Menbit B-trens

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Klaaswoeba

Berichten: 375
Geregistreerd: 08-03-10
Woonplaats: Renkum

Menbit B-trens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 21:51

Beste bokkers,

Ook ik ben op zoek naar een goed bitje voor mijn shet om voor de wagen mee te rijden. Heb haar heel lang op een gewoon bokkebitje gehad maar wil nu wat meer dressuurgericht trainen en ook wat meer en scherpere wendingen rijden en ze reageert heel slecht op die stang.
Rijd haar daarom nu met haar gewone rij-bit (enkelgebroken watertrens), maar daar heb ik dan weer wat minder controle mee en dan mis je ook de werking van de neusriem.

Nou zag ik ergens een gebroken liverpool staan, en dat leek me wel wat (maar die was alleen te koop in maat 12), en ik zag op shetlandershop.nl onderstaande trens:

Afbeelding



Ik vroeg me af of iemand van jullie ervaring heeft met deze bitten (gebroken liverpool/gebroken B-trens). Ook lijken de bitgaten van de B-trens mij heel raar te zitten, een ter hoogte van het mondstuk en een daarboven. Maar bovenin heb je dan toch geen hefboomwerking van de kinketting?

Hopelijk kan iemand me wat uitleg geven :).
In ieder geval bedankt voor het lezen.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 21:58

Alsjeblieft, alsjeblieft, weet wat je in de mond van je pony hangt, en gebruik alsjeblieft geen stangbit met een gebroken mondstuk.
Dit doet een enkelgebroken mondstuk van een trensje:
Afbeelding

Dubbelgebroken doet dit ook, maar dan in mindere mate.

Combineer dit effect met hefboomwerking en dan heb je een notenkraakeffect; het werkt vreselijk scherp en gemeen in.
Imo absolĂșut niet paardvriendelijk te noemen; een stangbit moet je gewoonweg niet willen combineren met een gebroken mondstuk.

Omdat je pony op bokkenbit een niet lekker reageert, zou ik niet naar dit soort middelen gaan grijpen. Probeer eens een liverpooltje bijvoorbeeld; heb je veel variatie in; met tongboog, zonder tongboog, tongvrijheid (veel of weinig) dikte mondstuk, etc.
Zou trouwens wel voor een vrij dun mondstuk kiezen; in die shettenbekkies liggen dikke mondstukken vaak helemaal niet lekker, en werken dan juist vaak scherper en pijnlijker in.

Mijn shetmerrie liep in het begin ook wel goed op een simpel bokkenbitje, tot dat ik inderdaad wat meer dressuurmatig bezig wilde. Veel verschillende liverpools en bitten uitgeprobeerd, uiteindelijk liep ze super op een liverpooltje met lekker dun mondstuk, losse scharen en pompwerking.
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 05-01-11 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Klaaswoeba

Berichten: 375
Geregistreerd: 08-03-10
Woonplaats: Renkum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 22:02

Ohja, dat is inderdaad wel heftig.
Was sowieso niet van plan de kinketting strak te zetten (heb/had hem bij bokkebitje ook altijd op de zo los mogelijke stand hangen), maar vroeg me gewoon af hoe dat dan zou gaan met die B-trens.


Welk bit gebruik jij dan Joyciej?
Laatst bijgewerkt door Klaaswoeba op 05-01-11 22:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Rhine_
Berichten: 3377
Geregistreerd: 16-09-08
Woonplaats: Maaseik

Re: Menbit B-trens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:04

Wat is de precize verking v/e tongboog?

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:06

kinketting wel of niet strak heeft er in feite niets mee te maken. Feit is en blijft dat je een absoluut scherp en gemeen effect krijgt als je een gebroken stangbit gebruikt.
Als je de kinketting echt héel erg los hebt hangen kan het ook nog wel eens voor komen dat je bit te ver doorschaart, en dat werkt ook scherper in.

Ik heb voor m'n merrie nu dus een liverpooltje met lekker dun mondstuk, losse scharen (vaste scharen is bij haar zowiezo geen succes) en pompwerking.

