Paard voor de wagen achterwaarts laten lopen, hoe?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
L_Rivaldo

Berichten: 4717
Geregistreerd: 17-12-07
Woonplaats: Haaren (NB)

Paard voor de wagen achterwaarts laten lopen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 12:23

In mijn proefje staat dat ik mijn pony enkele passen achterwaarts moet laten lopen, hoe kan ik dit het beste aan hem leren?

Alle tips zijn welkom :Y)

lienepien610

Berichten: 453
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Brummen

Re: Paard voor de wagen achterwaarts laten lopen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 12:28

Ik lees even mee, die van mij wil aan de hand wel achterwaarts maar aan de lange leidsels vertikt ze het (nog).

Tot nu toe ben ik het haar zo aan het leren: Eerst aan de hand (halster) achterwaarts laten lopen op commando, later zonder aan het touw te 'trekken' of de borst aanraken/benen aantikken met een zweepje.
Daarna aan de leidsels achterwaarts proberen (alleen vind die van mij dát al niet leuk. Heb helaas niet vaak een helper die haar kan aantikken of duwen).
Pas als ze dit volledig accepteren probeer je het voor de wagen, doe dit wel met een helper die kan helpen de kar achteruit te drukken.. Later moet de pony dit op eigen kracht kunnen.

juval

Berichten: 13210
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Paard voor de wagen achterwaarts laten lopen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 12:29

met je stem. Leer je paard op je stemcommando een pasje terug doen (in het begin misschien met een helper ernaast). Veel geduld en belonen!
succes!

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 12:32

Oefen het eerst eens vanaf de grond, aan de hand of evt. aan de lange lijnen, zo heb ik dat ook gedaan.

Bij het beleren leer ik ze in eerste instantie nog géen achterwaarts gaan, omdat ze het dan ook kennen en het ook gemakkelijk 'tegen' je kunnen gebruiken.

Dus eerst aan de hand, dat kun je uitbouwen naar aan de lange lijnen, 't is ook handig als je er dan direct een bepaald commando aan koppelt. En dan eigenlijk net als ohz; met je stem voorwaarts vragen en hele lichte druk op de leidsels.

Ik hoef nu alleen maar klein kneepje in de leidsels te geven en in het ritme van de passen met m'n tong te klikken, hoef haar niet naar achteren te 'trekken' zeg maar.
Dat de kar na verloop van tijd (bijna) gaat scharen geeft trouwens niet, daar letten ze niet echt op in de proef, aangezien een wagen toch nooit echt recht naar achteren kan gaan. Zolang je er maar wel voor zorgt dat je pony redelijk recht stapt, probeer het ook mooi rustig en beheerst, stapje voor stapje te doen, niet dat ze ineens naar achteren 'stuiven' zeg maar.

Hier een filmpje van een tijdje geleden hoe die van mij achterwaarts gaat (voor de wagen)
http://www.youtube.com/watch?v=4xIAFcaCzPc
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 15-03-10 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 12:34

lienepien610 schreef:
Ik lees even mee, die van mij wil aan de hand wel achterwaarts maar aan de lange leidsels vertikt ze het (nog).

Tot nu toe ben ik het haar zo aan het leren: Eerst aan de hand (halster) achterwaarts laten lopen op commando, later zonder aan het touw te 'trekken' of de borst aanraken/benen aantikken met een zweepje.
Daarna aan de leidsels achterwaarts proberen (alleen vind die van mij dát al niet leuk. Heb helaas niet vaak een helper die haar kan aantikken of duwen).
Pas als ze dit volledig accepteren probeer je het voor de wagen, doe dit wel met een helper die kan helpen de kar achteruit te drukken.. Later moet de pony dit op eigen kracht kunnen.


