Wat voor soort tuig? en kar?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ash_

Berichten: 6254
Geregistreerd: 05-01-06
Woonplaats: Rijswijk

Wat voor soort tuig? en kar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 20:50

Hallo bokkers,
Voor mijn paardje wil ik een tuig aan gaan schraffen.
Hij is al beleerd voor de kar. Ik heb hier nog geen ervaringen mee maar krijg hier hulp bij zodra ik in het bezit ben
van een tuig.
Nu is mijn vraag ik heb zitten kijken naar een enkelspantuig. Maar ik weet nog niet wat voor een kar ik voor hem wil gaan
zetten.
Nu is mijn vraag kan een enkelspantuig voor iedere kar gebruikt worden. (ook voor een sulky)
Of zijn sommige tuigen alleen voor 1 soort kar te gebruiken?

En wat raden jullie aan voor een kar?
Ik zal meerdendeel op het land met hem mennen en zo nu en dan naar buiten met hem. Kar mag niet te groot zijn
met oog op plaats om hem neer te zetten.
Hoor het graag. Vast bedankt.

Groetjes Ash

Edit:
Het gaat om een haflinger. (Erg breed) Stokmaat van 1,48 cm.
Gaat meerendeel op het land gebruikt worden (zoals hier boven vermeld) en zo nu en dan stukjes over de weg. Verder geen wedstrijden gewoon voor de fun.
Het liefst een kar waar 2 personen op gaan. (meer passagiers zullen er niet mee gaan)
Laatst bijgewerkt door Ash_ op 16-01-11 21:11, in het totaal 1 keer bewerkt

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 21:06

Misschien is het handig als je ook even vermeld om wat voor pony het gaat, en de stokmaat?
En wat wil je er precies mee doen? Wil je in de toekomst ook evt. wedstrijden rijden? dressuur/vaardigheid, of samengesteld?
Ook door het bos en vrij zware ondergrond, of alleen voornamelijk asfalt? Ga je veel alleen met groom, of neem je vaak ook andere passagiers mee?

Voor een tweewieler is het handig als de draagriem van het schoftje (riem waaraan de lichtogen vastgemaakt zitten) niet geheel vastzit in het schoftje, dus dat hij kan bewegen door het schoftje heen (sorry vage omschrijving, weet het even niet beter te formuleren).
Verder maakt het wel degelijk uit wat voor soort lichtogen een schoftje heeft; voor een lamoen wat gesloten is aan de voorkant (dus met een rondje of ovaal) is het aan te bevelen een schofttuig te gebruiken met veiligheidslichtogen het liefst, of anders brancardbeugels. Normale lichtogen kunnen goed gebruikt worden bij een lamoen wat niet 'gesloten' is. Strengen zijn aan te bevelen met d-ringen aan het uiteinde, zodat je met panieksluitingen kan rijden, ipv. strengen met een strop. In geval van nood kan je zo heel makkelijk de strengen los maken, en het spant ook veel fijner en sneller in. Let op de kwaliteit van het leer; voelt het redelijk soepel, of het is leer van karton-kwaliteit? Het is aan te bevelen dat de strengen met nylon zijn versterkt van binnen. Kijk verder naar de algemene kwaliteit van het leer; ik zelf koop persoonlijk nooit een tuig ongezien; ik wil een tuig altijd in het echt hebben gezien en vooral gevoeld. Kijk ook naar de stiksels; liggen die óp het leer, of ín het leer? In het leer is veel steviger en beter van kwaliteit. Met tuigen geld vaak: goedkoop = duurkoop; die tuigen gaan meestal niet lang mee, zijn slecht van kwaliteit, liggen niet lekker op het paard, schuren, zijn hard, niet stevig, etc. etc. Maar dat is natuurlijk ook afhankelijk van wat je er precies mee gaat doen; een relatief goedkoop 'beginnerstuigje' kan je prima licht recreatief af en toe eens mee rijden; als je meerdere keren per week gaat mennen zou ik zeker niet voor zo'n tuigje kiezen.

Wat voor wagen handig is en aan te raden is, hangt geheel af van het soort pony en stokmaat, en wat je precies wil.

Ash_

Berichten: 6254
Geregistreerd: 05-01-06
Woonplaats: Rijswijk

Re: Wat voor soort tuig? en kar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 21:12

Heb mijn post even aangepast.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 22:23

Je zou voor een tweewieler kunnen kiezen, die neemt ook weinig ruimte in qua stalling.
Anders voor een niet al te grote vierwieler, eenvoudige recreatiewagen of marathonwagen.
(Mocht je interesse hebben, ik heb nog een fijne enkelspanwagen te koop)

Wat tuig betreft zou ik niet voor het allergoedkoopste gaan, maar liever voor iets meer zekerheid in kwaliteit.
Ideal heeft fijne tuigen, ook kunststof en die zijn niet zo heel duur.

Ash_

Berichten: 6254
Geregistreerd: 05-01-06
Woonplaats: Rijswijk

Re: Wat voor soort tuig? en kar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 08:23

Ook heb ik wel een gehoord dat een paard alleen voor een sulky kan met een dravertuig.

Klopt dit?

Vankje
Berichten: 1682
Geregistreerd: 30-12-07

Re: Wat voor soort tuig? en kar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 09:49

Ik lees hier even mee, mijn paard is ook al betuigd en ben zelf ook enthousiast geworden over het mennen.
En ben me dus ook wat aan het oriënteren op tuig en wagentjes :j

Vraag me eigenlijk af hoe je de juiste maat weet voor het tuig. Ik heb een Schwarzwalder Fuchs merrie (foto's in profiel om een idee te krijgen) en ze heeft in alle spul wel een full, kan ik dat dan ook aan houden voor tuig of wijkt die maatvoering af en is full echt voor een groot paard?

