hoe ziet jullie trainingsweek eruit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

hoe ziet jullie trainingsweek eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 21:18

Graag even aangeven of je recreatief of wedstrijdgericht (mendurance schaar ik ook onder wedstrijdgericht rijdt).

Vind het wel interessant om te lezen hoe bij de andere menners de week eruit ziet. Zal wel erg wisselend zijn denk ik zo ;)

Abbey loopt op dit moment nog maar max 1x per week voor de wagen. Ik heb niet genoeg vertrouwen om dr alleen in te spannen, dus doe dit enkel als mijn trainer er is, en tijd heeft.
Verder longeer ik haar zo'n 2x pw bijgezet aan de dubbele longe en pak ik haar 1x pw aan de lange lijnen om te sturen.

Pony is 5 jaar en in opleiding, doel: Recreatie met af en toe een "best gaand" showtje

ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Re: hoe ziet jullie trainingsweek eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 21:20

Recreant [nog],
men haar het liefst 2 a 3 keer per week. Helaas door school [examenjaar] en weer niet mogelijk. Ze loopt op dit moment ongeveer elke week een keer voor de kar en ik train haar aan de longeerlijn en met lange teugelen om haar soepel te houden. Door een miscommunicatie heeft ze me getrapt afgelopen week dus dat ga ik voorlopig even niet doen.

sumic

Berichten: 1874
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: Doornenburg

Re: hoe ziet jullie trainingsweek eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 22:01

recreatief wedstrijdmenner. tja dat kan ook! wij rijden 5 sgmw komend seizoen (meedoen is belangrijker dan winnen) aangevuld met gezelligheids ritjes en dagtochten.

pony's hebben een winterslaap mogen houden want we hebben deze winter niet door getraind. (op een longeerrondje na)
Momenteel gaan we de training weer oppakken;
maart; 2 x per week longeren, 1x enkelspan rijden.
april; 1x per week longeren, 1x pw.enkelspan rijden 1x pw. dubbelspan
mei t/m september 1x per week of longeren of enkelspan rijden en 2 a 3x per week dubbelspan rijden.

longeren is altijd met een dubbele longe. Verder kan er natuurlijk wat van af geweken worden. Doel is wel om toch zeker minimaal 4x per week te gaan trainen in het wedstrijd seizoen.

jouke_h
Berichten: 1353
Geregistreerd: 15-11-07
Woonplaats: Bennekom

Re: hoe ziet jullie trainingsweek eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 22:03

Voor het wedstrijd seizoen SGMW: 2x enkel/tandem, 1x dubbel, 2x longeren en 1x ohz.

marieke67

Berichten: 329
Geregistreerd: 04-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 00:00

Ik ben een recreatieve wedstrijdrijder (dressuur/vaardigheid). Mijn fjord beweegt 6 dagen per week. Gemiddeld is dat 2 keer per week voor de kar (in de winter wat meer op straat, maar op een goeie parkeerplaats kan je echt ook wel wat bochtenwerk/dressuur meepikken) en soms een les in de binnenbak van een dik uur. Daarnaast drie keer per week onder het zadel waarvan twee keer echt behoorlijk dressuurmatig en één keer een relax-buitenritje en gemiddeld één keer per week longeren (met of zonder bijzet). Als het door omstandigheden of héél nat weer een dagje niet lukt zit ik er ook niet zo mee :o . Mijn paarden hebben een stal met vrije uitloop in de winter. In de zomer rijden we een enkele keer een recreatieve rit van rond de 20-25 km.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 00:03

Ik noem me ook maar recreatief wedstrijdmenner want met 5 mendurancen in het jaar hoef ik niet continu in training daarvoor.

