help pony is bang

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bolletje
Berichten: 2120
Geregistreerd: 30-05-03

help pony is bang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 12:30

Ik heb mijn shetje al 3jaar voor de kar lopen,nou heeft ie 2 maanden geleden een ongeluk met de wagen gehad en is sinsdien doodsbang om in te spannen en eenmaal voor de kar wil die alleen maar rennen en is niet meer kalm te krijgen.
Terwijl als ik dieezelfde routes fiets of onder het zadel doe is ie zo mak als een lammetje. zonder oogkleppen rijdt ie onder het zadel, en met mennen met, nu weet ik niet of het door het minder zicht komt of door de wagen? of beide. zonder oogkleppen mennen is geen optie want dan krijg ik hem niet eens in de buurt van de kar. wil hem nu effe een tijdje niet voor de kar zetten nu omdat ik bang ben dat ie ie dalijk een hartaanval krijgt van de stress. weet iemand tips om hem van die angst af te krijgen?
ongeluk was hij schrok van trekker naast hem en draaide zo'n scherpe bocht dat ik van de kar viel en de kar op zijn zij achter hem aansleepte paar honderd meter in galop....

Mastrootje

Berichten: 2525
Geregistreerd: 18-02-09
Woonplaats: Zweden

Re: help pony is bang

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 12:31

Bij de meeste paarden die eenmaal een ongeluk hebben gehad voor de kar is het niet wijs om ze weer opnieuw in te spannen, vind ik. Maar dat ligt dus ook geheel aan het ongeluk, hoe het paard (en jij?) erop hebben gereageert en wat de pony op dat moment heeft mee gemaakt.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 12:39

Of een pony snel een hartaanval krijgt betwijfel ik. Maar, het is niet meer dan logisch en helaas ook vaak voor komend dat een pony (erg) getraumatiseert is geraakt na een ongeluk met de wagen. Helaas zijn er ook paarden bij die ondanks veel training nooit meer geschikt zijn om in te spannen.

Bij weinig ervaring, probeer het dan alsjeblieft niet zelf. Voor een hartaanval zou ik het niet laten (kan me dat niet voorstellen eerlijk gezegd), maar wél voor de veiligheid van de pony, jezelf en medeweggebruikers.

Het beste kan je je pony brengen naar een professionele beleerder die verstand en ervaring heeft met het herbeleren van pony's met een trauma voor de wagen, of onder begeleiding van die persoon daarmee aan de slag gaan.

Ik zou hem igg niet zelf meer inspannen; het risico dat hij compleet gaat flippen en er nog meer ongelukken ontstaan, is erg groot.

Edit: ik denk ook niet dat het zozeer aan de oogkleppen ligt, helemaal niet als hij daarvoor ook jaren met oogkleppen voor de wagen heeft gestaan. Bij zo'n paard zie je vaak dat ze de wagen (en soms ook het tuig) koppelen aan die traumatische gebeurtenis, en daarom inderdaad hun vertrouwen compleet kwijt zijn, wat plaats maakt voor een grote angst. Aantal jaar geleden heb ik een ongeluk gehad met de wagen; lamoen schoot van de wagen los, en pony ging compleet met al het tuig én lamoen in paniek er van door; hele woonwijk afgerend in blinde paniek, met het zware lamoen al slepend, kletterend achter zich aan, dat iedere keer op haar hakken terecht kwam. Pezen waren bijna door, ze had flinke wonden en was helemaal over de zeik. Gelukkig bleek al snel dat ze redelijk makkelijk weer in te spannen was, maar ze heeft wel een tijd last gehad van 'metaalachtig' lawaai; in haar dollemansvlucht schuurde het lamoen over de weg, waardoor er zelfs vonken ontstonden, en mensen in de woonwijk vertelden me dat het net leek of er een 'ophol geslagen winkelwagentje' door de straat ging, zo'n lawaai maakte het. Zo vond ze het geluid van een frisdrank blikje erg eng, en met sleeen in de winter moest ik heel erg oppassen dat de zweng niet perongeluk tegen haar benen aan kwam. Dat zijn dingen die ze, en zeer logisch ook, in verband bracht met dat vreselijke ongeluk.
Maar heb me heel erg verbaasd hoor, had verwacht dat ik haar nooit meer zou kunnen inspannen omdat het trauma wat ze naar mijn mening opgelopen zou kunnen hebben, gewoon heel erg groot zou zijn. Gelukkig bleek maar weer dat het een erg koele kikker is; ben na die tijd ook weleens omgeslagen en pony bleef gewoon rustig stilstaan.

