Liverpool met rolletjesmondstuk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Liverpool met rolletjesmondstuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 15:30

Weet iemand of ze bestaan, liverpools met (natuurlijk ongebroken) mondstukken met rolletjes, in maten 10,5 cm. of 11,5 cm. liefst met 2 sleuven?
Ik heb nu van iemand een D-trens maat 10,5 cm. met enkelgebroken rolletjesmondstuk te leen, heb hem nog niet uitgeprobeerd, volgens mij is hij ook te krap, want heb laatst een dubbelgebroken trensje maat 11,5cm. gekocht en die is zelfs aan de te krappe kant.

Mijn pony pakt regelmatig het bit vast, soms op rechts, of als ze heet is het 'hele' bit. Ik weet dat het grotendeels een rijtechnisch probleem is, maar ondanks veel trainen hier op komt het probleem nog wel eens terug als ik met andere ruiters/aanspanningen mee rijdt, of als ze wat heet wordt in de galop.
Natuurlijk neemt zo'n mondstuk niet weg dat er alsnog rijtechnisch/dressuurmatig op getraind moet worden, maar ik heb het idee dat het slechts een vriendelijk hulpmiddel zou kunnen zijn.

Ik heb verder ook geen ervaring met rolletjesmondstukken, ik moet de trens nog uitproberen.

En stel dat er geen liverpools met dit soort mondstukken verkrijgbaar zijn, zou het dan een idee zijn om je eigen bit te ontwerpen? Dat wil zeggen, liverpool kopen, mondstuk eruit slopen en ongebroken rolletjesmondstuk van een trens er tussen laten maken/lassen, door evt. een smid? Weet niet of andere mensen hier ervaring mee hebben, maar ik dacht het hier wel eens ergens gelezen te hebben.

Ben zeer benieuwd naar jullie ervaringen en hoe jullie hierover denken.

Echwel

Berichten: 12462
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 16:02

So shoot me..een dikke hals van een pony is altijd moeilijk om netjes in de buiging te krijgen en dat uit zich door het vastpakken van het bit om onder het werk uit te komen..
Daarom zul je of je pony heel slank moeten laten worden of accepteren dat ze niet meer makkelijk in stelling te rijden is, dit is nl iets waar je met veel kleine shetlanders last van hebt..
Zeker in de zomer als ze zich rond eten aan het gras en geloof me ook haflingers hebben hier een handje van, dus bij ons niet in het dikke gras en gewoon 's nachts op stal met droogvoer.
Ik weet dat intensief rijden/trainen en 24/7 op het land niet samengaat.
Ieder bit zoals jij beschrijft vind ik een martelwerktuig, heb wel eens gezien dat de tong tussen de rolletjes komt.
Miss zou je een Myler kunnen proberen maar ook hierbij geldt het is en lapmiddel

Susanne

Berichten: 11612
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Re: Liverpool met rolletjesmondstuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 16:45


magicmist

Berichten: 3336
Geregistreerd: 10-09-05

Re: Liverpool met rolletjesmondstuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 16:48

ik heb hetzelfde probleem..
maar reed met een bokkenbitje...vandaag liverpool geprobeert..
met ribbels..hier reageert hij beter op, maar wil er idd ook 1 met rolletjes..

Echwel

Berichten: 12462
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 17:18

Waar denken jullie dat een paard een bit mee vasptpakt??
Dat doet hij/zij door de tong tegen het bit te duwen omdat hij/zij ergens anders een probleem heeft..
Fijn als de tong tussen die rolletjes komt(not)

Anoniem

Re: Liverpool met rolletjesmondstuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 17:20

Ik heb een tijdje met een rolletjesbit (enkelgebroken D-trens)gereden met mijn bijrijdpaard. Dat is natuurlijk anders dan met mennen, maar mijn ervaring is dat ze het net zo makkelijk vastpakt als een gewoon enkelgebroken bit.
Ik ben dus bang dat het je niet gaat helpen.

Echwel

Berichten: 12462
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 17:28

Met dien verstande dat een menbit door de kinketting hefboomwerking heeft, stel de rolletjes zitten iets uit elkaar en het bit krijgt de hefboomwerking,
Ooit met je velletje tussen je rits gezeten :D

Maisie

Berichten: 2936
Geregistreerd: 27-09-05
Woonplaats: zeeland

Re: Liverpool met rolletjesmondstuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 17:37

moeilijk idd. Paard van mijn vriend loopt ook op zo'n bit. Volgens mij kunnen ze bijna niet met de tong er tussen komen. Die van mijn vriend loopt niet slecht op dit bit maar vastpakken doet ie nog steeds wel.

