Achteruit lopen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
REYNIR
Berichten: 778
Geregistreerd: 03-04-03

Achteruit lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 13:37

Ik ben de Irish Cob merrie van de buren aan het beleren voor de wagen. We hebben nu enkele keren ingespannen gewandelt, maar na een tijdtje keert ze om of ze gaat keihard achteruit lopen. Wat is een paardvriendelijke manier om dit op te lossen?
Zo lang ze dit doet zet ik haar uiteraard niet voor de wagen.

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 15:28

Door foei te zeggen en haar te vertellen dat je dat liever niet hebt... :P

Grapje.
Gewoon duidelijk zijn in wat wel en niet mag zoals paarden onderling ook duidelijk zijn.
Een keer een tik verkopen wil niet zeggen dat je paardonvriendelijk bent. Mits in de juiste proporties en goed getimed is het geen enkel probleem.

hafjelinger

Berichten: 4375
Geregistreerd: 02-02-08
Woonplaats: Utrecht

Re: Achteruit lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 15:31

Vervelend!!!
Is ze bang, of doet ze het echt omdat ze niet wil?
Anders ben ik het wel met BlackDevils eens.

REYNIR
Berichten: 778
Geregistreerd: 03-04-03

Re: Achteruit lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 15:47

Ze is niet bang hoor, denk eerder puberen. Ik corrigeer haar op het moment dat ze achteruit gaat lopen met een tikje op de billen, er zijn echt momenten dat ze dit niet pikt en bokt of slaat. Of ze keert om.
Ik denk dat dit een langdurig project met veel geduld gaat worden...
Groetjes henni

upendo

Berichten: 22279
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Achteruit lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 15:50

Ga je in je eentje op pad?

Misschien is het verstandig om een aantal keer iemand mee te nemen zodat die meteen in kan grijpen, in je eentje kan dat nogal lastig zijn, denk ik.

mizzpoez

Berichten: 290
Geregistreerd: 14-05-05
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 15:59

REYNIR schreef:
maar na een tijdtje keert ze om of ze gaat keihard achteruit lopen. Wat is een paardvriendelijke manier om dit op te lossen?


Zodra ze achteruit begint te lopen zou ik haar verder achteruit vragen, en verder, en nog verder, en nóg verder, net zolang tot ze blij is dat ze weer vooruit mag, wat jij bepaalt. Bij de eerst volgende keer doe je dit dus nóg uitgebreider. Maar let op, dit moet je alleen doen als ze achteruit loopt om te staken, niet als ze bang is of eigenlijk liever niet voorop loopt, dan is er wat anders aan de hand!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 16:34

mizzpoez schreef:
Zodra ze achteruit begint te lopen zou ik haar verder achteruit vragen, en verder, en nog verder, en nóg verder, net zolang tot ze blij is dat ze weer vooruit mag, wat jij bepaalt. Bij de eerst volgende keer doe je dit dus nóg uitgebreider. Maar let op, dit moet je alleen doen als ze achteruit loopt om te staken, niet als ze bang is of eigenlijk liever niet voorop loopt, dan is er wat anders aan de hand!

Allicht is het handig als u even kijkt in welk subforum u belandt bent.


Wanneer gaat het paard achteruit lopen?
Doet het paard dit ook in andere situaties?
Waarom staat het paard wel voor de wagen, maar accepteert het een zweephulp niet?

mizzpoez

Berichten: 290
Geregistreerd: 14-05-05
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 16:47

Citaat:
Allicht is het handig als u even kijkt in welk subforum u belandt bent.


Dat had ik wel gezien, ik had wellicht begrepen dat ze achter haar paard wandelde, dus dat de kar er nog niet achter hing, maar die hangt er dus wel achter????

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Achteruit lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 16:48

Oh sorry, ik had inderdaad zelf zitten slapen :)
In dat geval, zou ik niet inzien waarom je haar geen pets met de zweep verkoopt?

mizzpoez

Berichten: 290
Geregistreerd: 14-05-05
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 16:55

Sjonniej schreef:
Oh sorry, ik had inderdaad zelf zitten slapen :)
In dat geval, zou ik niet inzien waarom je haar geen pets met de zweep verkoopt?


Citaat:
Wat is een paardvriendelijke manier om dit op te lossen?


Misschien daarom niet 8-)

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Achteruit lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 17:01

Dus het straffen voor deze zeer grote ongehoorzaamheid zou onvriendelijk zijn?
Dan kun je inderdaad ook wachten tot je paard mensentaal kan verstaan en hopen dat je voor die tijd nog niet verongelukt bent :)

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 17:48

Ohz. loste ik het inderdaad ook meestal op op de manier van mizzpoez, je zou het wel op die manier aan de longe/lange lijnen kunnen oefenen maar omdat het ingespannen weer op een andere manier wordt gecorrigeerd, lijkt mij wel dat dit enige verwarring bij het paard kan veroorzaken.

