Liverpoolstang met tongvrijheid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
chan_fritsje

Berichten: 403
Geregistreerd: 15-05-09
Woonplaats: Krabbendijke

Liverpoolstang met tongvrijheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 21:52

Mijn instructeur adviseerde me van de week om eens te kijken voor een bit met meer tongvrijheid.
Voornamelijk omdat hij heel gevoelig in zijn mond is.
En op de laatste samengestelde wedstrijd kreeg ik te horen dat hij een beetje een blauwe tong had.
Dit kwam echter NIET door te veel teugeldruk, want ik had hem heel het staptraject met een losse leidsel gereden en absoluut geen druk.
Het bit ligt verder wel gewoon goed in zijn mond, dus daar kan het niet aan liggen.
Heeft iemand hier ervaring met een menbit met tongvrijheid?? Of evt iets te doen tegen blauwe tong?
Alvast bedankt voor de reacties.

92smartie92

Berichten: 1149
Geregistreerd: 16-06-07

Re: Liverpoolstang met tongvrijheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 21:55

Interessant topic. Ik zoek zelf ook nog voor mijn pony een menbit met tongvrijheid. Dus ben benieuwd. :)

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 23:34

Een blauwe tong komt doordat je teveel vast houdt en niet los laat.
Nu zijn er natuurlijk paarden en pony's die veel beter lopen wanneer ze minder/geen druk op de tong hebben.
Wanneer je tongvrijheid gebruikt wil dit dus zeggen dat er meer druk op de lagen komt en je dus nog voorzichtig moet zijn.
Er zijn vele typen en gradaties van tongvrijheid. Het is gewoon een kwestie van proberen wat het beste bij je pony past.

chan_fritsje

Berichten: 403
Geregistreerd: 15-05-09
Woonplaats: Krabbendijke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-09 09:25

BlackDevils schreef:
Een blauwe tong komt doordat je teveel vast houdt en niet los laat.


Dat is het echt niet, want als ik met vrije teugel stap ofzo, heeft hij het ook, nou dan heb ik toch echt niet vast.

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 10:09

Als het komt doordat de doorbloeding niet goed is, dan was de tong er al wel uit gevallen. ;)

chan_fritsje

Berichten: 403
Geregistreerd: 15-05-09
Woonplaats: Krabbendijke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-09 10:10

Tsja daarom snap ik het niet: :P Want hij heeft het ook als er iemand anders met hem ment.
Onder het zadel rij ik hem met een recht bit, en dan heeft hij weer nergens last van.

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: Liverpoolstang met tongvrijheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 10:13

Bevestig het leidsel dan maar eens aan de bril als de pony dit toe laat. Dan werkt de kinketting niet.

chan_fritsje

Berichten: 403
Geregistreerd: 15-05-09
Woonplaats: Krabbendijke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-09 10:14

Ja dat heb ik nu al een paar keer gedaan, en dat scheelt wel een stuk inderdaad. ;)

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 10:22

Dan moet je eens proberen een stukje zeemleer er om heen te doen. Dan kauwt ze makkelijker af.
Latex werkt ook wel maar sommige hier zijn er nogal tegenstander van.
Als dat niet werkt inderdaad een tongboogje.

baudyh

Berichten: 4291
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: Liverpoolstang met tongvrijheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 10:35

Ik had hetzelfde omdat mijn pony zoveel stress had op wedstrijden en inderdaad zijn tong blauw werd.Nu rijd ik hem met een liverpool met een tongboor en dat gaat super nu.
ik heb deze van harry's horse.
Afbeelding

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 11:05

chan_fritsje schreef:
Dat is het echt niet, want als ik met vrije teugel stap ofzo, heeft hij het ook, nou dan heb ik toch echt niet vast.

Je hebt daarvoor toch al een stuk gereden? Dan was dat waarschijnlijk de oorzaak en is het niet binnen 10minuten over gegaan.

Maar het kan natuurlijk ook een samenwerking zijn tussen net even teveel vasthouden en een dikke tong in de mond. Waardoor de tong dus al sneller klem komt te zitten. Je moet het dus inderdaad gewoon eens proberen. Vraag eerst eens in je kennisenkring rond of iemand een bit met tongvrijheid heeft liggen en probeer dat eens 2 weken. Loopt hij beter? Bit teruggeven en zelf kopen. Zoniet, dan weer op zoek naar een ander soort bit. Je bent soms een hele tijd aan het proberen tot je het juiste bit hebt gevonden, daarom raad ik je aan om een nieuw bit eerst eens te lenen van iemand ivm kosten.