@ Flaver:
tongboog creeert een bepaalde mate van vrijheid voor de tong, mondstuk is dan iets meer gebogen ipv. helemaal recht, zo drukt het mondstuk niet snel tegen de tong aan. Maar alles heeft zo zijn voor- en nadelen; sommige paarden lopen veel minder op een tongboog, omdat dat in hun gehemelte kan prikken bijvoorbeeld. Heb bij mijn shetmerrie een liverpool met veel tongvrijheid geprobeerd omdat ze vaak ook wel haar tong over het bit gooide op een bepaald moment, maar dat was voor haar nog minder fijn; shettenbekkies zijn niet zo groot en bij haar prikte de tongboog blijkbaar wat in het gehemelte.

Uiteindelijk is het gewoon uitproberen waar je pony het beste op loopt, voor iedere pony kan dat weer anders zijn.

olanis
Berichten: 299
Geregistreerd: 11-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:11

De foto op het bitje in de OP, die ligt op z'n kop.
De ringen waar de kinketting aan hangt, die horen aan de bakstukken.

En de kinketting die moet je niet te los laten, bit mag niet meer dan 45 graden kantelen,
Als hij teveel doorschaart is het alsnog heel scherp.

En voor een shetje zou ik idd niet een heel dik bit gebruiken (vaak klein mondje), maar het is even proberen waar ze het best op loopt. wel of geen pompwerking, met of zonder tongboog.

Zou zeggen succes met je zoektoch en het proberen van bitjes!!

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:16

het bit in de OP is trouwens ook geen trens TS, mocht je dat misschien denken, omdat je het in je OP over 'een B-trens' hebt. Vind B-trens op zich een verkeerde benaming; het is nl. toch echt een stangbit en wordt een B-stang of vlinderstang genoemd.

eefielover
Berichten: 760
Geregistreerd: 26-03-05
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:19

Tja, ik rijd toch met een dubbelgebroken liverpooltje. Was er eerst ook op tegen, maar feit is bij mij gewoon dat ze van een gewone stang veel meer last heeft. Van constant tong over het bit, ook bij bit lager of hoger, neusriem strakker/losser en noem alle mogelijkheden maar op, en veel verschilende stangen met en zonder tongboog.

Ik heb heel veel geprobeerd maar of de tong ging er constant overheen, of haar hele tong werd blauw. Na vele malen proberen, advies vragen, bitten kopen en steeds weer omruilen, op aanraden toch maar een dubbelgebroken geprobeerd en al het gedoe is voorbij. Geen gevecht van de pony dr kant af, en ze loopt er perfect op. Bovendien blijft een bit zo scherp als de hand van de menner.

Nogmaals, dit is voor mij een laatste redmiddel. Zo gaat het goed, en zelfs mn instructeur vind dat het zo veel beter gaan dan met de vorige, en dan kijk ik niet naar prestaties van de pony maar gewoon naar de rust in de mond.

Probeer eerst al het andere voordat je eraan begint, maar echt erop tegen ben ik dus niet meer omdat het bij mij wonderen heeft verricht. *D

Rhine_
Berichten: 3377
Geregistreerd: 16-09-08
Woonplaats: Maaseik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:24

JoyCiej007 schreef:
@ Flaver:
tongboog creeert een bepaalde mate van vrijheid voor de tong, mondstuk is dan iets meer gebogen ipv. helemaal recht, zo drukt het mondstuk niet snel tegen de tong aan. Maar alles heeft zo zijn voor- en nadelen; sommige paarden lopen veel minder op een tongboog, omdat dat in hun gehemelte kan prikken bijvoorbeeld. Heb bij mijn shetmerrie een liverpool met veel tongvrijheid geprobeerd omdat ze vaak ook wel haar tong over het bit gooide op een bepaald moment, maar dat was voor haar nog minder fijn; shettenbekkies zijn niet zo groot en bij haar prikte de tongboog blijkbaar wat in het gehemelte.

