zachtste menbit wat bestaat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

zachtste menbit wat bestaat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 11:18

de eigenaar van Uris ment ook met haar.

hij heeft er een heel standaard menbit in zitten (geloof gewoon een rechte liverpool) en maakt de leidsels dan gewoon aan de grote ring.
echter reageert mevrouw hier nog behoorlijk heftig op. er is al geprobeerd om zeem om het bitje te doen, volgens de eigenaar zou het dan minder scherp inwerken. maar dit is nog steds wat te veel voor haar en het zeem gaat op een gegeven moment ook indrogen en dan is het ook niet meer prettig voor het paard.

wat is het allerzachtste en vriendelijkste bit waar je mee kan mennen en waar je ook dressuur/vaardigheid mee mag starten?

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 11:23

Ik heb zelf een Happy Mouth liverpool, ik rijd ermee in de bril met de ketting vrij los, zachter kan bijna niet...
al kun je er natuurlijk ook voor kiezen om gewoon met een trensje te mennen als ze het daar goed op doen...

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: zachtste menbit wat bestaat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 12:22

gewoon trensje willen we inderdaad gaan proberen. mag je daar ook mee starten dan?

ik hoorde trouwens dat er ook dubbelgebroken metbitten betaan? kan dat geen oplossing zijn?

hafjelinger

Berichten: 4375
Geregistreerd: 02-02-08
Woonplaats: Utrecht

Re: zachtste menbit wat bestaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 12:24

Met een gewone trens kun je volgends mij gewoon starten. Ik rij ook met een trens en nog nooit commentaar op gehad.
Succes!! ;)

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 12:24

Ja, daar zat ik dus ook net aan te denken inderdaad!
Liverpools bestaan er ook enkel- en de dubbelgebroken, dat zou voor jullie inderdaad ook nog een optie kunnen zijn...

Bij Letty hebben ze die vast wel op de site staan...

Volgens mij mag je met een gewone trens ook wel starten, maar dat zou je voor de zekerheid even na moeten vragen...

hafjelinger

Berichten: 4375
Geregistreerd: 02-02-08
Woonplaats: Utrecht

Re: zachtste menbit wat bestaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 12:30


Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 12:32

hafjelinger schreef:
Bedoel je dit Nouvel?? Nou heb ik ook weer wat geleerd, ik wist niet dat liverpools ook gebroken konden zijn!! :)

http://www.letty.nl/nl/catalogus/14/62/Bitten



jeps, die link was ik ook net aan het kopieren... 8-)

er zijn er met een zelfde mondstuk als de dubbelgebroken KK trensjes, zoiets zou je kunnen proberen, paarden die heftig reageren op een stang en dubbelgebroken gewend zijn kunnen daar soms fijner op reageren...

ZEJA

Berichten: 3105
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 13:12

Je mag met alle bitten starten behalve bitloos en hackemoor en ook niet in combinatie met een bit.

Met een gebroken liverpool moet je opassen voor het notenkrakers effect.
Ben er geen lief hebber van om die te gebruiken.
Ook niet dubbel gebroken.


Ik zou inderdaad ook zo een happy mouth bit proberen.

tantethee
Berichten: 4110
Geregistreerd: 31-12-03
Woonplaats: overijssel

Re: zachtste menbit wat bestaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 13:26

een appelbitje proberen

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: zachtste menbit wat bestaat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 13:37

dubbelgebroken loopt ze ook mee onder het zadel, daar reageert ze prima op.
alleen jammer dat een dubbelgebroken liverpool te duur is om een keer te proberen...

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: zachtste menbit wat bestaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 13:46

Misschien kun je er ergens eentje lenen? Behalve dat je ver weg woont, zal die van mijn pony niet passen bij jouw grote paard.

Het is soms wel eens een kwestie van uitproberen, waar loopt een paard het beste op. Maar het aller belangrijkste is en blijft altijd de mennerhand. Ik zou daar ook eens serieus naar kijken.
Mijn pony heeft ook al van alles ingehad; Gewone liverpool, wel of niet ingepakt (Je moet het zeem ook altijd even nat maken voordat je het in zijn mond hangt), dubbelgebroken liverpool dubbelgebroken trens en rijd hem nu op een ongebroken trens.

Ik zou even met een instructeur overleggen wat verstandig is. Met een trens heb je nu eenmaal minder te vertellen. Misschien dat er rijtechnisch genoeg te verbeteren is, zodat ze daarna wel het bit aanneemt.

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: zachtste menbit wat bestaat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 14:09

de menner is heel stil in de hand, hij werkt echt met de kleinste hulpen, dus daar zal het probleem niet vandaan komen :n

de merrie is gewoon heel gevoelig en heeft een vrij klein mondje. ik heb voor haar onder het zadel dus ook al een dunner bitje dan gebruikelijk omdat ze op een dik bit niet fijn loopt doordat haar mond dan zo vol zit.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: zachtste menbit wat bestaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 14:23

Misschien dat je dan eens een smallere stang kunt gebruiken of misschien een tongboog?

