paard beleren dat mega snel/veel steigert

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Michelle_Don
Berichten: 179
Geregistreerd: 06-11-04
Woonplaats: `s-Gravendeel

paard beleren dat mega snel/veel steigert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 16:01

Hallo allemaal,

Ik heb inmiddels zelf mijn pony beleerd voor de wagen en hier veel ervaring mee opgedaan. Ik kan je vertellen dat ik zeker een stabiele combinatie ben geworden en niet één of ander: lukt net/ gaat allemaal net goed combinatie, met deze pony.

Nu wil ik aan pony twee gaan beginnen. Een 3 kwart arabier die in het verleden renpaard was met ruiter en dus geen draver!

Met alle gewone dagelijkse dingen gaat ze best snel steigeren. Uit verzet....door angst en ook om haar zin te krijgen. Vooral dat laatste.

Vandaag heeft ze voor het eerst in lange lijnen gelopen. Nu ging ze ook regelmatig steigeren om te proberen zo onder het (stap) werk uit te komen.
Ze heeft gewoon in de gaten dat ze op deze manier onder heel veel dingen uit kan komen.
Om je een idee te geven....ze doet het met rijden maar ook van een wormenkuur, DA, als ze vaststaat aan halster om los te komen, als ze in de trailer staat....zonde van mn dakleuk. etc etc Eigelijk is het gewoon een dominante tante die weet dat steigeren haar vaak voordelen opleverd.

Met de lange lijnen heeft het haar niets opgeleverd. ik kon haar redelijk onder controle houden en haar uitleidelijk weer voorwaarts krijgen.
Denken jullie dat dit een groot probleem gaat opleveren met mennen/ beleren???

Of zou het juist kunnen zijn dat wanneer we haar onder controle houden ze dit wat mennen betreft gaat afleren?

Tweede vraag....ze is bang van de zweep. Ik doe veel grondwerk en dan is ze er niet bang van. Maar soms ook ineens weer wel en reageerd ze heel heftig. Want dan heeft ze gedacht dat ze een klap krijgt. Die ze van ons juist daarom al 4 jaar niet met een zweep heeft gehad...wel met halster of vlakke hand.

Morgen wil ik de zweep er wel bij pakken met langelijnen werk....Of denken jullie dat ik moet wachten tot ze over een week of 4 een oogkleppen hoofdstel op kan.
(dit wil ik namelijk thuis in de bak oefenen met die kleppen...en niet op 4 hectare)

Een zweep is denk ik wel handig om haar voorwaarts te houden als ze gaat steigeren....en naar achter komt.

Deze pony is echt een geval apart en de meeste mensen op stal zijn er bang van.....

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden!!!
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 04-10-09 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: spellingsfout uit de titel gehaald.

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 16:30

Ik zou eerst de basis eens aanpakken, en met professionele hulp de oorzaak van dat steigeren proberen te achterhalen.

En slaan met een halster ipv een zweep? En dat kennelijk als alternatief voor slaan met een zweep, en bedoeld als straf? Pardon? Een zweep is een alternatief of ondersteuning voor een stem- of beenhulp, geen strafwerktuig.

Misschien moet je ook eens bij jezelf te rade gaan of je zélf eigenlijk wel goed communiceert met dit paard (of welk paard dan ook...) Een trap (doen paarden ook) of een stomp (als alternatief voor bijten, géén vlakke hand dus, maar een vuist) dát is paardentaal. Mits op het juiste moment uitgevoerd kan dat dominantie in goede banen leiden. Met een zweep, halster of hand slaan maakt de meeste paarden alleen maar kopschuw. En slaan of 'bijten' bij een bang paard werkt sowieso averechts, dus ik zou eerst dát maar eens uitzoeken.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: paard beleren dat mega snel/veel steigerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 17:28

Ik ben het met Ibbel eens en denk dat jullie een grote stap terug moeten doen.
Terug naar grondwerk, terug naar de basis. Wie is de baas en hoe kunnen wij met elkaar communiceren.

Steigeren is een verschrikkelijk slechte en ook gevaarlijke eigenschap. Het is dan ook heel belangrijk om te achterhalen waarom ze dit doet en hoe je haar dit kan afleren. Want zolang ze dit doet, is het absoluut niet veilig om met haar te werken, zowel ohz als aangespannen.

