Menbit B-trens

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suzan_bobar

Berichten: 4249
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 23:32

Uiteraard, helemaal mee eens Joyce :j
Maar dat geld niet alleen voor de wagen, ook onder het zadel wordt er vaak zomaar wat ik de mond gehangen,.... zonder dat mensen zich bedenken wat een bit nu doet. Hoe werkt een stang? Een kneveltrens of een pessoabit nu eigenlijk? Waarom is een bit op die manier ontworpen?

Shetties, een pompwerking bij een liverpoolstang is een kleine ruimte bij de schaar en het mondstuk, waardoor de schaar als het ware wat meer beweging heeft, ik ga een plaatje zoeken, want in woorden is dit erg lastig.

EDIT: Afbeelding

In het rood omcircelt wat ik bedoel en wat Joyce ook bedoelt.
Laatst bijgewerkt door Suzan_bobar op 05-01-11 23:36, in het totaal 2 keer bewerkt

shetties

Berichten: 4073
Geregistreerd: 04-02-09
Woonplaats: 't Gooi

Re: Menbit B-trens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 23:34

Bedankt, ik begrijp het :j
Ik had ook een liverpool en die had losse scharen en wat ruimte tussen de scharen en het mondstuk :)
Helaas liep mijn pony er niet fijn op, dus maar weer weg gedaan.

Suzan_bobar

Berichten: 4249
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Veluwe

Re: Menbit B-trens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 23:37

Whahaha Joyce we gaan gelijk op :D

JoyCiej007

Berichten: 17419
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 23:41

Suzan_bobar schreef:
Whahaha Joyce we gaan gelijk op :D

wie er 't eerste is :') _O-

simpel gezegd kan het paard bij een bit met pompwerking het mondstuk zelf wat omhoog duwen.

Edit; geld idd niet alleen voor het mennen. Kan me nog herinneren dat ik, toen ik nog pennymeisje was en op de manege rondhing, een pensionruiter met een kneveltrens zag rijden; vond het niet zielig maar vroeg me wel af 'waarom zoveel ijzer', het leek mij juist een stuk scherper in te werken.... niets is minder waar :o Oh en dan ook nog die benaming; 'knevel'.... 'knevelen', nee dat klonk ook niet prettig :+

Suzan_bobar

Berichten: 4249
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Veluwe

Re: Menbit B-trens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 23:48

Hahaha dat is Boobs zijn trainingsbit met longeren ZIELUG ;) Nee hoor, dat gaat goed, ik wissel steeds met longeren tussen het knevel hoofdstel en kleppen men hoofdstel met bokkebit.

JoyCiej007

Berichten: 17419
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 23:50

Suzan_bobar schreef:
Hahaha dat is Boobs zijn trainingsbit met longeren ZIELUG ;) Nee hoor, dat gaat goed, ik wissel steeds met longeren tussen het knevel hoofdstel en kleppen men hoofdstel met bokkebit.


Zo dus jij longeert je paard niet alleen, maar knevelt hem ook nog eens. Echt sielugh! :') oh en oogkleppen dan kannie niets meer zien joh! :+

S_zanne: hahaha geniaal, bokkenbit _O-

en nu zal ik niet meer offtopic gaan :)
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 05-01-11 23:53, in het totaal 2 keer bewerkt

S_zanne

Berichten: 3201
Geregistreerd: 20-05-05
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 23:51

Ohhhh Knelvel trens! Dat mag niet! ~~}>

En van een bokkebit gaan ze automatisch bokken. :P ;)

Suzan_bobar

Berichten: 4249
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 23:52

JoyCiej007 schreef:
Suzan_bobar schreef:
Hahaha dat is Boobs zijn trainingsbit met longeren ZIELUG ;) Nee hoor, dat gaat goed, ik wissel steeds met longeren tussen het knevel hoofdstel en kleppen men hoofdstel met bokkebit.


