Beleertopic, wie is er mee bezig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 25951
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Beleertopic, wie is er mee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-10 17:23

Ik ben op dit moment rustigaan begonnen met m'n jonge paard. Hij heeft nu 4 keer het tuig omgehad. De eerste keer alleen het schofstuk met staartriem en een hoofdstel. En de 4e keer dus alles, broek, borststuk, schofstuk, strengen. Dit alles doe ik nog met een gewoon hoofdstel, hij heeft nog geen hoofdstel met kleppen omgehad.
Mijn paard loopt nu netjes voor me uit, stap en draf zijn geen probleem, links en rechts ook niet, maar halthouden is niet z'n hobby (of geen geduld, of eerst scheef achterwaarts wegdraaien ;) ).
Het gaat wel steeds beter. De eerste keer snapte hij niet dat hij voor me uit moest lopen. Wegdraaien, enz. Allemaal de kenmerkende dingen die een paard doet die nog niet begrijpt wat er gevraagd wordt. Dan gaat het de tweede keer al beter, maar je paard is nog dronken. Nu is hij aardig nuchter: loopt netjes naar de weg, stukje over de weg, door de bak, enz. En de links-rechtsafwijkingen worden steeds kleiner. Hij is bijna toe aan het autobandje. Nog wel eerst even de strengen tegen de benen en tussen de benen om hem hieraan te laten wennen. Dat wordt dus de volgende stap. En dan het autobandje.
Ik heb ook nog geen bandje en ik moet even zien waar ik dat op stal ga doen. Want ik denk niet dat ze blij zijn als ik de tapijtsnippers van de toplaag af ga schrapen. Dus ik denk dat het bandje van en naar de weg gesleept gaat worden.
En daarna? ik weet nog niet wat ik ga doen. De wagen, of het zadel. Hij is nog jong zat, dus beiden duurt denk ik nog even.
Maar ik wil hem wel gewoon rustigaan aan het bandje laten wennen.
Maar primair wil ik gaan rijden, dat doe ik ook met m'n merrie. Maar ze loopt dus 1 tot 2 keer per jaar voor de wagen (of voor de skies :P) En zo wil ik dat ook met m'n ruin gaan doen.

Oke, wie is nog meer bezig met beleren?

Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Re: Beleertopic, wie is er mee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 17:31

Ik heb er nu eentje die net 2 maandjes zadelmak is. :) Een 4jarige haflingerruin. :D Die gaat super, volgende maand heb ik mijn eerste concours, HC.

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Beleertopic, wie is er mee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 17:32

Mijn shet Grietje ligt momenteel uit de running wegens hoefbevangenheid. Hans mag het stokje nu dus overnemen. We zijn hem aan het inrijden en ik ben hem voor de wagen aan het beleren. Het sturen, halthouden en slepen gaat super. Alleen heeft mijn trainer het erg druk momenteel dus het echte werk moet nog even wachten helaas.

Lacuna

Berichten: 957
Geregistreerd: 05-07-04

Re: Beleertopic, wie is er mee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 18:20

Ik ga binnenkort beginnen met een 4-jarige merrie (shet) van een vriendin. Zij leert nu longeren, stemcommando's en bitwijs worden. Straks gaan we verder met dubbele longe om haar zo ook de teugelhulpen te kunnen leren. Verder doen we veel wandelen, zodat ze verkeersmak wordt (Vrachtverkeer van achteren is nog errug eng) en gisteren toevallig heeft ze even mijn tuigje op gehad om even te kunnen passen.
Verder heb ik nog 1 bijna-2-jarige shet ruin van mijzelf staan die volgend jaar beleerd mag gaan worden, en nog 2 2,5-jarige mini's van een vriendin die deze winter kennis gaan maken met hun tuigje :)
De shet ruin van mijzelf mag dan het jaar erop ook in tweespan naast mn andere shet :) (die is al beleerd hoor ;) )
Kortom, ik kan mn lol op de komende tijd. ;)
Groetjes, Lacuna

