Beleertopic, wie is er mee bezig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Re: Beleertopic, wie is er mee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 21:37

Ik heb verkeerd gelezen.
De mijn staan niet in het tuig.

Muhahaha.

PlezierenJoy

Berichten: 41
Geregistreerd: 12-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 08:48

Ben druk bezig met mijn dame. Heel veel lange lijnen met haar gedaan, stemcomando's en wendingen oefenen etc.

Had een tuig maar dat bleek net iets te klein. Ze vond het totaal geen probleem gelukkig.
Toen ze de staartriem om kreeg voor het eerst, keek ze een keer verbaast op om daarna weer in elkaar te zakken verder te dutten. Haha.
Mijn vader zei al, je kunt zelfs nog een carnavalsjurk over haar heen trekken en dan nog vind die pony het ok. :+

Nu wachten op een passend tuigje en dan komt als het goed is ook mijn instructeur langs een aantal keer om mij verder te helpen met het beleren. :D

regina

Berichten: 2316
Geregistreerd: 04-09-04
Woonplaats: Kesteren

Re: Beleertopic, wie is er mee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 16:47

Ik ben momenteel bezig om 2 van mijn shetlanders een klein beetje te beleren. ze zijn gewend aan het tuig en ik ben nu bezig met erachter lopen. dat vinden ze nog best moeilijk, maar we doen rustig aan. over 2 weken gaan ze weg om verder beleerd te worden, want de rest begin ik zelf niet aan, daarvoor ben ik te onervaren :)
uiteindelijk zullen ze in tweespan komen, dus ben benieuwd :D

Yv0tjuH
Berichten: 90
Geregistreerd: 02-11-09
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 21:39

Wij zijn ook bezig met beleren, echter zitten wij met een ander probleem.
Wij hebben hem door iemand anders laten beleren, waarvan wij dachten dat hij het goed zou doen, aangezien hij zijn eigen paarden ook goed beleerd heeft. Het probleem bij onze pony is dat hij van de vorige verzorgster als veulen steigeren heeft geleerd. Ook is het paardje erg onzeker. Wat hij dus heeft gedaan bij die man, is elke keer steigeren als hij iets niet snapte, en nu heeft hij nare ervaringen aan de kar.
Wij zijn hem weer helemaal opnieuw aan het oppakken. Het tuig hebben we er al op liggen en gaat erg goed, alleen doen we het nog wel met een gewoon hoofdstel. Laatst hebben wij er ook een band achter gedaan maar dit hadden we beter niet kunnen doen. Op het moment dat hij merkte dat er iets achter hem hing flipte hij compleet en ging alle kanten op, begon te slaan, zowel aan zijn voorkant als achterkant. Met als gevolg hele paard overstuur. Gelukkig accepteert hij het tuig nog steeds wel, maar we zitten wel met onze handen in het haar met hoe we nu verder moeten.

b485
Berichten: 1093
Geregistreerd: 24-08-07
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Beleertopic, wie is er mee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 13:55

Yv0tjuH: Ik zou eerst zeggen, neem een ervaren (iemand anders als de vorige keer) onder de arm. Als je paardje dit gedrag gaat vertonen voor de kar heb je een heel groot probleem. Besef ook goed dat niet alle paarden voor dit werk geschikt zijn.

Als je toch zelf nog aan de slag wil, zou ik het trekken van een bandje voorlopig achterwege laten. Ik zou eerder eens druk op de strengen zetten. Hiervoor ben je best met meerdere personen: eentje aan het hoofd, eentje aan de leidsels en 2 mensen aan de strengen. De druk heel zachtjes opbouwen dat hij vertrouwen in de menner en in zichzelf krijgt.

Yv0tjuH
Berichten: 90
Geregistreerd: 02-11-09
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 13:59

b485 schreef:
Yv0tjuH: Ik zou eerst zeggen, neem een ervaren (iemand anders als de vorige keer) onder de arm. Als je paardje dit gedrag gaat vertonen voor de kar heb je een heel groot probleem. Besef ook goed dat niet alle paarden voor dit werk geschikt zijn.

