2- of 4-wieler?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nelflobo
Berichten: 380
Geregistreerd: 22-04-09

2- of 4-wieler?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 16:52

Hallo allemaal,

na ruim 30 jaar alleen maar gereden te hebben (...) ben ik nu dan toch begonnen
met het beleren van één van mijn pony's voor de kar...d.w.z. ze loopt in het tuig en ik heb inmiddels allerlei oefeningen
met haar gedaan. Ze doet het super! We hebben ook al flink aan haar gehangen en ook dat accepteert ze prima.

Het grote moment zit er nu dus aan te komen: binnenkort gaan we haar voor het eerst inspannen (met deskundigen erbij uiteraard).

Nu heb ik diverse meningen gehoord over 2 en 4 wielige wagentjes. Ben benieuwd wat jullie mening is!

Graag hoor ik van degenen die veel ervaring hebben op mengebied wat zij de voor- en nadelen van beide soorten wagens vinden.

N.B. Mijn pony is een klein ukkie; ze is 1.30m, kruising IJslander, niet heel erg grof gebouwd. Bovendien heeft ze rugklachten gehad dus
ik ben erg voorzichtig met haar. Ze is nu weer helemaal gezond maar ik beschouw haar als "kwetsbaar".
In principe ben ik degene die op de wagen zit (55 kg), incidenteel mijn vriend erbij (80 kg). Wat is ongeveer het maximum wat de wagen mag
wegen/wat mag ze trekken?

Ik wacht vol interesse op jullie reacties op dit bericht!

Groetjes, Nienke

juval

Berichten: 13210
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: 2- of 4-wieler?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 16:55

ik zou voor een vierwieler (met rem) gaan. Niet al te zwaar, en met smalle luchtbandjes.
ben je van plan om in de bak te gaan rijden, of voornamelijk op de weg. In de bak zou ik voor een lichtere wagen kiezen dan voor op de weg.

een tweewieler is ook leuk, maar geeft wel meer druk op de rug

Nelflobo
Berichten: 380
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 16:56

Yep, die druk op de rug was ook mijn bezwaar, dat wil ik dus niet!

Ik ga met haar naar buiten, halfharde zandweggetjes, bospaden en een enkel stukje verharde weg.

b485
Berichten: 1093
Geregistreerd: 24-08-07
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: 2- of 4-wieler?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 17:01

Zie onderstaand topic voor andere topics betreffende deze keuze:
[AR] voor onze shet: kar vierwielig verstandiger dan twee?

Tja, als een tweewieler goed in balans ligt, drukt hij niet op de rug. Maar als je natuurlijk door een gat of zo rijd, bergop, bergaf,... is de balans natuurlijk telkens anders.

Met de duurdere types tweewielers (Denk aan Hans Van Der Mee: tweewieler met bewegende bomen) denk ik wel dat het zou kunnen.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 05:42

een goed afgestelde twee wieler balanseerd en geeft geen druk op de rug,een 4 wieler vind ik zelf wel lekkerder zitten voor lange afstanden want je merkt niks van de bewegingen van je pony.onze pony 130 heeft een wagen van 125kg hier zitten wij vaak met zijn 2en op 55 en 60 kilo,we wonen in zuid limburg hier zijn dus heel veel bergen heuvels,en onzre pony trekt dit goed maar is ook een harde werker,ook rij ik voor deze wagen met 2 pony's van 130.dit is een erg fijne wagen met rem merk onbekend maar zeker zijn geld waard heb er 1400,- voor betaald rij er nu al 2jr mee,en ga ook vaak door de bossen dus daar is het absoluut niet vlak.als je nog vragen hebt pb maar gr
juval schreef:
ik zou voor een vierwieler (met rem) gaan. Niet al te zwaar, en met smalle luchtbandjes.
ben je van plan om in de bak te gaan rijden, of voornamelijk op de weg. In de bak zou ik voor een lichtere wagen kiezen dan voor op de weg.

een tweewieler is ook leuk, maar geeft wel meer druk op de rug

VanHuisUit

Berichten: 6681
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 20:47

Geen heel ervaren menner :o (men ongeveer een jaar regelmatig), wel een mening die ik graag met je deel.

Ik men erg veel met onze tweewieler (merk Cavelier, degelijke robuuste tweewieler), pony's zijn 1.15 (dus nog meer ukkies dan die van jou, kunnen ze makkelijk hoor ;) ). Ben zelf tussen de 60-65 kg mijn groom is forser. Soms zitten we met z'n tweeen op de tweewieler, is qua ruimte niet zo comfortabel, maar ook onze jonge pony trekt dat met gemak. Een goede tweewieler kun je goed instellen en geeft geen druk op de rug.
Citaat:
Ik ga met haar naar buiten, halfharde zandweggetjes, bospaden en een enkel stukje verharde weg.

dan kun je kiezen voor zo'n tweewieler van v/d mee met onafhankelijk geveerde bomen, schijnt er comfortabel te zijn.

Een 2-wieler vind ik voor het beleren erg prettig, kan niet scharen, je stuurt vrij direct, is niet te zwaar en is goed te hanteren. En in het begin men je toch geen uren, is een tweewieler best iets om mee te beginnen. Kun je later als ze het goed doet of je wilt wat meer comfort overgaan op een 4-wieler. Overigens maak ik ritten van een paar uur met mijn tweewieler, gaat prima (als je het goed hebt afgesteld, zowel voor jezelf als je pony).

Natuurlijk is een 4-wielige wagen afgezet tegen een tweewieler met gewone boom, comfortabeler, maar het is ook duidelijk zwaarder (als je een beetje fatsoenlijke wagen wilt voor jouw maat pony zit je toch gauw tegen de 200 kg aan excl jullie zelf als passagiers). We hebben overigens ook een 4-wielige wagen maar daar men ik dus veel minder vaak mee, omdat die 2-wieilige gewoon zo handig is.

Nelflobo
Berichten: 380
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 12:21

Bedankt voor jullie tips :D
Hier kan ik wat mee!!
Ik mag van de eigenaresse van onze stal haar kwalitatief zeer goede,
met schokdempers uitgeruste, 2-wieler voorlopig gebruiken, en na jullie info
ga ik dat dus inderdaad doen.
Nu eerst nog een beter tuig kopen..... ;) en dan: aan de slag!

Groetjes, Nienke