Jenkins

Berichten: 3558
Geregistreerd: 27-02-07
Woonplaats: Koedijk

Re: Beleertopic, wie is er mee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 22:54

Ik ben bezig met mijn 3 jarige pony :D
Kar word nog even gemaakt dus hoop dat hij er binnenkort voor kan :)

Rhine_
Berichten: 3377
Geregistreerd: 16-09-08
Woonplaats: Maaseik

Re: Beleertopic, wie is er mee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 23:06

ik oktober ga ik mijn 7jarig shet zadelmakmaken en volgend jaar gaat ie in de koets. Helaas kom in nu nog niet beginnen wat ze heeft een veulen van bijna 6 weken.

VanHuisUit

Berichten: 6680
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 00:39

Wij zijn dit jaar bezig met onze Alwyn, nu 3-jarige Welsh A pony.
Is in maart voor het eerst 'los' voor de wagen geweest (zie topics in mijn profiel). En we mennen zo'n een keer per week, wandelen een keer per week. Heel soms doen we meer. We zijn nu zover dat hij lekker langs de weg loopt, zo'n drie kwartier / klein uurtje, in stap, draf en hij kan ook wat galop over de berm / op een veldje. 't Gaat heel lekker, we doen rustig aan.
Alles natuurlijk rustig opgebouwd met wandelen, lange lijnen, sleepje, tweewieler, wagen. We mennen nu trouwens vooral met de tweewieler, vind ikzelf lekker mennen.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Beleertopic, wie is er mee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 02:57

Ik ben bezig met een twaalfjarige shet die vier jaar niks had gedaan en tonnetje rond is. Een weekje besteed aan lange lijnen, slepen en na een week een keer in het dubbelspan. Daarin werd hij te heet dus de volgende dag in enkelspan. Ik rij hem nu 1 of 2 keer per week in het enkelspan. Langzaamaan de afstand uitbreidden. Nu na 4 weken kan hij al achterwaarts, staat netjes stil en vind het galopperen geweldig. Hij is nog wat krom maar komt steeds beter los op zijn moeilijke kant.

L_Rivaldo

Berichten: 4717
Geregistreerd: 17-12-07
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Beleertopic, wie is er mee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 09:57

Op dit moment bezig met mijn 2de pony te beleren en over een week komen nog 2 shetjes van een vriendin. Ik doe alles zelf, maar wanneer ze voor de kar gaan is mijn instructeur er bij.

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Beleertopic, wie is er mee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 18:26

Ik ben eigenlijk net weer klaar met mijn puppy. Mijn 3 jarige pakt het zo makkelijk op. Die is nu al B klaar ondanks dat ik haar maar heel af en toe pak. Die heeft inmiddels al weer lekker vakantie omdat ze braaf is.

VanHuisUit

Berichten: 6680
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 18:36

Citaat:
Die is nu al B klaar ondanks dat ik haar maar heel af en toe pak. Die heeft inmiddels al weer lekker vakantie omdat ze braaf is.

Wanneer vind je ze B klaar? Stap, draf, grote voltes, mooi nagevelijk en goed stiltaan/paar pasjes terug? Of moet ik aan nog meer denken?

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Beleertopic, wie is er mee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 18:46

Idd, bijna constand nagevelijk, stap, draf, wat grote lijnen (volte, van hand verranderen, gebrokken lijn), klein pasje naar voor, braaf weer laten opvangen, braaf stil staan. Net dus winst waardig kunnen rijden in de B (kan natuurlijk door spanning helemaal niet lukken op wedstrijd, maar dat verwacht ik bij haar niet).

Ze zal van de zomer wel al vast een keertje mee gaan met haar moeder op wedstrijd. Gewoon een keertje voor de ervaring. Had haar afgelopen maand mee willen nemen, maar die wedstrijd werd afgelast. Nu staat ze bij de hengst en weet niet waneer ze terug komt, dus nog geen idee waneer ze terug komt.