Het blijft een beetje gissen en proberen tot je het juiste bit gevonden hebt.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Re: zachtste menbit wat bestaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 14:58

Heeft er al een tandarts neer de mond gekeken of er geen wolfstandjes in de weg zitten?

dubhaf
Berichten: 22
Geregistreerd: 29-07-08

Re: zachtste menbit wat bestaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 16:50

kijk eens op de site van letty's peerdenwinkeltje naar een kunstofbit, Chardon rijdt zijn voorpaarden er ook mee. Is een heel paarvriendelijk bit, geeft een beetje mee en is prima te rijden.

Zelf heb ik hier met een tuiger meegerden, jouw klachten herken ik wel maar kwam bij mijn tuiger voort uit de inwerking van het bit en dus ook hofdstel achter zijn oren. Klinkt soft en ik wilde het eerst niet geloven maar ben toen gaan rijden met een 4 ringsbit waardoor er totaal geen druk achter de oren ontstaat. Let er wel op dat je met een zachte hand ment, maar dat moet je volgens mij altijd doen. Ok dit bit komt bij letty's peerdenwinkeltje vandaan. Ik wil niet zeggen dat daar mee jou probleem opgelost is maar bij mij heeft het geholpen.

let wel een 4 ringsbit is wat anders dan een 4 ringstrens (hoop dat ik dit goed geschreven heb) dezebitten zijn overigens niet goedkoop, ergens tussen de €150, -- en €200,--.

De suggestie van een paardentandarts is zeker niet verkeerd want veel aanleuningsproblemen komen voort uit een probleem met het gebit.

dubhaf
Berichten: 22
Geregistreerd: 29-07-08

Re: zachtste menbit wat bestaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 16:51

zeemleer zou ik niet doen, je maakt daar mee je stang misschien wel zachter maar ook dikker en dat is erg verveldn voor jouw paard

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 17:09

vippi: elk halfjaar wordt ze nagekeken en behandeld door de tandarts, ze is 1.5e maand terug nog geweest. dus daar zitten geen problemen

onder het zadel heb ik geen problemen met de aanleuning, maar ik heb er dan ook een heel zacht bitje in.
we hebben het gevoel dat de liverpool voor haar gewoon te scherp inwerkt en vandaar dat we zoeken naar een nog vriendelijker bitje :)
Laatst bijgewerkt door Liselot op 17-05-09 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 17:10

ik heb ook zo'n happy mouth bitje maar dan in B vorm. gekocht bij Huppa dus ook zeer vriendelijk geprijsd.
Ik vind het een prettiger(zachter) bit dan mijn gewone B stang.

Bij Huppa hebben ze ze ook in liverpool uitvoering, je zou daar eens kunnen kijken. http://www.huppa.nl

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: zachtste menbit wat bestaat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 17:11

wat moet ik me voorstellen bij een B vorm? ik ben zelf een complete leek in het mengebeuren :o

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 17:14


Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: zachtste menbit wat bestaat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 17:16

aaaah, ik snap hem.

maar bij zo'n B stang kan je je leidsels niet aan de ring maken waar het mondstuk aan zit?
ben bang dat als we ze aan de onderste vastmaken er weer teveel hefboomwerking is namelijk

Achterom
Berichten: 23033
Geregistreerd: 28-09-04

Re: zachtste menbit wat bestaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 17:18

Hoe doet ze het op het bit wat jij gebruikt voor onder het zadel?

Je geeft aan dat ze een klein mondje heeft, zou dan de liverpool (zeker met zeemleer) niet gewoon te dik zijn voor haar mond?

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 17:19

Kan ook aan de bovenste ring vast dan heb je dus geen of nauwelijks hefboomwerking.

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: zachtste menbit wat bestaat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 17:26

wendy: zoals hierboven al geschreven heb ik onder het zadel nergens problemen mee. ik rij met een dubbelgebroken (bol tussenstuk) 16mm watertrens.

ik ben er behoorlijk zeker van dat het bit met het zeemleer te dik is :j maar zonder zeemleer schijnt (ik men zelf dus niet) vrij duidelijk te merken te zijn dat het toch te scherp is

cowgirl: kijk dat is fijn, ik ga het even doorgeven, ze zijn ook niet zo achterlijk duur gelukkig. dus zeker het proberen waard

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: zachtste menbit wat bestaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 17:28

Als ze echt op het mondstuk reageert, zou je eens rond moeten vragen of iemand een dubbelgebroken heeft liggen in die breedte.
Het uitproberen van diverse bitten is echt de enige oplossing. Of je moet er een paardenfluisteraar bijhalen ;) Maar ieder paard loopt op iets anders fijn. Vandaar dat er ook zo gigantisch veel bitten zijn.