Uiteindelijk is het gewoon uitproberen waar je pony het beste op loopt, voor iedere pony kan dat weer anders zijn.


Ik heb er vandaag 1 gekocht, haar bekkie is atnormaal groot en een bokke bit zat niet fijn.

Klaaswoeba

Berichten: 375
Geregistreerd: 08-03-10
Woonplaats: Renkum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 22:41

JoyCiej007 schreef:
het bit in de OP is trouwens ook geen trens TS, mocht je dat misschien denken, omdat je het in je OP over 'een B-trens' hebt. Vind B-trens op zich een verkeerde benaming; het is nl. toch echt een stangbit en wordt een B-stang of vlinderstang genoemd.


Ja zo werd het op die website genoemd, dus dacht zo zal het dan wel heten. :)

Weet je (of iemand anders natuurlijk) ook het verschil tussen een B stang en liverpool?

S_zanne

Berichten: 3201
Geregistreerd: 20-05-05
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:58

Met een liverpool kan je strenger inwerken.
Dit komt omdat je de leidsels verder kan verstellen zodat de hefboomwerking groter wordt.

http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9 ... 69hQiD05wP

Hier een foto van liverpool.
Als je de teugel in de onderste sleuf hebt werk je harder in dan in de bovenste sleuf.

http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9 ... M3IEgSyse8
Bij een B stang heb je geen hefboom in de 1e ring en gewone hefboom in de 2e.

Je hebt ook B-stangen met 3 ringen, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Laatst bijgewerkt door S_zanne op 05-01-11 23:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Klaaswoeba

Berichten: 375
Geregistreerd: 08-03-10
Woonplaats: Renkum

Re: Menbit B-trens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 23:01

Hmja oke. Maar allebei op het minst strenge gaatje is tussen die twee bitten niet erg verschillend dan?

En zijn er hier ook mensen die ervaring hebben met de vier rings trens?

S_zanne

Berichten: 3201
Geregistreerd: 20-05-05
Woonplaats: Kampen

Re: Menbit B-trens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 23:02

Bij liverpool heb je altijd hefboom, of je moet de teugel niet is de sleuf doen maar in de..... (ben het woord kwijt :\)

Klaaswoeba

Berichten: 375
Geregistreerd: 08-03-10
Woonplaats: Renkum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 23:05

In die ring zeker :P (als dat een speciaal woord nodig is weet ik het ook niet, maar denk wel dat ik je begrijp)

Een B stang zal in het middelste gat dus ongeveer hetzelfde werken als een bokkebitje?

S_zanne

Berichten: 3201
Geregistreerd: 20-05-05
Woonplaats: Kampen

Re: Menbit B-trens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 23:06

Dat denk ik wel ja. :)

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 23:06

@ eefielover: ik kan het snappen, als je het zo verteld, en idd als je echt alles al zo'n beetje geprobeerd hebt maar werkelijk niets lijkt te helpen, kan ik me voorstellen dat je nog verder gaat zoeken. Onder die voorwaarden, en dan onder begeleiding van een instructeur en met goed in het hoofd wat de werking is, kan ik me voorstellen dat je dit als laatste redmiddel zag.
Toch blijf ik wel huiverig voor een stang met gebroken mondstuk, zou het niemand zomaar aanraden, of het moet dus echt zo'n uitzonderingssituatie zijn, zoals in jou geval.
Bit is idd zo scherp als de hand van de menner, maar toch krijg je met een gebroken mondstuk + hefboomwerking altijd wel een notenkraakeffect, ookal is het maar een klein beetje. Geeft ook extra druk op o.a. de lagen. Daarom vind ik dit echt een bit wat je normaal gesproken echt niet zomaar moet gebruiken.

