Sulky Cavaletti, is het wat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pluttersput

Berichten: 15017
Geregistreerd: 11-09-05

Sulky Cavaletti, is het wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 10:15

Voor mijn shetlander(s) en appaloosa's ben ik vaag op zoek naar een sulky. Op internet kwam ik de Cavaletti tegen, met verstelbare boom. Dat leek mij ideaal, omdat je dan nog alle kanten op kan.
Maar is het wat? Is het een fijne sulky? Hoe zit het met het gestuiter op de zitting? Wat voor maat poownie hebben jullie ervoor lopen, en trekt het makkelijk?

Ik zit er nog over te denken of ik tegen die tijd voor een nieuwe zal gaan, of voor een 2ehands, maar eer ik zover ben zijn we alweer een tijdje verder.

Heeft er misschien iemand nog een ander soort sulky die niet al te duur is?

J_E

Berichten: 787
Geregistreerd: 10-03-10

Re: Sulky Cavaletti, is het wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 10:23

Hoi,

Ik heb er een mini-shet voor staan. Het trekt heel licht, dat is een voordeel. Hij is gemakkelijk op te bergen. Maar de prijs hoort wel bij de kwaliteit hoor. Hij roest vrij snel (moet hem echt binnen zetten) en de rem stelt niet veel voor. Er zit constant zand tussen en dan lopen de remmen aan. Het is heel kwetsbaar, de remschijven trekken vlug krom en dat hoor je.
In draf stuitert het aardig omdat alles aan elkaar vast zit. Voor af en toe een rondje rijden is het een prima ding, maar als je echt veel wilt gaan rijden en niet alleen op de weg, zou ik je adviseren om toch naar een wat steviger wagen op zoek te gaan.
Ik rij er nu 2 jaar mee en heb er veel plezier van gehad. Nu ik meer rijd en langere stukken merk ik wel dat het karretje aardig wat te lijden heeft.
O jah, de bouten moet je wel regelmatig controleren. Er trilt er nog wel eens een los ;)

Pluttersput

Berichten: 15017
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Sulky Cavaletti, is het wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 11:01

Bedankt voor je snelle antwoord!
Het is niet zo dat ik regelmatig rijd hoor :) Ik ben eens in de 2 weken bij mijn poownies, en af en toe een paar dagen. Dus echt intensief gebruikt worden zal hij niet. Binnen komt hij sowieso te staan, of ja, waarschijnlijk of onder de carport, of in een container.

Ik denk dat ik dan net zo goed voor een cavaletti kan gaan zonder remmen, niet? Als ze toch zo snel kromtrekken en eigenlijk niet werken?

Lacuna

Berichten: 957
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 11:36

Sluit me geheel aan bij JoanneE
Laat ik vooropstellen, ik ben heel gelukkig met mn cavaletti. Heb er een shet van 1.06 voor staan, en nog ruimte over voor een iets grotere.
Offroad istie... hoe zal ik het zeggen... niet bijster comfortabel. Maar over de verharde weg gaat het prima, en als je hem goed afstelt (wat wel even puzzelen is) valt het hobbelen in draf best mee.
Ik heb m nu een jaar en hij woont buiten onder een zeiltje. Mijn bankje is al tot op de draad versleten, de roestplekjes ben ik ook al tegengekomen en de kromme remschijven (her)ken ik ook.
Wat de remmen betreft, je pony trekt er zonder enige moeite doorheen hoor, maar ik gebruik ze wel als we half op een dijkje staan en moeten wachten, of als we een stijl dijkje afrijden, of als we moeten wachten op tegemoetkomend verkeer en mn poownie staat te drammen. Het extraatje van de rem is voor hem dan toch een signaal om (beter) stil te blijven staan. Maar als hij wil, dan kan ik trappen wat ik wil, maar dan blijven de wieltjes staan en gaan we gewoon vooruit als slee ;)
En verder, hij staat niet in de weg, weegt geen drol, de pony sjouwt er heerlijk mee (ook over zwaar modderterrein, want hoewel hij offroad niet zo comfortabel is crossen we er toch regelmatig mee door bos, veld en blubberzooi) en binnen 10 minuten schroef je hem in 3 delen uit elkaar, vouw je hem in de achterbak van een Nissan Sunny, pony in een klein trailertje erachter en ik kom overal :D Al met al ben ik er toch heel erg tevreden mee. (en de leden van de menvereniging lachen zich een breuk als ik mn kar in elkaar aan het schroeven ben voor de rit ;) )

ja... ik heb mijn Nissan Sunny uitgezocht omdat auto en paard dan dezelfde naam hebben...:o