Ik begin in januari na een korte winterstop (winterstop houd in dat ik rij naar gelang het weer het toe laat. Afhankelijk van de temperaturen 2 keer per week een km of 10 op normaal tempo enkel of dubbelspan (9 a 10 km/u) Verder staan ze in de wei)
Eind maart is de eerste wedstrijd. Dit jaar is mijn training wat in de soep gelopen door de sneeuw maar doordat er weinig te grazen was in het land, hebben ze wel goed bewogen en zijn ze niet enorm aangekomen. De basisconditie zit er prima in.
Als stelregel heb ik dat ik per week het aantal km rij waar ik voor train. Bijv.: eind maart start ik op de 38 dus probeer ik minimaal 40 km te rijden in de week verdeeld over 2 a 3 ritten. Eerst wordt de afstand opgevoerd en later de snelheid. In de laatste weken voor de wedstrijd rij ik op het tempo wat ik op de wedstrijd in planning heb (in dit geval 10-11 km/u) en oefen ik op het uitstappen. De week voor de wedstrijd een rit met de wedstrijdlengte en tempo en daarna een week rust tot de wedstrijd.
Ik rij dus maar 2 a 3 keer per week, in het voorjaar 3 a 4 keer per week maar dan kortere afstanden. Voor en na de wedstrijd rust (in het land) van minimaal een week.
Soms komt de longe erbij maar dat vind ik weinig toegevoegde waarde hebben. Soms wat dressuur aan de lange lijnen als het in het span niet lekker loopt.

VanHuisUit

Berichten: 6681
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 00:23

Hier een pas beginnende recreatierijder, die omdat ikzelf ook nog beter moet leren mennen zelf ook nog in training is.
Ik men nu 1x per week voor koetsiersbewijs en denk dat ik dat voorlopig ook blijf doen om zelf handiger te worden (en ook met een paard te mennen).
Simba is mini, 8 jaar, streven is 1x per week echt mennen, plm uurtje met mezelf, 1x per week met zoontje, die rijdt plm 20/30 minuten meestal pittig tempotje :+ , maar dan moet het wel een beetje fatsoenlijk weer worden / zijn ;) . Mennen is buiten op de weg. , 1x per week longeren / lange lijnen 20 / 30 minuten voor mooie stelling / buiging te oefenen zodat hij niet als een plankje voor de sulky komt te staan :+ .
Alwyn, in opleiding, streven is 1x per week voor sulky plm 15 minuten, dat uitbouwen deze zomer naar uurtje op de weg 1x per week (zal dus altijd met iemand zijn want hij is nog veel te groen). Daarbij 1x per week lange lijnen, doen we nu plm 10/15 minuten, uitbouwen naar half uurtje en 1x per week flinke wandeling of aan de fiets (om overal aan te wennen, vind ik bij hem dus ook nog ).
Streven is dus wel elke dag minimaal met een pony serieus bezig.

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: hoe ziet jullie trainingsweek eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 10:31

Het doel hier is dressuur en vaardigheid, op het moment alleen met 1 pony die enkelspan in het L loopt. Eind doel met haar is ZZ. Ze word nu ook ohz in de B uitgebracht.
Van het voorjaar wil ik het tandem op gaan pakken, dan komt deze merrie achter een ZZ merrie te lopen (die nu met zwangerschaps verlof is). Het doel met het span is ook ZZ en wat indoor marathons, span is nu nog erg groen, ze hebben 3x achter elkaar gelopen.
Mijn training is redelijk natte vinger werk, zit geen ritme in meestal. Whitney loopt meestal 1x per week voor de wagen, 2x in de week beginners lesje ohz en 2x in de week wedstrijd gerichte training ohz.

Zo worden ze allemaal wel ongeveer getraind, ook de pony's die niet uitgebracht worden. Zomers word er iets meer gemend, 's winters iets meer gereden. Bij heel vies weer staan ze rustig een keer een week stil, of lopen ze alleen een beginners lesje. Een week waarin ze 6 of 7 dagen gereden worden gebeurd ook wel eens.

Sylke104
Berichten: 1948
Geregistreerd: 16-02-10
Woonplaats: zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 12:02

Ik ben een recreatieve menner met een shetlander.
In de limburgse heuvels moet hj gemiddelde zwaarde aan de bak, dus er is een goede conditie verreist.
Een trainingsweek ziet er als volgt uit:
2x per week voor de koets(+/- 7 tot 10 kilometer)
2x per week longeren of lange lijnen
2x per week loop hij mee in lessen met de allerkleinste
1 dag per week rust

Met deze manier van trainen zijn vorige voorjaar begonnen. Hij heeft vorige jaar aan 3 recreatieve wedstrijdjes mee gedaan. 15 kilometer tocht+hindernissen. Meestal rij ik niet alle hindernissen, omdat na 15 kilometer ik eerlijk moet zijn tegen mijn pony. Hij is meestal de kleinste van de deelnemers, vaak vraag ik van te voren of ik een route kan afsnijden

Helaas is hij in januari geopereerd en moet ik weer van voor af aan beginnen, maar ik hoop 2 mei mijn eerste wedstrijd van het seizoen te rijden

hafjelinger

Berichten: 4375
Geregistreerd: 02-02-08
Woonplaats: Utrecht

Re: hoe ziet jullie trainingsweek eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 17:02

Wedstrijdmenner

Zorro:
We proberen hem zo vaak mogelijk voor de wagen te zetten, met 2 dagen per week rust. We doen nu vooral dressuur, en lekker in het bos rijden. Hij word ook 1x per week gelongeerd met dubbele lijnen.

