Mennen met mini.. welk bitje?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IvysToeter

Berichten: 11891
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Nieuwegein

Mennen met mini.. welk bitje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 18:13

even een vraagje voor de mensen die mennen met hun mini.

Welk bitje gebruiken jullie?
en heb je speciale redenen om dat ene bitje te gebruiken?

Borisje

Berichten: 5469
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: Hilvercity

Re: Mennen met mini.. welk bitje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 18:55

Mini, valt Shetlander daar ook onder? O:)

Ik gebruik een liverpoolstang, die heeft ook nogal een stugge mond, en bij de ander ben ik van plan een gewoon trensje te gebruiken, aangezien die een heel gevoelig mondje heeft.
De ander met de liverpoolstang kan nog weleens extreem reageren op bepaalde dingen, ik heb hem wel gewoon op de eerste gleuf, en ik ben heel zacht met m'n handen, maar voor de zekerheid heb ik toch liever wat meer heft in m'n handen, al heb ik het gelukkig nog niet vaak nodig gehad. :)

Susanne

Berichten: 11612
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Re: Mennen met mini.. welk bitje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 19:48

De ene loopt op een liverpool met tongboog en vaste bril, de andere op een liverpool met losse bril en licht gebogen mondstuk.
Welk bit je het beste kunt nemen verschilt per paard.

VanHuisUit

Berichten: 6680
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 20:44

Ik heb bij Sim gewoon een watertrensje. Hij heeft ook een liverpool maar daar was hij erg schudderig en heftig mee. Na paar keer omgewisseld voor trensje en daar loopt hij erg fijn op.

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 20:47

Ik men gewoon met trensjes, halfcheekjes enkelgebroken.
Hele mooie dunne bitjes voor in die kleine mondjes.
En best heel stabiel door het 'stokje' naar beneden aan de bitring. (halve kneveltrens).

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Mennen met mini.. welk bitje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 20:58

Ze lopen hier bijna allemaal op een liverpool. Eentje heb ik op een 4rigns trens.

Lacuna

Berichten: 957
Geregistreerd: 05-07-04

Re: Mennen met mini.. welk bitje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 07:50

Momenteel op een liverpoolstang met losse bril en gebogen mondstuk (2 leidselsleuven) Hij loopt hier goed en ontspannen op, en ik heb veel mogelijkheden om hem anders vast te gespen. (niet dat we dat in de praktijk nou zoveel doen hoor. 9 van de 10 keer zit ie in het 1e leidselgat, maar omdat ik ook wat mensen op weg help met het mennen, vind ik het wel fijn om hem dan in de bril vast te kunnen maken.)
Ik heb ook een bokkebitje, maar die vind ik zelf niet zo fijn, te weinig mogelijkheden. Als hij een keer doordramt kun je hem alleen aan de onderste ring vastmaken en geef je dan een lichte ophouding staat Sun meteen op zn achterbenen voor de wagen, terwijl hij dat met de liverpool niet doet. (misschien ook wel als je hem in het onderste gat vastmaakt, maar dat is niet nodig.)

Groetjes, lacuna

Anoniem

Re: Mennen met mini.. welk bitje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 07:54

Ik men met een haflcheek ongebroken bitje. Was een van de weinige bitjes in een kleine maat, een gebroken trens en een liverpoolbitje vond hij niet fijn in zijn mond. Met dit bit is hij mooi rustig en het ligt fijn stabiel.

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 08:55

Ik heb een halfcheeck met koper monstuk, en een liverpool licht gebogen mondstuk. Bij mij loopt hij op beide wel fijn.

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 08:59

Wij hebben een stang bij het mentuig voor onze pony (78 cm) onder het rijden een gebroken bitje. Vaak ook alleen met het halster.

Esther43
Berichten: 3306
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 19:31

emm. zon men stangetje (naam even kwijt :+ ) van 11,5 cm. Ribbeltjes aan de onderkant en
2 leidsel gaten ;) Loopt hij er fijn op :D

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Re: Mennen met mini.. welk bitje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 19:33

een mini heeft maar weinig ruimte in zijn mondje, je kunt hem/haar ook bitloos beleren, is het probleem ook opgelost :)

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 19:35

Heb hier nog ergens een liverpooltje liggen van 9.5 of 10.5 maar kan die niet meer vinden. Uiteindelijk maar 2 bokkebitjes gekocht, moet ze nog gaan gebruiken dus ervaring kan ik nog niet delen.

