fjord beleren, bit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lonnie

Berichten: 7845
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Moergestel

fjord beleren, bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 14:43

Ik heb hier even een vraagje over. ik wil binnenkort gaan beginnen met het beleren van mijn fjord voor de kar. Mijn tinker loopt ook aangespannen. Voor hem gebruiken we bij het mennen een Liverpoolstang, wel op de vriendelijkste stand. Met rijden heeft mijn tinker ook een zacht mondje en kan ik hem gewoon op een simpel watertrensje rtijden.

Mijn fjord rijd ik onder het zadel ook met een dubbelgebroken watertrens. ik ben echter bang om deze voor de kar een stang in te geven, omdat zij nogal doordramt af en toe, en ik bang ben dat ze hierdoor onder het zadel het bit niet meer zo makkelijk zal accepteren. Ik ben wel bang dat een trens voor aangespannen te licht voor haar is en dat ze hier doorheen loopt, dus een ternsje erin is ook geen optie.

Iemand tips voor het gebruik van een bit om mijn fjord voor de kar te zetten?

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: fjord beleren, bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 14:55

Gebruik ook eens de zoekfunctie; zijn al veel topics over geweest, ook mbt. de werking van diverse bitten.

Overleg anders eens met de persoon die paard gaat beleren of daarbij helpt, wat die er van vind.

Eigenlijk is het onzin dat ze ohz. het trensje niet meer zou accepteren; daarbij, als jij er een liverpool of andere stang in hangt en daar gewoon normaal mee om gaat, niet te hard maar als het nodig is wel eventjes doorpakt, dan maak je haar niet harder in de mond en zal ze ohz. dus ook niet anders op het trensje reageren.

Je geeft zelf aan dat ze nogal doordramt af en toe, dan zou ik juist zo'n beestje niet vertrouwen op een trensje voor de wagen.
Persoonlijk zou ik er gewoon een liverpool in hangen, gaat ze dan eens vervelend doen dan heb je er wel meer mee te vertellen, en dat hoeft helemaal geen consequenties te hebben voor het rijden ohz. zolang je er maar normaal mee omgaat.

lonnie

Berichten: 7845
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Moergestel

Re: fjord beleren, bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 15:02

ik was idd ook niet helemaal tevreden met het idee om er een tensje in te hangen. Dan gaan we toch maar met de Liverpool aan de gang, idd net wat meer te vertellen mocht het nodig zijn. Maar voorlopig eerst maar eens lange lijnen oefenen!

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: fjord beleren, bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 15:03

Hefboomwerking van een liverpool is ook redelijk minimaal als je de leidsels gewoon in de bril hangt, en dan kun je er nog voor kiezen om ze wel of niet om de hefboom v/d schaar te doen.
Wordt ze dan wel eens sterk, vervelend en of heet, kun je je groom altijd even de leidsels laten vergespen ;)

lonnie

Berichten: 7845
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Moergestel

Re: fjord beleren, bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 15:12

dat doe ik idd bij mijn tinker ook, die hangen gewoon op de neutrale stand, no problemo

zou het handig zijn om aan de lange lijnen ook alvast met menhoofdstel te werken of doen jullie dat met je gewone trenshoofdstel?

L_Rivaldo

Berichten: 4717
Geregistreerd: 17-12-07
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: fjord beleren, bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 15:44

ik zou gewoon voor een liverpool gaan en hem dan eerst op de bril te zetten.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 15:46

lonnie schreef:
dat doe ik idd bij mijn tinker ook, die hangen gewoon op de neutrale stand, no problemo

zou het handig zijn om aan de lange lijnen ook alvast met menhoofdstel te werken of doen jullie dat met je gewone trenshoofdstel?