Maar nogmaals; veel paarden die iets dergelijks meemaken hebben een trauma opgelopen, en een deel daarvan zal helaas voor het leven 'verpest' zijn, en niet meer ingespannen kunnen worden.
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 06-10-10 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 12:44

weg brengen of onder begelijding van een meninstructeur opnieuw aan de slag gaan.niet alle pony's die iets mee maken span je gewoon de dag erna weer in,maar andere daar gebeurt iets mee en die span je in en rij je weer verder mee.iedere pony heeft zijn eigen karakter en die van jou is nu zijn vertrouwen helaas kwijt.hoop dat je hem weer voor de kar krijgt.

Mastrootje

Berichten: 2525
Geregistreerd: 18-02-09
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 12:46

Hoop dat je je shet niet speciaal heb gekocht om voor de kar te zetten, maar ik wens je wel succes met het beter worden ;)

HeleneDas
Berichten: 2826
Geregistreerd: 04-03-09
Woonplaats: Baarn

Re: help pony is bang

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 18:26

Ik denk dat hij echt heel erg geschrokken is van dat ongeluk, logisch..
Als jij een keer heel hard van een paard afvalt, kan het ook zijn dat je zo bang word dat je nooit of heel lang niet meer op een paard stapt ;)
Naar iemand die je pony beleerd is denk ik beter dan zelf aanrommelen, want de kans dat het nog een keer misgaat is denk ik behoorlijk aanwezig!
Misschien eerst de kar neerzetten zodat je er lekker omheeen kan lopen er een aanlaten snuffelen, lekker alleen maar geruststellen en belonen!
Misschien kun je dan het tuig opleggen, alleen maar belonen en gerust stellen. en dan rondjes om de kar gaan lopen.
Dit net zolang het hopelijk weer vertrouwd voor hem word, al duurt het lang..
Dan met lange lijnen, heel rustig en zodien nodig met iemand ernaast, en steeds beetje ombouwen met draf enzoo ook net zo lang ot het goed gaat.
Dan met een bandje erachter.
Als dit allemaal goed gaat dan iemand met echt HEEEL veel ervaring verder gaan met bijv. alleen eventjes ervoor zetten.

Heel veel suc6

ikbenfilou

Berichten: 888
Geregistreerd: 26-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 20:17

;) ik lees met je mee,ben heel benieuwd wat je er aan kan doen

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: help pony is bang

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 21:07

Mijn ervaring is dat je een pony met een echt trauma nooit meer echt vertrouwd krijg. Zelfs als hij er weer voor komt te lopen rij je met een tikkende tijdbom.

Mijn braafste en meest relexte pony is na een suf ongeluk echt super bang geworden. Is met veel gedult opnieuw betuigd (heeft ruim een half jaar geduurd), daarna een jaar fijn gereden tot hij zonder aanleiding toch weer aan de haal ging. Echt blind door de omheining van de bak heen.

We zijn nu 7 jaar verder en nog steeds kan hij heel extreem reageren op wagens (maar wel samen met mijn wagen in het land of op buitenrit te rijden, wagens die hij niet kent vind hij nog wel enorm eng).

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 22:55

[AR] Hoe vlucht gedrag afleren?

