halsstrekken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
amanda18
Berichten: 141
Geregistreerd: 13-11-05
Woonplaats: heemskerk

halsstrekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 19:44

Mijn pony wil voor de wagen zijn hals niet strekken!
Aan de lange lijnen loopt hij sommige stukken met zijn neusje in het zand, maar voor de wagen krijg ik het niet voor elkaar.

Wie heeft hier tips voor :D

ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Re: halsstrekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 19:45

Hangt het borst tuig niet te hoog? Hoe vraag je het?

amanda18
Berichten: 141
Geregistreerd: 13-11-05
Woonplaats: heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 19:49

ik vraag me leidsels aan en dan geef ik lucht zeg maar hihi wel moeilijk uitleggen zo zonder pony voor je :o
maar pim houd gewoon zijn hoofd hetzelfde en me leidsel hangen dan gewoon los dus dan probeer ik het gewoon nog een keer.

uhm ik heb wel een foto in me profiel maar daar kan je het denk ik niet goed op zien!

hafjelinger

Berichten: 4375
Geregistreerd: 02-02-08
Woonplaats: Utrecht

Re: halsstrekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:15

mijn mij gaat dat ook nog niet zo goed, dus ik lees mee en ben benieuwd naar wat er gezegt word.

Maisie

Berichten: 2936
Geregistreerd: 27-09-05
Woonplaats: zeeland

Re: halsstrekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:59

halsstrekken is ook erg moeilijk voor de kar vind ik. Ik heb zo niet echt tips. Alleen miss oefenen met een bepaald commando.

Mary_Andor
Berichten: 126
Geregistreerd: 24-11-07

Re: halsstrekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:28

Oh wat ben ik blij dat Andor dat uit zichzelf zo goed doet!
Tijdens de les hoor ik natuurlijk wel aanwijzingen van mijn instructeur tegen de rest. Het is vooral belangrijk dat je de leidsels niet helemaal los gooit maar stukje bij beetje geeft. En als hij/zij niet verder naar beneden gaat moet je ze weer wat oppakken en dan weer opnieuw proberen. T schijnt ontzettend moeilijk te zijn als ze t niet uit zichzelf doen! Succes ermee!

jouke_h
Berichten: 1353
Geregistreerd: 15-11-07
Woonplaats: Bennekom

Re: halsstrekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 00:20

Hihi ik heb juist een ander probleem mijn ponie steekt haar harses alleen maar in het zand als het even kan. Maar andere doe ik meestal contact even stelling en buiging voor zover vragen en vanuit daar de hand naar beneden laten volgen. Bij mij lukt het dan meestal om dat op een volte te proberen. Maar iid alles losgooien heeft niet zoveel zin. Koppie weer omhoog, weer contact enz. Totdat ze naar beneden durven te volgen en daar ook blijven

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 02:20

Goed hals strekken is erg moeilijk en wordt eigenlijk zelden getoond.
Met de neus door het zand lopen heeft feitelijk net zo veel met hals strekken te maken dan met de neus omhoog omdat het zich in beide gevallen onttrekt aan de menner.

Wanneer een paard goed de hals strekt moet het de hand blijven volgen zonder dat er feitelijk minder druk op de leidsels komt te staan, met de zelfde verende aanleuning. De impuls en tact moet onderhouden blijven evenals de aanspanning van de bovenlijn.
Het makkelijkste lukt het door 2 cm te geven en 1 cm weer op te vangen. Wanneer het paard niet volgt rijdt je het voorwaarts.
Op deze manier moet je traploos de hoogte in kunnen stellen zonder dat de aanleuning veranderd. Het is het paard dat de aanleuning neemt en niet de menner.

Zonder een goede aanleuning kun je dus ook nooit goed het hals strekken laten zien. In een van de laatste uitgave van MenSport stond er een artikel over van de hand van Marie Oudemans maar als je de foto's daarbij bekijkt heeft ook dat nog weinig met hals strekken te maken m.i..

Afbeelding

marrianne
Berichten: 1923
Geregistreerd: 28-07-05

Re: halsstrekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 11:33

goed verwoord blackdevils! inderdaad ook het voorwaarts naar de hand blijven rijden is heel belangrijk bij deze oefenening. ben het trouwens ook met je eens over dat stuk in de mensport ;)
ze hadden het paard op die foto's ook wel wat meer te eten mogen geven....

amanda18
Berichten: 141
Geregistreerd: 13-11-05
Woonplaats: heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 12:44

Oke ik ben helaas niet lid van dat blad

Bedankt blackdevils voor je uitleg ik ga het proberen :D

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: halsstrekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 14:37

Interessant topic dit; verhaal van BD maakt mij ook veel duidelijk; ook ik vind dit erg moeilijk, al doet mijn pony het ook wel een beetje van uit zichzelf als ik het op mijn manier 'vraag'. Of dat ook dressuurmatig 100% goed is zou ik eerlijk gezegd niet weten, ze doet in iedergeval niet echt 'stofzuigen' maar wordt wel wat langer in de hals met neusje iets meer naar de grond.