(Misschien niet de antwoorden die je wil horen, maar wel het belangrijkste wil je veilig met je paard kunnen blijven werken)

liedje89
Berichten: 7157
Geregistreerd: 09-05-07

Re: paard beleren dat mega snel/veel steigerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 22:05

Dat met halser snap ik ook niet helemaal. sloeg je hem daar nou mee, dat is toch veel gemener als een zweep. Heb je wel goede begeleiding??? Dan is namelijk het eerste wat denk bij jou verhaal.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 22:23

Weet je heel zeker dat er geen medische oorzaak is van het steigeren, of een trauma van een nare ervaring?
Als je daar echt zekerheid over hebt ben je alweer een stapje verder in hoe je aanpak aan moet passen...

Verder zou ik zo'n paard (als het zeker 100% lichamelijk in orde is) wegbrengen naar een africhtingsstal met ervaren mensen die hier vaker mee te maken hebben gehad.
Die kunnen kijken of dit probleem er nog uit te krijgen is en of het verstandig is om met dit paard door te gaan...

Als voorbereiding zou ik ook een aantal stappen terug doen naar wandelen, poetsen, grondwerk, longeren, lange lijnen, etc...

succes!

Michelle_Don
Berichten: 179
Geregistreerd: 06-11-04
Woonplaats: `s-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 22:25

Nou sorry hoor....maar slaan met een halster bedoel ik echt niet dat ze regelmatig met een halster op haar flikker krijgt. Ze wordt nooit geslagen. Heel soms geeft iemand als reactie op haar steigeren haar wel eens een terechte mep met een halster (wat je dan toevallig vast hebt) een klap op haar kont.

Ik ben misschien niet duidelijk geweest.....maar in de tijd dat ze bij ons is heeft ze een keer een klap met een halster en één keer met een vlake hand gehad....en verder nooit. Hiermee wilde ik uitleggen dat wij haar nooit met een zweep hebben geslagen/getikt of gecorrigeerd. Hoe je het wil noemen.

Die tik met dat halster zal ik ook wel even uitleggen.
Soms moet ze namelijk wel eens weten waar de grens is qua steigeren. We hebben nu eenmaal ook met de veiligheid van andere mensen te maken.

De moed zakt mij haast in de schoenen om dit uit te leggen.
Ze heeft ook één keer een klap met een vlakke hand gehad omdat ze mn trailer afbrak en met haar hoofd door het dak kwam. Na die mep was het meteen over en kon ze wel op vier benen staan.....gek he........ dat ze het dan ineens wel kan.
En de trailer loopt ze makkelijk in en dat gaat allemaal prima. Dus dat is ook het probleem niet.

Dit paard heeft gewoon geleerd dat ze met steigeren alles voor elkaar krijgt. Er is dan namelijk geen land meer mee te bezeilen. Dit deed ze al toen we haar kochten. Dus voor de duidelijkheid....dit is de reden waarom ze steigert......maar dat schreef ik in het eerste stuk ook al.

Profecionele hulp hebben we al meerdere malen gevraagd.....ze blijft het doen.
Het is alleen in de hand te houden door haar te corrigeren als ze het doet.
We hebben ook haar gedrag genegeerd op advies van zo'n profecioneel......nou toen kregen mensen op stal niet eens meer een halster om....ze was compleet de baas over iedereen.
Zelfs de beste ruiters vallen er van af. En ze heeft nog nooit tijdens het rijden een klap gekregen!! En toch gebeurd het.

Dus wat die mep betreft. Ga mij nu niet vertellen dat dat de boel erger maakt.

Dat was trouwens ook mijn vraag niet.

Michelle_Don
Berichten: 179
Geregistreerd: 06-11-04
Woonplaats: `s-Gravendeel

Re: paard beleren dat mega snel/veel steigerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 22:26

correctie: ze kwam niet door het dak van de tailer zelf maar door het dakraam dat stuk ging.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 22:29

ik blijf bij mijn reaktie van net, kijk goed na of ze lichamelijk helemaal in orde is en breng haar naar een africhtingsstal waar mensen weten om te gaan met dit soort paarden, zodat zij kunnen kijken of dit paard geschikt is om mee verder te gaan...
Op deze manier geef je dit paard nog een goede kans voor er echt ongelukken gebeuren, dat zou zonde zijn...

succes!

zoetjes
Berichten: 478
Geregistreerd: 22-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 22:32

Een 3/4 arabier dat een renpaard is geweest? Vaag verhaal daar er wel koersen zijn voor Engelse én Arabische Volbloeden maar niet voor 3/4 (dus niet raszuiver). Een verleden als renpaard lijkt me dus sterk.

