Verzet menpaard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sndy
Berichten: 44
Geregistreerd: 27-11-06
Woonplaats: Heerlen

Verzet menpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 09:16

Hallo,

Ik heb een paard wat steeds zijn bit probeert weg te gooien. Wat zelfs uit in dribbelen. We hebben
er al verschillende bitten in gehad. Een liverpoolstang, een liverpoolstang met een grote
tong vrijheid, een correctiebit, een bokkebitje. Tot nu toe schijnt ze het beste te lopen op de
liverpoolstangen. Echter blijft ze verzet tonen tijdens het maken van ophoudingen en krijg ik der niet fijn rond gereden. Ze wordt twee keer per week onder het zadel gereden waar ze dit niet doet. Ze is daar heel ontspannen en niet sterk en loopt fijn rond aan de teugel zonder enige bespeuring van verzet. Ik rij niet zelf op haar omdat ik zwaar astmatisch ben en net het stukje conditie mis.

Je zou denken het ligt aan mij maar dat is het niet. We hebben namelijk uitgetest om haar eerst te rijden op haar rijbit. Dit is gewoon een trens. Nadat dit half uur voorbij was hebben we het menhoofdstel ingehangen met de liverpoolstang. Dit was dag en nacht verschil. Ze begon hetzelfde verzet te tonen als voor de koets. Nu heb ik al eens geprobeerd om haar op de trens te rijden maar hier loopt ze gewoon weg door heen. Ik hoef maar 1 mm te geven en ze zijn ervan door. Het kan heus aan mij liggen. Ik vind het geen probleem als ik op mijn fouten word gewezen maar in dit geval is het raar dat het bij meerdere personen gebeurd.

Zelf dacht ik misschien aan een Pelham. Ik denk hier aan omdat ze hier onder het zadel mee kan gereden en ook voor de koets. Misschien vind ze het eng om gereden te worden met een trens en dan met liverpoolstang?? Haha, ik zit met me handen in het haar.Ik weet hier nog niet het fijne van maar ben me er in aan het verdiepen. Ik geloof als je je hand omhoog doet dan ben je sterker en als je je hand omlaag doet rij je op een trens ofzo was het in ieder geval. Als iemand me hier wat informatie over kan geven???

Een heel complex verhaal maar onder het zadel is ze zo los en nageeflijk dat kan het alvast niet zijn. Misschien heeft iemand tipss of herkent iemand dit verhaal??

Beetje informatie:
- Freiberger
- tweespan

gaellehtc

Berichten: 351
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Belgie dichtbij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 09:31

Het kan zijn dat er iets in het gebit is, een scherpe rand, eelt aan de wang, andere plaats neusriem zodat deze ergens op drukt, ongelijke lagen , kinketting die niet lekker tegen de onderkaak aan duwt.
Je kan testen of het aan de vorm van het mondstuk ligt door onder de man met een ongebroken trens te rijden. Als het paard daarop reageert, dan weet je dat het aan het mondstuk ligt en waarschijnlijk niet aan het gebit. Neusriem los vastmaken en een keertje strak, kijken of er verschil is, kinketting een keer weglaten (alleen in een bak en onder de man uitproberen (veiligheid)). Alternatief voor een trens zou een Pessoabit kunnen zijn. Dit is een trens met nog 2 ringen eronder vast. Door de leidsels aan de onderste ring vast te maken, krijg je toch die hevelwerking.
Bedenk dat ieder bit met scharen eraan, zeker gecombineerd met een kinketting de kracht die het paard in de mond voelt 5 tot 50 ... keer zo sterk wordt. Dit afhankelijk van de verhouding van de scharen

sndy
Berichten: 44
Geregistreerd: 27-11-06
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 09:46

gaellehtc schreef:
Het kan zijn dat er iets in het gebit is, een scherpe rand, eelt aan de wang, andere plaats neusriem zodat deze ergens op drukt, ongelijke lagen , kinketting die niet lekker tegen de onderkaak aan duwt.
Je kan testen of het aan de vorm van het mondstuk ligt door onder de man met een ongebroken trens te rijden. Als het paard daarop reageert, dan weet je dat het aan het mondstuk ligt en waarschijnlijk niet aan het gebit. Neusriem los vastmaken en een keertje strak, kijken of er verschil is, kinketting een keer weglaten (alleen in een bak en onder de man uitproberen (veiligheid)). Alternatief voor een trens zou een Pessoabit kunnen zijn. Dit is een trens met nog 2 ringen eronder vast. Door de leidsels aan de onderste ring vast te maken, krijg je toch die hevelwerking.
Bedenk dat ieder bit met scharen eraan, zeker gecombineerd met een kinketting de kracht die het paard in de mond voelt 5 tot 50 ... keer zo sterk wordt. Dit afhankelijk van de verhouding van de scharen


De tandarts is een half jaar geleden geweest en 1,5 maand geleden is ze al geopereerd aan haar lagen. Deze zijn gelijk gemaakt omdat er op een laag teveel weefsel was. Deze dierenarts zei dat de tanden perfect gedaan waren en dat het gebit goed uitzag. Daar ligt het in ieder geval niet aan.