Waarom open je nu een ander topic met indirect precies dezelfde vraag?? :roll: :=
Lijkt me duidelijk dat hij een trauma heeft, en jij daar verder niet zélf mee moet gaan aanprutsen....

VanHuisUit

Berichten: 6681
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 14:25

Er is al veel gezegd maar kan me heel goed voorstellen dat je 'iets' wilt proberen. Probeer in ieder geval niet zo door te gaan want dat loopt op niets uit. Je pony heeft in doodsangst gezeten met die kar achter zich en jij niet meer op de bok, vergelijk het maar met een aanval van een leeuw op een zebra, want die kar hangt er dan gewoon continue achteraan. Oftewel een trauma hopenlijk niet voor de rest van zijn leven maar misschien dus wel... en dat misschien dus wel moet je serieus in je achterhoofd houden.

Ik heb je nog niet horen zeggen dat je rustig hebt ingespannen, uitgespannen, ingespannen, uitgespannen net zolang totdat je pony weer helemaal relaxed staat bij deze handeling. Want je zegt dat hij nu al in de stress schiet als hij de wagen ziet. Dat moet er eerst uit natuurlijk. En dat kost heel veel tijd en aandacht....

Proberen met sleepje, in de wei, eerst met begeleider ernaast. Dan weer de weg op met sleepje, ook weer eerst begeleider ernaast, en dan zonder begeleider (wel er in de buurt, je weet maar nooit). Spullen aan het sleepje die wat rammelen en weer verder. Als dat allemaal goed gaat, de wagen er weer achter, begeleider ernaast, jij op de bok, en gezamenlijk in alle rust aan de slag. Eerst in afgesloten ruimte, als dat goed gaat het rondje. Niet direct het hele rondje, eerst wegstappen, en rust erin, dan weer terug enz. Je moet haar in feite opnieuw beleren en dan in de super slow motion stand. Probeer zelf ook zo relaxed mogelijk te blijven anders werkt het helemaal niet, je begeleider moet ook rust en vertrouwen uitstralen.

Je ziet het, je zult er heel wat tijd en aandacht aan moeten geven en dan misschien komt het vertrouwen weer terug. Elke keer dat jij als een bezetene het rondje ment wordt het eerder erger dan minder erg en een nieuw ongeluk ligt natuurlijk om de hoek. Niet slim dus.

ikbenfilou

Berichten: 888
Geregistreerd: 26-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 15:52

Ik kreeg deze tips ;) Bach rescue (of speciale mix van bach) op een suikerklontje half uur voor het inspannen.
En ook heel veel van hierboven en laat hem zoveel mogelijk een snuffelen aan de kar en heel veel belonen met intuigen.En zelf ook de rust weer erin weer terug vinden
En evt.het rondje wat je altijd doet halve wege afbreken en terug gaan.

Als hij gewoon bereden word is hij dan ook bang voor een tracktor?

Maar ik heb het volste vertrouwen dat het je stap voor stap weer helemaal gaat lukken

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 16:01

uit je andere topic:

Citaat:
Baal als een stekker, hij vond het ooit leuk, en moet wel leuk voor hem en mij blijven, maar hij kwam vandaag pompend aan en kreeg hem niet gekalmeerd, dacht dat ie een hartstilstand kon krijgen, zo druk was ie. Vind het zo zielig.
Hoe leuk lief en braaf ie altijd was.
Hoe snel en eng ie het nu vind.


Ik ga volledig mee met VanHuisUit; ik kan niet begrijpen dat je sindsdien pony maar gewoon inspant en er mee op pad gaat, en er op pad mee blíjft gaan, zonder de problemen aan te pakken. Als hij het in- en uitspannen al eng vind, hoe kan je dan alsnog inspannen en een rondje gaan rijden, waarbij hij dus iedere keer helemaal in paniek raakt en er als een razende vandoor schiet?