Groetjes, Lacuna

Pluttersput

Berichten: 15017
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Sulky Cavaletti, is het wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 13:34

Bedankt voor dit antwoord! Hmm, die remmen, daar moet ik dan nog even over nadenken. De kar die ik nu heb heeft ook geen remmen, dus in principe kennen ze het mennen zonder remmen. Daarbij weet ik niet of ik van het terrein af kan met de poown's, dat moet ik tegen die tijd even gaan kijken.
Dat in en uit elkaar schroeven vind ik ook een fijn iets, mocht ik hem dan naar huis willen halen, kan ik hem dus in de auto kwijt. Dat is ook zeker een groot voordeel.

Het punt is, dat ik dus niet heel vaak men met de poownies, dus heel veel geld wil ik er niet instoppen, vooral omdat ik eigenlijk al een kar tot beschikking heb. Reden dat ik een sulky wil, is omdat die kar eigenlijk te zwaar is om de poownies te beleren, en voor de hengst, die krijgt hem niet getrokken. En het is zo'n gedoe als je een grote kar moet meeslepen, voor een half uurtje mennen, omdat de poownies het anders niet goed meer trekken. Vandaar dat ik dus opzoek ben naar een redelijk kwalitiatief wagentje, wat me niet teveel geld kost :)

VanHuisUit

Berichten: 6681
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 14:40

Hier ook een best tevreden gebruiker van de Sulky Caveletti, in ons geval met verlengd lamoen (1.50). Onze mini (86 cm) en onze Welsh A (plm. 116) lopen er allebei prima voor. Heb er ook zo'n afdekzeil voor. Je moet er geen marathonverwachtingen van hebben maar het voldoet bij ons prima. We mennen op de weg en af en toe over grasland. Als je de schroeven etc goed aandraait en soms even bijdraait zit het geheel stabiel in elkaar.
Bij mij als de lak eraf gaat doordat je ergens tegenaan schuurt of zoiets even hammerite erop. Heb nog geen roest :D
En we hebben een ongeremde, had toen ook begrepen dat dat als het er echt op aankomt toch niet helpt. Men pony's gewoon met broek, werkt prima.
Ik denk dat vooral om ze lekker te leren lopen voor een wagentje over de weg dit een prima aankoop is. Wil je wat luxer / anders kan dat dan altijd nog.

Sylvia_muis

Berichten: 123
Geregistreerd: 24-04-07
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 14:43

Ik heb deze sulky ook, ik ben nog steeds erg tevreden.
Ik heb deze zelf ook gekocht omdat ik er niet direct heel veel geld aan uit wou geven, maar toch lekker wou kunnen mennen.
Ik heb er een mini van 80 cm voor staan en dat gaat geweldig. Deze pony heb ik ook voor deze sulky beleerd (inmiddels wordt de 3e pony al voor deze sulky beleerd).
Het is een lekker licht karretje, zeker voor leuke ritjes langs de weg is hij ideaal.
Hij staat bij mij buiten (met afdekzeil) en tot nu toe niet echt last van roest. Die van mij is verder ongeremd, dus daar kan ik niet over oordelen.
Verder is het inderdaad wel moeilijk om hem precies goed af te stellen, om hem goed in evenwicht te krijgen.

Pluttersput

Berichten: 15017
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Sulky Cavaletti, is het wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 14:58

Maar misschien dat ik daar iemand voor kan vinden met ervaring ofzo, die me dat kan laten zien tzt. Of zijn daar nog speciale kneepjes voor? Want ik heb dus (over een jaartje ofzo) 3 poowns die ervoor kunnen komen. Nu heb ik er al 2, waarvan eentje nog moet doorbeleerd. Maar wel leuk, dan zouden mijn kleinsten ook ervoor kunnen!