Je hebt te maken met een bloedpaard, dan win je het niet op kracht, maar op behendigheid (lees zeer veel ervaring) en verstand.
Bloedpaarden zijn erg slim, gevoelig en snel. Zo'n paard wat geleerd heeft te kunnen "heersen" hoort niet in handen van een hobby-ist thuis. Ik kan dus heel kort en duidelijk zijn: Afblijven met je handjes voordat er ongelukken met het paard of jezelf gebeuren. Breng dit dier naar een ervaren en bovenal geduldig trainer.

Het werk aan de lange lijnen start je pas indien het basis werk tiptop in orde is. Nu dus nog in geen enkel geval! Door de afstand (lange lijnen) tussen jou en het paard heb je nu nog veel te weinig te vertellen. Het paard kan weg schieten, omhoog, te snel etc. Je bent niet in staat dit goed te corrigeren en dus zullen de problemen als maar groter worden, het paard (in jouw beleveing) steeds lastiger en uiteindelijk gevaarlijk. Niet vanwege het karakter maar vanwege verkeerde communicatie.

Je bent te licht voor dit paard! Niet om vervelend te doen maar ken je eigen grenzen. Dit paard is net even een klasse te zwaar voor jouw ervaring en inzicht.

Succes
Laatst bijgewerkt door zoetjes op 03-10-09 22:37, in het totaal 2 keer bewerkt

orsini

Berichten: 1233
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 22:33

ik denk dat je eerst zeker moet weten waarom ze stijgert. Als jij het ziet als dominantie of iets waardoor ze haar zin krijgt terwijl ze het eigenlijk doet uit angst, dan kan je helemaal de verkeerder kant op gaan.
De dingen die je opnoemt duiden bij mij in eerste instantie meer op angst dan op dominantie: wormenkuur, DA, trailer, tussen de lange lijnen. Maarja ik kan het natuurlijk niet met zekerheid zeggen vanuit jouw verhaal.
Inderdaad een stap terug doen en eerst werken aan je relatie lijkt ook mij het beste. Een paard slaan heeft zowieso geen zin, er zijn wel andere manieren om stijgeren aan te pakken, maar dan weer kom ik terug op het feit dat je eerst zeker moet zijn van de oorzaak.
Misschien heeft je paard geleerd zichzelf te beschermen door dit gedrag. Neem anders eens een kijkje bij Natural Horsemanship en begin daar eens mee. Het is mega interessant en het leert je een hele hoop van paarden, hun gedrag etc. Misschien niet wat je in eerste instantie in gedachten had, maar het zou voor mij het proberen waard zijn, zeker voordat er straks iets ernstig mis gaat.

Michelle_Don
Berichten: 179
Geregistreerd: 06-11-04
Woonplaats: `s-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 22:42

Dat van die tik met dat halster zal ik ook nog even uitleggen.....omdat ik het niet leuk viond dat het nu lijkt alof wij deze pony afraggen.

De pony gaat steigeren terwijl ze vast staat om geborsteld te worden. Dit gebeurd wel vaker en dan breekt altijd wel een halster of een touw. Ze heeft zelfs wel eens een ring uit de muur getrokken. Bedenk dan even dat zo'n paard met een flinke vaart achteruit komt. Degene die daar achter liep toevalling gaf haar een mep met het halster dat die toen in zn handen had als soort afweer reactie.

Nou die vlakke hand met dat gebeuren in de trailer....dat had ik al verteld he.

Soms reageer je simpelweg ergens op......wat ik dus duidelijk wilde maken is dat wij onze paarden nooit slaan. Wij houden van onze dieren en wij verwachten niets van ze. als ze hun dag niet hebben gaan we niet door rijden en mogen ze terug naar de wei. wij hebben ons dag ook wel eens niet.

Een nare ervaring heeft ze zeker wel!!!! ze is renpaard geweest. Als een ander paard op zn kop krijgt dat schrikt zij ook en je merkt aan heel veel dingen dat ze mishandeld is geweest. Als mensen geen praam om krijgen bij een paard pakken ze het oor. hierdoor kunnen vreemden haar zeker geen halster of hoofdstel om doen. Daty accepteerd de niet en gaar ze seigeren.