Het is wel een goeie optie om eens te proberen met de kintketting. Misschien een kussentje eronder? En inderdaad misschien eens helemaal weglaten. Maar dan heb je helemaal geen hefboom werking meer toch?

Wat betreft de neusriem los en vast hebben we inderdaad al geprobeert maar hoe vaster de neusriem hoe sneller en meer verzet ze biedt.

We hebben het in feite al getest door hem onder de man te rijden met de liverpoolstang. Ze reageerde hetzelfde als aan de koets. Maar als ik met de gewone trens koets waar ze mee onder het zadel wordt gereden dan loop ze me totaal overhoop. Daarom de gedachte van een pelham. Omdat een Pelham gereden kan worden als een gewone trens maar toch ook met hefboomwerking. In ieder geval onder het zadel maar ik weet niet wat dit voor een uitkomst biedt aan de koets

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 09:53

Heb je al eens iets met een kunstof mondstuk geprobeerd?
Je zou ook eens kunnen kijken naar een Myler bit, deze zijn wel aan de prijs maar er is een winkel waar je ze een week op proef kunt krijgen. Ik weet alleen niet meer waar maar iemand anders weet het misschien wel.

linda212
Berichten: 559
Geregistreerd: 10-11-09

Re: Verzet menpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 09:57

weet je zeker dat het aan het bit ligt en niet aan iets anders
hoofdstel zelf (oogkleppen) en niets kunnen zien en onder het zadel wel

sndy
Berichten: 44
Geregistreerd: 27-11-06
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 09:58

Haha Myler bit hebben we ook al geprobeert 150 euro en het ligt in de kast. Daar reed ie ook niet fijn op.

Maar een kunsstof mondstuk heb ik nog niet geprobeerd. En bdoel je dan rubber of zo iets? Ik heb namelijk van rubber gehoord dat het heel warm kan worden

sndy
Berichten: 44
Geregistreerd: 27-11-06
Woonplaats: Heerlen

Re: Verzet menpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 09:59

Nou daar hebben we inderdaad ook al aangedacht. Dat zei dat
vrouwtje ook al toen we van hoofdstel hadden gewisseld. Omdat ze zo in paniek raakte. Ik denk dat ik dat maar eens ga proberen alleen vind ik het zo een enge gedachte.

linda212
Berichten: 559
Geregistreerd: 10-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 10:03

Jou verhaal komt voort uit een ervaring daar ik ook iemand ken die dit probleem had en heeft nu een hoofdstel zonder oogkleppen en het probleem is opgelost maar dit wil niet zo zijn dat dit bij jou ook zo is maar je kunt het proberen
Warom zou het een enge gedachte zijn zonder oogkleppen rijden mijn vriend rijdt zijn paard ook zonder oogkleppen

chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 10:05

Probeer haar eens te rijden ohz met je tuighoofdstel met kleppen maar met je gewone bit erin (waar rijd je haar op ohz?) Oogkleppen kunnen heel beangstigend zijn voor een paard, sommige moeten nou eenmaal alles kunnen zien ik heb er ook zo 1 gehad.

sndy
Berichten: 44
Geregistreerd: 27-11-06
Woonplaats: Heerlen

Re: Verzet menpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 10:12

Aangezien ik samengestelde wedstrijden rij en ze nogal heel zenuwachtig kan reageren. Zo kan ze alles zien maar ze is opzich wel een betrouwbaar paard. Het klopt dat dat heel beangstigend kan zijn. Ik ga der zometeen eens inspannen. Nou het gewone rijbit haalt ook niets uit. Aangezien ze er zo doorheen loopt.

janouk
Blogger

Berichten: 17871
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 10:27

Ik denk mee:
1,5 mnd geleden geopereerd aan haar lagen? Zijn de lagen dan gewoon niet nog erg gevoelig? Het lijkt me eerder daar aan te liggen. Er zit natuurlijk nu geen 'eelt' meer op de laag en daar zal ze zeker op reageren. Misschien moet je haar meer tijd geven om te herstellen.

sndy
Berichten: 44
Geregistreerd: 27-11-06
Woonplaats: Heerlen

Re: Verzet menpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 10:37

Nou het verzet was al voor de operatie. De operatie is een actie op het verzet. En ze is in 1,5 maand goed gecontroleerd door de dierenarts. Haar linkerkant is inderdaad nog een beetje rood maar haar rechterkant is mooi terug dezelfde kleur en je ziet er niks meer van. Het kan zeker nog gevoelig zijn daar houdt ik ook rekening mee maar omdat het al voor de operatie speelde in precies dezelde mate. Verder zei die man dat ze na twee weken alweer met een gebroken bit gereden kon worden en drie weken erna een stang. En nu trainen we nog steeds minder omdat de linker kant nog niet helemaal dicht is.