Kelsey:
Doet op dit moment niet zo veel. voor de indoors hoe ik maar 2x van de te voren te rijden en dan kan ze de indoor makkelijk aan :P

lanouska

Berichten: 540
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: gasselternijveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 17:57

wedstrijdmenner

op het moment door het slechte weer is het wat minder
maar dan nog 2x in de week voor de kar 1x dressuur en 1 x buitenrijden ongeveer 10km en 2 x in de week longeren met dubbele longe

in het zomer seizoen wordt het wat meer dan is het 3x voor de kar waarvan 2x buiten rijden 1x ongeveer 15 km 1x tussen de 25 en 30km en 1x dressuurrijden en nog 2x longeren waavan 1x aan de dubbele longe en 1x balkjes lopen en springen

en na alle wedstrijden en trainingen van zomers wordt ze rustig afgtraint en gaat ze in de winter een aantal weeken op rust

Maisie

Berichten: 2936
Geregistreerd: 27-09-05
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 19:44

Wedstrijdmenner. 1 sgmw, dressuur vaardigheid, oefenmarathons, gemiddeld 20 wedstrijden per jaar.

Ferro probeer ik 2 of 3x per week voor de wagen. Meestal 2x enkel 1x dubbel. Waarvan 1x in
de 2 weken een uur les. Verder longeren met enkele longe en touwtjes en af en toe dubbele longe.
En dat probeer ik 2x per week te doen.

Robijn moet nog 4 worden. Gaat ook 1x in de 2 weken mee op les en verder 1x longeren
1x enkelspan en 1x dubbelspan.

Helaas door afgelopen winter dit niet altijd kunnen realiseren maar probeer vanaf nu ze beide weer op te pakken.
Zeker ferro wordt er echt beter van als hij vaker loopt. Mocht ik de keuze hebben er maar 1 te rijden dan
pak ik Ferro. Robijn is nog jong en vind een paar uur op de wei ook prima.

S_zanne

Berichten: 3201
Geregistreerd: 20-05-05
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 00:29

Groom van wedstrijdrijder. ;) gemiddeld 10 wedstrijden per jaar en een aantal trouwerijen. (gem. 8)

De paarden staan in het wedstrijdseizoen minimaal 2x p.w. voor de wagen. Zondag een bos rit. We zijn dan minimaal 1.5 uur onderweg en oefenen hindernissen en op de rechte stukken strekken en verzamelen.

Woensdag dressuur en vaardigheid. Een beetje oefenen op de onderdelen die in de proef zitten en de proef 1 of 2 keer rijden. Als afsluiter een paar poortjes neerzetten voor de vaardigheid.

Ook lopen ze 1 keer in de week een springles en 1 keer een dressuurles onder de man. Ook dan zijn we zo'n 2 uur onderweg. 20 min heen, uur les, 20 min terug.

De rest van de tijd worden ze gelongeerd, gereden of staan ze een half uur tot een uur in de stapmolen.

Daarnaast staan ze elke dag in de paddock en als het land goed is in de wei.

janouk
Blogger

Berichten: 17873
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 08:05

wedstrijdrijder: dressuur.
Door blessures en slecht weer al een paar maanden op rust.

Maar in een normaal wedstrijdseizoen: 2 x per week voor de koets dressuur, 1 per week het bos in voor de koets, 2 x per week onder het zadel en 1 x per week aan de longe.

L_Rivaldo

Berichten: 4717
Geregistreerd: 17-12-07
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: hoe ziet jullie trainingsweek eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 11:46

Recreatiemenner, wil wel wedstrijden gaan starten

Ik men ongeveer 2 a 3 keer in de week.
De rest van de dagen ga ik of rijden, longeren, wandelen.
Hij staat bijna geen dag stil.

