaast is een groot gedeelte van zowel het rechts vasthouden en het probleem met het samenrijden volgens mij ook rijtechnisch.


=============================================================================

Zo, pff heel verhaal maar hoop dat 't beetje duidelijk is. Het is in iedergeval niet verkeerd om zowiezo even 'back to basics' te gaan, dat idee had ik zelf ook al en dat wordt hier alleen maar bevestigd. Concluderend kan ik tot nu toe uit de diverse reacties halen dat dit zowiezo een lastig aan te pakken probleem is.....

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Pony wordt heet & sterk met samenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 16:43

Ik heb alleen je algemene reactie en de reactie op mij gelezen ;) Maar je vraagt je af hoe je los kunt laten zonder op de ander te knallen. Dat is ook een beetje aftasten hoor, maar je hoeft geen 100x te vragen; 'Lotje, zou je asjeblieft voor mij misschien binnenkort een keertje wat minder vlug willen gaan?' De eerste keer vraag je het wel zo. Maar de tweede keer (dus bij onvoldoende reactie op je eerste vraag) vraag je: 'Lotje, ik wil dat je nu gaat stappen.' En zo bouw je het op. Tot je bij reactie 3-4-5 (afhankelijk van de opleiding) kunt zeggen: 'NU STOP!!'
Dus eerst maak je een normale ophouding. Komt ze terug? BRAAF, goedzo, knap paard!!! Geen reactie? Stengere vraag = fellere ophouding. Komt ze terug? BRAAF, goedzo, knap paard!!! (en een volgende keer dan weer bij stap 1 beginnen) Geen reactie? Stengere vraag = fellere ophouding.
Uiteraard ondersteun je alle ophoudingen met je stem. Sowieso is veel praten erg goed, omdat ze dan jouw stem blijft horen en zich daardoor gemakkelijker op je kan blijven concentreren.
Die 3e vraag mag trouwens best een keer heel fel zijn. Ze moet namelijk wel luisteren!!
Maar zoals je zelf ook al aanhaalt, je moet hierin wel eerlijk blijven. Dus als ze gehoorzaamt, de keer daarna weer met stap 1 beginnen en niet verder gaan met stap 3.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Pony wordt heet & sterk met samenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 18:20

Oké.......... dankjewel :) In die trant had ik je reactie inderdaad gedacht, maar was er nog niet helemaal zeker van.
Denk dat dan de verbeterpunten bij mij zitten dat ik nóg meer met stem moet doen, vooral belonen (is juist idd errug belangrijk) want als ze terug is, dan kan ik eindelijk *bijkomen* dus ben ik op dat moment drukker met mezelf dan met haar belonen eigenlijk (foutfout!). Verder zou ik stappen opbouwen ook kunnen verbeteren, denk dat ook daar dan de fout zit; in het begin begin ik inderdaad bij stap 1, enz. en ja dat gaat dan steeds feller, totdat ze eindelijk reageerd op de 5e keer.... Gaan we dan bijv. weer draven galloperen, en ik haar weer wil inhouden/terug wil vragen, begin ik dan dus niet meer bij 1 maar bij 5.... ook heel erg fout.

Want, wat krijg je dan....... en dat is dus bij ons ook het geval: in draf ben ik om de minuut bezig met, ja sorry hoor voor de woorden, maar anders dan *rukken en plukken* kan ik het niet meer noemen. Ik ben dan dus best fel en dat maar achter elkaar door, maar geen reactie.....

Wil ik haar terug nemen van bijv. galop naar draf, kan ik zachtjes vragen wat ik wil maar pas bij de 5e keer of meer krijg ik íets reactie.....

Dus... ik kan eigenlijk niets anders dan concluderen dat ik nog zó'n felle ophouding kan maken, maar dat ze daar dus al weinig meer op reageert..... Dan stomp je je paard dus onbewust af en dat wil ik dus al helemaal niet....

Ik denk dat ik wat minder snel 'verstand op 0 huppa terug dat paard anders gebeuren er ongelukken' moet hebben, maar meer moet gaan denken op dat moment echt letterlijk stap voor stap...

