Wat voor bitje gebruiken jullie bij mini

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Wat voor bitje gebruiken jullie bij mini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 18:30

Titel werd te lang ;)

Met wat voor bitje rijden jullie jullie mini's (shets, minishets, mini appies, minipaardjes, whatever ;) ) en waarom?
Hon reed ik voorheen op een LP met een lichte tongboog, liep ze super op, dit bit was voor Abbey echter te groot, maar een stalgenoot had nog een bokkebitje liggen die smaller was. Hier loopt ze redelijk op, alleen nu gaf mijn tandarts aan of ik niet beter naar een "dun" half cheeck bitje kon kijken, omdat ze kennelijk echt een heel klein/smal bekkie heeft.

Vandaar dat ik nieuwschierig ben waar jullie mee rijden, waarom, en of het bevalt..

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Wat voor bitje gebruiken jullie bij mini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 18:35

Volgens mij zijn hier wel meerdere topics over geweest, maargoed ;)

Ik rijdt Ot op een liverpool met zeer dun mondstuk en pompwerking, losse scharen. daar loopt ze fijner op dan het standaard veels te dikke mondstuk.

Cup weet ik nog niet echt, heeft weleens een bokkebitje, dikke en dunne liverpool in gehad om even te wennen, die gaat straks verder beleerd worden, dus wat dat wordt weet ik nog niet.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Wat voor bitje gebruiken jullie bij mini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 18:45

dat dacht ik ook, maar kon ze niet vinden, vandaar een nieuwe ;)

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Wat voor bitje gebruiken jullie bij mini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 18:47

Ik rij met een sprenger Liverpool met losse scharen :) Mooi dun mondstuk en korte scharen (2 sleuven)
Is trouwens een bitje van 9 cm :) pony heeft een smal bekkie

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Wat voor bitje gebruiken jullie bij mini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 19:06

Ik rijd nu nog met een ongebroken rvs bitje 10,5 cm. Voorheen trainde ik haar met een enkel gebrokenbit, maar dat vond ze niet prettig, ze bewoog steeds met haar hoofd.

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: Wat voor bitje gebruiken jullie bij mini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 20:15

Onze shet wordt met een dik gebroken bitje gereden, 9 cm zowel aangespannen als onder het zadel. Eerder hadden wij een stang voor haar (bij aanschaf meegekocht).

VanHuisUit

Berichten: 6681
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 20:31

We kochten Simba incl tuigje met daarin een Liverpool stangetje van 10.5 cm. Ik vond hem wel heel scherp en plotsklaps op reageren en omdat Han (zoontje, 7) er ook mee rijdt (met niet zoveel gevoel ;) hebben we er een gewoon watertrensje in gedaan. Daarbij vond ik de stang te groot en te lomp eerlijk gezegd. Dus watertrensje, 10 cm breed erin. Had ik nog liggen en paste perfect. Hij loopt er goed op, houdt hoofdje goed stil en ik kan met normale druk rijden.

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Wat voor bitje gebruiken jullie bij mini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 21:26

Mijn pony's lopen bijna allemaal op een liverpool stangetje. Mondstukken varieren van simpel licht gebogen, happy mouth, nep-myler.
En eentje loopt er op een 4rings trens, die gaat helemaal door het lint op een liverpool (welk soort je ook gebruik).

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23446
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Wat voor bitje gebruiken jullie bij mini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 12:45

Polly heb ik al sinds ik haar heb lopen op een bokkebitje, in die tijd ;) was het lastig om aan een liverpool te komen in die maat en ze loopt er super op.
Sharif heb ik jaren op een liverpool gehad maar vooral de laatste tijd ging hij vreselijk in protest, gebit nagekeken maar dat leek het niet te zijn.
Heb een paar weken terug ook voor hem een bokkebitje aangeschaft en daar loopt ie onwijs fijn op, lekker ontspannen en hij lijkt prima in zijn element, die liverpool gaat er dus uit.

BinkieDusty

Berichten: 460
Geregistreerd: 21-03-07
Woonplaats: Erica

Re: Wat voor bitje gebruiken jullie bij mini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 12:47

Binkie loopt gewoon op een enkelgebroken trensje.. Voor de kar en onder het zadel. Gebruik hetzelfde hoofdstel altijd en hij doet het er goed op

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Wat voor bitje gebruiken jullie bij mini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 20:24

Flicka loopt op een Mylertrensje, mondstuk type MB04. mondstuk is dun, ivm weinig ruimte tussen de kaken. het bitje voorziet in enige tongvrijheid zodat d'r tong dus niet geplet kan worden, en waardoor de druk onder normale omstandigheden wordt verdeeld over lagen en tong. het mondstuk is anatomisch gevormd.

lisanneik

Berichten: 407
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Friesland

Re: Wat voor bitje gebruiken jullie bij mini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 18:35

wij hadden bij'n shetlander altijd een stang bitje maar dan niet met hefboom enz.. 't was een pittig beestje anders zou dubbel ook gewoon kunnen.!