Dat is een goede tip, zelf niet eens aan gedacht! Die van mij was er erg gemakkelijk mee, toen ze het in de gaten had aan de hand was het ook met de lange lijnen en voor de wagen geen probleem meer eigenlijk, duwde vanuit zichzelf direct de wagen al netjes en rustig achterwaarts, maar kan me voorstellen dat dat niet bij elke pony zo gaat.

lienepien610

Berichten: 453
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Brummen

Re: Paard voor de wagen achterwaarts laten lopen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 12:36

Tja en dan heb je die van mij bijvoorbeeld.. Met het halster op hoef ik alleen maar TERRUGG te zeggen en ze stapt zo achterwaarts weg, zonder haar ook maar iets te helpen.
Maar aan de lange lijnen doet ze het echt niet... Heb je daar ook een tip voor? :D

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Paard voor de wagen achterwaarts laten lopen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 12:41

pff, ehm, nou niet echt nee, die van mij doet het gewoon heel makkelijk dus heb er ook niet zo veel tijd en training aan hoeven te besteden...
Je geeft zelf aan dat het moeilijk gaat met iemand anders omdat je er meestal geen 2e persoon bij hebt....
als je dat nou eerst eens een paar keer kan regelen en dan eens aan de slag gaat, misschien snapt ze het dan wel beter? 't is natuurlijk heel anders, aan de hand doe je het meestal van voren, maar voor de wagen of aan de lange lijnen sta je ineens achter ze, kan me voorstellen dat ze die link nog niet helemaal leggen in 't begin.

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 12:48

Mijn pony's kunnen het al aan de hand op stem en een klein tikkie druk. Aan de lange teugel vraag ik het ze eigenlijk nooit, pas als ze bevestigd zijn in het halthouden voor de wagen neem ik het eens een keertje mee.

Ik heb grote problemen gehad met Roos met het commando 'Trug'(zo uit gesproken, met weinig e na de t), dat werd altijd wiebelen, klooien en doen. Nu ik het commando 'Tè-rug' gaat het wel goed. Trug leek te veel op draf volgens mij.

In het begin is het een klein beetje hand met stem. Als ze daarin bevestigd zijn kan je je hand al meer weg laten en gaan ze op stem netjes terug.

Mijn pony's hebben het op deze manier allemaal makkelijk opgepakt.

klijnliesje
Berichten: 590
Geregistreerd: 18-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 12:51

Je kunt bijvoorbeeld met iemand samen oefenen.

Om te beginnen aan de lange teugel, laat zachtjes iemand tegen zijn borst aandrukken. Vraag vooral niet te veel in de mond, kleine hulpen moeten genoeg zijn.
Doe later aan de broek twee touwtjes naar voren, waarmee diezelfde persoon druk creeert op de broek bij het achterwaarts gaan.
Paard heeft dan toch wat steun.
Later in de kar, dezelfde persoon de kar met de hand beetje mee terugduwen, langzaamaan steeds minder hulp,denk eraan
Rust in deze lost meer op dan.....

Succes.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 12:52

:+ bedenk me net dat ik niet eens een echt commando er voor heb; het tongklikken gebruik ik ook om ze wat actiever te krijgen, maar wil ik haar achterwaarts dan geef ik klein kneepje, doe daarna niets meer met m'n leidsels (kan ze ook gewoon slap laten hangen) en maak kleine klikgeluidjes.
Toch snapt ze me helemaal.....

Wat trouwens wel belangrijk is voor achterwaarts tonen in een dressuurproef is dat je het duidelijk stap voor stap doet, dus stilstaan, achterwaarts, wéer stilstaan, en dan weer wegstappen/draven.
Er moeten dus wel duidelijke overgangen in zitten, niet alles maar achter elkaar geplakt.
Vandaar dat het dus ook is aan te raden al deze stappen incl. pauze's ook op die manier aan te leren, niet dat ze na het achterwaarts gaan ineens weer voorwaarts knallen.

klijnliesje
Berichten: 590
Geregistreerd: 18-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 12:52

O ja en geef steeds dezelfde commando's
dus terug of achter of wat je maar wil

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 12:53

klijnliesje schreef:
O ja en geef steeds dezelfde commando's
dus terug of achter of wat je maar wil

dat is over het algemeen zeker aan te raden ja.... :o
die tip van met touwtjes aan de broek vind ik trouwens ook erg origineel!