Als je toch zelf nog aan de slag wil, zou ik het trekken van een bandje voorlopig achterwege laten. Ik zou eerder eens druk op de strengen zetten. Hiervoor ben je best met meerdere personen: eentje aan het hoofd, eentje aan de leidsels en 2 mensen aan de strengen. De druk heel zachtjes opbouwen dat hij vertrouwen in de menner en in zichzelf krijgt.



Ja wij hebben zelf ook al zitten nadenken hoe we dit nu kunnen aanpakken. Hij is wel geschikt voor dit werk want hij wil graag werken en heeft mooie gangen. We weten dat we een groot probleem hebben als hij dit voor de kar gaat doen, daarom hebben we hem ook niet gelijk voor de kar gezet;) Echter zitten we er wel aan te denken om hem naast een super mak paardje in het 2 span te zetten, hij kan dan namelijk geen kant op, en door zijn onzekerheid heeft hij dan toch steun aan een ander paardje.
Vorige keren waren we ook met meerdere personen, maar hij flipte zo erg dat degene die hem aan het hoofd vast had gewoon los moest laten omdat het te gevaarlijk werd voor diegene.

BertBaley

Berichten: 6824
Geregistreerd: 21-07-06
Woonplaats: 's-Gravenzande , Zuid-Holland.

Re: Beleertopic, wie is er mee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 14:07

Net 2 shetten beleerd samen met een professioneel iemand!

En de 3 shet gaat over een weekje oid! :D
Heb helemaal de smaak te pakken!

Lopen allemaal enkelspan, misschien nog 2 span!
Wou ze eerst allemaal enkel omdat ze geen van 3 ervaring hadden!

b485
Berichten: 1093
Geregistreerd: 24-08-07
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 14:09

Yv0tjuH: Het is vooral hoe hij in zijn hoofd is en hoe hij met stresvolle situaties omgaat wat hem geschikt maakt voor het aangespannen werk. Mooie gangen en werklust zijn mooi meegenomen.

Als hij zo panisch reageerd, zou ik hem ook niet lange een ander paardje zetten. Het zijn nogaltijd vluchtdieren. En als die van jou om zich heen begint te slaan, is de kans groot dat de andere ook in paniek geraakt.

Als je helpers kan regelen die druk op de strengen zetten, kan je die druk regelen. Terwijl je met een bandje meteen de volledige druk hebt, kan je via druk op de strengen dit heel geleidelijk opbouwen en stoppen voor hij flipt. als natuurlijk het aantrekken het probleem was.

Weet je ook de reden waarom hij vorige keer zo flipte? Was het het aantrekken of eerder het geluid of... Dit maakt natuurlijk een heel groot verschil in hoe je dit moet aanpakken. Maar toch zou ik gaan voor een professionele betrouwbare persoon er bij te halen.

Yv0tjuH
Berichten: 90
Geregistreerd: 02-11-09
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 14:12

b485 schreef:
Yv0tjuH: Het is vooral hoe hij in zijn hoofd is en hoe hij met stresvolle situaties omgaat wat hem geschikt maakt voor het aangespannen werk. Mooie gangen en werklust zijn mooi meegenomen.

Als hij zo panisch reageerd, zou ik hem ook niet lange een ander paardje zetten. Het zijn nogaltijd vluchtdieren. En als die van jou om zich heen begint te slaan, is de kans groot dat de andere ook in paniek geraakt.

Als je helpers kan regelen die druk op de strengen zetten, kan je die druk regelen. Terwijl je met een bandje meteen de volledige druk hebt, kan je via druk op de strengen dit heel geleidelijk opbouwen en stoppen voor hij flipt. als natuurlijk het aantrekken het probleem was.

Weet je ook de reden waarom hij vorige keer zo flipte? Was het het aantrekken of eerder het geluid of... Dit maakt natuurlijk een heel groot verschil in hoe je dit moet aanpakken. Maar toch zou ik gaan voor een professionele betrouwbare persoon er bij te halen.


De vorige keer ging het wegtrekken erg goed, eerst lijk hij het goed te doen met iemand er naast. Toen die gene er echter naast liep, maar hem niet meer vast hield begon hij te flippen. Ik denk het feit dat hij dan geen vastigheid om zich heen heeft en niet weet waar hij dan aan toen is het feit is dat hij flipt.