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Pony wordt heet & sterk met samenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 10:10

Je stompt je paard met felle ophoudingen alleen af, als je deze constant gebruikt. Maar als jij steeds weer begint bij stap 1; lichte ophouding. Dan zul je je paard nooit afstompen. Maar begin je altijd met die felle ophouding, ja dan zul je hem afstompen en steeds grotere/fellere stappen moeten nemen om haar nog terug te krijgen.

Je moet echt enorm oplettend zijn, zoals je zelf ook al zegt, íedere stap in de gaten houden. Je pony heeft dat op dit moment gewoon nodig (sowieso moet je een pony eigenlijk iedere stap in de gaten houden, maar deze extra). Tel het ritme in je hoofd, wijkt ze af, dan gaat ze dus stiekem harder en neem je haar meteen terug. Maar eis wel een reactie! Het heeft geen zin om te blijven trekken, terwijl ze niet reageert. Gebruik je rem erbij, gebruik je stem erbij. en BELONEN zodra ze terugkomt.

Ik ben bang dat je het al erg ver hebt laten komen door het gevecht (onbewust) met haar aan te gaan. Je zult het dan ook niet volgende week opgelost hebben.

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Pony wordt heet & sterk met samenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 23:17

ik ga hierin met het advies van Sjonniej mee, begin altijd bij het begin, zodat het paard bij de lichte hulp op een zeker moment al denkt 'OK, als ik nu niks doe komt straks de zwaardere hulp dus laat ik maar vast luisteren', dat is het doel van steeds zacht beginnen.

bij paarden die gemakkelijk zelf hard worden is het verleidelijk om de zachtste stappen over te slaan, maar juist bij dergelijke dieren krijg je al snel die afstomping, en dat is gewoon zonde.

op Marktplaats staan regelmatig advertenties voor instructie aan huis, zelf heb ik daar ook een fijne meninstructeur gevonden. ik zou dat gewoon in de gaten houden en ook eens informeren eventueel, bij de lokale menverenigingen/ maneges.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Pony wordt heet & sterk met samenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 23:29

Inderdaad Renée, ik ben me er zeker ook van bewust en natuurlijk heb ik het goed voor met 'mijn beestje' en wil ook zeker niet dat ze (nog verder) afstompt, maar soms is het zo'n vicieuze cirkel waar je dan in terecht komt, en dan kom je er zelf niet meer uit. De tips van Sjonniej (nogmaals ontzettend bedankt, en dank aan alle anderen) kan ik zeker wat mee, het klinkt allemaal erg logisch en dat 'wist ik zelf ook wel', alleen moet je soms even wakker geschut worden.... en dat had ik nu dus juist even nodig :)

MP had ik nog niet eens aan gedacht, dacht dat daar qua meninstructeurs wel niet zoveel te vinden was, maar kan daar eens gaan kijken. Kan idd ook bij de lokale menverenigingen gaan vragen, dat was ook mijn plan.

Als 't aan mij lag was ik allang bij een vereniging aangesloten, echter vind ik dat gewoon zonde, ook van het geld, want aangezien ik als studente toch veel voor mijn studie in het noorden des lands verblijf, zal ik er niet zo veel aan hebben, verder zijn alle verenigingen in de buurt nét iets te ver rijden met de aanspanning (we hebben geen trailer), behalve die in Deventer (Bert Reilink) maar weet niet wat daar de mogelijkheden zijn, dat kan ik eens vragen.

Maar nu we het toch over instructie aan huis hebben: Wat is nu ongeveer een redelijke prijs per uur voor men-instructie aan huis?

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Pony wordt heet & sterk met samenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 23:36

ik betaal 32,50 per les, incl. reiskosten. dat is in principe dan een uur les, maar als het goed is is het goed, en blijven we dus niet iets eindeloos herhalen om het uur maar vol te krijgen.

ik ben ook niet aangesloten bij een vereniging, ik heb ook geen idee eigenlijk van wat er allemaal in de buurt zit wat dat betreft. voorlopig rijden wij ook geen wedstrijden oid... maar goed wat niet is kan nog komen.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Pony wordt heet & sterk met samenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 23:51

Hmm, oké........

