Sulky's, de voor - en nadelen..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Aranel
Berichten: 20200
Geregistreerd: 09-08-06

Sulky's, de voor - en nadelen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 21:31

:wave:

Ik ben plannen aan het maken om mijn haflinger te gaan beleren voor de kar, en dan moet er uiteindelijk ook een karretje komen natuurlijk :D
Ik dacht zelf aan een sulky als beginnerswagentje. Nu kan ik hier op bokt en op internet eigenlijk vrij weinig over vinden, dus ik vroeg me af of er bokkers zijn met ervaringen met sulky's (dit soort modellen dus; http://horseshophorsepower.nl/images/Su ... borden.JPG ), en bereid zijn om deze met mij te delen :D
Wat ik graag wil doen met mijn haf als ze eenmaal beleerd is;
- buitenritjes maken
- wat rondhobbelen in de bak, zo'n 1 keer in de week
- misschien ook wedstrijden rijden

Graag hoor ik van jullie de voor en nadelen van een sulky, en is het een goede beginnerswagen, kan hij ook gebruikt worden op wedstrijden?

Alvast bedankt :D

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Sulky's, de voor - en nadelen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 22:46

in jou geval: Je mag niet alle wedstrijden met een 2wieler starten, goed punt om even uit te zoeken dus.
Ik heb er zelf al jaren 1 achter een shet, waar ik zowel recreatief als dressuurmatig als af en toe een vaardigheidje mee reed. Prima wagentje.
Voordelen: Licht gewicht, makkelijk weg te zetten (neemt weinig ruimte in)
Nadelen: Niet op alle wedstrijden toegestaan, beperkte ruimte qua personen (2).

Ik wil je aanraden om de zoekfunctie even te gebruiken, want er zijn veel tegenstanders, maar ook veel voorstanders

Aranel
Berichten: 20200
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 10:18

Ik heb even in de regelementen gekeken, en er staat dat je met een enkelspan en tandem met een tweewieler (dus sulky) mag rijden. Komt mooi uit want ik wil enkelspan gaan rijden :))

Biancacoo
Berichten: 1080
Geregistreerd: 27-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 10:23

Ik ben een voorstander van een tweewielige wagen !
Waarom ? ik ben eigenlijk altijd alleen ( :7 ik weet het,... het mag niet.....bla bla bla ......)
Ik vind het handig omdat als je alleen bent,en je paard schrikt, of gaat achterwaarts, je niet met de wagen kunt scharen en dus omklappen. je stapt makkelijk even af, en weer op.
De tweewielers wegen niet zo veel, en dat is voor mens en paard erg fijn.
Een goede tweewieler is heel stabiel, dat maakt niet uit met een 4-wielige wagen.
ook een 2-wieler kan natuurlijk best op zijn kant terecht komen, dat is gewoon zo, alle wagens kunnen dat ook een tweewieler, gelukkig heb ik dat nog niet meegemaakt.

En het is makkelijk te vervoeren, je paard en de wagen in 1x meenemen is natuurlijk supermakkelijk.
Mijn shetlander merrie past voorin de trailer en dan hebben we een schot halverwege, en dan staat de sulky vast tegen de achterklep aan, zo kan ik alles in 1x meenemen, super handig, als je een groter paard hebt, kun je de tweewieler makkelijk buiten aan de klep hangen zodat je ook paard en wagen in 1x mee kunt nemen.

Alleen zou ik een groter paard die wat druk / heet is niet beleren met een 2 wieler, dan zou ik een goed geremde 4-wieler nemen, dat zou mij een veiliger gevoel geven.

Je mag geen marathon starten met een tweewieler, wel dressuur en vaardigheid geloof ik ?
Maar in de wedstrijden ben ik niet zo thuis hoor ! :o

Echwel

Berichten: 12462
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 10:27

Aranel schreef:
Ik heb even in de regelementen gekeken, en er staat dat je met een enkelspan en tandem met een tweewieler (dus sulky) mag rijden. Komt mooi uit want ik wil enkelspan gaan rijden :))

Alleen dressuur en vaardigheid...

b485
Berichten: 1093
Geregistreerd: 24-08-07
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Sulky's, de voor - en nadelen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 11:08

Ik rij zelf ook met een tweewieler:
- altijd maximum met twee op stap (bij mijn kleine pony is dit goed wnat je komt niet in de veleiding om iemand extra mee te nemen)
- kan rechtop weggezet worden (neemt minder opslagruimte in beslag)
- vaak lichter
- de balans is heel belangrijk
- schaart niet bij achteruitgaan of omdraaien
- kan ook kantelen (heb ooit op mijn kant in de gracht gelegen)
- prijs is uiteenlopend: je bent niet perse goedkoper af dan met een 4wieler.