Zo dus jij longeert je paard niet alleen, maar knevelt hem ook nog eens. Echt sielugh! :')


Oeijoei, voel me bijna schuldig ;) whahahaha. Het klinkt wel heel serieus zeg, je knevelt je paard,.... brrrrrrr

janouk
Blogger

Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 07:49

Waarom meteen een ander bit, als je duidelijk een dressuurmatig probleem heb.

Wat zegt je instructie? Goede buiging en stelling vragen krijg je niet voor elkaar met een scherper bit, maar juist met meer gymnastiseren van je paard. Dat kan voor de kar, maar ook aan de lange lijnen of dubbele longe.

Dennis

Berichten: 31476
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Menbit B-trens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 09:29

Ik heb er eentje gehad die al op tilt ging zodra je een ongebroken (of dubbel gebroken) mondstuk in haar mond deed, zelfs als het leidsel er nog niet eens aan vast zat! Heb met tongboog, zonder, met zeemleer er omheen, happymouth enz geprobeerd.
Bij die merrie ben ik gaan rijden met een 4rings trens, daarop liep ze echt als een zonnetje. Nooit geen problemen meer gehad.

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 09:59

Citaat:
Waarom meteen een ander bit, als je duidelijk een dressuurmatig probleem heb.

_/-\o_

En waarom wordt er meestal dan gedacht aan scherper of meer, terwijl minder ook wonderen kan doen?

Afgezien van de prima suggesties hoor van de diverse ervaren personen hier.

Maisie

Berichten: 2936
Geregistreerd: 27-09-05
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 10:31

Less is more :+

Ik ben ook begonnen met een b-stang maar dan ongebroken. Daarna over gestapt op een happy mouth liverpool met de leidsels in de schuimgaten (optie2) en rijd nu met een dubbelgebroken trensje en hier loopt ie het beste op.

Andere pony loopt op een liverpool met tongboog in de 1e leidselsleuf.

Maar heb ook mn 1e pony op een bokkebit gereden tot de L dressuur. Het is gewoon
proberen. Kijk of je ergens een bitje 2e hands kan kopen.

Gebroken bit zoals in de OP zou niet mijn voorkeur hebben.

Enne alles ligt niet aan het bit maar ook aan de training.

Dennis

Berichten: 31476
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 10:34

Op die ene pony na (die inmiddels verkocht is) heb ik er nog 1 op een dubbel gebroken trens lopen (exact het zelfde als onder het zadel). De rest op de meest eenvoudige liverpool met lichte tongboog.
Die ik op een dubbel gebroken trensje heb lopen heeft ook veel in haar mond gehad, maar gooit overal haar tong overheen. Is een 16 jarige merrie die als 13 jarige pas onder het zadel en voor de wagen is gekomen (en nu al een jaar er niet voor gestaan heeft door tijdgebrek).

Heb Roos zelfs eens op een dubbel gebroken trens Z gestart, liep altijd op een liverpool tot het op een gegeven moment niet wou. Dus gebitsverzorger gebeld, kon pas na m'n wedstrijd en toe op de gok trens er in gehangen, losrijden en de ring in. Reed nog winst ook :+.

Maisie

Berichten: 2936
Geregistreerd: 27-09-05
Woonplaats: zeeland

Re: Menbit B-trens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 10:36

mn zusje kan haar kwpner in de les ook prima rijden op een onder het zadel trensje. Alleen
voor buiten en in de wedstrijden heeft ze een liverpool.

JoyCiej007

Berichten: 17419
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 12:21

VanHuisUit schreef:
Citaat:
Waarom meteen een ander bit, als je duidelijk een dressuurmatig probleem heb.

_/-\o_

En waarom wordt er meestal dan gedacht aan scherper of meer, terwijl minder ook wonderen kan doen?

Afgezien van de prima suggesties hoor van de diverse ervaren personen hier.


Daar kan ik me ook heel erg in vinden, niet eens aan gedacht om dat op te merken, concentreerde me vooral op de werking van het bit, maar ben het hier ook wel volledig mee eens.

