Foute galop aanspringen....wie heeft tips voor de training?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Foute galop aanspringen....wie heeft tips voor de training?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 17:26

Ik ben nu wat meer bezig met longeren en eerst wilde hij aan de longe niet in galop.
Inmiddels doet hij het wel, gelukkig, want van de zijkant zie je meer dan altijd alleen van achter (op de kar) ;)
Maar nu springt mijn pony aan de longe 4 van de 5 keer op de rechterhand de linkergalop aan.
Ik heb al geprobeerd met meer stelling, zweeptik aan de binnenkant....wie heeft hier trainingtips
of misschien zelf wel ervaring mee gehad.
De laatste keer op wedstrijd deed hij het ook voor de wagen..... :+

Alle tips / evaringen / meningen zijn welkom! *D

woollieh

Berichten: 691
Geregistreerd: 07-07-09
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 17:29

Die van mij wil de rechtergalop ook niet zo makkelijk! :D
Wat dan misschien wel helpt is over een balkje aanspringen in galop (moet je wel volte rijden).

(ik kijk even mee,.. Wel handig om tips te krijgen) :P

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 17:33

nou met kar ga ik niet over een balkje...haha...maar aan de longe is het wel te proberen. ;)

Ik heb het jaren geleden met een haflinger gehad en die leerden we het aan door
een hindernisje te springen en dan meteen rechtsom in de rechtergalop.
Onder het zadel vind ik het veel makkelijker op te lossen. :Y)

Ik wil nog weleens een longeerclinic volgen of cursus van Lammert...maar het is altijd zo ver weg :+
Laatst bijgewerkt door Anke op 30-09-09 17:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Simbaa
Berichten: 3963
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 17:33

Naar welke kant vroeg je stelling? Naar binnen neem ik aan?
Probeer eens overdreven stelling naar buiten te vragen.
De binnenschouder krijgt dan meer ruimte en zo wordt het makkelijker om in de goede galop aan te springen.
Werkt bij mij altijd goed :)

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 17:35

Fleur_V schreef:
De binnenschouder krijgt dan meer ruimte en zo wordt het makkelijker om in de goede galop aan te springen.


Dat klinkt ook heel logisch...en zeker het proberen waard! :j

missRosanne

Berichten: 691
Geregistreerd: 22-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 17:36

Anke schreef:
Ik wil nog weleens een longeerclinic volgen of cursus van Lammert...maar het is altijd zo ver weg :+


Even een beetje off-topic, dit is een absolute aanrader en echt de afstand waard!

xElienx

Berichten: 7849
Geregistreerd: 22-11-05

Re: Foute galop aanspringen....wie heeft tips voor de training?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 17:39

veel trainen op die galop. zo maak je ze sterker op de moeilijke kant. springt hij verkeerd aan; dirrct terug nemen, tempo herstellen en opnieuw aan springen. als hij goed aanspringt; belonen en rustig door galopperen.

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 17:45

Oefen dingen als schouderbinnenwaarts (mn. naar rechts) en wijken (mn. naar links) om het rechterachterbeen sterker te maken. Eerst in stap, dan in draf. Je kunt je paard ook schouder vóór voor de wagen laten lopen om aan de rechterkant meer buiging te vragen. Zo maak je je paard steeds rechter, want dat is hier het 'probleem'. Je paard is niet recht(gericht), en daarom pakt hij z'n makkelijke kant in galop. Werk ook rechtuit met 'm in de lange lijnen, zo kan je ook goed zien of hij correct recht spoort, of dat hij rechtsachter naast de massa wil zetten.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Foute galop aanspringen....wie heeft tips voor de training?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 19:05

En vergeet ook niet je binnenteugel los laten laten i.p.v. hem (onbewust) met je binnenteugel nog wat meer in de rechterstelling te trekken. Het binnenbeen moet inderdaad ruimte hebben om naar voren te komen.

Heb je geen ruiter die de pony hiermee kan trainen?
Rechtgerichtheid lijkt me hier inderdaad het probleem en is ohz 10x gemakkelijker op te lossen.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 20:02

hmmm....vraag me toch echt af of het aan rechtgerichtheid ligt, maar ga er zeker nog eens extra goed op letten. Ik ben altijd bezig met rechtstellen, ook op een buitenrit, dat vind ik heel belangrijk.
Hij is 95 cm...een ruitertje vinden is lastig en vaak hebben die moeite om op zo'n kleintje goed te blijven zitten. (kleine pasjes) Is nog niet zo makkelijk met zo'n ukkie-pony :+

is er ook een tip hoe je vanaf de kar makkelijk kunt zien of hij in de goede galop zit
(zonder opzij te hoeven hangen om het nog eens te checken?) :D

MyGuy94

Berichten: 313
Geregistreerd: 20-08-07
Woonplaats: Goudswaard

Re: Foute galop aanspringen....wie heeft tips voor de training?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 20:15

Binnenbeen moet ruimte hebben om naar voren te grijpen, maar nog belangrijker, de achterhand moet er goed onderspringen. Pony moet dus echt sporen op de volte, en zijn binnenachterbeen onder de massa zetten. Hij moet dus echt buiging hebben, dat is iets wat je goed voor elkaar moet hebben dan lukt het aanspringen in de galop vanzelf. My Guy had ook veel moeite met de rechtergalop. Door veel te trainen op de lossigheid in de rechterkant, en het goed rechtrijden (echt bijna evenveel druk op beide teugels) is dit 'probleem' te verhelpen. Probeer dus niet teveel alleen te focussen op de stelling, of op het aanspringen zelf, maar zorg dat de buiging in orde is, en hij zijn binnenachterbeen goed onder de massa zet. Dan komt het aanspringen vanzelf. Suc6!

