Hoe voorbereiden op het echte trek werk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jenkins

Berichten: 3558
Geregistreerd: 27-02-07
Woonplaats: Koedijk

Hoe voorbereiden op het echte trek werk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 22:30

Hi Bokkers,

Ik vroeg mij af hoe jullie je pony klaar maken op het echte trek werk van een kar.
Dus hoe zorg je ervoor dat je pony de juiste bespiering en conditie krijgt?
Veel stappen? Veel draven? Of juist afwisselen?
Longeren jullie veel, of juist meer over de harde weg stappen/draven?
En oefenen jullie veel met het trekken van een band oid om de bespiering van het trekken te trainen?

groetjes :)

jouke_h
Berichten: 1353
Geregistreerd: 15-11-07
Woonplaats: Bennekom

Re: Hoe voorbereiden op het echte trek werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 23:19

Longeer veel en dan voornamelijk veel overgangen rijden. Dan een paar keer slepen en dan gaan ze voor de wagen. En om dan de bespiering en conditie te krijgen gaan ze steeds iets langer en vaker voor de wagen.
Ik vind conditie namelijk niet zo heel belangrijk. Die komt vanzelf snel genoeg. En hoe meer conditie ze hebben in het beginnen hoe langer ze het volhouden als ze gek doen ;)

marrianne
Berichten: 1923
Geregistreerd: 28-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 23:24

jouke_h schreef:
Longeer veel en dan voornamelijk veel overgangen rijden. Dan een paar keer slepen en dan gaan ze voor de wagen. En om dan de bespiering en conditie te krijgen gaan ze steeds iets langer en vaker voor de wagen.
Ik vind conditie namelijk niet zo heel belangrijk. Die komt vanzelf snel genoeg. En hoe meer conditie ze hebben in het beginnen hoe langer ze het volhouden als ze gek doen ;)



inderdaad zo ga ik ook te werk, ook neem ik veel het lange lijnen werk mee, dus echt het erachter lopen. niet dat dat veel te maken heeft met het echt trekwerk. sowieso opbouwen met gewicht, eerst een sleepje, dan een sulky, dit eerst een stukje zonder persoon, dan met. daarna inderdaad gewoon opbouwen qua tijd.

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 01:05

Het opbouwen van spieren en conditie is voor het beleren niet eens zo van belang en misschien wel ongewenst.
Het belangrijkste in de aanloop is het vertrouwd maken met de handelingen.
Wanneer de pony voor het eerst voor de kar staat is het zowiezo niet de bedoeling dat het echt zwaar hoeft te trekken en je begint met korte stukjes die je geleidelijk uit bouwt.

sander_lotte

Berichten: 1578
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Zutendaal(België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 11:29

Bij het beleren van mijn pony heb ik hem vaak aan de longe gezet. Niet voor de conditie, maar voor de stemhulpen aan te leren. Ook heb ik hem aan de longe laten wennen aan het hoofdstel met oogkleppen en het tuig. Daarna heb ik een sleepje gemaakt en daarmee over gras, verharde weg en over kiezelsteentjes, zodat hij kon wennen aan vreemde geluiden achter zich die hij niet kon zien en toch rustig bleef.

Zoals iedereen hier ook zegt, is de conditie en spieren niet belangrijk bij het beleren. Het enige wat écht belangrijk is, is het vertrouwen. Je moet ervoor zorgen dat je pony je kan vertrouwen, en dat hij met plezier voor die koets gezet wordt.