@ TS: mijn shetmerrie heeft jaren moeite en problemen gehad met stelling en buiging voor de wagen; als ik een volte op de linkerhand reed, ging ze niet alleen als een plank door de bocht maar nam ze ook nog eens extreme buitenstelling aan. Het heeft me héeel wat trainen, bloed zweet en tranen gekost om dat goed te krijgen. Veel dressuur getraind voor de wagen, aan de lange lijnen en dubbele longe, en het heeft een tijd geduurd maar het ging steeds beter. Vanuit daar rustig verder gewerkt naar de ontspanning en nageeflijkheid; ik heb altijd zoiets gehad: 'eerst maar eens goed trainen, die nageeflijkheid dat komt vanzelf wel een keer'. En als je ze dan eenmaal zo ver hebt dan geeft dat een heerlijk en voldaan gevoel.

Suzan_bobar

Berichten: 4249
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Veluwe

Re: Menbit B-trens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 13:13

Mee eens Janoek.

Ook ik ben van liever minder dan meer. Soms heb je geen keuze, maar goed. Ervan uitgaande dat TS enigszins weet waar ze mee bezig is, werd hier alleen om de werking van dit bit gevraagt en nu ook van andere bitten. Lijkt me wel nuttige info ;)

eefielover
Berichten: 760
Geregistreerd: 26-03-05
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 13:36

Dennis schreef:
Ik heb er eentje gehad die al op tilt ging zodra je een ongebroken (of dubbel gebroken) mondstuk in haar mond deed, zelfs als het leidsel er nog niet eens aan vast zat! Heb met tongboog, zonder, met zeemleer er omheen, happymouth enz geprobeerd.
Bij die merrie ben ik gaan rijden met een 4rings trens, daarop liep ze echt als een zonnetje. Nooit geen problemen meer gehad.


Ik kan het zelf al wel een beetje bedenken maar kun je me uitleggen wat de werking is in vergelijking met een gewone trens? En is dat een enkel of dubbel gebroken? Dat is een bit wat ik nog niet geprobeerd heb, maar ik wil eigenlijk niet op een gewone trens rijden... Ik heb al meer risico omdat ik alleen een stukje over de weg moet naar het trainingsveldje, en heb het gevoel dat ik gewoon minder te vertellen heb dan.. Waarom denk je dat de je pony er zo goed op liep? Vierringstrens zie je vaker voor de wagen toch?

Dennis

Berichten: 31476
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Menbit B-trens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 18:12

4rings trensen zijn menbitten, maar je ziet ze niet heel veel. Mijn instructrice is er na mijn voorbeeld ook mee gaan rijden.
Je bakstuk gaat aan de losse ring, leidsel aan de ring aan het mondstuk. Het bit ligt dus heel erg los, en kan ook best een notenkraker effect hebben omdat omdat hij zo los ligt.
Waarom deze pony het er goed op deed? Geen idee, was zowiezo een aparteling :P. Kan niet door druk achter de oren oid komen, want bij het indoen begon het feest al.
Pony van mijn instructrice verdroeg slecht druk achter z'n oren (zoals je bij alle stangen heb door de hefboom), bij die pony was het dus wel duidelijk waarom.

eefielover
Berichten: 760
Geregistreerd: 26-03-05
Woonplaats: Culemborg

Re: Menbit B-trens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 20:05

Tja, dat effect heb ik nu ook al een beetje.. en dat is misschien nog wel minder met mijn dubbelgebroken liverpool omdat ik daar nog de druk verdeel over neusriem en kopstuk.. alleen enkel gebroken ben ik gewoon geen fan van. Die punt prikt recht in het gehemelte.. lijkt me niet prettig voor de pony. Maar goed, als ik hem tweedehands eens tegenkom in de juiste maat, kan ik het wel eens proberen, dat kan nooit kwaad.. Bedankt voor je uitleg!