Wist niet dat ze ze ook in kleine maatjes hadden.

josie
Berichten: 5412
Geregistreerd: 22-02-06

Re: Liverpool met rolletjesmondstuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 18:33

Als de tong er tussen kan komen is het bit niet goed.
Ook een rolletjes bit kunnen ze vast pakken, de meeste gaan wel meer schuimen op zo'n bit en zullen het minder snel vastpakken, maar zoals je al gelezen hebt, zijn er toch paarden die het gewoon kunnen en ook daadwerkelijk vastpakken, dit is ook mijn ervaring, lijkt mij dat je beter naar iets anders kunt gaan kijken dan naar dit type bit.
Wellicht zou de bittenbak van Paul Versluis uitkomst kunnen bieden?
http://www.paul-versluis.nl/versluis.php?pagina=0004

vorame
Berichten: 1576
Geregistreerd: 13-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 18:35

In veel gevallen pakt een paard het bit niet vast, maar zet zich op slot in de kaken.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 18:39

hmm...... veel diverse reacties dus.
Echwel, je suggereert dus dat het ook door de bouw komt? opzich is ze niet erg dik, wel in sportpony conditie.... alhoewel we daar ook minder blij mee zijn, voor de 'sport' is het prima, maar op de keuring ziet het NSPS ze toch vaak graag met een ronder buikje... beetje dubbel dus.

Maar.... als ik het mondstuk van deze trens bijv. bekijk, dan lijkt het me sterk dat daar een velletje tussen kan komen, die zitten echt helemaal tegen elkaar aan.
Is de inwerking dan echt zoveel scherper?

Als ik veel train met stelling/buiging e.d. kan ik haar nu zelfs op rechts af en toe mooi met stelling een rechtervolte/wending laten maken.
Het vastpakken komt ook echter voor als ze dus erg heet is, ze maakt zich dan extra sterk door inderdaad haar hals erop te zetten en het bit vast te pakken. Je voelt je dan alsof je die 300 kg. allemaal in je handen hebt. Ik dacht, als je dan dat bit vastpakken weg kan nemen, dan heb je al weer 1 aspect van het 'probleem' minder....

@ Vorame; hoe kun je het verschil dan zien/voelen tussen het vastpakken van het bit en het op slot zetten van de kaken?

Echwel

Berichten: 12462
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 19:15

Kijk maar eens naar de speknekken van sommige fjorden en haflingers daar zie je ook dat je tegen problemen aanloopt..
En sorry voor jou Joyce maar ze heeft neit echt spieropbouw zoals je bij pony's voor de wagen ziet die zware wedstrijden lopen..
Het meeste zit toch in haar nek, dus zul je veel meer op de achterhand moeten trainen om dat stukje te kunnen opvangen

Hier ook een met aanleg voor een speknek alleen met de achterhand zo getrained dat ze de spieren voor kan ontlasten..(zeg het wrs helemaal krom)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-YUJNEPVM.jpg

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Liverpool met rolletjesmondstuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 12:20

Oh maar dat ze 'nadelig' is gebouwd voor de sport weet ik zelf ook wel.... dat hebben Shetten nu eenmaal, en inderdaad veel andere koudbloeden ook.

Ik verwacht haar helemaal niet in topconditie te hebben zoals een echte sportpony in de zware wedstrijden, echter zou het wel fijn zijn als ze het bit af en toe wat meer los liet.

Al gaat het wel steeds beter. Misschien is het wel 'achter het bit kruipen' zoals ze dat noemen, maar ze laat nu steeds meer volledig los en is dan dus heel licht te sturen. Gister na de regen nog even gereden, was lekker licht mondcontact en zowaar, rechts kreeg ik eindelijk dat kleine beetje stelling/buiging wat ik zo graag wilde.

Nadeel is, dat links altijd goed ging en rechts niet of minder, nu was het dus andersom. Blijkbaar kan ze het steeds maar op 1 kant :+

even voor alle duidelijkheid; het gaat me dus nĂ­et om het perfecte dressuurmatige beeld of de perfecte spieropbouw ik zou alleen zo blij zijn dat ze in drukke situaties niet het bit zomaar meer zal vastpakken. Dan heb ik liever dan dat ze het op een rennen zet, want zodra ze het bit vast pakt, valt er voor mij bijna niet te sturen. ;)

Maar zijn er hier ook menners die dus weleens met zo'n bit hebben gement? Of is een rolletjes bit echt meer voor ohz.?