Lange lijnen en dubbele longe doe ik eerst met gewoon rijhoofdstel en trensje als ze dat nog helemaal niet kennen, daarna stap ik over op menhoofdstel (met kleppen dus) en stang.
Als met kleppen wil gaan mennen en ook met stang, zou ik ze uiteindelijk wel aan dubbele longe en lange lijnen met menhoofdstel en stang doen, zijn ze daar alvast aan gewend, vaak moeten ze ook aan kleppen even wennen.

demenner
Berichten: 74
Geregistreerd: 30-08-08
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 13:42

Ik zou de leidsels nooit 'gewoon' in de bril gespen. Zeker niet omdat je aangeeft dat ie wel eens door zou kunnen drammen. Door de leidsels in de bril te gespen doeje de hefboomwerking van je stang teniet en je hebt dus gewoon niks meer te vertellen als het mis zou dreigen te gaan. Het bit is zo streng als de hand van de menner, dus gewoon in het eerste sleutelgat gespen. Je kunt het nog meer of minder streng maken door de kinketting losser (minder inwerking) of strakker te bevestigen, dan hou je wel de controle.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 13:50

Ik zou ook kiezen voor een liverpool, zeker omdat je aangeeft dat 'ie soms door kan drammen, dan zou je niks meer te zeggen hebben voor de wagen, en dat lijkt me niet prettig...
Met een vriendelijke hand kun je prima met een Liverpool rijden...

lonnie

Berichten: 7845
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Moergestel

Re: fjord beleren, bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 18:12

nou ik heb vandaag voor het eerst tuig opgehad, en ook menhoofdstel met kleppen. wel eerst n gewone bitje eraan. was net alsof ze t al jaren gewend was! Daarna een autoband aan de strengen gemaakt en eens kennis laten maken met het gevoel van trekken. Ging ook redelijk goed, ze vind het alleen eng als je een te korte bocht maakt, dan komt het touw waar de band aanzit tegen dr benen. Rechtuit en ruime bochten gaat prima, dus dat was weer een mooi stapje verder

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: fjord beleren, bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 19:25

Probeer haar dan dus ook júist te leren wennen aan het feit dat de strengen eens langs haar benen gaan, en bovendien is het ook erg belangrijk om ze te leren over de strengen te stappen; krijgen ze het dan straks eens voor elkaar om hun been over de streng te zwaaien, dan raken ze niet gelijk helemaal in paniek ;)

Fijn dat het zo goed is gegaan vandaag.

lonnie

Berichten: 7845
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Moergestel

Re: fjord beleren, bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 19:41

klopt, daar ga ik ook mee aan de gang, maar we doen t rustig aan en alleen als er iemand bij is een bandje erachter. van de week gewoon weer tuig erop leggen en dan aan de lange lijnen werken, dan blijft ze dat iig wel gewend en dan volgend weekend nog eens bandje erachter. was wel trots op dr, je zag wel dat ze ecght anders moest bewegen om te trekken, maar ze deed t perfect!

heb je tips om dr goed aan de strengen te laten wennen zonder dat ik er iets achter hoef te hangen? dan kan ik dat dor de week misschien in mijn eentje oefenen, zonder dat er gevaarlijke situaties kunnen ontstaan

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 19:48

lonnie schreef:
klopt, daar ga ik ook mee aan de gang, maar we doen t rustig aan en alleen als er iemand bij is een bandje erachter. van de week gewoon weer tuig erop leggen en dan aan de lange lijnen werken, dan blijft ze dat iig wel gewend en dan volgend weekend nog eens bandje erachter. was wel trots op dr, je zag wel dat ze ecght anders moest bewegen om te trekken, maar ze deed t perfect!

heb je tips om dr goed aan de strengen te laten wennen zonder dat ik er iets achter hoef te hangen? dan kan ik dat dor de week misschien in mijn eentje oefenen, zonder dat er gevaarlijke situaties kunnen ontstaan


Zonder er iets er achter te hangen kan wel (is ook handiger) maar in je eentje, dat lijkt me niet praktisch en geen goed idee.
Hoe ik dat altijd doe: 1 persoon houd pony bij hoofd vast en stapt er daarna ook mee aan de hand, ik loop er achter met de strengen vast (als je stroppen hebt, niet je hand ín de strop, dat is gevaarlijk!) en als pony rustig aan het stappen is ga ik voorzichtig in de strengen hangen en er druk op zetten, groom zorgt dan dat pony lekker door blijft stappen. Ik geef steeds meer gewicht aan de strengen, en ga er uiteindelijk met m'n volle gewicht aanhangen.
Daarna zetten we pony stil en geef ik volle druk op de strengen nét als hij wegstapt, zo leren ze ook de kar aan te trekken.
daarna laat ik pony over de streng stappen en wapper daar wat mee tegen z'n onderbuik en been, hij moet dan rustig verder lopen, ook geef ik nog steeds druk op de streng.