@ TS: ik kan even voor je kijken, ben zelf wel geabboneerd op de Mensport en kan me het artikel idd wel herinneren, ik kan het wel even voor je inscannen.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: halsstrekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 17:07

Het is precies hetzelfde als onder het zadel. Alleen lastiger uit te voeren, doordat je ohz gemakkelijker aan kunt vullen met je been.

Je geeft iets met je hand, dat moet je aanvullen bij de motor ( = achterhand) om zo het paard weer uit te nodigen naar je hand te lopen en dus de hals te verlengen. Zo werk je langzaam, cm voor cm, naar een steeds lagere halshouding.
Aanvullen doe je ohz zeer gemakkelijk met je been. Nu moet je een hulp zien te vinden waarop ze wel naar voren gaan, maar niet extreem. Want bij teveel versnelling komt de voorhand juist weer omhoog. Meestal is klikken een goede oplossing, of wat aansporend praten.

Het is het beste om, net als ohz (goh wat is het eigenlijk toch allemaal hetzelfde), veel af te wisselen in hoofd-hals-houding. Dus regelmatig even testen of hij je hand wil volgen naar beneden, en weer oppakken, en weer strechten, en weer oppakken. Je zult dan merken dat ze het spelletje gaan snappen en na verloop van tijd gaan ze steeds verder zakken. Tot de kniehoogte, waar onze jury's zo blij van worden.

Ik vind het zelf gemakkelijker om dit te doen op de volte. Doordat je je paard dan op je buitenteugel hebt, volgt hij deze gemakkelijker als je deze iets geeft.

amanda18
Berichten: 141
Geregistreerd: 13-11-05
Woonplaats: heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 17:31

JoyCiej007 schreef:
Interessant topic dit; verhaal van BD maakt mij ook veel duidelijk; ook ik vind dit erg moeilijk, al doet mijn pony het ook wel een beetje van uit zichzelf als ik het op mijn manier 'vraag'. Of dat ook dressuurmatig 100% goed is zou ik eerlijk gezegd niet weten, ze doet in iedergeval niet echt 'stofzuigen' maar wordt wel wat langer in de hals met neusje iets meer naar de grond.

@ TS: ik kan even voor je kijken, ben zelf wel geabboneerd op de Mensport en kan me het artikel idd wel herinneren, ik kan het wel even voor je inscannen.



bedankt joycie007 dat zou fijn zijn :D
staan er wel intressante dingen in de mensport of is het ook meer reclame enzo anders is het misschien wel handig om hier lid van te worden!

hihi ja wel een goed topic he ik dacht van hier heb ik nog niet veel over gelezen :D

amanda18
Berichten: 141
Geregistreerd: 13-11-05
Woonplaats: heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 17:35

Sjonniej schreef:
Het is precies hetzelfde als onder het zadel. Alleen lastiger uit te voeren, doordat je ohz gemakkelijker aan kunt vullen met je been.

Je geeft iets met je hand, dat moet je aanvullen bij de motor ( = achterhand) om zo het paard weer uit te nodigen naar je hand te lopen en dus de hals te verlengen. Zo werk je langzaam, cm voor cm, naar een steeds lagere halshouding.
Aanvullen doe je ohz zeer gemakkelijk met je been. Nu moet je een hulp zien te vinden waarop ze wel naar voren gaan, maar niet extreem. Want bij teveel versnelling komt de voorhand juist weer omhoog. Meestal is klikken een goede oplossing, of wat aansporend praten.

Het is het beste om, net als ohz (goh wat is het eigenlijk toch allemaal hetzelfde), veel af te wisselen in hoofd-hals-houding. Dus regelmatig even testen of hij je hand wil volgen naar beneden, en weer oppakken, en weer strechten, en weer oppakken. Je zult dan merken dat ze het spelletje gaan snappen en na verloop van tijd gaan ze steeds verder zakken. Tot de kniehoogte, waar onze jury's zo blij van worden.