Ik hoef niet snel, maar als ze het zo snel op pakken zal ik dat niet tegen houden. Ik oefen vaak 1 of 2x in de week.

VanHuisUit

Berichten: 6680
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 21:36

Leuk om dat van jou zo te horen. Zat me namelijk af te vragen of je dan de galop ook al mee liet tellen maar omdat het voor de B niet wordt gevraagd leek het me ook nog niet nodig.
Denk er ook over met ALwyn startkaart aan te vragen, voor nieuwe jaar dan. Dacht eerst van ik wacht tot hij in het jaar zit dat hij 5 wordt, maar als het zo lekker loopt als nu, en hij dan nog wat meer heeft gezien, kunnen we het ook in de B gaan proberen.
Dan zijn we dan inderdaad niet meer aan het beleren.

We gaan trouwens in de winter aan de slag met onze Freddy (AMHA/NAS paardje, 1.05), staat nu nog op de wei te donderstenen, maar die moet deze winter serieus iets doen :+

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Beleertopic, wie is er mee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 21:46

Galop word pas in het M gevraagt, samen met een stukje verzameling. Daar moeten ze echt wel al wat verder voor zijn.

B klaar is voor mij dus stap, draf, ho, netjes in de hand staan (hoeft nog niet eens constand perfect nagevelijk, maar wel aan het bit) en lekker wat figuurtjes.
L klaar is constanter nagevelijk, meer verruiming kunnen laten zien, pasje achterwaards.
M klaar is stukjes verzamelde draf, galop er bij.
Ik train wel steeds voor een hoger doel. Heb nu Whitney waar ik 198 mee gereden heb vandaag in het L, maar daarbij is de galop nog lang niet voldoende bevestigd (wel bijna altijd goed aanspringen, maar wel nog neusje er te veel uit, het evenwicht mag mooier) om over te gaan. Nog 1 punt, dan mag ik over, maar dat zal pas later deze zomer worden.

Op wedstrijd gaan/B klaar zijn is hier niet meteen vol aan de bak, maar gewoon spelender wijs. Al zou ik 160 rijden in een B proef(moet je het wel heel bont maken, netjes je figuren op de letter kom je al een heel eind), als de ervaring goed is ben ik er blij mee met zo'n jonkie.

git
Berichten: 1957
Geregistreerd: 15-07-05

Re: Beleertopic, wie is er mee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 21:48

Ik ga deze week beginnen met het intuigen van mijn Belg. Mijn ingetuigde zwartbles moet wegens tijdgebrek weer even opnieuw opgestart worden. Eind dit jaar gaan we een grote pony inrijden.

mariz
Berichten: 2559
Geregistreerd: 14-08-04
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 21:48


Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23444
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 22:11

ik ben bezig mijn 8-jarige ruintje wat meer door te rijden, die mag nu lekker aan de bak nu mijn merrie niet meer voor de wagen mag.
Hij is zowel in de baan als buiten onwijs braaf.

Ik werk afwisselend aan de longe, soms in de bak en buiten. Probeer wel zeker 3x per week buiten een rondje te doen omdat mijn van bevangenheid herstellende merrie dan als handpaard mee kan, die moet namelijk lekker veel bewegen. Buiten is lekker ontspannen, hij heeft de afwisseling ook wel nodig omdat ie ook nog gereden word.
In het begin had hij veel moeite met op een constant tempo draven en dat gaat nu heel goed, hals strekken vind ie ook helemaal geweldig en doet ie ook heel braaf. Heb weinig problemen met hem..

germie

Berichten: 25951
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Beleertopic, wie is er mee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 08:31

