Waar bennnnnnnn je nou?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koper

Berichten: 30270
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Waar bennnnnnnn je nou?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 21:57

Mijn paard is erg visueel ingesteld. Ben hem nu heel langzaamaan aan het werk aan de lange lijnen aan het laten wennen met als doel om hem ooit eens in te spannen. Daarbij gebruik ik (nog) een trenshoofdstel. Het gaat boven verwachting, maar hij kijkt wel steeds achterom, vooral in het begin, om te kijken waar ik ben. Achter hem dus :)) Dat vindt hij maar raar, ook omdat hij, in tegenstelling tot wanneer ik rijd, mij niet kan voelen. Wel horen, hij reageert erg goed op mijn stemhulpen.

Nou maak ik mij een beetje zorgen om straks met oogklepjes aan de slag te gaan. Ik wil hem hier goed aan laten wennen voordat hij voor een band/sleepje gaat maar vrees het ergste := Hij kan behoorlijk van streek raken als hij niet kan zien wat er gebeurt, helemaal als hij wel iets kan horen. Aan de andere kant vind ik het niet verantwoord om met een paard dat zo op alles wat hij ziet reageert zonder oogkleppen op pad te gaan. Als ik niet uitkijk zou hij af en toe zo tegen een boom oid knallen als ik niet ingrijp omdat hij naar iets loopt te kijken }:0 Uiteraard zal ik hem eerst aan het gesloten hoofdstel laten wennen dmv wandelen, en dan erachter met iemand anders naast zijn hoofd. Ik doe alles heel rustig aan.

Eigenlijk maak ik me gewoon zorgen hoe hij zal reageren. Wie kan me gerust stellen? :o
Laatst bijgewerkt door Koper op 11-10-10 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 21:58

Waarom wil je per se met oogkleppen? Wij mennen ook altijd zonder... en als je al aangeeft dat het voor hem wss niks is vraag ik me af of hij het niet beter zou doen zonder, als hij eenmaal goed gewend is aan het tuig en iemand achter hem.

Koper

Berichten: 30270
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 21:59

Omdat hij ont-zet-tend snel is afgeleid wanneer hij iets ziet.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Re: Waar bennnnnnnn je nou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 22:03

Ja, maar is er geen mogelijkheid om wat met 'm te trainen zodat hij meer op jou gericht is? En als hij eenmaal is gewend aan het feit dat er niet iemand naast hem loopt maar achter hem lijkt me dat hij minder snel tegen een boom oid aan zal lopen. :P Maar ik ben niet zo'n fan van oogkleppen. Als het niet hoeft heb ik het liever niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 22:03

Het slepen van bak doe ik gerust ook zonder oogkleppen. Is dit misschien ook niet idee voor jou paard. Is slepen op pakken zonder oogkleppen. Daarna rustig aan oogkleppen te laten wennen, lange lijnen met oogkleppen en dan pas slepen met oogkleppen?
Al zijn ook mensen die zonder oogkleppen mennen.

Maar neem dat wel met korrel zout want heb zelf geen ervaring met beleren. Enkel met het werken met een pony die al reeds beleerd is.

Koper

Berichten: 30270
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 22:06

Sowieso is naast hem lopen of niet een wereld van verschil. Als er iemand naast hem loopt is hij uitsluitend op diegene gefocust.

Het is een paard dat onder het zadel goed te reguleren is wanneer hij iets ziet. Als ik er achter loop wil ik dat hij niet door alles is afgeleid.

De vraag is niet: wel of geen oogkleppen. Die discussie wil ik hier helemaal niet voeren. Mijn vraag is hoe ik hem er het beste aan kan laten wennen.

Koper

Berichten: 30270
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 22:07

Joram schreef:
Het slepen van bak doe ik gerust ook zonder oogkleppen. Is dit misschien ook niet idee voor jou paard. Is slepen op pakken zonder oogkleppen. Daarna rustig aan oogkleppen te laten wennen, lange lijnen met oogkleppen en dan pas slepen met oogkleppen?
Al zijn ook mensen die zonder oogkleppen mennen.

Maar neem dat wel met korrel zout want heb zelf geen ervaring met beleren. Enkel met het werken met een pony die al reeds beleerd is.

Hmm... ik snap wat je bedoelt, denk ik. Dus eerst aan de sleep wennen en dan aan de kleppies. Toch?

Blijft dat ik er gewoon tegenop zie dat hij straks met die kleppen helemaal over de emmer raakt :(:)

ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 22:09

Ik zou een menhoofdstel eraan hangen maar de oogkleppen erg wijd en wat hoger plaatsen. Zo kan hij wel meer zien dan normaal, maar wat ik vooral in jouw geval zal doen is kijken waar meneer het beste op reageert. Als hij beter loopt met oogkleppen prima, maar probeer je, je er niet op te forceren. Sommige paarden blijven het eng vinden en gaan er niet beter op lopen. :)

Je kan trouwens alles doen met oogkleppen, longeren, slepen, fietsen, wandelen etc.!