Klaaswoeba

Berichten: 375
Geregistreerd: 08-03-10
Woonplaats: Renkum

Re: Menbit B-trens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 00:29

Ik ben het helemaal eens met de 'minder is meer' stelling en dit topic was inderdaad bedoelt om meer uitleg te krijgen over de werking van de bitten die ik in het begin noemde omdat ik die nog nooit gezien had (gebroken versie staat ook niet in het koetsiersbewijs theorieboek).
Niet omdat ik er vanuit ga dat ze met een (veel) scherper bit beter zal gaan lopen (en was me ook niet bewust van het notenkraker effect wat eerder genoemd is door Joyciee).

Mij lijkt een vierrings trens zachter voor de ponymond dan een liverpool of andere stang, klopt die aanname of is hierbij juist een hoger risico tot verkeerd/veel scherper gebruik? (helaas heb ik geen begeleiding van een echte instructrice, wel een buurman die veel ment en enkel en tweespan koetsiersbewijs heeft die af en toe meekijkt maar nogal conservatief is).

Training zal er vast ook mee te maken hebben. Ik merkte alleen dat ze met haar gewone trens stukken beter reageert op teugelhulpen in wendingen enzo dan wanneer ik haar op de stang rijdt. Vandaar dat ik dacht, laat ik eens wat meer informatie zoeken en hier vragen of er mensen zijn die ervaring hebben met trens-achtige bitten voor de wagen.

:)

shetlandfan
Berichten: 2354
Geregistreerd: 10-10-05
Woonplaats: Ergens in NL.

Re: Menbit B-trens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 01:30

Ik heb nu voor mijn shet een B-stang met leidsels in de 1e ring waar pony het heel goed op doet tot nu toe. Alleen als ze soms erg heet is werkt dat wat minder fijn. Ze wordt alleen wat zwaar in de hand en tempo is wat moeilijker te regelen. Dus ben nog wel eens aan het rondkijken om niet een liverpool uit te proberen met dus ook meer verstelmogelijkheden. Maar vind nog niet makkelijk er eentje te vinden met dun mondstuk (of ik zoek gewoon verkeerd, kan ook...)

Nu is mijn vraag tussendoor, hoe sterke hefboomwerking heb je bij een B-stang met de leidsels in de 2e ring?
Ik heb altijd het idee dat een vrij sterke is. Zou het kloppen als ik zeg vergelijkbaar met een liverpool met de leidsels in de 2e sleuf.

En gezien ook gebroken bitten ter sprake komen, hoe zit het dan met een myler liverpool. Is dat ook een scherp bit net als een dubbelgebroken liverpool. Tenslotte is de myler ook soort dubbelgebroken bit. Al wel eentje waarbij je nooit last kan hebben van het notekraker effect.

JoyCiej007

Berichten: 17419
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 02:00

Van mylerbitten weet ik eigenlijk niet zo veel, heb er zelf ook geen ervaring mee. Maar volgens mij bestaat 'de myler liverpool' niet in die zin dat het maar 1 liverpool bit van Myler is, dacht dat daar ook weer veel variatie in zat, en volgens mij is 'een myler liverpool' ook niet standaard gebroken.
Maar pin me er niet op vast, nogmaals, van mylerbitten heb ik niet veel kaas gegeten.

Of een B-stang met leidsels in de 2e ring te vergelijken is met een liverpool met de leidsels in de 2e sleuf... vraag ik me af, het ontwerp van het bit is namelijk ook heel anders; bij een liverpool heb je echt een schaar, en in die schaar zitten de sleuven.
Hoe verder naar beneden de leidsels zitten, hoe meer hefboomwerking je hebt. De lengte van de scharen van de liverpool en de verticale lengte langs de ringen van een B-stang verschillen soms ook nog eens.
En volgens mij zou het best zo kunnen zijn dat de 2e ring van de B-stang meer naar boven zit dan een liverpool, maar dat is per bit natuurlijk ook verschillend.