VanHuisUit

Berichten: 6681
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 15:07

Wij hebben ook een sulky pirouette, dat is een eenzitter, die nog beter past bij een mini. Ik vind die eigenlijk het beste passen achter Simba (die van 86 cm). Zou misschien ook een idee zijn.
De sulky / zitje / lamoen / lichtogen moeten een horizontale lijn zijn, hoopdat ik het zo goed zeg. Anders hangt hij of op het schoftje (als de zitting te hoog zit zeg maar) of hij trekt aan de lichtogen. Dat uitbalanceren doe je door het lamoen schuiner, minder schuin te zetten, zitting heen en weer te schuiven en evt hoogte van de lichtogen aan te passen (via de draagriemen van het schoftje). Kwestie van wat sleutelen en een middagje de tijd voor nemen. Als het scheef zit op wat voor manier dan ook, zak je zelf op het zitje of naar voren, of naar achter.

Pluttersput

Berichten: 15017
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Sulky Cavaletti, is het wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 15:13

Ik neem er sowieso de tijd voor om het goed aan te passen :) Een eenzitter is op zich ook leuk, maar als ik naar buiten wil, heb ik liever iemand mee :)
De shetters die er nu voor kunnen al, zijn tegen de meter aan. Dus wat dat betreft kan ik misschien beter voor een maatje groter gaan, toch?
Maar de uitleg over uitbalanceren is heel duidelijk :)

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Sulky Cavaletti, is het wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 19:01

Ik had het oude type en heb toentertijd wel wat aanpassingen gedaan. Zo zit de zweng boven het lamoen, wat ik dus niet praktisch vind. Verder heb ik een verstelbare boom erop gezet. Maar ik kreeg hem maar lastig in balans, waardoor mijn shet ging bokken. Toen heb ik hem verkocht en daarvoor in de plaats een vierwieler gekocht.

De sulky is iig wel lekker licht en wendbaar. Als je hem in balans hebt hangen denk ik dat je er veel plezier van kunt hebben.

Pluttersput

Berichten: 15017
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Sulky Cavaletti, is het wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 19:42

Ik geloof dat de nieuwere versies al een verstelbare boom hebben. Tenminste, dat kwam ik tegen op internet. Dat ze dus verstelbaar waren. Wat ze daarmee bedoelen, in de breedte of in de lengte weet ik niet, in ieder geval lijkt het me wel handig.

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Sulky Cavaletti, is het wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 20:48

In de lengte, bij de nieuwe zit die boom er idd al op. Das iig al een verbetering op het oude model.

Milky_Way

Berichten: 1591
Geregistreerd: 31-05-07

Re: Sulky Cavaletti, is het wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 18:24

Voor mijn verzorg shetjes hebben wij 1,5 jaar geleden ook de Caveletti gekocht.
De ene pony is 1 meter de andere 1.05 meter, ze lopen er allebei voor en met het in balans brengen van de sulky hebben wij geen problemen gehad.
Als wij draven "zweeft" onze sulky in de lichtogen van het tuig, en hobbelen we niet tot nauwelijks, dit veranderd wel als ik of de eigenaar er alleen op zit, omdat onze sulky op evenwicht is als er 2 mensen inzitten (we rijden ook altijd samen, dus voor ons is dat geen probleem), maar anders zou je hem elke keer moeten verstellen als je alleen of samen gaat.

Wij zijn erg zuinig op de sulky en is daarom nog als nieuw, wij rijden dan niet in de regen of met slecht weer, en we proberen hobbelige ondergrond wel te vermijden, want dan stuiter je wel op het bankje.
Verder is het dus een heel leuk wagentje om recreatief me te rijden, maar als je meer wilt of echt lange ritten wilt maken kan je beter een steviger model kiezen, die erop gebouwd is om dat aan te kunnen.
Want de sulky Caveletti is in mijn ogenmeer en leuk recreatief wagentje om door de buurt te rijden en af en toe wat verder.