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Foute galop aanspringen....wie heeft tips voor de training?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 20:23

Thanx...denk dat vooral het probleem daar wel zit, voorwaarts, achterbeen eronder brengen.
Hij is liever lui dan moe, dus van de ene kant ook logisch dat hij zijn makkelijke, minst vermoeiende galop kiest.
Ik denk dat ik eens iemand ga vragen om te kijken als ik men en die erop let met aanspringen, wat er precies gebeurt.

Zaterdag een wedstrijd in de buurt van Utrecht, ben benieuwd of erop komt 'foute galop'.
Ik heb nu al voorkeur voor de proef met de linkergalop..haha!

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 21:34

Anke schreef:
is er ook een tip hoe je vanaf de kar makkelijk kunt zien of hij in de goede galop zit
(zonder opzij te hoeven hangen om het nog eens te checken?) :D

Rechterachterbeen grijpt verder naar voren, paard landt op linksachter na het zweefmoment. Dat moet je toch zo kunnen zien?

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 21:44

:D staart gaat in een vlecht de volgende keer, dan kan ik het goed zien :Y)

(kan aan mij liggen, maar bij hem vindt ik het niet zo duidelijk te zien :o ,
bij een grotere pony heb ik daar minder moeite mee O:)

MyGuy94

Berichten: 313
Geregistreerd: 20-08-07
Woonplaats: Goudswaard

Re: Foute galop aanspringen....wie heeft tips voor de training?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 21:56

@ Anke: die kleintje galopperen soms ook zo 'huppelend' en snel dat je wel goed moet kijken;)

Voor de wagen ook goed opletten dat als je een zweephulp geeft (hoeft natuurlijk niet altijd maar als) dat je hem dan wel aan de binnenkant aantikt, dat wil ook nog wel eens helpen om dat binnenachterbeen te activeren.

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 00:05

Anke schreef:
hmmm....vraag me toch echt af of het aan rechtgerichtheid ligt, maar ga er zeker nog eens extra goed op letten. Ik ben altijd bezig met rechtstellen, ook op een buitenrit, dat vind ik heel belangrijk.
Recht stellen is één van de moeilijkste dingen die er zijn. Zo lang de pony nog verkeerd aan blijft springen wil dat zeggen dat het op die zijde vast houdt en er nog zeker geen sprake van rechtgesteldheid kan zijn.
In een eerder topic gaf je ook al eens aan dat de impuls niet altijd goed is. Dit is ook een voorwaarde voor losgelatenheid en het ondertreden van het achterbeen.

Eerst maar eens netjes voorwaarts naar de hand toe rijden zodat het de hand gaat volgen. Vervolgens netjes stelling laten lopen, los van het binnenleidsel en bij het aangalopperen zorgen dat het niet harder gaat lopen of op de hand gaat hangen.
Als dit lukt ben ik er van overtuigd dat ie in de goede galop zit.
Succes!

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Re: Foute galop aanspringen....wie heeft tips voor de training?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 14:57

Mijn shetlander heeft rechts hetzelfde probleem, ondertussen gaat het 8 van de tien keer wel goed, maar rechtsom is en blijft opletten. Hij heeft ook zo'n dikke staart, dat ik zijn achterbeentjes nauwelijks kan zien, dus ook heel moeilijk om te zien of hij in de goede galop zit. Zodra we op de volte zitten kun je het wel zien natuurlijk, maar als hij verkeerd zit, wordt het dan zowieso te moeilijk, dus gaat hij toch terug in draf.Bij hem moet je gewoon goed stelling naar rechts geven en een tikje op de rechterzij helpt ondertussen wel, ze moeten het eerst ook snappen, in de vaardigheid (zit hij in de Z samen met z'n moeder) mogen ze zo hard als ze willen en dan zit er niemand te zeuren over de goede galop en niemand zit ermee of ze overspringen. Kan me voorstellen dat zo'n pony het leven heel ingewikkeld gaat vinden.

amanda18
Berichten: 141
Geregistreerd: 13-11-05
Woonplaats: heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 11:58

ik lees mee
mijn shets hebben dit dus ook!
pim wil helemaal niet meer in de rechtergalop, hij springt gewoon altijd links aan.
tyra springt wel goed aan als ik op de volte blijf.