Ik weet dat het niet alleen aan de mooie gangen en werklust ligt, maar het feit dat hij wel graag wil werken maakt hem wel geschikt vinden wij. als je er namelijk een paard voor hebt staan die niet wil werken kom je niet ver.

hotchocolat

Berichten: 4391
Geregistreerd: 05-01-10
Woonplaats: Boven op de berg in de Eifel

Re: Beleertopic, wie is er mee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 14:14

Mijn shet moet voor de kar. Lange lijnen gaat goed. Kennis van me wil hem binnenkort wel een keer voor de sulky zetten.

Ik heb sinds een week een haflinger staan die zadelmak gemaakt moet worden. Ik ben daar wel lange lijnen mee aan het oefenen.
De pony vind het ook heel leuk om te doen dus het is een mooie afwisseling.

Daantjee12

Berichten: 3082
Geregistreerd: 17-03-09
Woonplaats: Delft

Re: Beleertopic, wie is er mee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 14:20

Ik ben mijn draver merrie ook aan het beleren. Op stal is iemand die altijd tweespan trekpaard heeft gehad, en hij helpt mijn ook heel goed. Alleen is stilstaan ook bij ons niet het makkelijkst, onder het zadel gaat het nu wel goed, alleen met tuig nog niet. Ze heeft er nu 1x voor gelopen. En woensdag avond weer geprobeerd. Alleen ze schrok ergens van met intuigen. En daardoor liep ze weg, en is een klein stukje van mijn broek gescheurd.
1e keer
Afbeelding

lg_binky
Berichten: 13
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 11:42

Ik ben mijn shetland hengstje aan het beleren, hij heeft nu 3 keer voor de kar gestaan en kan stap draf, galop, halthouden en sturen en hij luistert heel goed. *D

BarbaLala

Berichten: 9618
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Re: Beleertopic, wie is er mee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 22:26

Ik ben mijn mini in realy easy tempo aan het beleren.
Volgende maand komt er een tuigje en dan gaan we wat echter aan de slag.
Inmiddels reageert hij aan de longe met schoftje al goed op stemcommando's en hulpen.
En het bit accepteert hij ook al redelijk.

Als we zover zijn dat de kar er achter kan, laat ik iemand komen om te helpen.

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Re: Beleertopic, wie is er mee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 23:44

Ik ben ook al een tijdje bezig met mijn 3-jarige. Hij pakt het verbazingwekkend goed op! Geen gestaak helemaal niks. Hij was bekend met het tuig en erachter lopen maar heb verder nooit gesleept (wel eens sulky in de lichtogen gehangen etc). Heb hem naast mijn andere pony (die hiervoor maar een keer in tweespan heeft gelopen en verder altijd enkelspan) in tweespan geknoopt en ze liepen gelijk als een zonnetje. Na een keer of 5 tweespan te hebben gereden heb ik hem enkelspan voor de sulky geknoopt en hij is echt heel fijn. Nog niet constant aan het bit maar wel zoekende. Hij is zo flexibel, echt een elastiekje, heeft al de juiste stellingen etc te pakken. Hij moet nog iets rustiger op het bit worden (kan wat onrustig zijn) maar over het algemeen ben ik meer dan tevreden.

Mijn andere 3-jarige wacht ik nog even mee, die is nog te jong in zn kop. Misschien van de zomer een beetje erachter lopen, tuigje op en kijken hoe hij reageert. Ik zie hem deze zomer wel ineens ontzettend "groeien".

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Beleertopic, wie is er mee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 11:47

Mijn 3jarige gaat ergens van de zomer in het tweespan met mijn oudste merrie. Kan ze kilometers maken en beetje conditie op doen.

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Re: Beleertopic, wie is er mee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 12:09

Zou je niet zelf willen beleren?

