Wegvallen over de binnenschouder en contrastelling

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Wegvallen over de binnenschouder en contrastelling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 23:59

Mijn pony loopt nu ruim anderhalf jaar voor de wagen, hij is nu 5. In die anderhalf jaar heb ik vooral recreatief gereden, echt dressuur heb ik niet gedaan want ik was helemaal gek op het buitenrijden. Mijn pony is onwijs wendbaar maar niet op de juiste manier. Hij laat zich namelijk gewoon de bocht "omvallen" met contrastelling en alles. Ik ben nu de dressuur op aan het pakken omdat ik vind dat de basis er toch zeker in moet zitten en ik wil mijn pony graag lekker soepel houden. Ik wist dat het dressuurmatig niet veel voorstelde maar het is helaas wel erg met ons gesteld. Mijn pony kent links en rechts maar geen stelling of buiging. Op de volte pakt hij een contrastelling en als ik mijn buitenleidsel laat vieren valt hij compleet over zijn binnenschouder weg. Ik moet ontzettend veel moeite doen om hem een volledige volte te laten maken zonder dat hij ineens compleet naar binnenvalt of tegen het bit komt. Hij vindt het zelf ontzettend moeilijk en ik weet niet hoe ik dit op moet lossen.
Op de linkerhand en in stap gaat het nog maar vooral op de rechterhand een mooie stelling aannemen is ontzettend lastig. Hij valt naar binnen, als ik hem een ophouding op de buitenkant geef neemt hij een contrastelling een en als ik die wil corrigeren door hem te begrenzen met de zweep op de binnenschouder komt hij tegen het bit. Hoe los ik dit op? Ik ben op zoek naar een instructeur omdat ik zelf nooit dressuurmatig heb leren rijden en ik zit ook al te denken om een keer een osteopaat langs te laten komen om te kijken of hij niet ergens vast zit.

Lacuna

Berichten: 957
Geregistreerd: 05-07-04

Re: Wegvallen over de binnenschouder en contrastelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 08:54

Heb je als je rechtuit rijdt op beide handen/leidsels evenveel druk, of neem hij 1 leidsel minder fijn aan? Volgt hij je hand naar beneden?
Een bocht rij je, net als onder het zadel, op je buitenleidsel. Daarmee moet je altijd contact hebben, om te kunnen voorkomen dat hij dus naar binnen komt vallen. Door een kleine ophouding op je binnenleidsel vraag je dan stelling. Die ophouding laat je direct weer los en indien nodig vraag je opnieuw. Eventueel kun je je paard ondersteunen met de zweep op de binnenschouder zoals je hem met rijden met je binnenbeen naar je buitenhand zou rijden, zo zet je hier je menzweep in.
Een goede instructrice kan je hier natuurlijk verder mee helpen en die kan je ook precies vertellen wanneer je wat precies moet doen om het paard zo optimaal mogelijk te kunnen ondersteunen.

Groetjes, Lacuna

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 22:03

Het is fijn dat je ziet wat het probleem is van jouw en je pony, dan ben je al een heel eind!

Ik vind het lastig om hier zo uit te leggen hoe je dat op moet lossen, het is inderdaad veel praktischer om een goeie instructeur te zoeken dat je dat kan laten zien en uit kan leggen en gelijk kan zien of je het op de juiste manier aanpakt en je dan op tijd kan corrigeren...

Wat ik je wel vast mee kan geven is dat het principe hetzelfde is als onder het zadel, dus contact houden op je buitenleidsel, met je binnenleidsel buiging vragen.
Begin met hele grote wendingen in een grote ruimte en voorkom naar binnen vallen door druk te houden op je buitenleidsel, vraag hele lichte buiging door kleine ophoudingen te maken met je binnenleidsel, deze niet vast blijven houden.
Blijf ervoor zorgen dat je pony de volte niet kleiner gaat maken, want dan wordt het lastiger en dat 'ie weer over de schouder vallen en contra gesteld lopen.

nou dat was vast een mooie beginstukje... :D
succes! ;)

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Re: Wegvallen over de binnenschouder en contrastelling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 22:17

Ja ik kan gelukkig wel objectief kijken maar dat komt omdat ik tegen een probleem aanloop. Ik vind het wel ontzettend moeilijk om aangespannen dressuurmatig te rijden. Op dat soort momenten mis ik mijn been om te begrenzen.

Ik rijd meestal op een veld van wat zal het zijn...40x40? Ik heb dus voldoende ruimte om mooie grote voltes en lange lijnen te rijden maar het probleem is dat hij door het wegvallen de volte steeds kleiner maakt. Ik heb iig veel om aan te werken, moeilijk maar ook een uitdaging!

Ik zal binnenkort eens foto's/filmpjes maken, volgens mij ziet het er echt beroerd uit.

Als hij het te moeilijk vindt worden/mij niet begrijpt (want ik denk dat het geen staken of ongehoorzaam zijn is) drukt hij zn best wel dikke onderhals eruit en komt hij tegen het bit. Eerste focus is dan om hem normaal aan het bit te krijgen voordat ik weer op de volte ga rijden.

Heb ook al geprobeerd hem een pasje schoudervoor te laten doen voor de juiste stelling (schouderbinnenwaarts is om de een of andere maffe reden een keer bevestigd) en hem voorzichtig de volte op te laten gaan zonder dat hij die stelling kwijt raakt of naar binnenvalt. Liever iets teveel stelling dan contra.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 22:51

Dat naar binnen komen moet je eerst leren voorkomen door goed je buitenleidsel eraan te houden.
Dat is vooral in het begin heel lastig, want ze willen zich aan de de buiging onttrekken door naar binnen te vallen en de volte zo kleiner te maken, waardoor het steeds lastiger wordt...
Dus probeer anders eerst eens bezig te zijn met de volte zo groot mogelijk houden op je buitenhand, als dat lukt kun je door met je binnenhand wat kleine ophoudingen te maken wat buigen proberen te vragen...