Esther43
Berichten: 3306
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 19:36

Vriendin van mij heeft bitje van 8,5 en 9,5 cm ;)
gewoon even goed zoeken, zijn er wel hoor :D
Zal even voor de geintereseerden zoeken naar mini bitjes :D

IvysToeter

Berichten: 11891
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Nieuwegein

Re: Mennen met mini.. welk bitje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 20:17

ik heb wel de goede maat.
maar weet niet zo goed met welk type bitje ik wil gaan rijden wat voor hem het fijnste is.

IvysToeter

Berichten: 11891
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 20:18

anne_bento schreef:
een mini heeft maar weinig ruimte in zijn mondje, je kunt hem/haar ook bitloos beleren, is het probleem ook opgelost :)


bitloos voor de wagen vind ik geen fijn idee

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Re: Mennen met mini.. welk bitje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 20:21

Doet xElienx toch ook?
Zo'n kaptoompje van haar lijkt mij persoonlijk wel geschikt :j

Susanne

Berichten: 11612
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 20:25

IvysToeter schreef:
maar weet niet zo goed met welk type bitje ik wil gaan rijden wat voor hem het fijnste is.


Dat kan niemand je vertellen van achter de computer, dat zal je toch echt zelf moeten gaan uitzoeken. Gewoon proberen. Misschien kun je van iemand een bit lenen?

IvysToeter

Berichten: 11891
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 20:35

Paintlinger schreef:
Doet xElienx toch ook?
Zo'n kaptoompje van haar lijkt mij persoonlijk wel geschikt :j


volgens mij wel, maar ik wil gewoon niet bitloos mennen.
zit misschien tussen mijn oren, maar met een bitje vind ik gewoon een fijner idee.

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Re: Mennen met mini.. welk bitje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 08:13

kan ik me voorstellen, dat heb ik zelf ook altijd gehad, tot ik bitloos ben gaan werken (onder het zadel dan weliswaar) en erachter kwam dat een paard net zo goed, of zelfs beter te stoppen is zonder bitje. Maar ben dan ook wel weer van mening dat het per pony een beetje verschilt. Succes in ieder geval, heb zelf met mijn mini jaren geleden gement met een heel smal bokkebitje.

Anoniem

Re: Mennen met mini.. welk bitje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 08:26

Ik rij wel bitloos maar vind bitloos mennen voor mijzelf geen fijn idee. Maar zolang het met bit ook vriendelijk kan en de pony er niet op protesteerd blijf ik zelf met bit mennen.

Wat voor je pony het makkelijkste loopt ligt helemaal aan je pony zelf. Dat is vanachter de computer niet zomaar te vertellen.

foufer
Berichten: 38
Geregistreerd: 30-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 17:38

Ik gebruik gewoon een trensje :D ander bit is niet nodig bij mijn shet.

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Mennen met mini.. welk bitje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 19:45

Maar onder het zadel heb je zo veel meer hulp en is je hand/bit wel de minst belangrijke.
Bij het mennen is de hand/het bit de belangrijkste hulp. Daar ligt voor mij het verschil.

Mijn pony's gaan ook wel bitloos de weg op, onder het zadel. Maar voor de wagen zelfs niet in de bak.

e_horse

Berichten: 2907
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: Rustenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 21:59

anne_bento schreef:
een mini heeft maar weinig ruimte in zijn mondje, je kunt hem/haar ook bitloos beleren, is het probleem ook opgelost :)

Mijn haflinger loopt ook bitloos voor de wagen. In panieksituaties zorgt het bit bij hem juist voor nog meer paniekreactie.

nathalie2302

Berichten: 2891
Geregistreerd: 05-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 22:07

IvysToeter schreef:
ik heb wel de goede maat.
maar weet niet zo goed met welk type bitje ik wil gaan rijden wat voor hem het fijnste is.


Welk bitje wordt er nu voor hem gebruikt tijdens het beleren dan? Als hij het daar goed op doet, kun je toch gewoon met eenzelfde bit verder gaan en is het voor Wobbe ook niet meteen weer wat anders...