Ik vind het zelf gemakkelijker om dit te doen op de volte. Doordat je je paard dan op je buitenteugel hebt, volgt hij deze gemakkelijker als je deze iets geeft.


ja ik oefen dat eigelijk nooit hoofd-hals-houding dus dat word wel eens tijd :o
controleren wel altijd het tempo verzamelen en versnellen.

Fjordje1991
Berichten: 68
Geregistreerd: 28-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 18:55

* Amanda18: Volgens mij kun Mensport nabestellen.

Halsstrekken is inderdaad moeilijk. Mijn pony doet het gelukkig er makkelijk voor de kar, maar onder het zadel juist niet.
Ik geef steeds een beetje leidsel, zelf vind ik het erg moeilijk om uit te leggen maar BlackDevils heeft het erg goed verwoordt.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 19:06

amanda18 schreef:
bedankt joycie007 dat zou fijn zijn :D
staan er wel intressante dingen in de mensport of is het ook meer reclame enzo anders is het misschien wel handig om hier lid van te worden!

hihi ja wel een goed topic he ik dacht van hier heb ik nog niet veel over gelezen :D


't is echt wel een leuk en interessant blad, erg mooi vormgegeven ook, alleen al voor het 'plaatjes kijken' is het een mooi blad. Vind de artikelen altijd erg divers, voor ieders wel wat, of je nu aangespannen rijd (hackney's/tuigers), traditioneel gerij, wedstrijdrijder of recreatierijder, voor ieder wat wils. Er staan zeker bruikbare dingen in.

marrianne
Berichten: 1923
Geregistreerd: 28-07-05

Re: halsstrekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 20:49

vandaag heb ik voor het eerst weer eens lekker enkelspan getrained en heb erop gelet wat ik nu allemaal precies deed... ik wissel heel veel in hals/hoofd houding en het halstrekken neem ik dan ook fijn mee, nu hoef ik niet te veel aan te sporen, omdat ze voorwaarts zat zijn, maar ik denk toch wel dat het een belangrijk vereiste is omdat er anders op de hand geleund gaat worden, inderdaad veel oefenen op de volte zodat ze vanuit die buiging makkelijk naar je hand toe te rijden zijn en het dus ook fijner wordt om de hals te laten verlengen

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: halsstrekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 10:41

Het afwisselen tussen verkorten en verruimen heeft niet zoveel te maken met dit probleem. Het enige is dat je daarmee wel een fijne reactie op je stem kunt verkrijgen en dat de paarden vaak na wat overgangen beter op de achterhand komen, waardoor je aanleuning krijgt.

Het belangrijkste is dat ze je hand vertrouwen en die mee naar voren willen nemen. Om ervoor te zorgen dat ze 'achter je hand aan gaan' moeten ze weer goed op stem zijn, zodat je de ruimte die je van voren geeft, van achteren aan kunt vullen.

Ik lees dat je nooit wisselt tussen hals-hoofd-houdingen. Reken er dan ook vooral niet op dat je volgende maand al voor een 7 kunt halsstrekken, maar dat je volgende maand heel erg blij moet zijn als je pony 5 cm teugel voorwaart-neerwaarts wilt volgen.

Afbeelding
Dit is trouwens een beter plaatje van halsstrekken als hoger in het topic staat. Hier zie je duidelijk dat het paard je hand naar voren op blijft zoeken en de ruiter druk op het bit houdt.
Op het plaatje wat eerder in dit topic staat duikt de pony nog iets achter het bit en loopt dus onvoldoende naar de hand toe.

amanda18
Berichten: 141
Geregistreerd: 13-11-05
Woonplaats: heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 22:25

Sjonniej schreef:
Het afwisselen tussen verkorten en verruimen heeft niet zoveel te maken met dit probleem. Het enige is dat je daarmee wel een fijne reactie op je stem kunt verkrijgen en dat de paarden vaak na wat overgangen beter op de achterhand komen, waardoor je aanleuning krijgt.

Het belangrijkste is dat ze je hand vertrouwen en die mee naar voren willen nemen. Om ervoor te zorgen dat ze 'achter je hand aan gaan' moeten ze weer goed op stem zijn, zodat je de ruimte die je van voren geeft, van achteren aan kunt vullen.