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 22:55

Is het niet makkelijker om eerst te beginnen vanaf de grond? Dus naast de pony? :)

Een goede instructice al je daarbij kunnen helpen als ze er kennis van heeft, je kan wel eens op http://www.paardenrecht.org kijken, daar staat een lijst met instructeurs.

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Re: Wegvallen over de binnenschouder en contrastelling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 22:58

Waarom moet ik vanaf de grond beginnen? Het is een probleem wat ik ondervind bij het aangespannen rijden. Dressuur aan de lange teugel heb ik al tijden niet gedaan.
Het gaat er toch om dat ik leer de juiste hulpen aangespannen te geven? Daar waar ik mijn been ontzettend mis.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 23:01

x_Marr schreef:
Is het niet makkelijker om eerst te beginnen vanaf de grond? Dus naast de pony? :)

Een goede instructice al je daarbij kunnen helpen als ze er kennis van heeft, je kan wel eens op http://www.paardenrecht.org kijken, daar staat een lijst met instructeurs.



het gaat hier om aangespannen rijden he, niet om onder het zadel rijden...

het missen van je beenhulp is daarbij inderdaad even lastig en wennen, maar als je eenmaal door hebt hoe het werkt en je pony ook gaat je steeds makkelijker!

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Re: Wegvallen over de binnenschouder en contrastelling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 23:02

Dan is het jammer dat ik er niet zoals jij even op kan klimmen om te voelen :P

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 23:05

:D
ja dat wordt lastig voor jou inderdaad...

nou moet ik zeggen dat de mijne vaak makkelijker buigt voor de wagen dan onder het zadel... :+

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 23:10

Nouvel schreef:
x_Marr schreef:
Is het niet makkelijker om eerst te beginnen vanaf de grond? Dus naast de pony? :)

Een goede instructice al je daarbij kunnen helpen als ze er kennis van heeft, je kan wel eens op http://www.paardenrecht.org kijken, daar staat een lijst met instructeurs.



het gaat hier om aangespannen rijden he, niet om onder het zadel rijden...

het missen van je beenhulp is daarbij inderdaad even lastig en wennen, maar als je eenmaal door hebt hoe het werkt en je pony ook gaat je steeds makkelijker!


Huh? Ik heb het toch ook nergens over onder het zadel rijden?

Dressuur aan de lange teugel heb ik het niet over maar kan ook een optie zijn, werk(dressuur) aan de hand(dus letterlijk naast het paard) kan juist handig zijn om zo een opstapje te creeren, hulpen geven gaat immers makkelijker wanneer je pony weet wat je bedoelt :) En dat je pony al rechter is geworden.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 23:23

oke, sorry, dacht dat je dacht dat om onder 't zadel rijden ging...
of staan er op die site ook meninstructeurs?

b485
Berichten: 1093
Geregistreerd: 24-08-07
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Wegvallen over de binnenschouder en contrastelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 15:02

Ik volg even want heb exact hetzelfde probleem. Ook op rechts. Bij "rechtdoor" gaan heb ik ook meer druk op men rechterleidsel.

Mijn oplossing: goede instructie zoeken en eventueel eens iemand anders met je pony laten werken

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Re: Wegvallen over de binnenschouder en contrastelling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-10 17:48

Ik merk ook wel dat mijn rechterleidsels korter is dan mijn linker. Hoe ik het doe geen idee maar bij mij leren leidsels zie je het duidelijk en als ik dan allebei even lang neem hangt mijn rechterleidsel gewoon los. Wil zometeen eventjes trainen maar het is echt heel heet. Kan het ook even rustig houden met veel stap maar wel nadruk op de stelling

ykja
Berichten: 603
Geregistreerd: 07-06-02
Woonplaats: Veghel

Re: Wegvallen over de binnenschouder en contrastelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 16:14

als je paar respect heeft voor kegels kan je daar je binnenkant mee afzetten... zweep aan de binnenzijde voor de begrenzing.

Wat ik zelf merk/ zie is dat als je heel veel overgangen maakt het paard eigenlijk altijd wel beter op twee leidsels komt .

suzotje
Berichten: 344
Geregistreerd: 27-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 17:20

Daar heb ik ook een tijd last van gehad. Gelukkig doet mijn paardje het nu niet meer.
Wat slim is om vooral eerst te proberen is het stelling vragen als je gewoon 1 rechte lijn rijdt.
Je houdt hem dan gewoon voorwaarts, je neemt druk op je buitenhand en maakt met je binnenhand ophoudingen. Stel hij reageert niet zoals het moet, geef je een tikje met de zweep aan de binnekant en maak je een extra ophouding met je binnenhand.
Zo laat je hem eerst op de rechte lijn de stelling links pakken en dan de stelling rechts. En zo oefen je even verder. Dan kan je het op de volte proberen. Ook moet je goed opletten dat als die een paar keer goed stelling heeft genomen je je beide handen gewoon even volledig ontspant, zo heeftie even niet meer die druk en wordtie niet drammerig.

p.s. Dit is mijn ervaring, en niet elk paard reageert het zelfde. Ik zou gewoon zeggen: Uitproberen.