En dat je er iemand voor wil hebben rijden, zodat hij 'leert dat hij niet meer mag vluchten'; dat heeft uiteraard geen enkele zin. Pony doet dit niet om jou te plagen, of uit onwil. Hij is doodsbang van die kar, en van het mennen. Dat lijkt me zeer logisch na zo'n ongeluk.
Nogmaals; helemaal niet meer inspannen en helemaal 'opnieuw beleren', liefst door iemand die ervaring heeft met getraumatiseerde paarden. Je maakt het nu alleen nog maar erger, hoeveel van die ritjes heb je er nu wel niet opzitten na dat ongeluk, als dat ongeluk al 2 maanden geleden is en jij toch steeds weer met hem op pad gaat??

ikbenfilou

Berichten: 888
Geregistreerd: 26-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 16:11

Hij is doodsbang van die kar, en van het mennen.
Totaal niet van het mennen zelf ,hij gaat heel rustig op pad
maar onderweg zijn er twee lange stukken waar hij
in galop springt en pas aan het einde van die weg te stoppen is.
Helaas zijn er weinig andere uitrij mogelijk heden.
Tenzij er een tracktor aan zou komen maar ja dat heb ik ook met mijn pony
die heeft een trauma met een tracktor en dat is ook heel erg moeilijk dat eruit te krijgen
maar met heel veel oefenen en geduld komt dat ook weer helemaal goed.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: help pony is bang

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 16:17

ikbenfilou: Als je nu je laatste post leest, en je voorlaatste post... In de ene is ie wel bang, en in de andere post niet?
Daarbij lijkt het me het meest duidelijk als TS antwoord blijft geven aangezien het haar pony is

amyz

Berichten: 6911
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 16:23

Zoals hierboven al veel gezegd; heeeeel rustig aan weer opbouwen en hou idd rekening met de mogelijkheid dat het trauma niet echt meer weg te poetsen is. Of Bach een oplossing is; mwoh, t is iig niet echt míjn ding om een bange pony met een kalmeringsmiddeltje weer de weg op te sturen. Je plakt wel een pleister maar de wond heelt dan niet, om t zo maar ff te zeggen.

Als je zelf geen ervaring/geduld hebt; haal er een professional bij.

VanHuisUit

Berichten: 6681
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 16:30

Citaat:
Als je zelf geen ervaring/geduld hebt; haal er een professional bij.

Maar dan nog zul je zelf heel veel geduld moeten hebben anders kost het je wel super veel geld zeg maar (als je een pro per uur gaat betalen die je erin moet steken om dit weer goed te krijgen).

Dit ongeluk is een samenstelling van verschillende zaken geweest en daarom zo lastig. Tractor - schrik - draait om - wagentje valt op - menner van wagen - pony heeft geen stuur meer - rent ervandoor - paniek - komt ergens tot stilstand - .....

Je pony mag bijv, hoe misschien streng dat ook klinkt, simpelweg als je op de weg ment niet zodanig schrikken van een tractor dat hij draait en aan de kletter gaat. Dus daar zul je ook aan moeten werken. Of andersom gezegd: je zult zo handig moeten zijn met mennen dat hij niet kan draaien en aan de kletter gaan (andere kant van het verhaal). Als je dat niet bent, moet je niet met deze combinatie op de weg gaan.

ikbenfilou

Berichten: 888
Geregistreerd: 26-08-05

Re: help pony is bang

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 17:10

AMEN!!

amyz

Berichten: 6911
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Re: help pony is bang

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 17:18

Kan niet anders zeggen dan dat ik het volledig met je eens ben vhu.

bolletje
Berichten: 2120
Geregistreerd: 30-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 18:31

oh oh zie dat iets ergens fout is gegaan, we zijn namelijk tweeling, en het gaat over dezelfde pony. Maar we zitten beide op 1 account. Dachten kennelijk allebei hetzelfde maar hadden het van mekaar niet gelezen. Maar bedankt voor alle reacties, zie nu wel in dat we fout bezig geweest zijn. Hierbij ook nog een vraag weet iemand een leraar voor het helpen met dit probleem in de omgeving van geervliet?