Ik lees dat je nooit wisselt tussen hals-hoofd-houdingen. Reken er dan ook vooral niet op dat je volgende maand al voor een 7 kunt halsstrekken, maar dat je volgende maand heel erg blij moet zijn als je pony 5 cm teugel voorwaart-neerwaarts wilt volgen.

http://static.bokt.nl/w/images/6/68/Halsstrekken.jpg
Dit is trouwens een beter plaatje van halsstrekken als hoger in het topic staat. Hier zie je duidelijk dat het paard je hand naar voren op blijft zoeken en de ruiter druk op het bit houdt.
Op het plaatje wat eerder in dit topic staat duikt de pony nog iets achter het bit en loopt dus onvoldoende naar de hand toe.


ik verwacht ook niet dat me pony het binnen een maand super goed kan, ben al blij als het er een beetje op lijkt!
maar ik wil binnenkort wel gaan starten dus wilde ik hier meer aandacht aan besteden!
en ik had meer gehad aan een plaatje van een paard/pony dat was aangespannen. maar evengoed bedankt :D
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 20-01-10 23:13, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto in link gezet omdat het niet is toegestaan foto's te quoten.

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 23:05

Sjonniej schreef:
Dit is trouwens een beter plaatje van halsstrekken als hoger in het topic staat. Hier zie je duidelijk dat het paard je hand naar voren op blijft zoeken en de ruiter druk op het bit houdt.
Op het plaatje wat eerder in dit topic staat duikt de pony nog iets achter het bit en loopt dus onvoldoende naar de hand toe.
Het te diep lopen ben ik met je eens maar zoals je zelf weet is één en ander OHZ iets makkelijker op te lossen.
Over de druk ben ik het niet met je eens. Terwijl de leidsels in een licht boogje hangen kun je toch nog wel aanleuning, contact en nageeflijkheid hebben.
Ik kan meerdere foto's laten zien (hier, hier en hier) waarbij de pony's fijn aan het lopen zijn met de zelfde "druk".

amanda18 schreef:
ik had meer gehad aan een plaatje van een paard/pony dat was aangespannen. maar evengoed bedankt :D
Dat was ook mijn gedachte ;)

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 16:48

Als ik nog eens tijd heb zal ik eens een foto opzoeken van een menpaard die aan het halsstrekken is :)
Maar het plaatje waarnaar gestreeft wordt is uiteindelijk hetzelfde. En dat de weg naar dat plaatje aangespannen moeilijker is, dan dat die weg onder het zadel is, wil niet zeggen dat je genoegen moet nemen met een mindere uitvoering ervan.

Druk in de absolute zin van grammen is ook niet de juiste benaming van wat er 'niet klopt' aan de foto. Je mist daar echter wel voldoende energie die van achteren naar voren doorgaat en ervoor zou moeten zorgen dat de neus op de loodlijn blijft. Op het moment van de foto is de pony van het achterbeen afgezakt, met als gevolg dat hij achter de loodlijn komt.
(Wat weer allemaal niet wil zeggen dat het heel gemakkelijk op te lossen is. Je mist een kleine ondersteunende hulp, zoals je je ruiterbeen kunt gebruiken, om de energie van achteren naar de hand te ondersteunen. Een stemhulp is al snel te groot, waardoor ze juist weer omhoog komen en teveel tempo gaan maken. Waardoor je dan maar niet drijft, met bovenstaand als gevolg.)

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 19:16

Soms ben je al blij dat je hete pony het vertrouwen wil geven om zijn hoofd te laten zakken. ;)

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 19:36

BlackDevils schreef:
Soms ben je al blij dat je hete pony het vertrouwen wil geven om zijn hoofd te laten zakken. ;)


:j

verder is het hoofdzakelijk een kwestie van goed van achteruit aan het bit houden met een ontspannen aanleuning en daarbij steeds wanneer het kan iets ruimte geven en in die ruimte weer controleren en bij de goede reaktie weer een stukje verder proberen uit te schuiven...

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 22:44

was even zoeken, maar ik heb toch een plaatje kunnen vinden uiteindelijk wat een beetje in de richting komt denk ik...

Afbeelding

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 19:28

BlackDevils schreef:
Soms ben je al blij dat je hete pony het vertrouwen wil geven om zijn hoofd te laten zakken. ;)

Daar zeg ik ook niets van.
Zelfs ohz is het al niet zo gemakkelijk als het eruit ziet. Ook mijn pony wil (net als die van jou) wel graag zakken in de hals, maar dat verlengen in de hals vindt hij lastiger. Waardoor hij ook gemakkelijk achter het bit komt en dezelfde houding aanneemt als jouw pony.
Maar dat het moeilijk is, wil niet zeggen dat je met een mindere uitvoering genoegen moet nemen, toch?

Plaatje van Nouvel komt beter in de buurt. Daar blijft het paard de achterhand goed onder zetten, de rug bollen en de bovenlijn aanspannen.
(Ben nog aan het zoeken geweest naar een foto, maar google kon mij niet helpen.)