Als je marathons wil gaan rijden zou ik meteen een 4wieler aanschaffen.

Alexandra_

Berichten: 941
Geregistreerd: 16-09-09
Woonplaats: Wijk aan zee

Re: Sulky's, de voor - en nadelen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 14:46

Ja volgensmij is dit wel een goede kar om mee te starten..

Aranel
Berichten: 20200
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 15:34

Ik ben van plan om alleen dressuur te gaan rijden :)

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Sulky's, de voor - en nadelen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 15:38

Ik wil ook een sulky. Omdat ik altijd alleen ben en absoluut niet zit te wachten om ik weet niet hoeveel mensen mee te sjouwen :o
En bovenal een marathonwagen ver buiten mijn budget ligt :=

Aranel
Berichten: 20200
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 15:43

Ja die zijn idd erg duur :Y) En helemaal omdat ik het voor 'erbij' wil gaan doen, vind ik een marathonwagen ietwat overdreven :))

Ik ben ook vaak alleen als ik bij m'n paardje ben, staat ook zo treurig, zo'n grote luxe wagen en ik in m'n eentje erop :')

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Sulky's, de voor - en nadelen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 15:44

:(:)

Leinearthur
Berichten: 4283
Geregistreerd: 06-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 15:48

Mn vriendin heeft ook zo'n model sulky.
en toen zijn we door dat de pony op hol sloeg ,
met een heel heel heel klein stukje van de sulky tegen een boom gekomen en het wagentje viel gelijk om..
ik heb nog geen goede ervaringen met sulky's gehad :o
bij mij zat het dus gewoon niet mee :o

Aranel
Berichten: 20200
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 15:52

Ja ik snap dat een marathon/concourswagen in zo'n geval veiliger is! :j die zijn wel stabieler.
Maar in mijn geval is een sulky -denk ik- beter om mee te beginnen...

Meer ervaringen zijn hartstikke welkom :D

b485
Berichten: 1093
Geregistreerd: 24-08-07
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Sulky's, de voor - en nadelen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 15:58

Je hebt ook andere sulkies (van andere wagenbouwers) en die zijn over het algemeen steviger. Maar ook prijziger.

Ik zou het karretje wat jij laat zien enkel gebruiken voor bakhobbelen. En op zoek gaan naar iets steviger als je ook het bos in wil trekken.

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Sulky's, de voor - en nadelen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 16:48

Ik heb zelf een sulky gehad voor mijn shet. Nu heb ik een vierwieler gekocht, maar daar nog niet mee gereden.

Nadelen van de sulky vond ik dat het in draf vrij beweegt. Ook vond ik het lastig als leek om hem goed in balans te krijgen. Ik verwacht dat dit op mijn nieuwe wagen toch beter is. Voordeel van de sulky vind ik wel het gewicht en het makkelijk op kunnen bergen.

9jinte9

Berichten: 505
Geregistreerd: 09-05-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 17:11

Ik heb zelf een aantal jaren een dergelijke sulky gehad. Ben er erg tevereden over. Zoals Marjo2009 al aangaf is het erg handig als je je in je eentje moet redden. Ze zijn licht van gewicht en makkelijk op te bergen wanneer je ze achterover zet.
Ze hebben een korte draai en vaak zijn ze iets smaller dan een marathonwagen waardoor je ook makkelijker tussen dingen door kunt rijden.

Nadeel vond ik wel dat in draf of galop het meer schokt dan een vier wielige wagen, als je last hebt van je rug is dit niet zo prettig.

Wanneer je er aan denkt een desbetreffende sulky aan te schaffen let er dan wel op dat je er niet een koopt uit China of de oostblok landen. Deze zijn slap en gaan dus makkelijk kapot. Ze zijn van dun ijzer/kunststof gemaakt wat snel verbuigt of breekt. Ik heb er destijds een laten maken bij een rijtuigenbouwer. Dit is in eerste instantie wel duurder in de aanschaf maar je hebt er wel langer plezier van. Wil je de wagen weer verkopen dan kun je hem zonder veel verlies weer verkopen (eigen ervaring).

Ik heb er destijds een gekocht bij de volgende rijtuigenbouwer: http://www.stadtwijck.nl/begin.html
Een heel eind van huis (voor mij dan Friesland versus Zeeland) maar een goede service en vriendelijke mensen. De sulky werdt voor 50 euro extra thuis bezorgt via DHL. Ik geloof dat ze momenteel 20% korting hebben op de sulky´s.

nathalie2302

Berichten: 2891
Geregistreerd: 05-07-07

Re: Sulky's, de voor - en nadelen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 18:11

Wij hadden deze ook toen we begonnen en ik vond het wagentje kloppend qua prijs/kwaliteit dus wat dat betreft zal ik er geen slecht woord over zeggen.