Mijn shetlandmerrie heeft ook een tijd lang problemen met het bit gehad; diverse liverpools, bokkenbitjes, B-stang en diverse mondstukken geprobeerd, maar vooral als ze heet was gooide ze haar hoofd in de lucht, gaapte een keer flink en gooide dan de tong over het bit, en/of klemde het bit tussen haar kiezen en werd zo ongeveer onbestuurbaar. Heb ook een tonglepel geprobeerd, maar dat vond ik ook geen oplossing. Tijd lang met een sperriem gereden en die soms wat strakker gedaan, dan kreeg ze hem er niet over heen. Na veel trainen is het toch beter geworden, en deed ze het nooit meer, liep ineens super nageeflijk en nam het bit ook erg lekker aan.

@ Flaver; wat voor bit heb je dan gekocht, want dat vind ik niet in je post, wel een mondstuk met tongboog toch? 't is een kwestie van uitproberen, mijn merrie vind een vrij hoge tongboog niet fijn.

@ TS: B-stang en liverpool zijn vrij verschillend; een B-stang heeft andere scharen, en minder verstelmogelijkheden; je hebt het eerste oog (weinig hefboomwerking) of het 2e oog (wat meer hefboomwerking).
Persoonlijk vind ik een liverpool voor mezelf (en als mijn pony er ook goed op reageert) wel het fijnste bit, vanwege de vele verstelmogelijkheden:
Afbeelding
1. leidsels in de bril, niet om de schaar: weinig hefboomwerking
2. leidsels in de bril, wel om de schaar: ietsje meer hefboomwerking
3. leidsels in 1e sleuf: nog wat meer hefboomwerking
4. leidsels in 2e sleuf: redelijk veel hefboomwerking
5. leidsels in 3e sleuf: sterke hefboomwerking

In principe rijd ik meestal met de leidsels in de bril maar wel om de schaar, als ze wat heter of sterker wordt kan ik mijn leidsels (laten) vergespen in de 1e of 2e sleuf.
Ponyliverpools hebben vaak maar 2 sleuven, de 3e gebruik je toch bijna nooit en anders worden het wel hele erge 'slagtanden' met zulke lange scharen en zo'n klein bekkie. Je kan de 3e sleuf er evt. ook zelf afslijpen.
Soms heb je ook ponyliverpools in kleine maatjes, met dus 2 sleuven, maar dan zijn de scharen alsnog erg lang en de sleuven dus ook vrij groot; heb je dan een kleine pony met klein mondje dan krijg je alsnog dat 'slagtand'-effect, dus ik kijk wel altijd naar de lengte van de scharen als ik een liverpool aanschaf.

Rhine_
Berichten: 3377
Geregistreerd: 16-09-08
Woonplaats: Maaseik

Re: Menbit B-trens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 23:09

Ik het een liverpool mer 2 gaaten, en licht gebogen.
Welke 5 is het minst sterk?

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 23:10

S_zanne schreef:
Bij een B stang heb je geen hefboom in de 1e ring en gewone hefboom in de 2e.


S_zanne schreef:
Bij liverpool heb je altijd hefboom, of je moet de teugel niet is de sleuf doen maar in de..... (ben het woord kwijt :\)


Vind dit toch niet helemaal kloppen, om te stellen dat je bij een B-stang in de eerste ring helemaal geen hefboomwerking hebt; het is erg weinig maar volgens mij als je vrij veel druk zet heb je dan toch altijd nog heel ietsje hefboomwerking.
Bij de liverpool bedoel je de bril denk ik?

@ TS: werking van leidsels bij B-stang in 1e ring en bij liverpool in de bril, niet om de scharen, is eigenlijk nagenoeg dezelfde werking.
Vierringstrens heb ik zelf geen ervaring mee, maar Dennis @ bokt wel (rijdt ook shetten).

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 23:16

Flaver schreef:
Ik het een liverpool mer 2 gaaten, en licht gebogen.
Welke 5 is het minst sterk?


Als je naar het plaatje kijkt en mijn uitleg eronder lijkt mij dat toch duidelijk? Heb 't er niet voor niets neergezet ;) optie 1. is de minste hefboomwerking, dus ook de 'zachtste' inwerking.
ben trouwens wel van mening dat als je je leidsels bijv. bij de liverpool in de bril hebt, maar je pony is tijdens bijv. het ringsteken erg heet en sterk, dat je dan je leidsels beter wat naar beneden dan vergespen dan dat je gigantisch in de leidsels moet gaan hangen en heel veel druk in de mond van je pony hebt. Dan liever wat meer hefboomwerking maar minder 'het bit door de mond trekken en drukken'.