Divine
Berichten: 2294
Geregistreerd: 31-03-05
Woonplaats: Op Limburgeringscursus

Re: Liverpoolstang met tongvrijheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 13:28

Misschien is je Liverpool met recht mondstuk te dik? Heb eerder voor mijn pony ook een Liverpool gehad, niks dan klieren, dikke tong, etc. Toen een postbit met tongboog gehaald (duur ding ook nog), maar dit was ook geen uitkomst. Er kwam teveel druk op de lagen en daar was meneer niet van gediend.

Nu weer teruggegaan naar een Liverpool met recht mondstuk, maar dan in veel dunnere uitvoering (en met pompwerking). Dit bit neemt ie veel beter aan, hij loopt niet te klieren en is normaal te rijden.
Het eerste bit was veel te dik voor zijn kleine mond. Weet niet wat voor paard/pony je hebt, maar voor kleine pony's zijn Liverpools snel te dik.

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 16:52

Wij hadden een paard op stal dat snel ging hangen op het bit en daarbij een wat dikkere tong had, die was na het aangespannen rijden ook heel snel blauw...

We zijn toen over gegaan op een wat dunner bit met tongboog, daarbij hebben we de ketting iets strakker gedaan, zodat het bit wat scherper inwerkte.
Door te rijden met korte ophoudingen en tijdig steeds weer goed de hand te ontspannen ging ze met dit bit minder hangen en daardoor en door de tongboog werd de tong niet meer blauw...

chan_fritsje

Berichten: 403
Geregistreerd: 15-05-09
Woonplaats: Krabbendijke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-09 17:23

BlackDevils schreef:
Dan moet je eens proberen een stukje zeemleer er om heen te doen. Dan kauwt ze makkelijker af.
Latex werkt ook wel maar sommige hier zijn er nogal tegenstander van.
Als dat niet werkt inderdaad een tongboogje.


Oke bedankt, daar ga ik naar kijken

chan_fritsje

Berichten: 403
Geregistreerd: 15-05-09
Woonplaats: Krabbendijke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-09 17:24

Sjonniej schreef:
chan_fritsje schreef:
Dat is het echt niet, want als ik met vrije teugel stap ofzo, heeft hij het ook, nou dan heb ik toch echt niet vast.

Je hebt daarvoor toch al een stuk gereden? Dan was dat waarschijnlijk de oorzaak en is het niet binnen 10minuten over gegaan.

Maar het kan natuurlijk ook een samenwerking zijn tussen net even teveel vasthouden en een dikke tong in de mond. Waardoor de tong dus al sneller klem komt te zitten. Je moet het dus inderdaad gewoon eens proberen. Vraag eerst eens in je kennisenkring rond of iemand een bit met tongvrijheid heeft liggen en probeer dat eens 2 weken. Loopt hij beter? Bit teruggeven en zelf kopen. Zoniet, dan weer op zoek naar een ander soort bit. Je bent soms een hele tijd aan het proberen tot je het juiste bit hebt gevonden, daarom raad ik je aan om een nieuw bit eerst eens te lenen van iemand ivm kosten.


Ja indd al rondgevraagd, maar helaas had mijn instructeur een bitje dat net te klein was, en verder rijdt er niemand mee die ik ken ;( Maar ik ga ff verder kijken, zo te lezen zou dit bit toch wel goede invloed kunnen hebben op mijn pony *D

chan_fritsje

Berichten: 403
Geregistreerd: 15-05-09
Woonplaats: Krabbendijke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-09 17:25

Divine schreef:
Misschien is je Liverpool met recht mondstuk te dik? Heb eerder voor mijn pony ook een Liverpool gehad, niks dan klieren, dikke tong, etc. Toen een postbit met tongboog gehaald (duur ding ook nog), maar dit was ook geen uitkomst. Er kwam teveel druk op de lagen en daar was meneer niet van gediend.