Maar als ze heel blij is steigert ze ook hoor. van geluk. Als ze lekker in de wei is of wet dat ze ergens lekker snel mag galoperen....dan komt ze omhoog om af te zetten...zeg maar.

nou ik hoop dat ik nu duidelijker ben geweest.

en i

Michelle_Don
Berichten: 179
Geregistreerd: 06-11-04
Woonplaats: `s-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 22:49

[quote="zoetjes"]
Je hebt te maken met een bloedpaard, dan win je het niet op kracht, maar op behendigheid (lees zeer veel ervaring) en verstand.

Ik heb eerder een draver gehad haar zelf leren galoperen en uiteindelijk M 2 gestart met een correcte galop. Ik heb dus ervaring met bloedpaarden.

Ik heb huidige menpony zelf beleerd en verder help ik regelmatig mensen die problemen hebben met trailer laden...oefenen....omdat ik zo vreselijk veel geduld heb.

Ik krijg deze pony echt beleerd dat weet ik zeker!!!! Alleen soms wil je ff met andere ervaren mensen sparren wat je nu het beste kunt doen als volgende stap of wat dan ook.

Ik sta juist open voor andere benaderingen en dat houd je scherp. daarom stel ik deze vraag op bokt.
Uiteindelijk trek ik mn eigen plan. En misschien wel met behulp van een tips van jullie. In de hoop dat jullie ook dergelijke ervaringen hebben. En misschien een tip hebben die goed heeft gewerkt. Meer niet

Michelle_Don
Berichten: 179
Geregistreerd: 06-11-04
Woonplaats: `s-Gravendeel

Re: paard beleren dat mega snel/veel steigerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 22:54

Het steigeren zal ze nooit meer afleren ze is inmiddels 13 jaar.
Maar ik hoop dat door een nieuwe weg in te slaan....te gaan mennen.....en omdat ze hier geen ervaringen mee heeft, ze het misschien ook niet meer zal doen. Het steigeren is natuurlijk inmiddels ook een stukje aangeleerd gedrag. Bij alle andere dingen heb ik het opgegeven....ze kan het minder doen, maar ze zal het blijven doen.

orsini

Berichten: 1233
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 22:57

Hoi Michelle

ik denk niet dat je zo in hoeft te gaan op dat "slaan" we proberen je te helpen. Nogmaals of je ervaring hebt of niet.....dan is nog de vraag wat ervaring is tegenwoordig, want 1 of 2 paarden is niet echt veel ervaring....maar dat doet er niet toe.
Het blijkt dat de conventionele methodes die je tot nu toe hebt toegepast niet werken, dus nogmaals kijk eens wat verder.
Bv een paard wat gaat hangen aan een halster...dat is ook af te leren, niet door boos te worden, maar door training. Ik ga hier niet uitleggen hoe, want het punt is..... ja dat heb ik nu al 3 keer gezegd.

dat ze het steigeren nooit meer zal afleren is natuurlijk onzin. Je moet alleen weten hoe je het aanpakt. Paarden doen dingen met een reden en die reden is niet om jou te pesten. Bv het stijgeren als een vreemde haar wil halsteren, daarmee beschermt ze zichzelf tegen een onbekende. Jouw vertrouwt ze hierin kennelijk genoeg om het wel toe te staan.....

succes in iedergeval

Michelle_Don
Berichten: 179
Geregistreerd: 06-11-04
Woonplaats: `s-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 23:05

zoetjes schreef:
Een 3/4 arabier dat een renpaard is geweest? Vaag verhaal daar er wel koersen zijn voor Engelse én Arabische Volbloeden maar niet voor 3/4 (dus niet raszuiver). Een verleden als renpaard lijkt me dus sterk.


Het verleden als renpaard is 100% zeker...het 3/4 verhaal niet. Dat is verteld. En zonder papieren weet je dit dus nooit zeker.
Ze zou ook een russische arabier kunnen zijn. ze lijkt heel veel op een arabier qua uiterlijk. het zal er ook vast inzitten. maar wat voor ras ze echt is zullen we nooit weten. ze is voskleurig. Ik kan allen zo snel ff geen foto meesturen.

smurffie

Berichten: 11127
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 23:22

Nog niet aan het mennen beginnen, allereerst steigeren eruit krijgen ;)
Sorry hoor maar steigeren is gewoon gevaarlijk, dus maakt niet uit hoe je het eruit krijgt, als het er maar uit is (eventueel een ei of iets kan ook vaak goed dienen maar moet jij maar net mee kunnen rijden.)