Helaas heeft de winter gezorgt voor weinig werk en was hij 2 weken kreupel, maar we gaan nu weer rustig beginnen.

maradhja

Berichten: 772
Geregistreerd: 20-03-07
Woonplaats: Deurne

Re: hoe ziet jullie trainingsweek eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 11:51

Mijn week ziet er alsvolgt uit,
wij beoefenen dressuur,
minimaal 4x perweek dressuur gericht rijden.
Hierbij pak ik 2x de basisoefeningen en vraag ik 2x wat meer van het paard.
Verder longeer ik dan nog het liefst 1x per week en heeft hij 1 dagje vrij.
Dit alles is wanneer ik kan rijden met goede weersomstandigheden.

Met slechte weersomstandigheden,
probeer ik zoveel als mogelijk te rijden. meestal rijd ik dan naar het bos oid. dit doordat hier de wegen en de grasvelden beter begaan baar zijn dan onze rijbak. Hier probeer ik dan mijn training voort te zette.
Wanneer ik niet meer vooruit kan buiten, nemen we de vrachtwagen en paard mee, en gaan we bij een binnenbak rijden.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 22:52

Wedstrijd-/recreatiemenner

2x (soms 3x) in de week aangespannen, afwisselend over de weg en en dressuur
2 tot 3x in de week onder het zadel, afwisselend buiten rijden en dressuur
Afhankelijk van aantal keer in de week onder het zadel of aangespannen nog 1x longeren of werk aan de lange teugel

In principe werkt ze 5 tot 6 dagen in de week, zo afwisselend mogelijk.
Verder staat ze overdags in de paddock en 's nachts op stal, met slecht weer wat korter buiten...

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 10:01

maradhja schreef:
Mijn week ziet er alsvolgt uit,
wij beoefenen dressuur,
minimaal 4x perweek dressuur gericht rijden.
Hierbij pak ik 2x de basisoefeningen en vraag ik 2x wat meer van het paard.
Verder longeer ik dan nog het liefst 1x per week en heeft hij 1 dagje vrij.
Dit alles is wanneer ik kan rijden met goede weersomstandigheden.

Met slechte weersomstandigheden,
probeer ik zoveel als mogelijk te rijden. meestal rijd ik dan naar het bos oid. dit doordat hier de wegen en de grasvelden beter begaan baar zijn dan onze rijbak. Hier probeer ik dan mijn training voort te zette.
Wanneer ik niet meer vooruit kan buiten, nemen we de vrachtwagen en paard mee, en gaan we bij een binnenbak rijden.


Dus je hebt om helemaal niet voor de wagen staan?

ElsB

Berichten: 937
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 15:24

Wij mennen recreatief en rijden af en toe een mendurance of oefenmarathon. Het werkschema van onze tinker Gijs in de winter:
Gijs gaat elke ochtend behalve de dinsdag minimaal één uur los in een grote binnenbak met één of meer vriendjes. Er wordt dan altijd flink gehold, gebokt en gestoeid.
Op werkdagen gaat hij ook een uur in de stapmolen; op dinsdag, woendag en donderdag in een drafprogramma en op maandag en vrijdag in een stapprogramma.
Op maandag en dinsdag wordt hij 2x per dag een klein uur dressuurmatig onder het zadel bereden (dit is pure werktijd, dus zonder tijd voor poetsen etc.).
Op woensdagochtend wordt hij een uur (pure werktijd) dressuurmatig onder het zadel bereden, waarvan een half uur privéles. Daarnaast doet hij op woendagmiddag meestal nog iets anders - losgooien, grondwerk o.i.d.
Op donderdag wordt hij een klein uur (pure werktijd) gelongeerd, waarna hij nog ongeveer een half uur los gaat.
Op vrijdag loopt Gijs een uur (pure werktijd) onder het zadel mee in een groepsles.
Op zaterdag wordt hij een uur (pure werktijd) dressuurmatig onder het zadel bereden in een privéles.
Zondag is mendag - Gijs staat dan twee tot drie uur voor de wagen.