Koper

Berichten: 30270
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 22:11

Da's een goeie inderdaad, om ze wat hoger te hangen! Zat ook te denken aan evt een half of kwart gesloten hoofdstel om mee te beginnen?

Zou denk ik wel een hoofdstel met kleppies kunnen lenen, alleen is dat wel volledig gesloten...

VanHuisUit

Berichten: 6681
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 22:16

Onze Alwyn was precies hetzelfde. Nu nog trouwens, maar die oogkleppen zijn vooral voor dit soort pony's volgens mij een uitkomst. Zonder oogkleppen keek hij overal en nergens heen en vooral erg veel achterom. Met lange lijnen moest hij ook altijd wel een of twee keer helemaal omdraaien en als ik naast hem loop / liep of half achter hem, moest ik hem eerst flink vooruit praten / duwen voordat hij besefte dat hij niet naar me moest kijken maar gewoon voor zich ;)

Met oogkleppen let hij zodra ik uit zicht ben, heel goed op mijn stem en aanwijzingen en kijkt dus niet meer achterom. Maar het heeft wel heel lang geduurd voordat hij niet meer (enorm :D ) schrok zodra ik of de groom weer in beeld verscheen.

Alwyn is ook altijd de eerste die me ziet aankomen in de wei en een pony die het ook ongelovelijk vreemd vindt als iemand anders met hem ment en ik dus meefiets / loop :wow:

Hoe laten wennen? Gewoon hoofdstelletje omdoen en lange lijnen / voor de wagen gezet. Heb wel gewoon de oogkleppen direct 'gewoon' gedaan heb zoiets van dan hoeft hij maar een keer ergens aan te wennen (of je moet met halve willen gaan mennen, ik vond dat bij ons geen optie), en dan maar veel oefenen :D

Koper

Berichten: 30270
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 22:21

Ok, dus eigenlijk gewoon doen. Ja, wat je zegt dat hij dan maar 1 keer hoeft te wennen zit wel wat in.

Het zal voor ons allebei sowieso wennen worden om die gigantische bos haar door/over het frontdeel te priegelen :7 Eigenlijk vind ik dat een esthetisch bezwaar tegen de kleppen: een giga voorpluk die zo debiel aan alle kanten langs de windriempjes geprunnikt is. Maar het is voor het goede doel :=

lienepien610

Berichten: 453
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 22:24

Je hebt ook halve oogkleppen: kleppen die van onder iets verder weggesneden zijn die dus veel op de gewone kleppen lijken, maar ook kleppen die meer naar de zijkant staan waardoor ze de koets achter zich niet kunnen zien, maar wel veel naast en voor hen. Misschien iets om uit te proberen.

Grappig, ben juist mijn pony aan het leren om, na 3 jaar, zonder oogkleppen te rijden. Dat is nog erg wennen telkens als de wagen erachter gaat.

edit: misschien is het dan het beste dat je die voorpluk invlecht of er enkel een elastiekje op de helft indoet? Scheelt al een hoop!

marrianne
Berichten: 1923
Geregistreerd: 28-07-05

Re: Waar bennnnnnnn je nou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 22:26

probeer inderdaad halve oogkleppen, en probeer hem anders gewoon ff rustig aan oogkleppen te laten wennen.

helaas heb ik dus 1 pony die het echt niet kan, maar ik raad het aan met te rijden

Anoniem

Re: Waar bennnnnnnn je nou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 22:28

Een aantal jaren terug heb ik hetzelgfde probleem gehad bij mijn bonte shet om te beleren voor de kar. Heb haar dan ook nooit met oogkleppen beleerd en rijd eigenlijk nog steeds zonder. Heb 1 keer een echt menhoofdstel met oogkleppen opgedaan en juist daarmee kreeg ik ongelukken. Dus mischien gewoon een menhoofdstelletje zonder kleppen ;)

marrianne
Berichten: 1923
Geregistreerd: 28-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 22:31

@ helmoni, zal het komen omdat ze bont zijn :Y)

Koper

Berichten: 30270
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 22:32

Ik ben ook inderdaad bang dat het vlechten gaat worden... waarmee mijn vos er als een debiele pipi langkous uitziet :(:) En dat voor een ruin :(:)

Zou het een idee zijn om zowel met halve als hele kleppen te experimenteren? En dan kijken wat het beste bevalt?

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 22:33

hestejente schreef:
Joram schreef:
Het slepen van bak doe ik gerust ook zonder oogkleppen. Is dit misschien ook niet idee voor jou paard. Is slepen op pakken zonder oogkleppen. Daarna rustig aan oogkleppen te laten wennen, lange lijnen met oogkleppen en dan pas slepen met oogkleppen?
Al zijn ook mensen die zonder oogkleppen mennen.

Maar neem dat wel met korrel zout want heb zelf geen ervaring met beleren. Enkel met het werken met een pony die al reeds beleerd is.

Hmm... ik snap wat je bedoelt, denk ik. Dus eerst aan de sleep wennen en dan aan de kleppies. Toch?