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Paard voor de wagen achterwaarts laten lopen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 12:58

Idd, mijn ohz instructrice vond het erg raar dat ik na het achterwaards gaan eerst halt hield om daarna weer voorwaards te gaan. Ohz schijnt dat dus niet gebruikelijk te zijn, maar na uitleg waarom ik het ze wel zo aanleer (zowel ohz als AR) kon ze zich er helemaal in vinden. Mijn pony's kunnen prima meteen weer voorwaards, maar leer ze gewoon op mij wachten. Doe het dus vaker met pauzes er tussen dan meteen weer voorwaards.

Achterwaards en dan weg draven heb ik wel regelmatig geoefend met m'n ZZ pony om haar meer op de achterhand te krijgen, maar die oefening was zo zwaar, na 3x doen deed ze het gewoon niet meer :+.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Paard voor de wagen achterwaarts laten lopen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 13:09

't is al een hele tijd geleden dat ik nog ohz. een dressuurproefje reed, maar volgens mij was het ohz. idd anders.
Ik leer het ze ook ja, gewoon op mij wachten, al kunnen ze het dus wel ja.

Wat die van mij ook erg leuk vind is een mooie overgang van halt naar draf of van stilstand ineens in galop wegspurten :+ zo dan gooien ze zich in de borst joh!

L_Rivaldo

Berichten: 4717
Geregistreerd: 17-12-07
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Paard voor de wagen achterwaarts laten lopen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 13:18

bedankt voor de tips ga vanmiddag even daarmee aan de slag, als hij achterwaarts moet is hij vaak heel koppig aan het halster een zien of het me lukt, anders sta ik wel wat langer stil in de proef, het is onderling en puur voor de ervaring.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 13:29

Ik ben ook begonnen aan de hand, gewoon pasje terug zetten en daarbij een commando geven.
Daarna aan de lange lijnen, en als ze het niet begreep even een helper erbij die een duwtje op de borst geven, zelfde commando gebruiken als aan de hand.

Dan voor de wagen, evt ook eerst weer met een helper die ervoor gaat staan en het paard op de borst mee naar achteren helpt, hier weer hetzelfde commando gebruiken.

succes!

jouke_h
Berichten: 1353
Geregistreerd: 15-11-07
Woonplaats: Bennekom

Re: Paard voor de wagen achterwaarts laten lopen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 13:34

De meeste tips zijn hierboven al gegeven. Ik leer het ze ook van onder het zadel. Door druk en het commado te geven. Dat zou je eventueel ook nog kunnen oefenen.

hafjelinger

Berichten: 4375
Geregistreerd: 02-02-08
Woonplaats: Utrecht

Re: Paard voor de wagen achterwaarts laten lopen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 19:57

Onze KWPN snapt dat ook nog niet helemaal. Maar het gaat steeds beter :)
In het begin liet ik altijd iemand de wagen achteruit trekken, zodat ie eerste het commando kon leren en daarna zelf de wagen kan duwen. Op een heuveltje staan kan ook. als ik achterwaarts wil geef ik duidelijk het commnado 'terug'. (Terrrrrrug! :+ ) En geef ik een kneepje in de teugel bij welk been hij achteruit moet. Dus links, recht, links. Dat had hij heel snel door :)

Biancacoo
Berichten: 1080
Geregistreerd: 27-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 11:11

Wanneer gaan jullie hiermee beginnen te oefenen, en dan bedoel ik met name als je een paardje hebt die nog niet goed nageeflijk is, voor zo'n paardje lijkt het mij heel moeilijk om achterwaarts te moeten leren.
Eerst nageeflijk en daarna het achterwaarts oefenen, hij zal toch goed zijn hele lijf moeten gebruiken om achterwaarts te gaan voornamelijk ook zijn buik en rugspieren, dit lukt niet als een paardje zijn/haar hoofd nog in de lucht steekt.
Dus hoe ver in de training ben je voordat je het paardje dit voor de wagen gaat vragen.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 11:51

Marjo2009 schreef:
Wanneer gaan jullie hiermee beginnen te oefenen, en dan bedoel ik met name als je een paardje hebt die nog niet goed nageeflijk is, voor zo'n paardje lijkt het mij heel moeilijk om achterwaarts te moeten leren.
Eerst nageeflijk en daarna het achterwaarts oefenen, hij zal toch goed zijn hele lijf moeten gebruiken om achterwaarts te gaan voornamelijk ook zijn buik en rugspieren, dit lukt niet als een paardje zijn/haar hoofd nog in de lucht steekt.
Dus hoe ver in de training ben je voordat je het paardje dit voor de wagen gaat vragen.