Ik rij namelijk sinds drie jaar dressuur en vanaf het begin vind dit al plaats. Van te voren reden we recreatief met dit span maar toen had ze ook al de neiging om het bit weg te gooien zonder dat er om aanleuning werd gevraagd.

Ben_Hur
Berichten: 76
Geregistreerd: 11-06-10

Re: Verzet menpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 21:38

Een pelham is geen menbit. En voor de kar al helemaal ongeschikt.
Wat voor Liverpool stang heb je nu? Ku je het mondstuk beschrijven.

VanHuisUit

Berichten: 6680
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 22:21

Een van mijn vroegere rijpaarden was allergisch voor van die gewone bitten (nikkel?), op argentaan en later op zo'n happy mouth appelbitje liep ze super. Paard is er Z dressuur mee geworden. Dus zou zeker kijken of je iets met een ander materiaal kunt doen. Rubber schijnt te gaan schuren, maar die happy mouth is soort plastic. En trouwens lang niet zo duurs als een Myler :+

Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 22:24

Waarom probeer je niet eens te mennen met je rijbit? Eén van mijn paarden gaf ook verzet op ieder menbit, maar liep onder het zadel erg goed. Op een gegeven moment heb ik zijn rijbit in zijn menhoofdstel gehangen: probleem opgelost, nooit meer problemen gehad :-)

VanHuisUit

Berichten: 6680
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 22:33

Heeft ze al gedaan }:0 ;)

Citaat:
Nu heb ik al eens geprobeerd om haar op de trens te rijden maar hier loopt ze gewoon weg door heen. Ik hoef maar 1 mm te geven en ze zijn ervan door


Bij de paarden waar ik mee men en mee rij ligt er met mennen ook een liverpool in en met rijden rij ik ze op een pinkje op een watertrensje. Dus kan me hier alles bij voorstellen (dat je trens niet werkt voor de wagen).

Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 22:47

VanHuisUit schreef:
Heeft ze al gedaan }:0 ;)

Citaat:
Nu heb ik al eens geprobeerd om haar op de trens te rijden maar hier loopt ze gewoon weg door heen. Ik hoef maar 1 mm te geven en ze zijn ervan door


Bij de paarden waar ik mee men en mee rij ligt er met mennen ook een liverpool in en met rijden rij ik ze op een pinkje op een watertrensje. Dus kan me hier alles bij voorstellen (dat je trens niet werkt voor de wagen).


Excuus, dan heb ik dat niet goed begrepen.
Wel erg vreemd dat het paard prima op een trens onder het zadel te rijden is en er voor de wagen niet mee te houden is.

Wat je nog kan proberen (als je paard bijvoorbeeld met een enkelgebroken trens gereden wordt) is een enkelgebroken liverpoolstang te proberen. Verder zou je kunnen proberen wat met de kinketting te spelen (losser/strakker/bontje eronder) en/of met de bevestiging van de leidsels (in de eerste sleuf van de liverpoolstang/over de brug/in het lichtoog). Dit alles mits je het nog niet geprobeerd hebt uiteraard.

VanHuisUit

Berichten: 6680
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 23:04

Citaat:
Wel erg vreemd dat het paard prima op een trens onder het zadel te rijden is en er voor de wagen niet mee te houden is.

Zo uitzonderlijk is dat niet.... met mennen heb je veel meer leidsel totdat je bij het bit/stang bent, geeft totaal andere verbinding.

Mijn opmerking over nikkelallergie klopt ook niet natuurlijk bedenk ik me nu :+ dan zou ze dat ook met het trensje moeten hebben. :o?

Bestaan er gebroken stangen dan?

Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 23:10

VanHuisUit schreef:
Citaat:
Wel erg vreemd dat het paard prima op een trens onder het zadel te rijden is en er voor de wagen niet mee te houden is.

Zo uitzonderlijk is dat niet.... met mennen heb je veel meer leidsel totdat je bij het bit/stang bent, geeft totaal andere verbinding.

Mijn opmerking over nikkelallergie klopt ook niet natuurlijk bedenk ik me nu :+ dan zou ze dat ook met het trensje moeten hebben. :o?