Tot het steigeren er niet uit is, niet beleren. LEVENSGEVAARLIJK als dat voor de kar gebeurt! (stel ze klapt achterover op de kar? kan je dr wegbrengen ;) )

Overgens zeg je dat ze na 1 klap in de trailer gewoon netjes op 4 benen kon staan ;)
Dan maar een keer een terechte klap, ik hou er ook niet van, maar steigeren is gewoon ontzettend gevaarlijk!

Michelle_Don
Berichten: 179
Geregistreerd: 06-11-04
Woonplaats: `s-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 23:26

ik snap dat meer hulp altijd handig is. We werken met de parelli methode. met grondwerk aangeven dat je de leider ben etc etc. Alleen ben je met vakantie geweest dan doet ze het weer tegen de tijd dat je terug komt.
Wat mijn grootste probleem is met hulp zoeken vanwege het steigeren dan krijg je die mensen die een ei op het hoofd kapot willen staan of met iets anders op het hoofd en dat hoeft van mij niet.

Die training van het hangen in het halster heeft ze ook gehad.....alleen deze pony houd vol. Vroeg of laat gebeurd er iest onverwachts waarop haar reactie altijd steigeren is.
een nieuw paard wat door de wei rent of iemand die een poetskist laat vallen. Haar reactie is altijd hetzelfde.

Michelle_Don
Berichten: 179
Geregistreerd: 06-11-04
Woonplaats: `s-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 23:37

Ik heb menles gehad met een paard dat ging steigeren vanaf het moment dat hij was ingespannen. Als hij dan mocht lopen ging het goed. maar als hij te lang naar zijn zin moest stilstaan dat ging hij weer stijgeren.
Ik moet zeggen ik heb hier wel heel goed van leren mennen. Je leert toch handelen zeg maar.
En achteroverklappen is naar mijn idee net zo gevaarlijk er op als er achter.
Ik raak er niet meer van in paniek..... dat is dan weer een voordeel.

Echwel

Berichten: 12462
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 09:39

Nooit voor de wagen zetten als hij er vandoorgaat terwijl jij op de grond ligt is de schade die hij aanricht niet te overzien.
Zo een paard hoort een goede opvoeding te krijgen en bang van de zweep komt niet door koersen, dan zou je geen volbloed meer met zweep kunnen benaderen
Zonder zweep mennen is not done...

Shattered

Berichten: 2073
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: In een doos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 09:53

Je paard is niet te oud om het nog af te leren, echter moet jij sterk in je schoenen staan en je paard flink aanpakken. Vraag is of jij dat wilt, als je haar wegbrengt wordt het voor je gedaan. Je paard loopt over je heen, dan kan je parelli doen tot je een ons weegt, maar het paard moet eerst goed op zijn plek worden gezet. Steigeren mag alleen als jij dat vraagt!

Pak je paard eens aan een halstertouw en strijk met de zweep overal op haar lijf, loopt ze weg, loop jij gewoon mee en leg je de zweep tegen haar aan. Dan ga je steeds iets verder, geef eens kleine tikjes, zwaai eens hard met de zweep.

Nu zal ik waarschijnlijk weer heel bokt over mij heen krijgen, maargoed. Daarna zorg je ervoor dat je voortaan een zweep bij je hebt als je iets met haar doet waarvan ze zou kunnen gaan steigeren. Een vlakke hand zijn ze echt niet onder de indruk van, net als een halster, een flinke tik wel. ) Schreeuw daarbij boos een woord wat je gebruikt als ze stout is, paard gaat woord associëren met stout gedrag. Kijk maar naar paarden in de kudde, als een onderdanig paard steigert naar de alfa kan het paard een flinke klap of beet krijgen. (strijk daarna weer met de zweep over haar lijf om te laten zien dat de zweep niet eng is).

Een paard als dit vereist veel geduld en je moet heel stevig in je schoenen staan...

E_Nalanta

Berichten: 4823
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Nederland, Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 10:03

Shattered schreef:
Je paard is niet te oud om het nog af te leren, echter moet jij sterk in je schoenen staan en je paard flink aanpakken. Vraag is of jij dat wilt, als je haar wegbrengt wordt het voor je gedaan. Je paard loopt over je heen, dan kan je parelli doen tot je een ons weegt, maar het paard moet eerst goed op zijn plek worden gezet. Steigeren mag alleen als jij dat vraagt!