Susanne

Berichten: 11612
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Re: Liverpool met rolletjesmondstuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 12:44

Wanneer is de tandarts eigenlijk voor het laatst geweest?

Maisie

Berichten: 2936
Geregistreerd: 27-09-05
Woonplaats: zeeland

Re: Liverpool met rolletjesmondstuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 12:57

mijn vriend ment er dus mee. Hij pakt idd iets minder vast dan met een gewone liverpool. Verder geen verschil.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 14:40

Jelleee schreef:
Wanneer is de tandarts eigenlijk voor het laatst geweest?


De DA heeft ong. in februari in de mond gekeken, heeft alles nagekeken en zei dat er niets aan de hand was, volgens haar was een tandarts niet nodig.
(+ dat de eigenaar v/d pony vind dat een paardentandarts maar 'luxe' is en dat een DA het ook perfect kan zien/behandelen, daar ben ik het echter niet helemaal mee eens).

Susanne

Berichten: 11612
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Re: Liverpool met rolletjesmondstuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 17:14

Mijn pony deed namelijk ook zulke dingen als jij beschrijft, en toen de tandarts was geweest was het wel over. Dus wellicht een goed idee...

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 21:41

Ik vind zelf deze bitten ook niet echt aantrekkelijk om mee te gaan rijden, ze lijken me verre van prettig voor een paard...
Ik zou inderdaad dan meer in de richting van een Myler denken of een iets dunner bitje evt.
En zelf goed opletten dat je niet vast gaat houden als je pony zich vast zet, even helemaal los laten dan een korte ophouding maken om vervolgens weer snel los te laten wil in zo'n geval ook nog wel eens werken...

Maisie

Berichten: 2936
Geregistreerd: 27-09-05
Woonplaats: zeeland

Re: Liverpool met rolletjesmondstuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 22:00

als je paul versluis moet geloven zijn de myler menbitten echte rommel. ze kunnen zelfs zomaar breken.

En idd er aan blijven trekken helpt al helemaal niet.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Liverpool met rolletjesmondstuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 00:43

Nouvel; dunner dan dit lijkt me ook geen goede oplossing, liverpool die er nu in zit is echt een erg dun mondstuk, ze loopt er in iedergeval beter op dan die dikke mondstukken die je helaas nog veel in shetmaten ziet...

Myler bitten hoor ik veel diverse dingen over, heb er zelf (nog) geen ervaring mee.... maar gezien het prijskaartje dat eraan hangt, is dat niet zomaar iets om 'even te kopen en uit te proberen'... vind ik dan.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 09:17

Ja moeilijk dan...
Myler kun je wel uitproberen voor je koopt in ieder geval...

Een kennis van mij rijdt er ook mee met zijn shetten, die is er erg tevreden over

Mechelfan
Berichten: 230
Geregistreerd: 26-02-09

Re: Liverpool met rolletjesmondstuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 13:03

Ik volg dit even met veel interesse. Hier een Bels met hetzelfde gedrag.
Ik vraag me af of het met een ander bit te verhelpen is.
Ik probeer nu als hij het bit vastpakt, druk er af halen, terugrijden naar stap, daarna weer aandraven en opnieuw proberen.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Liverpool met rolletjesmondstuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 21:55

Ik probeer ook altijd druk eraf te halen en zelf niet te gaan vasthouden, maar als ze op rechts vasthoud terwijl ik in het verkeer rijdt, en ik laat rechts los, schiet ze naar links... wel, dat wil je op dat moment ook niet graag hebben.
Dan heeft de zweep ook weinig effect, daar schiet ze op dat moment alleen maar van in de stress.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 22:05

toch proberen steeds door ophoudingen te maken en de kant die vastgehouden wordt steeds heel kort los te laten om de druk weer op beide leidsels gelijk te krijgen, hoe lastig dit ook is in het verkeer...
ik herken het wel, mijn merrie loopt ook snel rechtsgesteld in het verkeer, met druk op de linkerleidsel, ik probeer dan toch steeds kort links los te laten en rechts stukje bij beetje meer druk te krijgen, zodat de druk weer gelijk wordt en het paard weer rechter...
is even lastig en een kwestie van snel leren reageren en op tijd los kunnen laten en weer aanleuning kunnen pakken...

vervelende in het verkeer is inderdaad, dat je te maken hebt met andere weggebruikers... :+