Vandaar dat ik dus eigenlijk bijna nooit het echte slepen in het beleren mee neem; heb het vaak genoeg verkeerd zien gaan en daarom doe ik het zelf met druk op de strengen, ipv. er wat achter hangen. Misschien hang ik er daarna alsnog wat achteraan, maar dit is ook een prima voorbereiding.

Dit moet je echter niet in je eentje doen... je kan niet én met de strengen bezig zijn én met het paard... ;)

lonnie

Berichten: 7845
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Moergestel

Re: fjord beleren, bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 19:51

dat is een goede tip, dat gaan we dan van de week eens proberen als mn hulp er weer bij is! Dat gaat in mn eentje inderdaad niet lukken.
Als ze dan evt schrikt, laat je dan de strengen los? Ik kan me voorstellen als paard een spurt neemt, dat je soms niet meer vast kunt houden nl

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: fjord beleren, bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 20:01

Ligt helemaal aan de situatie en de pony.... je hebt natuurlijk de groom bij het hoofd van het paard, pony heeft bij mij gewoon volledig tuig op en hoofdstel e.d. en zij kan pony dan stilzetten en/of gerust stellen.

Ik maak de strengen overigens wel erg lang, wil niet graag binnen hoefbereik lopen, ookal mogen ze voor de wagen écht niet bokken, en zowiezo niet naar mij slaan, 't kan natuurlijk altijd gebeuren ;)

dakplaat
Berichten: 1038
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 22:10

Wat je ook kunt doen met de strengen, is er een langer touw aan maken wat je zelf vasthoud.
Goedkope touwtjes aan je streng knopen, langs/om de zweng van een autoband/pallet en dan kun je die touwtjes zelf (laten) vasthouden als je je paard rondleid. Zodra er iets gebeurd, laat je de touwtjes los en is het sleepobject los van het paard. Is een hele veilige manier van slepen, en kun je ook gebruiken als je alleen bent.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 22:20

persoonlijk zou ik dat dus nooit doen; én paard geleiden én slepen of druk op strengen zetten, kans is ook groot dat paard ineens zich losrukt als het in paniek raakt of iets eng vind... en omdat je dus ook met die sleep of met de strengen bezig bent, kun je niet met je volle aandacht bij het paard zijn...

Heb eens een paard met auto en vrachtwagen banden achter zich als sleep aan de kletter zien gaan in de bak, dat ging faliekant mis; banden stuiterden alle kanten op, mensen werden er door geraakt en het paard ook. Paard kan dan moeilijk nog weer rustig gekregen worden...

dakplaat
Berichten: 1038
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 22:42

En daarom dus dat touwtjes idee. Als er iets gebeurd, dan sleept er iig niks achter hem aan.
Spreekt voor zich dat je het slepen alleen in je eentje gaat doen als het paard er al goed vertrouwd mee is.

marieke67

Berichten: 329
Geregistreerd: 04-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 23:31

Wat betreft het bit: je zou een liverpoolstang kunnen proberen met zeemleer erom. Dat is net even zachter. Leidsels in de bril zou ik zelf ook liever niet doen, maar wel in het bovenste leidselgat. Een B-stangetje is ook nog een optie misschien? Maar een bit is zo hard als de handen van de menner zijn he. Je moet er rekening mee houden dat je zeker buiten als het nodig is genoeg inwerking kunt hebben. Zacht met je handen kan je altijd ook zijn. Wat mij betreft veiligheid voor alles! ;)
Mijn eigen fjord is wel iets sterker in zijn mond geworden bij het rijden onder het zadel sinds hij voor de kar loopt. In de bak rijd ik hem op een dubbel gebroken trensje en op buitenrit doe ik er een pessoa-bit in voor de zekerheid. Paarden moeten natuurlijk ook niet de kans krijgen om dwars door je bit heen te lopen...

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 00:11

Ik zou het slepen en sturen ook met 2 personen doen voor de zekerheid, beter zo dan dan je te laat bent...

Wel fijn dat het goed ging trouwens!

Als je met beleid met de Liverpool omgaat hoef je er onder het zadel echt niks van te merken qua harder worden ofzo...