Pak je paard eens aan een halstertouw en strijk met de zweep overal op haar lijf, loopt ze weg, loop jij gewoon mee en leg je de zweep tegen haar aan. Dan ga je steeds iets verder, geef eens kleine tikjes, zwaai eens hard met de zweep.

Nu zal ik waarschijnlijk weer heel bokt over mij heen krijgen, maargoed. Daarna zorg je ervoor dat je voortaan een zweep bij je hebt als je iets met haar doet waarvan ze zou kunnen gaan steigeren. Een vlakke hand zijn ze echt niet onder de indruk van, net als een halster, een flinke tik wel. ) Schreeuw daarbij boos een woord wat je gebruikt als ze stout is, paard gaat woord associëren met stout gedrag. Kijk maar naar paarden in de kudde, als een onderdanig paard steigert naar de alfa kan het paard een flinke klap of beet krijgen. (strijk daarna weer met de zweep over haar lijf om te laten zien dat de zweep niet eng is).

Een paard als dit vereist veel geduld en je moet heel stevig in je schoenen staan...



Hier ben ik het volledig mee eens :) Parelli is een mooie methode maar aan jouw teksten te lezen heb je er geen steek aan :z
Zoals hierboven al gezegd word, paarden zijn echt niet boter koek en eieren onder elkaar, bij ons is een shet al een keer een flinke
meter de lucht in getrapt omdat deze de alfa wou dekken! Nou zie ik jou nog niet zo snel je paard een meter de lucht in schoppen,
maar zo zie je maar weer dat een (verkeerd getimed) mepje of wat dan ook gewoon geen bal uithaalt! :)

zoetjes
Berichten: 478
Geregistreerd: 22-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 10:27

Michelle_Don schreef:
zoetjes schreef:
Je hebt te maken met een bloedpaard, dan win je het niet op kracht, maar op behendigheid (lees zeer veel ervaring) en verstand.

Ik heb eerder een draver gehad haar zelf leren galoperen en uiteindelijk M 2 gestart met een correcte galop. Ik heb dus ervaring met bloedpaarden.

Ik heb huidige menpony zelf beleerd en verder help ik regelmatig mensen die problemen hebben met trailer laden...oefenen....omdat ik zo vreselijk veel geduld heb.

Ik krijg deze pony echt beleerd dat weet ik zeker!!!! Alleen soms wil je ff met andere ervaren mensen sparren wat je nu het beste kunt doen als volgende stap of wat dan ook.

Ik sta juist open voor andere benaderingen en dat houd je scherp. daarom stel ik deze vraag op bokt.
Uiteindelijk trek ik mn eigen plan. En misschien wel met behulp van een tips van jullie. In de hoop dat jullie ook dergelijke ervaringen hebben. En misschien een tip hebben die goed heeft gewerkt. Meer niet


Beste Michelle

Met 2 of 3 paarden te hebben beleerd schiet je dus al snel te kort in ervaring. Een draver is geen bloedpaard althans niet in vergelijking tot een 3/4 arabier. Ik werk al 20 jaar met échte bloedpaarden en geloof me ze zijn fantastisch om mee te werken maar je moet stevig in je schoenen staan. Een paard dat steeds steigert (een merrie nog wel) dat dien je in één sessie af te leren. Hoe is geheel afhankelijk van het dier, de reden waarom, haar geschiedenis etc...

Tips zijn niet via Bokt te geven, we kennen het paard niet, haar gedrag niet, jouw gedrag niet. Ik weet voldoende mensen die zo'n paard zeer netjes kunnen heropvoeden, kost een paar centen, maar dan heb je ook wat.


Succes

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 11:34

Michelle_Don schreef:
wat ik dus duidelijk wilde maken is dat wij onze paarden nooit slaan. Wij houden van onze dieren en wij verwachten niets van ze. als ze hun dag niet hebben gaan we niet door rijden en mogen ze terug naar de wei. wij hebben ons dag ook wel eens niet.

Ik ben bang dat hier nu net het probleem is.

Zoals eerder gezegd is een bloedpaard (wat ook inderdaad absoluut gelijk is aan een draver) zeer intelligent. Ze leren verschrikkelijk snel en hebben een goed geheugen. Dat kan heel erg in je voordeel werken, maar ook heel erg in je nadeel. Deze merrie heeft geleerd dat ze d.m.v. steigeren de baas over jou kan spelen en haar dominantie kan uiten. En zolang het steigeren voor haar niet negatief wordt, dan zal ze dit ook blijven doen. Echter, het heeft ook geen zin om haar zomaar te gaan straffen. Want 1x op het verkeerde moment een straf geven en je kunt er nog minder mee beginnen.