Echt stevig zijn ze niet (voor het echte "rouzen" in het bos) en de vering is niet bijzonder goed (ik ben zelf 1m76 en had ook snel rugpijn op deze) maar nogmaals ik vind dat, voor wat de wagens kosten, je waar naar je geld krijgt.

Wij zijn overgegaan op de HCA en dat was qua vering een verademing voor wat wij ermee doen. Er zijn ook hele mooie, degelijke tweewielers met bankje maar die brengen een heel ander prijskaartje mee.

Voor jouw doeleinde zou ik zeggen dat het zeker geschikt is!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Sulky's, de voor - en nadelen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 21:49

ik heb zo'm standaard sulky waar je mee dood gegooit wordt zeg maar ;) (cavaletti ofzo?) En dat zal ongetwijfeld chinees/oostblok zijn.
Ik heb ermee door het bos gecrossed, door het water gescheurd, en ook braaf netjes mee gereden.
Wagen doet het na een aantal jaar (waarvan een jaar stilgestaan, worden ze ook niet beter van) nog prima~!

Biancacoo
Berichten: 1080
Geregistreerd: 27-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 08:52

Ik gebruik de cavalettie voor de dressuur, en heb een HCA sulky, die gebruik ik voor de training en snellere dingen, en zit gewoon veel comfortabeler als de cavalettie, dus de cavalettie mag nu mee naar de clubkampioenschappen om het dressuurproefje te mennen, en daarna men ik weer comfi met de hca sulky.
Maar de cavalettie doet het eigenlijk prima, alleen met rug / spierproblemen is hij niet echt comfortabel.
Behalve de slechte vering en niet comfortabel zijn, vind ik de cavalettie een goede beginners/recreatie wagen hoor !

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 11:14

Ik heb afgelopen zomer een sulky gehad.

In eerste instantie ideaal en hij reed ook best goed zolang je er maar met 2 man op zat.
Ik kreeg hem voor 1 persoon niet in balans , daardoor hobbelde hij teveel en had ik 2 dagen rugpijn van dat ding.
Dus de lol was er snel af en heb ik hem weer verkocht. Wel jammer wat het was kwa kwaliteit een topper.

Ben nu weer aan het sparen voor een marathon wagen.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23446
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Sulky's, de voor - en nadelen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 20:00

Ik ben nu ook voor deze sulky aan het kijken.
Ik ben zelf 1.87, kan ik dan nog redelijk zitten op zo'n wagen?

@TS, hou er rekening mee dat op de website van de sulky waarje een plaatje van laat zien staat dat ie geschikt is voor pony's van 75 tot 115 cm. Aangezien je het hebt over een hafdenk ik dat die wel groter zal zijn..

MarjaR

Berichten: 600
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: Barchem

Re: Sulky's, de voor - en nadelen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 20:48

De Cavalettie is voor kleine pony's en de Oxer is voor groter.

Ik ben zelf 1,81 m en heb sinds een paar maanden de Cavalettie voor mijn shetlander van ca. 96 cm.
Ik kan er goed op zitten, maar heb niet heel overdreven veel beenruimte.

Best kans dat de Oxer ook meer beenruimte geeft omdat het hele wagentje groter/hoger is. Maar zeker weten doe ik dat niet.

Het beste zou volgens mij zijn als je bij iemand zou kunnen "proefzitten" voor je een wagentje koopt.

willemke
Berichten: 64
Geregistreerd: 02-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 21:37

[quote="Polly"]
Ik ben zelf 1.87, kan ik dan nog redelijk zitten op zo'n wagen?




Dag Polly,
Ik ben 1,86 en vind dat je veel te weinig beenruimte hebt. Om die reden werd het karretje 15 cm verlengd.

Willem

SammieJo

Berichten: 40
Geregistreerd: 28-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 16:32

Ik rij met de sulky.
Het mooie is dat ik met beide sulky's die ik heb overal kan komen waar andere niet kunnen komen. Ik was met een kennis een tocht gaan maken. Ik kon overal doorheen/tussendoor en hij met zijn marathon wagen niet. Je bent ook heel wendbaar. Je hebt een kleine draaicirkel.
Al met al vind ik met een sulky rijden heerlijk ! haha :D

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Sulky's, de voor - en nadelen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 22:18

Ik rijd er dressuurwedstrijden mee en soms vaardigheid (KNHS)
Zelf vind ik ze erg prettig.