Zodra het weer langer licht en we 's avonds na werktijd kunnen gaan mennen gaat Gijs ook door de week nog één of twee keer in de week een uur á anderhalf uur voor de wagen.

suusje26

Berichten: 2428
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 14:53

ElsB schreef:
Wij mennen recreatief en rijden af en toe een mendurance of oefenmarathon. Het werkschema van onze tinker Gijs in de winter:
Gijs gaat elke ochtend behalve de dinsdag minimaal één uur los in een grote binnenbak met één of meer vriendjes. Er wordt dan altijd flink gehold, gebokt en gestoeid.
Op werkdagen gaat hij ook een uur in de stapmolen; op dinsdag, woendag en donderdag in een drafprogramma en op maandag en vrijdag in een stapprogramma.
Op maandag en dinsdag wordt hij 2x per dag een klein uur dressuurmatig onder het zadel bereden (dit is pure werktijd, dus zonder tijd voor poetsen etc.).
Op woensdagochtend wordt hij een uur (pure werktijd) dressuurmatig onder het zadel bereden, waarvan een half uur privéles. Daarnaast doet hij op woendagmiddag meestal nog iets anders - losgooien, grondwerk o.i.d.
Op donderdag wordt hij een klein uur (pure werktijd) gelongeerd, waarna hij nog ongeveer een half uur los gaat.
Op vrijdag loopt Gijs een uur (pure werktijd) onder het zadel mee in een groepsles.
Op zaterdag wordt hij een uur (pure werktijd) dressuurmatig onder het zadel bereden in een privéles.
Zondag is mendag - Gijs staat dan twee tot drie uur voor de wagen.

Zodra het weer langer licht en we 's avonds na werktijd kunnen gaan mennen gaat Gijs ook door de week nog één of twee keer in de week een uur á anderhalf uur voor de wagen.



Pff, dat is best heftig! Geen dag rus in de week? Wel fijn dat je de tijd hebt om meerdere keren op een dag hebt om beweging te geven!


Mijn "schema", voor zover dat gaat, soms door weersomstandigheden is het anders.
2x p.w. wordt hij onder zadel dressuurmatig gereden
2x p.w. wordt hij gelongeerd (met/zonder bijzet, met/zonder hindernis)
1x p.w een buitenrit, onder het zadel of voor de wagen. Van ongeveer 2 uurtjes, km's worden "opgevoerd"
1x p.w voor de wagen, dresuurmatig of interval traning.
En dan 1 rustdag per week.

AnneloesF

Berichten: 4239
Geregistreerd: 17-09-03
Woonplaats: In de kop van Drenthe

Re: hoe ziet jullie trainingsweek eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 14:46

Ik men recreatief, we zijn nu sinds febr met wedstrijden D+V begonnen.

Charmers weekje is normaal gesproken ongeveer zo:
2 a 3x per week oh zadel, vaak 2x een uur en 1x 2u (buitenrit)
1x aangespannen

In de zomer rij ik wat vaker aangespannen want dan ga ik lekker de zandpaden op maar ik moet toegeven dat ik me daar met deze kou niet toe kan zetten :o

Soms wordt een keertje rijden wel vervangen door longeren oid, maar eigenlijk komt het hierop neer.
's Zomers staat ie 24/7 in het land, 's winters dagelijks een paar uur buiten.

viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 08:35

Ik ben puur recreatief bezig en heb geen vast schema ofzo. Ik doe gewoon waar ik zin in en tijd voor heb.
Als het wat warmer wordt komt dat ongeveer neer op 1 keer per week voor de sulky, vaker naar mate het lekkerder weer en langer licht wordt. In de winter mennen we niet, is voor mij echt te koud op de wagen.
2 keer per week aan de langeteugel en 2 keer grondwerk/spelen.
Maar het komt ook zomaar voor als het een week rot weer is dat we alleen 5 minuutjes grondwerk doen of zo. Eli staat 24/7 in de paddoc/groepsstal dus komt zonder mij ook wel aan z'n beweging.

sasika

Berichten: 2180
Geregistreerd: 14-06-06
Woonplaats: Beinsdorp

Re: hoe ziet jullie trainingsweek eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 10:40

naar wedstrijden toe aan het werken

Met Rakker = 10 jaar
momenteel 2 a 3 x per week voor de wagen
de rest van de dagen afwisselend met lange lijnen, longeren en wandelen.

Zodra we echt wedrijden gaan starten komt hij wel wat vaker voor de wagen.

marrianne
Berichten: 1923
Geregistreerd: 28-07-05

Re: hoe ziet jullie trainingsweek eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 16:53

ik ben wedstrijd menner met drie pony's
de jonge pony krijgt zo'n 3 keer in de week beweging.

de andere 2 rijdt ik 2 keer per week enkel, 1 keer longe, 1 keer lange lijnen, 1 keer grondwerk, 1 keer tweespan, 1 dag vrij :)