Heb je geen rem op de wagen zitten? Ik heb zelf helaas ook (nog) geen rem op de wagen, al zou het maar een heel simpel systeem zijn, ik zou het alleen al voor dit soort dingen willen hebben. Natuurlijk hoort het bij de basisopleiding van het paard dat hij niet achterwaarts en/of voorwaarts gaat als hem dat niet gevraagd wordt. Doen ze dat wel, dan heb je inderdaad maar 1 mogelijkheid en dat is een ferme tik uitdelen, eventueel gecombineerd met direct de groom van de wagen sturen om het paard bij het bit vast te laten pakken.

Ik ken het probleem zelf ook, vooral als we van huis wegrijden is mijn merrie nogal heet, ze gaat achterwaarts, voorwaarts, probeert vanalles en vaak worden ze helaas alleen nog maar heter van een ferme tik met de zweep, waardoor ze ook nog wel eens een 'huppeltje' omhoog wil maken. Heel vervelend al met al, en soms moeilijk op te lossen.

Ik zou vooral nu dan bij de basis blijven, zoals je zelf ook al doorhad. Stilstaan moet er écht goed in zitten alvorens je verder gaat met het beleren, misschien een idee om ook aan de hand en aan de longe/lange lijnen er wat meer mee bezig te gaan?
En evt. zorgen voor een rem op de kar of een andere, geremde wagen :)

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 17:49

Sjonniej schreef:
Dus het straffen voor deze zeer grote ongehoorzaamheid zou onvriendelijk zijn?
Dan kun je inderdaad ook wachten tot je paard mensentaal kan verstaan en hopen dat je voor die tijd nog niet verongelukt bent :)


Dan ben ik met mijn doorgaans strenge, consequente optreden zéér paardonvriendelijk bezig, en ik denk met mij zo'n beetje het gros van de menners :+

REYNIR
Berichten: 778
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 20:54

mizzpoez schreef:
Citaat:
Allicht is het handig als u even kijkt in welk subforum u belandt bent.


Dat had ik wel gezien, ik had wellicht begrepen dat ze achter haar paard wandelde, dus dat de kar er nog niet achter hing, maar die hangt er dus wel achter????


Nee er zit nog geen kar achter. Uiteraard doe ik dat pas als alles oke gaat. Heb genoeg men ervaring, maar dit nog niet mee gemaakt. We zitten dus nog in de er-achter-wandel-fase. Niets overhaast.
Stilstaan en halthouden gaat overigens prima. Ook daarna voorwaarts is geen probleem, maar als ze het dan in der koppie krijgt dat ze achteruit gaat, dan gaat zo ook. Als ik haar vervolgens laat halthouden, doet ze dat wel, maar ze kan ook omkeren.

Tevens schreef ik dat als ik haar een tikje geeft ze als reactie gaat bokken dus daar schiet ik niets mee op en dan heb ik het idee dat we van kwaad tot erger gaan.

hafjelinger

Berichten: 4375
Geregistreerd: 02-02-08
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 21:07

REYNIR schreef:
Ze is niet bang hoor, denk eerder puberen. Ik corrigeer haar op het moment dat ze achteruit gaat lopen met een tikje op de billen, er zijn echt momenten dat ze dit niet pikt en bokt of slaat. Of ze keert om.
Ik denk dat dit een langdurig project met veel geduld gaat worden...
Groetjes henni


Dit moet je echt niet pikken. Misschien helpt het als je een keer écht boos schreeuwd en een hárde tik geeft.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Achteruit lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 22:29

En dus geen tik op de bil geven maar drijven waar het hoort: vlak achter de singel

sumic

Berichten: 1874
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: Doornenburg

Re: Achteruit lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 22:41

maar als ze gaat slaan, dan echt wel terug meppen. dat is geen aanvaardbaar gedrag! Jij bent de baas. En niet vast houden wanneer ze dan wel vooruit gaat, maar los laten en belonen. succes!

SuSEQ

Berichten: 1639
Geregistreerd: 22-01-08
Woonplaats: The Boeshes (.be)

Re: Achteruit lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 00:21

Zoals sumic komt te zeggen niet vasthouden en vooruit sturen tegelijkertijd. Vergeet dus vooral niet los te laten.