Gisteren de 5e sessie gehad. Het achteruit slaan als hij het er niet mee eens is, is er nog niet helemaal uit (dit is de eerste die zo heftig reageert op dingen bij de kont en de achterbenen). Het wordt wel beter gelukkig.
Maar goed, 5 keer een tuig om is natuurlijk ook niet vaak en de routine is er nog niet. halthouden vindt hij nog steeds niet leuk, wegdraaien en schrapen, maar vooral niet stilstaan :P

rockie

Berichten: 265
Geregistreerd: 27-11-08
Woonplaats: Havert

Re: Beleertopic, wie is er mee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 09:34

ben ook bezig met beleren.
tuig en dergelijke vindt hij oké. aan de lange teugels kan ik hem in draf en stap goed sturen en figuren laten lopen.
slepen vindt hij leuk in stap, maar draven vindt hij eng met de band om te slepen erachter, vraag me alleen af waarom?

stilstaan gaat super, hoef maar hooooo te zeggen en de rem gaat erop.

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Beleertopic, wie is er mee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 09:36

Kan het niet zijn dat de strengen dan meer bewegen? Of wellicht het geluid?

Hans vind het slepen in elke gang oke, het stuur zit er ook steeds beter op. Hij doet het eigenlijk 100x beter dan ik ooit had kunnen dromen. Hij is normaal heel springerig en vindt nieuwe dingen maar zo zo. Dus ik hoop dat mijn instructeur nu snel langs kan komen.

sumic

Berichten: 1874
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: Doornenburg

Re: Beleertopic, wie is er mee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 10:43

Ook hier bezig met het beleren van ons 7 jarige ruintje Bento. Bento is een half jaartje terug beleerd onder het zadel en heeft de rest van zijn leventje nog nooit wat hoeven doen. Hij barst van de energie en wil graag leren. Hij word nu 2x per week gelongeerd en ik ben bezig met lange lijnen. De laatste keer ook over de weg gelopen en dat ging al best goed. Volgende stap is het slepen van een band.

Lacuna

Berichten: 957
Geregistreerd: 05-07-04

Re: Beleertopic, wie is er mee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 17:10

Gisteren Zoë in het tuig aan de lange lijnen gehad. Bij de staartriem klemt ze nog iets, maar verder reageert ze niet op het tuig (ook niet op de broek)
Gisteren de eerste keer aan de lange lijnen, eerst ff iemand ernaast maar al snel liep ze supernetjes. Ze heeft nog wat de neiging om lekker over de buitenschouder weg te lopen, maar ze laat zich wel aardig corrigeren. Ze is ook veel beter voorwaarts dan met longeren of werk onder het zadel (daar zal ze geen stap meer zetten dan nodig, en ook geen stap harder dan absoluut noodzakelijk, haha) en ze was goed alert op de hulpen van de "menner" :)
Na 5 minuutjes heb ik haar overgegeven aan een vriendin, zij wil er verder ook mee gaan mennen, dus zo kunnen ze het lekker samen leren. Ook dat deed ze prima, en ze deed ook echt haar best om te begrijpen wat we precies van haar wilden. Erg trots dus op dit knappe shettiemeisje.
*als ze het goed doet, krijgt ze een babyroze tuigje...*

Groetjes, lacuna

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Beleertopic, wie is er mee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 12:56

Van de zomer zal ook mijn tweede merrie naar Ciska/dennis@bokt gaan om beleerd te worden. Eerst paar keer in het enkelspan en daarna in het tweespan met mijn andere merrie (die ook door Ciska is beleerd)
Ben nu bezig met wat longeren en wat lange teugel werk :)

AdnerB

Berichten: 4418
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: vlak bij je ;)

Re: Beleertopic, wie is er mee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 12:59

ik ben vorig jaar begonnen met mijn haflinger merrie.
ze staat al in het tuig,er achter lopen is geen probleem(alleen halthouden inderdaad vind ze lastig en word ze ongeduldig)en ze heeft al een aantal keer de bak gesleept.
momenteel staat alles op een laag pitje omdat het rijden zo super gaat.

germie

Berichten: 25951
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 21:39

Mijn jonge paard:
Afbeelding