Shana_s
Berichten: 35
Geregistreerd: 23-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 12:03

Ik ken dit probleem volledig...
Rechtergalop aanspringen was een hel.
Nu ik een andere lesgever heb en hem moest laten ontspannen heel de tijd ging de stelling en buiging al pakken beter.
Toen in volte verkleinen tot op 10 m binnenstelling vragen en rustig hulpen geven. Ik moest dus vooral werken op ontspanning. Nu doet hij het al behoorlijk goed...
Over een balkje hielp ook wel goed!

Veel succes!

Groetjes Shana

Erik2007

Berichten: 24
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 00:42

Hoi Anke,

In het begin had ik ook hetzelfde probleem, totdat ik een tip kreeg van een gastinstructrice.
Voor de hoefslag stelling vragen op de binnenleidsel en daarna in de hoefslag binnenleidsel iets geven en aan laten galopperen.
Bij mijn haflinger werkt dat goed. Ik hoop dat je er verder mee komt.

Groetjes Erik

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 06:56

@erik: bedankt voor de tip...toevallig heb ik dat gisteren geprobeerd. Ook de tip van de gebroken lijn enzo.
Maar hij is blijkbaar heel erg ervan overtuigd dat links ook echt de goede galop is voor rechts.

@shana: met de volte heb ik ook een paar keer geprobeerd, zelfs tot zo klein van nog maar 5 m. maar helaas.

Binnen leidsel steeds mooi los...pfff..ben benieuwd...maar ja als alles vanzelf ging, was het ook niet leuk, toch?!

Ik ben nu veel bezig met rechtstellen...heel bewust. Want toen ik nog meer erop ging letten, viel me op dat als ik in het midden zit. Ik meestal een stukje van zijn linkerbuik zie uitsteken en rechts maar af en toe. Dus daar ga ik nu heel erg op letten.
Binnenkort eens een les inplannen bij de Rimburgerhoeve....kijken of ik daar ook mee verder kom.

SuSEQ

Berichten: 1639
Geregistreerd: 22-01-08
Woonplaats: The Boeshes (.be)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 09:33

Anke schreef:
Binnen leidsel steeds mooi los...pfff..ben benieuwd...maar ja als alles vanzelf ging, was het ook niet leuk, toch?!

Zoals hiervoor al gezegd, moet het binnenleidsel los zijn, zodat die schouder vrij is en het paard zijn binnenbeen naar voor kan brengen. Ik weet niet hoe goed hij te controleren is, maar als het geen wegloper is van zodra hij ruimte krijgt, is dit goed te doen. Ik heb ook een merrie die veel verkeerd aanspringt en bovendien ook veel wegloopt en daarbij is het echt moeilijk (psychisch dan) om los te laten. Maar als ik het doe, is ze meestal juist.

Verder kun je ook proberen om buiten achter een tikje te geven. Ik heb een ruin die veelal in kruisgalop aanspringt en het helpt om hem eventjes te vertellen dat hij zijn buiten achterbeen eerst moet opheffen dmv de zweep tegen zijn achterhand.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Foute galop aanspringen....wie heeft tips voor de training?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 18:42

Als je paard wegloopt als je de binnenteugel loslaat is je basis niet in orde. Een wending behoor je te rijden op je buitenteugel, je binnenteugel is daarbij van ondergeschikt belang. Als het goed is kan je deze altijd even loslaten op de volte, bijv. om jezelf te controleren of je wel echt op je buitenteugel rijdt.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Foute galop aanspringen....wie heeft tips voor de training?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 19:40

@sjonniej: zoals jij he omschrijft, rij ik onder het zadel en ook aangespannen.

Ik kan de binnenteugel altijd loslaten zonder dat er verder iets gebeurd.

zweep: ik weet het...hij reageert er al beter op, maar hij is er niet gevoelig voor.
Dat maakt het gewoon een stuk lastiger trainen.
Nu vind ik het rechtstellen even het allerbelangrijkst, iets scheef lopen, is er ongemerkt ingeslopen.
Hij loopt dus met de voorhand iets meer op links...dus denk dat zo het galop probleem ontstaan is.
Ik ben er nu heel erg waakzaam op en corrigeer het steeds als hij niet rechts loopt.
Train dus nu vooral dat de kont recht voor me zit, in het midden en de rest er mooi in een rechte lijn voor.

Lammert Haanstra geeft op P & K speciale clinic longeren voor menners, zou er eigenlijk ook wel heen willen!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Foute galop aanspringen....wie heeft tips voor de training?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 19:59

Schrijf je in voor de clinic of ga er sowieso even kijken. Grote kans dat er aan het einde van de clinic gelegenheid is om een praatje te maken. Dan stel je gewoon de vraag hoe hij jouw probleem op zou lossen aan de longe. Of misschien dat hij er ook met een stand staat? Kan je het daar even vragen.

Als je pony goed op de buitenteugel loopt, kun je voor de wagen ook proberen om schoudervoor te rijden. Dus wending inzetten en daarna recht houden door je buitenteugel niet toe te staan. Vergt even wat oefening om de juiste afstelling te vinden (te veel, te weinig buiten- of binnenteugel). Maar op die manier krijg je hem nog rechter.
Daarnaast veel 8en rijden, met goede stelling en contrastelling.