Omkeren kun je opvangen door de leidsels buitenom te laten lopen (door lichtogen ipv leidselsleutels). Als ze dat dan probeert, trekt ze alleen zichzelf scheef en meestal zijn ze dat vrij snel afgeleerd.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 07:01

sumic schreef:
maar als ze gaat slaan, dan echt wel terug meppen. dat is geen aanvaardbaar gedrag! Jij bent de baas. En niet vast houden wanneer ze dan wel vooruit gaat, maar los laten en belonen. succes!



helemaal mee eens! *D

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Achteruit lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 10:26

Een paard wat de zweep niet accepteerd, zal nooit een menpaard kunnen worden. Dus daar ligt je grootste probleem op dit moment.

Dit probleem kun je trouwens beter aan de longe oplossen, dan weet je zeker dat je 1. niet geraakt wordt door haar achterbenen 2. kun je haar ruimte geven om naar voren te springen als je haar een tik geeft 3. Kun je eerder aan zien komen wanneer de de achteruit of omdraaiknop aan wil zetten en kun je haar eerder een tik naar voren geven.

REYNIR
Berichten: 778
Geregistreerd: 03-04-03

Re: Achteruit lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-09 13:10

Bedankt voor de tips, echter denk ik dat longeren niet werkt aangezien ze alleen buiten staakt en niet in de bak... Maar we gaan morgen weer aan de gang. Ik hou jullie op de hoogte.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Achteruit lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 14:12

Ik zou aan de longe het zweep-bok-probleem aanpakken.
Dat is op straat niet handig om daar die confrontatie aan te gaan.

Ben benieuwd!

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Achteruit lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 15:58

Tsja..... klinkt vrij gecompliceerd. Ik ga wel met de rest mee wat betreft het niet accepteren van de zweep, dat is behalve onaanvaardbaar gedrag ook nog eens erg gevaarlijk en een paard dat voor de wagen staat of komt, behoort dat gewoon niet te doen. Misschien ervaren, professionele hulp er bij halen?

Vraag is wanneer je op het punt ben beland dat je kan zeggen en kan accepteren dat je nu eenmaal een paard hebt wat gewoon niet geschikt is voor dit soort werk, maar dat is heel moeilijk en bovendien wil je (denk ik) ook niet te snel het bijltje er bij neerleggen, lijkt mij?

josie
Berichten: 5412
Geregistreerd: 22-02-06

Re: Achteruit lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 16:17

Je dient het voor te zijn, daar ligt de kern van je probleem.
Je bent steeds te laat met je reactie, dus 'wint' je paard en zal het blijven doen.
Je moet er nu voor gaan zorgen dat zij het niet meer kan aan doen, ook niet 1 keetje.
Daarnaast zou ik er ook nog niet mee naar buiten gaan, je hebt er veel te weinig te zeggen op deze wijze én je bent het niet voor.
Ik kan niet uit je verhaal halen of je dit alleen doet of met iemand er bij.
Als je het alleen aan het doen bent, haal er iemand bij, je kunt zien aan je paard dat hij/zij iets wil gaan doen en met hulp is dat makkelijker en diegene kan ook makelijker helpen in te grijpen als het probleem zich lijkt te gaan voordoen.
Voorkomen is het toverwoord, wees je paard voor.
Mijn advies: eerst heel goed trainen in een bak, heel goed stuurrichtig maken en leren te luisteren naar de commando's en de zweephulpen.
Dan laten slepen, hetzelfde doen als hier boven en daarna er pas een wagen achter hangen en dan weer opnieuw beginnen.
Pas als alle goed bevestigd is de weg op.
Voor de rest zijn er al genoeg adviezen gegeven door een aantal ervaren menners onder ons.
Het klink eenvoudig, ik weet dat, dat het niet is.
Geduld, concequent zijn, op de juiste wijze straffen en belonen, het is niet allemaal zo eenvoudig, als dat het lijkt, net als goed kunnen beleren.
Iedereen kan dat met een 'normaal' paard, maar als er 'problemen' zich voor doen, zijn er maar een paar die dit juist en vakkkundig kunnen oplossen.
Veel succes!

REYNIR
Berichten: 778
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-09 17:51

JoyCiej007 schreef:
Vraag is wanneer je op het punt ben beland dat je kan zeggen en kan accepteren dat je nu eenmaal een paard hebt wat gewoon niet geschikt is voor dit soort werk, maar dat is heel moeilijk en bovendien wil je (denk ik) ook niet te snel het bijltje er bij neerleggen, lijkt mij?


Ja inderdaad, maar gelukkig zijn we nog niet bij dat punt, we zijn echt net met haar begonnen. Maar als het niet lukt dan leg ik mij daar uiteraard bij neer en men ik alleen met mijn eigen paard.

@Anke, ja dat was ook het plan, in de bak het zweep probleem aanpakken.

@Josie, bedankt voor je advies, ik doe even een stappie terug naar de bak/land. Slepen oid waren we voor de duidelijkheid nog niet aan toe hoor.

Groetjes Henni