Blijft dat ik er gewoon tegenop zie dat hij straks met die kleppen helemaal over de emmer raakt :(:)


Ik nam dus al aan dat je dat eerst zou doen. Dat bedoelde ik dus ook, eerst je paard laten wennen aan slepen en het feit dat jij erachter loopt, wie weet leert hij snel genoeg dat hij dan ook op jou gericht moet blijven en zijn de oogkleppen uiteindelijk niet meer nodig of zo'n probleem niet meer.
Ik zou dan gewoon even kijken hoe hij erop reageert :j en idd je kunt altijd halve of hele uitproberen.

Koper

Berichten: 30270
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 22:37

Oh, dan had ik je verkeerd begrepen Fifill :)

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Re: Waar bennnnnnnn je nou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 23:02

Maakt niet uit hoor, ik was wss wat te onduidelijk. :D

Koper

Berichten: 30270
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 23:09

Het is voor zowel het paard en mij nog allemaal nieuw, dus ik had niet bedacht om hem eerst aan het sleepje te laten wennen en dan aan het hoofdstel. Gelukkig is er iemand bij de wei die ment (en haar pony ook heeft helpen beleren) en die ik om advies kan vragen :)

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 23:15

Ik zou gewoon eerst lekker met hem aan de slag gaan, dan leert hij ook hoe het is als jij er ineens achter staat ipv ernaast en zal hij waarschijnlijk ook na verloop van tijd wel doorkrijgen dat hij ook dan op jou moet letten. :j Wie weet is hij dan al een stuk minder kijkerig, oogkleppen kun je later altijd nog proberen natuurlijk. Zou hem daar ook eerst goed aan laten wennen, je wilt natuurlijk niet dat hij straks voor de wagen staat en zich een ongeluk schrikt van die dingen. Je kan ook eerst spelenderwijs aan de slag gaan misschien, zodat hij er alvast een beetje aan went dat een deel van zijn zicht is afgeschermd.

kraakte
Berichten: 3076
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 23:15

Mijn Pony is ook erg visueel ingesteld en deed dat achterom kijken,zo van hey, waar ben je? ook.. vooral als ze het eventjes niet goed snapte.. toch heb ik gewoon een keer het menhoofdstel omgedaan met oogkleppen en dit ging eigenlijk zonder problemen! in het begin vond ze het nog wel super vreemd dat ze me wel kon horen maar niet kon zien..maar na een paar rondjes door de bak was ze eigenlijk al helemaal gewend! ik denk dat je het gewoon een keertje moet uitproberen? laat er dan eerst nog iemand naastlopen met een longeerlijn zodat diegene ook steeds verder achter je paardje kan gaan lopen.. als er dan paniek uitbreekt ben je er snel genoeg bij toch?

Koper

Berichten: 30270
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 23:23

Ja, dit soort dingen doe ik eerst in de bak, aan de dubbele longe. En dan steeds vaker en langer er achter lopen.

Verder heb ik aaaaaaaaaalle tijd van de wereld... heb er een paar maanden over gedaan om van enkele via dubbele longe naar achter hem lopen te komen. In het begin vond hij het eng en raar en rende hij hard weg. Kan ik me nu niet meer voorstellen := Het kan me niet zoveel schelen hoe lang het duurt, al ben ik nog 2 jaar bezig voor ik erachter kan lopen met een band. Ik geef aan wat we doen en hij geeft aan wanneer we aan een volgende stap toe zijn :)

VanHuisUit

Berichten: 6681
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 23:29

Soms mag je wel een beetje (vriendelijke maar direct :+ ) doordrukken hoor. Als ik met die oogkleppen had gewacht tot Alwyn ging lopen stonden we nu nog ergens in de wei suf naar beneden te staren (want dat deed hij met oogkleppen op, hoofd naar beneden en erg weifelend voorwaarts gaan }:0 ).

Een van de paarden bij de stalhouderij waar ik af en toe groom heeft het nog steeds dat ze soms heel verbaasd achterom naar je kijkt als je halthoudt of voordat je op de wagen gaat. Zo'n grappig gezicht :+

Koper

Berichten: 30270
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 23:38

Waarom zou ik? Ik heb geen haast. Een doel is leuk maar voor mij is de weg ernaartoe nog leuker. Paard is ook niet zo heel veel gewend ondanks dat hij nu 11 is, en als ik bekijk wat hij in de afgelopen anderhalf jaar heeft bijgeleerd is dat heel wat. Niet alleen qua longeren en betuigbeginselen maar bijv. ook zijn eerste wedstrijdjes, netjes náást iemand lopen, grondwerk, allerlei gedoe om 'm rechter te krijgen en wat hij heel moeilijk vindt, noem maar op. Allemaal nieuwe indrukken. Om dan iets door te drukken is niet mijn aanpak, vind ik namelijk niet leuk en niet eerlijk. Pas als iets goed bevestigd is ga ik verder met iets nieuws. Omdat het langelijnen steeds beter gaat wil ik nu verder met het tuig. Gééééén flauw idee of hij een staartriem leuk gaat vinden. Daar mag hij zo lang over doen als hij wil. Vind ik niet erg. Mijn paard is geen apparaat sprak de penny :Y)