Is een heel logisch verhaal....
Persoonlijk ondervind ik nog steeds vaak problemen om mijn shetmerrie goed nageeflijk te rijden, soms lukt dat wel maar er zijn ook zat momenten dat ze achter de teugel kruipt, te diep loopt, of het bit vastpakt als ze wat heet is. Ook hebben we regelmatig problemen met stelling en buiging, al wordt dat na flink trainen wel iets beter.

Echter vind ik het wel belangrijk dat ze op een gegeven moment wel achterwaarts kunnen; is het niet voor de wedstrijden, dan is het wel uit praktische overwegingen; ik rijdt ook wel eens in m'n eentje buiten en als je jezelf klem rijdt oid is het handig dat ze een paar pasjes rustig naar achteren kunnen.

Laat ik het zo zeggen; mijn pony loopt dus niet altijd nageeflijk helaas, maar het achterwaarts gaan doet ze toch erg goed, mijns inziens (zie filmpje). Het vergt natuurlijk inderdaad heel wat, maar op de één of andere manier doet en kan ze dat dan wel prima.

Biancacoo
Berichten: 1080
Geregistreerd: 27-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 13:55

ik snap het, maar.......je paardje kent dus wel het aan de teugel lopen al loopt ze nog niet constant in die houding en met halthouden staat ze netjes nageeflijk, tijdens het achterwaarts gaan, is je paardje netjes qua houding op je filmpje, dat bedoel ik dus.
Zonder die nageeflijke houding is het voor een paard heel lastig om achterwaarts te gaan.
Het lijkt mij zelfs praktisch onmogelijk.
Mijn paardje is nu sinds kort met halthouden zover dat ze netjes nageeflijk kan staan, en nu doen we dus de volgende stap, het achterwaarts gaan, nu eerst nog maar 1 of 2 stapjes, als ze dat goed doet, laat ik haar weer halthouden en stap daarna weer weg.
Dit wil ik dan gaan uitbouwen.
Het werkt prima.

Dus als je het je paardje wil aanleren lijkt het mij ook zaak dat hij nageeflijk is, anders wil je eigenlijk een stap te snel, en kan je je paardje overvragen, en word het meer een trekwedstrijd ben ik bang.

L_Rivaldo

Berichten: 4717
Geregistreerd: 17-12-07
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Paard voor de wagen achterwaarts laten lopen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 14:00

ja daar zit ook weer wat in

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Paard voor de wagen achterwaarts laten lopen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 14:30

Whitney loopt in stap en draf (en stukjes in galop) fijn nagevelijk, het halthouden vind ze het nog erg moeilijk. Toch gaat ze makkelijk achterwaards, ook als ze helemaal uit elkaar valt. Ze mag alleen mooier met meer tact achterwaards stappen zodat 6jes 8en kunnen worden ;).

L_Rivaldo

Berichten: 4717
Geregistreerd: 17-12-07
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Paard voor de wagen achterwaarts laten lopen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 15:32

ik moet eerlijk zeggen hoe ik whitney op de foto''s zie lopen, nog lang niet zo is bij rivaldo. Wel stukjes, maar nog niet zo mooi als bij jou hihi.. maarja ik moet ook nog een hoop leren, zaterdag mijn eerste groepsles op de manege :)

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Paard voor de wagen achterwaarts laten lopen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 15:36

Whitney is er nog lang niet, tis een puppy wat nog enorm veel moet leren en veel constanter moet worden. En vooral sterker waardoor ze zich mooier kan blijven dragen ipv te duiken (wat ze nu snel doet).