bolletje
Berichten: 2120
Geregistreerd: 30-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 19:10

Het intuigen gaat redelijk, de kar vind ie gewoon eng, krijg hem wel rustig ingetuigd en uitgetuigd, moet alleen niet te lang duren.
Hij is echt bang voor de kar achter hem, die sloeg heel de rit tegen zijn achter benen aan, sindsdien deed ik alles rustig aan en ging het goed, maar de laatste tijd gaat het fout, ik wil hem ook wegbrengen in het nieuwe jaar, even rustig aan nu. Lekker enkeld in het tuig lopen zonder kar, en daarna zie ik het wel. Ik neem de tijd heeft geen haast, en breng hem liever naar iemand die niet bang is. Ik ben bang en hij ook, hij voelt dat, dat maakt hem nog onzekerder. En gaat het niet, dan niet. Ik wil hem een leuk leven geven, vroeger genoot ie van de ritjes. Nu niet. Ik doe ook geen dingen die ik niet durf, logisch dat hij na een ongeluk bang is. Maar ging daarna rustig aangepakt weer goed en ineens ging het weer slecht. Kent iemand stallen regio rotterdam omstreken die ze beleren?

Mastrootje

Berichten: 2525
Geregistreerd: 18-02-09
Woonplaats: Zweden

Re: help pony is bang

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 20:29

Heb je geen broek aan je tuig hangen, of hangt de broek wel goed, dat de kar tegen zijn achterbenen aantikt? Dat kan inderdaad namelijk felle reacties uitlokken.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: help pony is bang

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 21:08

De kar lag ondersteboven Milanka, vandaar dat ie tegen de benen kwam ;)

Bolletje: Het is op bokt niet toegestaan om samen 1 account te gebruiken. Daarbij is het ook erg verwarrend, dat zie je maar weer.

Ik ga op zich wel mee met VHU, maar alvorens dit te gaan proberen "moet" de pony eerst weer met vertrouwen voor de wagen komen, en dat zou ik dus aan een zeer ervaren persoon over laten. Dat hoeft echt niet iemand te zijn die dit voor zijn werk doet, maar informeer eens op de menvereniging in de buurt bijv.

bolletje
Berichten: 2120
Geregistreerd: 30-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 21:27

We zitten al jaren samen op bokt onder de naam bolletje, wisten alleen niet van mekaars topic. ik zal wel een andere aan maken.
Ik ben omgevallen met de kar, wel een broek, de kar hing schuin slepend achter hem aan, niet op zijn kop, was in de bocht geschrokken en nam een sprint tijdens draaien uit relfex wilde ik tegen hangen maar hing verkeerde kant op en trok kar opzij en viel eruit.
Had eigenlijk idee net als van paard afvallen er weer op en deed dit met de kar ook, wel rustig aan en ging eigenlijk goed, maar na een paar keer slechter en een nieuwe zwaardere grote kar ging het weer fout. hij vind naast de kar aan de hand niet eng. Ga lange lijnen zelfde pad doen en dan met klein karretje erachter proberen met hulp en ernaast, het gaat ook om bepaalde paden. Ga alles stap voor stap doen, heb de tijd, en lukt dit niet, breng ik hem weg, maar het is een kwestie van tijd en geduld en vertrouwen, niks gehaast en lukt het niet, dan word ie een rijponny :o

Smokey08

Berichten: 3
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 06:51

Als je het zelf wilt doen, zou ik zelf alvorens beginnen met rustig aan aan de langelijn te gaan wandelen (met begeleiding). Voor de wagen zetten in elk geval met GOEDE begeleiding of wegbrengen.
Wij hebben zelf een Hackneypony x Fries hengst op 21 jr leeftijd na trauma weer voor de wagen gezet, bij 0 begonnen, RUSTIG alles opnieuw.
Loopt nu super braaf voor de wagen, maar het kost bergen TIJD. GEDULD en GOEDE BEGELEIDING!