Bestaan er gebroken stangen dan?


Het geeft wel een andere verbinding, maar ook weer niet totaal anders. Zo'n wereld van verschil verbaast me gewoon. Verschil valt zeker te verwachten, maar niet zo'n groot verschil.

Ik heb zelf een enkelgebroken liverpoolstang, dus ja, ze bestaan zeker :j

amsterdam_30

Berichten: 1958
Geregistreerd: 27-05-08
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 23:15

Heb even niet alles doorgelezen, alleen beginpost.. maar heb je weleens leer om je bit geprobeerd? Dat is het toch.. wat sommigen gebruiken? Rij er zelf ook mee voor de wagen als ik les heb en dan moeten we dat nat maken eerst zodat het niet hard de mond in gaat. Maakt de stang iets zachter.
Of anders misschien een x een men-instructeur laten komen en laten zien wat er gebeurt?
Succes!

Edit: gebruik zelf tijdelijk een bitloos men-hoofdstel van dr cook omdat de shetlander waar ik ook nog mee men nogal heftig reageerde op een stangetje. Hij was nog jong en is inmiddels wat ouder. We gaan binnenkort weer de stang proberen omdat we nu ook vaker het terrein af gaan. Overigens loopt ie op dat bitloos heel goed, ook van terrein af maar vind hem dan wel sterk. Voor onverwachtse situaties voel ik mij dan veiliger met de stang in.. Als tussenoplossing gebruiken wij weleens trens maar ik lees dat dat niet goed gaat bij jouw paard. Op dat bitloze kan ik hem eigenlijk zelfs beter rijden en inhouden dan trens trouwens. Zal per paard verschillen..
Hoop dat je snel weer fijn kunt mennen!

sndy
Berichten: 44
Geregistreerd: 27-11-06
Woonplaats: Heerlen

Re: Verzet menpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 23:44

Ik heb vandaag eens geprobeerd met een kinketting onder legger. Hier is ook geen verschil te zien.

Daarnaast heb ik iets anders geprobeerd. Op de site van paul versluis las ik een of andere methode met een sperriempje. Waardoor het bit een beetje werd opgetilt van de lagen. Hierdoor wordt er druk verplaats naar het neusbeen.
http://www.paul-versluis.nl/downloads/A ... _paard.pdf
Even scrollen en dan staat het ergens (weet even niet hoe ik hier een foto plaats)

Ze toonde al veel minder verzet maar was wel heel sterk. Dus het is misschien een kwestie van wennen?

Ik rij momenteel met een liverpoolstang met pompstang. We hebben ook al zeem om het bid gedaan maar dit zorgde ervoor dat ze weer zo sterk werd.

Ik weet dat de pelham geen menbit is maar zag toevallig riny rutjens door de hindernissen ermee rijden. En ja in bepaalde gevallen bekijk je alle mogelijkheden:P

sndy
Berichten: 44
Geregistreerd: 27-11-06
Woonplaats: Heerlen

Re: Verzet menpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 23:45

Trouwens bitloos mennen geprobeerd in de tijd dat ze niet gereden mocht worden met een bit! Geen succes. Drammerig, niet stil te krijgen en dat soort dingen. Het is een echter werklustige merrie

sndy
Berichten: 44
Geregistreerd: 27-11-06
Woonplaats: Heerlen

Re: Verzet menpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 23:50

Sorry drie berichten onder elkaar! Maar wil toch even terug komen op alle tips die ik krijg! Het klopt inderdaad dat het raar is dat het zo een wereld van verschil is. Dus daarom ben ik er toch sterk aan het denken om zonder oogkleppen te gaan rijden. Misschien is het toch een bepaalde angst?

En qua meninstructeurs zijn er ook al een heleboel bij geweest. Zoals Harry de Ruyter en Gerard Leijten. Hun omschrijven het als een hele werklustige merrie die heel erg voor je wil werken.

Ben_Hur
Berichten: 76
Geregistreerd: 11-06-10

Re: Verzet menpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 23:53

Versluis is toch die van de bittenbank? Misschien kun je hem es mailen.
Heb je een gladde stang, of eentje met ribbels?

liedje89
Berichten: 7157
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 00:02

Heb je ook al een keer gereden met of gement zonder kleppen? Wij zijn een tijdje geleden ook bezig geweest met een paard waar met kleppen niets mee te beginnen viel. Ieder geluid achter hem was beanstigend kregen hem er niet eens voor. Ging zonder kleppen met veel meer rust, je zag hem gewoon na een keer zonder kleppen zelfs met optuigen al rustiger worden.

Je heb ook van die halve kleppen trouwens, zien ze iets meer maar niet achter zich. Weet niet of je dat zou willen proberen.