Mastrootje

Berichten: 2525
Geregistreerd: 18-02-09
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 18:48

_vivi_ schreef:
Verder is het dus een heel leuk wagentje om recreatief me te rijden, maar als je meer wilt of echt lange ritten wilt maken kan je beter een steviger model kiezen, die erop gebouwd is om dat aan te kunnen.
Want de sulky Caveletti is in mijn ogenmeer en leuk recreatief wagentje om door de buurt te rijden en af en toe wat verder.


wat beschouw je als echt lange ritten? 2 tot 3 uur max?

Milky_Way

Berichten: 1591
Geregistreerd: 31-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 18:55

Millanka schreef:
_vivi_ schreef:
Verder is het dus een heel leuk wagentje om recreatief me te rijden, maar als je meer wilt of echt lange ritten wilt maken kan je beter een steviger model kiezen, die erop gebouwd is om dat aan te kunnen.
Want de sulky Caveletti is in mijn ogenmeer en leuk recreatief wagentje om door de buurt te rijden en af en toe wat verder.


wat beschouw je als echt lange ritten? 2 tot 3 uur max?


Ja als ik en normaal ritje maak dan ben ik ongeveer een uur tot 1,5 uur onderweg, dus als ik echt lang weg ben is dat idd 2 tot max. 3 uur.
En dat is vrijwel alleen over vlakke wegen tot ietsjes minder vlakke wegen. (verharde zandpaden in het bos enz.).

Maar het komt misschien maar 1x in de 2 maanden voor dat ik echt heel ver ga rijden.

Pluttersput

Berichten: 15017
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Sulky Cavaletti, is het wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-10 19:36

Als ik nu men, men ik bij de eigenaren op het terrein. Dat is groot genoeg, maar erg lange ritten zitten er dus niet op. In ieder geval, achter elkaar met de poownies misschien wel zeg maar. Maar het zijn dus voornamelijk recreatie ritjes, over de stenen. Dus wat dat betreft zou hij niet erg moeten slijten.

Pluttersput

Berichten: 15017
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Sulky Cavaletti, is het wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 08:35

Overigens, is het mogelijk om met deze sullky tweespan te rijden?

Tuihanti

Berichten: 411
Geregistreerd: 20-01-05
Woonplaats: Osterwald (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 22:38

Ook ik heb er een voor de shet. prijs/kwaliteit klopt wel, de remmen zijn niet echt je van het maar zijn goed genoeg om ervoor te zorgen dat de kar niet uit zichzelf gaat rollen. een dubbelspan sulky heb ik nog nooit gezien. maar de grieken spanden er 4 voor, zou ik alleen zelf niet aanraden, daar zijn betere koetsen voor in de handel. :P

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Sulky Cavaletti, is het wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 22:43

Nee, met deze sulky kun je geen 2span rijden. Er is volgens mij wel een hca sulky voor 2 span. Een bokster heeft er zo een.

Pluttersput

Berichten: 15017
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Sulky Cavaletti, is het wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 08:36


e_horse

Berichten: 2907
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: Rustenburg

Re: Sulky Cavaletti, is het wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 08:40

Dan kun je er dus tweespan mee rijden ;-)

Pluttersput

Berichten: 15017
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Sulky Cavaletti, is het wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 08:46

Ok. Ja ik dacht omdat er gezegd werd dat het niet kon, ik denk misschien zie ik iets over het hoofd, of is de kwaliteit zo slecht dat zodra je er 2 voorzet het karretje uit elkaar pleurt, weut ik veul :')

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 08:49

Goh ze zijn daar sneller dan ik dacht zeg. Dan kan het wel. Ik dacht dat hca zo'n beetje de eerste was die daar serieus mee aan het experimenteren was, maar ik loop achter :+ Maar ik vraag me af of de sulky niet een beetje licht is voor 2 span. Lijkt me persoonlijk wel eng.

Pluttersput

Berichten: 15017
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Sulky Cavaletti, is het wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 08:50

Dan ben je bij deze weer up to date :D