Ik denk daarom ook dat je echt een proffesional in moet schakelen. Die voor je kan achterhalen waarom ze precies steigert, je zegt dat ze kopschuw is en dat ze daarom ook steigert, het is dus niet alleen maar onwil. En die kan je helpen om dit gedrag af te leren en een betere dominantieverhouding met je paard te krijgen. Zodat je veilig met haar kunt werken. Want hoe je het ook wendt of keert een paard wat regelmatig steigert is gewoon levensgevaarlijk.

Over het verschil tussen ohz en aangespannen. Denk eens over de gevolgen mocht het paard achterover klappen. Een rijpaard valt op de grond en kan weer overeind krabbelen, al dan niet met blessures, maar voordat jij met je ogen hebt geknippert staat hij alweer op 4 pootjes. Een menpaard valt achterover in de wagen en het tuig en zal helemaal in de knoop komen te zitten. Dan wil je nog niet weten wat er gebeurd als hij echt in paniek gaat raken hiervan. En dan hebben we het nog niet over de gevolgen mocht het paard het daarna op een rennen zetten....

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 17:33

Ik denk dat dit wel een intressant paardje zal zijn voor Emiel Voest. Misschien moet je daar eens contact mee opnemen.
Ook staat er op marktplaats een advertentie voor 'trauma/probleem' paarden.

Persoonlijk denk ik niet dat ik dit paard voor de wagen zou zetten.
Ik denk dat het risico te groot is voor jou, je omgeving en je paard.

Verder moet je je afvragen wanneer het gelukt is of je het paard ook daadwerkelijk vertrouwt voor de wagen.
Mijn haf heeft ook en 'trauma' van de kar, ik heb al diverse aanbiedingen gekregen om hem weer te laten beleren maar ik denk dat ik met hem nooit dat vertrouwen meer zal krijgen als wat ik nu met mijn fjord heb of het vertrouwen wat ik heb als ik de haf onder het zadel rijd(ik kan er dwars door amsterdam mee heen als het moet).

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: paard beleren dat mega snel/veel steigert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 00:41

Ik ben het eens met de rest van het commentaar, buiten dat je zal moeten nagaan wáarom ze precies steigerd en bang is voor de zweep e.d. en dit dan weer gaat verhelpen, vraag ik me echt met verbazing af waarom je er op dit moment uberhaupt over nadenkt om haar voor de wagen te krijgen?

Oké, je moet het soms niet te snel roepen en je moet ook niet te snel opgeven, maar besef je alsjeblieft wel dat sommige paarden gewoon absoluut niet geschikt zijn voor het aangespannen werk, en dat helaas ook nooit zullen worden.

Paarden die steigeren en/of paarden die bang zijn voor de zweep, zijn paarden die dus absoluut niet geschikt zijn om voor de wagen te zetten. Pas als dat er voor de volle 100% uit is kun je daar misschien over na gaan denken.

Als TS bij voorbaat al kan zeggen dat dit paard het steigeren nooit zal 'afleren', dan kun je met net zoveel zekerheid zeggen dat dit paard dan gewoon niet voor de wagen kán en zal moeten staan.

Zo te horen is steigeren en bang voor de zweep zijn lang niet het enige probleem; een dergelijk 'probleempaard' zoals men dat dan noemt, dat zelfs een ring uit de muur trekt, hangt, door de trailer heen gaat en meer van dat soort ongein uithaalt, daar is meer mee aan de hand. Als zo'n paard in de normale, dagelijkse omgang al zo moeilijk en 'onhandelbaar' is, waarom zou je zo'n paard dan ook nog eens voor de wagen zetten; dan heb je nóg minder te vertellen, kan ze in feite doen wat ze wil en als het verkeerd gaat dan gaat het gegarandeerd echt goed mis, met onvoorzienbare gevolgen....

Ik zou me als ik jou was eerst eens goed achter de oren krabben of je het uberhaupt wel wil. Daarbij komt dat je nu 1 pony voor de wagen hebt beleerd. Dat is allemaal erg leuk, maar er zijn zelfs doorgewinterde menners die al vele pony's en paarden hebben beleerd maar nooit aan zo'n paard zouden dénken....