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 18:42

lisanneik schreef:
wij hadden bij'n shetlander altijd een stang bitje maar dan niet met hefboom enz.. 't was een pittig beestje anders zou dubbel ook gewoon kunnen.!


een stang ís een bit met hefboomwerking. Of je moet hem in de bovenste ring/sleuf rijden.
Maar wat bedoel je nou precies? een ongebroken trens of een stangbitje? en wat voor stangbit, want daar zijn er ook veel van op te noemen.

En wat je bedoeld met 'en anders zou dubbel ook gewoon kunnen'? Heb je het dan over een dubbel gebroken mondstuk?
Een stangbit met gebroken (of dat nu enkel- of dubbelgebroken) mondstuk is zéker niet vriendelijk, in tegenstelling, dat heeft een zeer paardonvriendelijk notenkraakeffect tot gevolg....

lisanneik

Berichten: 407
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 18:47


Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Wat voor bitje gebruiken jullie bij mini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 19:46

Je link doet het niet.

Ik vermoed dat je helemaal geen stang gebruik, maar een trens.
Een ongebroken trens is een super vriendelijk bitje, vriendelijker nog dan gebroken bitjes.

lisanneik

Berichten: 407
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Friesland

Re: Wat voor bitje gebruiken jullie bij mini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 19:49

ja indd ik denk dat dat het is!;) sorry dat ik het dan niet goed benoemde:$ gebruik die bitjes verder nooit;) sorry

lisanneik

Berichten: 407
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 19:49

ja dat bedoel ik!


Afbeelding

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Wat voor bitje gebruiken jullie bij mini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 19:59

Dat is een ongebroken trensje. Een super vriendelijk bitje.

Susanne

Berichten: 11612
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Re: Wat voor bitje gebruiken jullie bij mini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 21:38

Ik rij mijn zwarte met een dunne licht gebogen liverpool, en mijn bonte met een Ideal liverpool met tongboog en vaste scharen. (beide 10.5cm) Reed de bonte eerst met een dunnere, maar dat werd te scherp voor hem en nu de dikkere met tongboog loopt hij echt super op.

Lisanne_

Berichten: 3262
Geregistreerd: 09-12-04
Woonplaats: Poortugaal

Re: Wat voor bitje gebruiken jullie bij mini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 11:03

ik rij met een liverpool, omdat ze te sterk is met een enkelbitje.
me andere shet rij ik met een robart bitje of een dubbelgebroken bit.

marysa12

Berichten: 402
Geregistreerd: 24-01-10
Woonplaats: koekange

Re: Wat voor bitje gebruiken jullie bij mini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 17:52

ik rij op een hengst van 11 met een bokkenbit. hij gaat wel vaak in protest.. dan begint hij te bokken en kromt hij zijn hals zo dat hij niet hoeft te stoppen/ dus ga ik nu vanalles proberen . ik ken iemand die met een werstenbit rijd met de wagen. die zegt dat ze haar wilde paard prima in bedwang kan houden! totdat ze er een dubbelgebroken trens in deed....... haah! nouwja ik rij met mijn andere pony's met een gebroken trens omdat ik die bij de koop kreeg.. ik vind het eigelijk vreselijk.. ze lopen er aleen maar op de kouwen en ze hebben wijnig aandacht. ook zitten er geen oogkleppen op. dus heb ik nu er hele goedkopen bitlosen hoofdstel gekocht! en wahjkaa! ze lipen practig en had toch het iedee dat ik hem gewoon onder controlen had! moet je echt proberen met een bitloos hoofdstel! echt super!!!

xx marysa

addy<3

Berichten: 854
Geregistreerd: 18-01-09
Woonplaats: Overijssel

Re: Wat voor bitje gebruiken jullie bij mini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 22:45

Ik rijd mijn mini shet met een enkel gebroken bustrens van 9 cm. Werkt voor hem het fijnst, een stang vind hij niet fijn. Dan is hij constant druk bezig met dat bit in zijn mond ipv het werk.

_Margarita_

Berichten: 2333
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Opperdoes

Re: Wat voor bitje gebruiken jullie bij mini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 19:48

en hoe zit dat op wedstrijden? maakt het dan nog uit wat voor bit je gebruikt?

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Wat voor bitje gebruiken jullie bij mini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 19:51

Alleen bitloos is niet toegestaan met dressuur en vaardigheids wedstrijden (ik ga er voor het gemak van uit dat je met een mini niet samengesteld ga rijden, mag straks ook niet meer).

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Wat voor bitje gebruiken jullie bij mini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 10:32

Ik heb tegenwoordig een ongebroken argentaan trensje, bevalt super.