Hier in de buurt weet ik wel ongeveer wat er zit (Reilink in Deventer, verder nog ver. Heeten en ver. Bathmen) maar punt is dat je bij bijv. Heeten waar ik me eerder wilde aansluiten (vanwege de contacten die ik daar had) best wel redelijk veel betaald op jaarbasis, + een eenmalig bedrag (ik geloof 250 euro) omdat ze 'net' een nieuwe rijhal hebben, waar dus alle leden in overleg dus ook privé gebruik van mogen en kunnen maken. Ookal maak je er dan geen gebruik van, die eenmalige bijdrage is 'verplicht' als lid.
Kan ik allemaal snappen, maar zowel heeten als bathmen is me te ver rijden met de aanspanning, heeten is zowiezo te ver, bathmen ís nog te doen maar eerst naar bathmen, dan les en dan weer terug vind ik dan wel weer wat te veel, omdat je toch intensief les krijgt.

Daarbij genomen nog eens dat er vaak lessen door de weeks zijn en dat de meesten juist in de zomer geen lessen hebben, is dat voor mij dus gewoon onhandig, helaas....

Maar ik kan eens kijken.... al is het maar eens in de 2 a 3 maand dat je een lesje neemt, je krijgt dan wel echt les, en tsja dat heb ik toch wel hard nodig op dit moment vrees ik.... alhoewel lessen natuurlijk altijd wel handig is.

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Pony wordt heet & sterk met samenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 23:59

ja een heel eind heenrijden en weer terug is nogal veel met les erbij... daarom wil ik ook per sé aan huis, ik heb nl geen trailervervoer oid.
de eerste lessen hebben wij ook maar een halfuur gedaan omdat het toch nogal wennen is, en vooral voor Flicka een hoop nadenkwerk.

ik denk alleen wel dat je er met 4 tot 6 lessen per jaar niet gaat komen, zeker foutjes die er al langer zitten hebben iemand nodig die er bovenop zit en blijft herhalen, dat merkte ik zelf ook. ik vergat in het begin mijn buitenleidsel, dat zijn dingetjes die erin sluipen, maar ook snel weer terugkomen als je een lesje overslaat bijvoorbeeld.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Pony wordt heet & sterk met samenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 00:15

Dat snap ik inderdaad........ maar af en toe les, is nog altijd beter dan helemaal geen les, denk ik dan maar.
Als (tijdelijk niet-werkende) studente zal het af en toe wel beetje passen en meten worden, 't moet er natuurlijk ook uit kunnen :)

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Pony wordt heet & sterk met samenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 10:07

Ik denk dat je zeker op dit moment even intensieve les nodig hebt. Je moet echt even die cirkel doorbreken en dat gaat je zonder hulp niet lukken ben ik bang. Ik heb geen verstand van meninstructeurs in jouw regio, dus dat zul je zelf even moeten uitzoeken.
Over prijzen; goede les is nooit te duur! Ik betaal voor mijn les ohz 25 euro voor een half uurtje. Best een hoop geld, maar ik krijg wel erg goed les en op een manier die mij aanstaat. Voor 5 euro kan ik ook les geven, maar of ik daar iets van leer??

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 12:14

Sjonniej schreef:
Ik denk dat je zeker op dit moment even intensieve les nodig hebt. Je moet echt even die cirkel doorbreken en dat gaat je zonder hulp niet lukken ben ik bang. Ik heb geen verstand van meninstructeurs in jouw regio, dus dat zul je zelf even moeten uitzoeken.
Over prijzen; goede les is nooit te duur! Ik betaal voor mijn les ohz 25 euro voor een half uurtje. Best een hoop geld, maar ik krijg wel erg goed les en op een manier die mij aanstaat. Voor 5 euro kan ik ook les geven, maar of ik daar iets van leer??


Uiteraard, dat snap ik zeker.