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Beleertopic, wie is er mee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 12:23

Nope, geen tijd voor :) dit is een prima oplossing.
Heb het zomers te druk met de SGMW wedstrijden in de weekenden. Daarnaast heb ik veel vertrouwen in de kunde van Ciska :) en kan ik daar lekker meerijden in de menles :) want die is niet te krijgen in de buurt van mijn stal :)

Hommage

Berichten: 2767
Geregistreerd: 07-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 12:24

Ik ga die van mij (samen met iemand natuurlijk ;) ) over een poosje ook beleren. ga nu de commando's erin stampen en dr laten wennen aan het tuig etc. :) en daarna met de sleep

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Re: Beleertopic, wie is er mee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 12:29

Menles wil ik ook maarja Ciska woont ook niet bepaald om de hoek. Nee slimme oplossing dan omdat er veel tijd in gaat zitten.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Beleertopic, wie is er mee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 12:45

Cis is voor mij 30 minuutjes rijden :) prima te overzien. en mijn wagens staan daar dan ook (al mag ik met die van haar ook rijden :) )
Ik heb ook geen bak of weiland waar ik lekker in kan werken (bak is enorm zwaar) dus dan maar zo oplossen :) Zal vaak genoeg aanwezig zijn bij het werk hoor, dus komt allemaal goed.

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Re: Beleertopic, wie is er mee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 12:51

Scheelt dat ik hier genoeg plekken heb om te rijden maar ik heb mijn 3-jarige nog nooit in de bak gereden _O- Ik doe eigenlijk eerst buiten rijden en daarna pas dressuurmatig.

Lacuna

Berichten: 957
Geregistreerd: 05-07-04

Re: Beleertopic, wie is er mee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 12:59

Ook weer even een update hier. De shetmerrie zijn we afgelopen dinsdag mee aan de lange lijnen naar buiten geweest. Tis wel ff wennen hoor, een flegmatieke. Mijn eigen shetten zijn veel enthousiaster in het werk, maar deze merrie zet werkelijk geen stap meer/harder dan werkelijk nodig is.
Hoop dat het tuigje gauw binnen komt, ze loopt nu nog met het tuig van mijn Sunny, maar ben daar eigenlijk niet zo gelukkig mee. Ze doet het allemaal wel super en reageert ook niet echt op het tuig, alleen het aandoen van de culeron is volgens haar helemaal niet grappig.
Na mijn vakantie gaan we eens proberen een bandje te slepen en als dat goed gaat haal ik mn sulky op en mag ze laten zien dat ze een hele knappe dame is. :)
Tijdens mijn vakantie gaat mijn vriendin verder met het leren van de commando's, en mag ze wennen aan het stangbitje.

Groetjes, Lacuna

BarbaLala

Berichten: 9618
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Re: Beleertopic, wie is er mee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 15:59

Wat voor sleepje maken jullie voor je shet?

Lacuna

Berichten: 957
Geregistreerd: 05-07-04

Re: Beleertopic, wie is er mee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 17:50

Ik heb hier een oude slee staan waar we langzaam wat gewicht op kunnen zetten. Dat is mij altijd erg goed bevallen, omdat je het gewicht vrijwel traploos kan veranderen. Mocht iets dan toch te zwaar zijn kun je terug naar het gewicht wat nog wel goed ging en dan langzamer opbouwen.
(en zijn ze gelijk goed voorbereid voor de winter, want dan knup ik alles voor de slee ;) )

Groetjes, lacuna

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 19:59

Wij zijn dit voorjaar begonnen met beleren van mijn 16 jarige pony. Eerst dubbellonge, daarna het tuig (ook veel over straat er achter gelopen met het tuig), en in mei zijn we echt voor de wagen begonnen. Het bandje trekken hebben we overigens overgeslagen (wel druk op de strengen gezet). Alles heel rustig gedaan en hij vond het allemaal prima, ook over de weg. Het ging denk ik ook allemaal vrij makkelijk omdat hij al wat ouder is en daardoor al wat meer heeft gezien en meegemaakt.
Alleen het eerste sloot-momentje hebben we helaas al achter de rug. Stom ongeluk en gelukkig veel hulp gekregen om paard én wagen uit de sloot te krijgen.
Mijn absolute aanrader is dan ook: panieksluitingen! Zowel bij de lichtogen als aan de wagen (voor de strengen). Hierdoor hadden we hem in 2 tellen los van de wagen. En altijd een halster meenemen, hier was ik ook erg blij mee.
Na het sloot incidentje heeft hij overigens al weer (braaf) voor de wagen gelopen. Doordat ze de wagen niet zien (oogkleppen) schijnen ze de link niet te leggen tussen de wagen en het ongeluk.
IN mijn profiel staat een foto van toen hij de 2e x voor de wagen stond.