S_zanne

Berichten: 3201
Geregistreerd: 20-05-05
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 23:18

Je hebt gelijk.
Ik was het gedeelte waar het bakstuk doorheen gaat vergeten. Deze geeft ook iets hefboom.

Ik bedoelde idd bril. :D

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 23:21

S_zanne schreef:
Je hebt gelijk.
Ik was het gedeelte waar het bakstuk doorheen gaat vergeten. Deze geeft ook iets hefboom.

Ik bedoelde idd bril. :D

:j anders had 't net zo goed een trensje kunnen zijn :)


Klaaswoeba schreef:
In die ring zeker :P (als dat een speciaal woord nodig is weet ik het ook niet, maar denk wel dat ik je begrijp)
Een B stang zal in het middelste gat dus ongeveer hetzelfde werken als een bokkebitje?


Verschil tussen B-stang en bokkenbit (of ook wel Utrechtse stang genoemd) is dat een b-stang losse, beweegbare scharen heeft, en een bokkenbit vaste scharen. Ze hebben geen 'middelste gat' behalve als ze 3 ringen hebben. De aparte ring helemaal boven (op jou plaatje helemaal onder) waar de bakstukken in gaan, reken je niet mee; want daar doe je de leidsels namelijk niet in :)
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 05-01-11 23:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzan_bobar

Berichten: 4249
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 23:23

Even een negatief voorbeeld van de liverpool, dat zijn mijn ponys. Geen van beiden liepen er fijn op. Bobar gooide alleen maar met zijn hoofd (leidsels op de bril) en Roskur kroop er helemaal achter. Ook ik had een dun mondstuk met pompwerking en losse scharen. Nu dus een Bokkekit, vaste scharen en een hele lichte boog erin. Heerlijk! Beide pony pakken dit bit erg fijn op. Het is dus wel echt verschillend per paard.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Menbit B-trens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 23:28

Ik probeer ze altijd met liverpool te beleren en dat een tijdje aan te kijken, ze er aan te laten wennen en kijken hoe ze er op reageren. Maar mocht ik ook een pony hebben of krijgen die echt niet lekker op een liverpool loopt met diverse mondstukken e.d. geprobeerd, dan zou ik ook op zoek gaan naar een ander bit hoor. Er zijn er wel meer die op een liverpool juist wel lekker lopen, of juist niet.

Het juiste bit voor menner en paard vinden is gewoon een kwestie van uitproberen. Maar 't is wel zo handig als je de (in)werking van diverse bitten en mondstukken kent, alvorens je het in de mond van je paard hangt.

shetties

Berichten: 4073
Geregistreerd: 04-02-09
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 23:29

Ik kom even tussen door, wat is precies die "pompwerking"?

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 23:32

shetties schreef:
Ik kom even tussen door, wat is precies die "pompwerking"?

Pompwerking betekend dat er nog wat ruimte zit tussen het mondstuk en de scharen in de lengte, zodat het mondstuk wat op- en neer kan bewegen naar boven en beneden; paard kan dit zelf ook doen. Bij mijn pony ontmoedigde dit het vastpakken van het bit en ze werd juist aangemoedigd om meer te kauwen op het bit, en het bit makkelijker los te laten. Maar ook dat is natuurlijk per pony weer verschillend hoe ze daar op reageren.
Edit; wilde foto maken van mijn liverpooltje met pompwerking, maar bedenk me net dat die nog op stal ligt. heb even een plaatje opgezocht van een liverpool met pompwerking, maar het is niet zo heel duidelijk te zien. Liverpool op deze foto heeft naast pompwerking dus ook wat tongvrijheid.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 05-01-11 23:37, in het totaal 3 keer bewerkt