Vind over het algemeen dat je die 2 bitten ook niet echt met elkaar kan vergelijken in die mate, het zijn beide menstangen en beide hebben hefboomwerking, maar beiden zijn ook echt heel verschillend.

@ TS: een vierringstrens ligt dus erg los in de mond, en kan dus ook evt. een notenkraakeffect hebben. Persoonlijk heb ik de ervaring dat veel paarden, en vooral jonge/groene paarden juist erg fijn reageren op een bit wat goed stil ligt in de mond; ik vind daarom een ongebroken trensje ook zelf een fijner bit om paarden die nog helemaal geen bit gewent zijn, aan te laten wennen. Maar ook dit kan natuurlijk weer verschillen. Mijn Shetlandmerrie reageert veel beter op een liverpool met pompwerking, als ze het mondstuk zelf wat omhoog kan duwen loopt zij automatisch daar fijner op dan een liverpool zonder pompwerking. Maar dat ligt dus juist wat minder stil in de mond.

Een vierringstrens verdeeld de druk ook anders, en daarbij heb je geen verstelmogelijkheden. Ik durf wel te beweren dat een vierringstrens zachter inwerkt dan een liverpool gereden met de leidsels op de 2e, of 3e sleuf, dat lijkt me logisch ivm. de hefboomwerking.

Maar om te stellen dat het éne bit 'scherper' is dan het ander, of deze met elkaar te vergelijken, lijkt mij erg moeilijk, puur omdat het dus om hele verschillende bitten gaat en ook nog eens om allemaal verschillende paarden, die allemaal verschillend op ieder bit lopen.
Voorbeeld: er wordt vaak gezegd dat een dik mondstuk (om het even of het een stangbit of trensbit betreft) veel zachter in werkt dan een dun mondstuk, 'hoe dunner hoe scherper'. Maar om dat zo te stellen is erg achterhaald; bij veel pony's met kleine mondjes werkt dat juist vaak scherper en onaangenamer in, omdat het mondstuk gewoonweg te dik is om niet in het gehemelte te prikken, of om uberhaupt hun mond te sluiten. Toen wij ons huidige enkelspantuig kochten, zat aan het hoofdstel ook een bitje; een koperkleurig liverpooltje maat 10 met vaste scharen en vrij dun mondstuk. Werd gebruikt voor een Welshsje met klein smal mondje. Het mondstuk van het bit zat helemaal ingepakt met zo'n bitbandage, en het was op die manier gewoon een gigantisch dik mondstuk geworden. Zo dik dat ik me af vroeg hoe dat dan in de mond van onze shetmerrie zou liggen (al is het bit te smal voor haar). Ze kreeg haar mond niet eens dicht, zo dik was het mondstuk door die bitbandage. Kan je verzekeren dat dat voor haar een stuk scherper zal inwerken dan een dunner mondstuk.

Suzan_bobar

Berichten: 4249
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Veluwe

Re: Menbit B-trens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 18:00

Een myler bit is super fijn. Deze zijn ongebroken en draaien in het midden tov elkaar (links en rechts is dus afzonderlijk te gebruiken) De bitten zijn mooi dun en liggen erg stabiel in de paarden mond. Je hebt verschillende levels in deze bitten. Level 1 is een recht bit. Level 2 en 3 hebben beiden een tongvrijheid. Per level iets meer of wat minder. Of er menbitten van Myler zijn weet ik niet zeker.... Maar het zijn zeker fijne bitten!

Dennis

Berichten: 31476
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Menbit B-trens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 18:56

Er zijn ook myler liverpool stangen.

JoyCiej007

Berichten: 17419
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 18:59

Dennis schreef:
Er zijn ook myler liverpool stangen.


Zover was ik idd al. Maar dus wel meerdere, toch? Kan me ook niet herinneren dat die een gebroken mondstuk heeft/hebben.