Nu weer teruggegaan naar een Liverpool met recht mondstuk, maar dan in veel dunnere uitvoering (en met pompwerking). Dit bit neemt ie veel beter aan, hij loopt niet te klieren en is normaal te rijden.
Het eerste bit was veel te dik voor zijn kleine mond. Weet niet wat voor paard/pony je hebt, maar voor kleine pony's zijn Liverpools snel te dik.


Hee heb een grote pony, net 1,48. Het bit is niet te dik voor hem, maar bedankt voor t advies

chan_fritsje

Berichten: 403
Geregistreerd: 15-05-09
Woonplaats: Krabbendijke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-09 17:28

Nouvel schreef:
Wij hadden een paard op stal dat snel ging hangen op het bit en daarbij een wat dikkere tong had, die was na het aangespannen rijden ook heel snel blauw...

We zijn toen over gegaan op een wat dunner bit met tongboog, daarbij hebben we de ketting iets strakker gedaan, zodat het bit wat scherper inwerkte.
Door te rijden met korte ophoudingen en tijdig steeds weer goed de hand te ontspannen ging ze met dit bit minder hangen en daardoor en door de tongboog werd de tong niet meer blauw...


Oke, hoop dat ik snel iemand kan vinden om zo'n bit een keer te proberen, want zag op internet dat ze wel 120 euro kosten ;( Klinkt indd zelfde als mijn pony, beetje hangen af en toe en blauwe tong.
Bedankt voor je reactie:)

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 17:34

Een liverpool met een tongboog hoeft geen 120,- te kosten hoor, die heb je ook wel goedkoper.
Even goed zoeken...

Wij hebben toen een B-stang met flinke tongboog aangeschaft, die was ook niet heel goedkoop, maar ook zeker geen 120,-
Ik ben bang dat die te breed is voor jouw pony, anders had je 'm evt wel mogen proberen...

chan_fritsje

Berichten: 403
Geregistreerd: 15-05-09
Woonplaats: Krabbendijke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-09 17:36

Nouvel schreef:
Een liverpool met een tongboog hoeft geen 120,- te kosten hoor, die heb je ook wel goedkoper.
Even goed zoeken...

Wij hebben toen een B-stang met flinke tongboog aangeschaft, die was ook niet heel goedkoop, maar ook zeker geen 120,-
Ik ben bang dat die te breed is voor jouw pony, anders had je 'm evt wel mogen proberen...


Heb ook niet goed gezocht nog hoor, alleen bij Letty gekeken en daar stonden ze zo duur dat k d8.. wooow:p Dat wordt sparen haha.
Welke maat heb je liggen?
Mijn pony heeft maat 13,5
Laatst bijgewerkt door chan_fritsje op 01-08-09 18:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Divine
Berichten: 2294
Geregistreerd: 31-03-05
Woonplaats: Op Limburgeringscursus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 17:43

Laatst bijgewerkt door Divine op 01-08-09 17:46, in het totaal 1 keer bewerkt

chan_fritsje

Berichten: 403
Geregistreerd: 15-05-09
Woonplaats: Krabbendijke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-09 17:45


Divine
Berichten: 2294
Geregistreerd: 31-03-05
Woonplaats: Op Limburgeringscursus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 17:46

had er nog een link bij gezet.... ;)

(oeps, franse zaak :o )
Laatst bijgewerkt door Divine op 01-08-09 17:48, in het totaal 1 keer bewerkt

chan_fritsje

Berichten: 403
Geregistreerd: 15-05-09
Woonplaats: Krabbendijke

Re: Liverpoolstang met tongvrijheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-09 17:47

Oh sorry hoor blond, ja dat bit van die eerste link bedoel ik inderdaad precies

chan_fritsje

Berichten: 403
Geregistreerd: 15-05-09
Woonplaats: Krabbendijke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-09 18:08

Divine schreef:
had er nog een link bij gezet.... ;)

(oeps, franse zaak :o )


Haha ja zag het ook, heb ff gemaild hoeveel verzendkosten zijn :P Want is wel goedkoop bitje :D

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Liverpoolstang met tongvrijheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 09:22

Gewoon even naar de ruitersportzaak in de buurt gaan. En daar alle catalogussen even doornemen. Dit soort bitten zitten vaak in het normale assortiment en wellicht dat Harry's Horse die ook nog hebben.