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 12:49

Ash_ schreef:
Ook heb ik wel een gehoord dat een paard alleen voor een sulky kan met een dravertuig.

Klopt dit?


Dat ligt er aan wat voor sulky het is is.... als het een echte draverssulky is zonder zweng e.d. dan heb je idd een kliktuig/draverstuig nodig:
Afbeelding

Maar de meeste 'gewone sulky's'/tweewielers voor recreatief gebruik zijn voorzien van een zweng en zijn bedoeld om met een gewoon tuig te rijden. Daarom is 'sulky' vaak ook een verkeerde benaming; offcieel gezien noem je een tweewieler een sulky als je er alleen op kan zitten. Zodra het om een tweewieler gaat met een bankje en er dus meer mensen mee kunnen, heb je het eigenlijk gewoon over 'een tweewieler'. Deze bijvoorbeeld van Excellent menwagens heeft Suzan_Bobar @ Bokt; prachtige tweewieler, goed geveerd. Een echte aanrader! Dit is ook heel anders dan een draverssulky, hier heb je dan ook een gewoon tuig voor nodig:
Afbeelding

@ Vankje: Dat komt meestal toch op passen aan, je hebt kans dat je merrie geen Full tuig past, dat is meestal geschikt voor grote paarden als KWPN'ers e.d., maar voor de grote koudbloeden als Belgische Koudbloed e.d. heb je meestal een koudbloedtuig/trekpaardtuig nodig.

Suzan_bobar

Berichten: 4249
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Veluwe

Re: Wat voor soort tuig? en kar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:57

Bovenstaande sulky wordt inderdaad met een normaal tuig gebruikt. Super ding! Kijk maar in mijn topics :D
Ik kan je deze sulky echt aanraden. Super service! Vriendelijke man die je helpt. Ik heb hem bij stobbenstables in Dronten gekocht.
Verder raad ik aan een degelijk tuig te nemen. Hier zal je paard je eeuwig dankbaar voor zijn!

Vankje
Berichten: 1682
Geregistreerd: 30-12-07

Re: Wat voor soort tuig? en kar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 21:00

Die tweewieler vind ik echt gaaf :))
Ga eens wat info zoeken over instructeurs bij mij in de buurt, die kan me dan ook vast helpen op het gebied van tuig en een evt. wagentje.

Suzan_bobar

Berichten: 4249
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Veluwe

Re: Wat voor soort tuig? en kar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 21:05

Jah, ze hebben het speciaal voor mij gebouwd, is echt helemaal nieuw model.
Echt super! De eerst was helaas te klein, maar was ook zeer degelijk! Staat nog te koop de site van excellent! Kan niet missen, in deze kleuren kom je er niet zoveel tegen :D hahaha

janien
Berichten: 46
Geregistreerd: 12-01-09
Woonplaats: drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 12:34

ik heb ook een sulky en een haflinger
Voor het rijden met sulky heb ik een schoftje van een trekpaard laten verbouwen. Die zijn namelijk lekker breed en verdelen de druk dan beter.
Voor het rijden met vierwieler heb ik een normaal schofttuig.

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:05

Vwb maat van tuig: vraag of een verkoper van tuigen langs komt om te passen. Zo heb ik dat destijds ook gedaan. Of als dat niet kan, ga naar hem/haar toe. Dan weet je in ieder geval wat de juiste maat is.

EliseLukas

Berichten: 588
Geregistreerd: 19-06-10
Woonplaats: Haarlem

Re: Wat voor soort tuig? en kar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:01

Toevallig heb ik echt een prachtige tweewieler. Lijkt heel erg op degene die hier op de foto is getoond alleen dan zonder het glimmende zilver (traanplaat ofzo?) en helemaal zwart met een geel streepje en bordeauxrode wielen. Het is echt een plaatje! Helaas heb ik discopathie (soort chronische hernia) en elk hupsje is mij teveel en wij willen juist wel met meer mensen mennen dus hij staat te koop... Helaas heb ik er geen foto van maar voor een glimp kun je 'lukas voor de kar' intypen op youtube alleen is dat echt een superslecht filmpje. Ev. kan ik zondag foto's maken. Het doet me echt pijn de kar te verkopen want ik vind hem zo supermooi maar hij is helaas niet praktisch mee voor ons.

EliseLukas

Berichten: 588
Geregistreerd: 19-06-10
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:06

Nouvel schreef:
Je zou voor een tweewieler kunnen kiezen, die neemt ook weinig ruimte in qua stalling.
Anders voor een niet al te grote vierwieler, eenvoudige recreatiewagen of marathonwagen.
(Mocht je interesse hebben, ik heb nog een fijne enkelspanwagen te koop)

Wat tuig betreft zou ik niet voor het allergoedkoopste gaan, maar liever voor iets meer zekerheid in kwaliteit.
Ideal heeft fijne tuigen, ook kunststof en die zijn niet zo heel duur.


Ik ben op zoek naar een vierwieler. Heb je misschien foto's?

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 18:32

Ik heb ook een vierwieler te koop. Zie in mijn profiel, die met de pony ervoor.

janien
Berichten: 46
Geregistreerd: 12-01-09
Woonplaats: drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 21:48

ik heb ook nog een leuk wagentje staan waar ik niet meer mee rijd. Heb nu een marathonwagen waar ik in het bos lekker mee kan crossen.
Als je interesse hebt moet je maar pb sturen. dan kan ik je foto's sturen

EliseLukas

Berichten: 588
Geregistreerd: 19-06-10
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 22:42

tine10 schreef:
Ik heb ook een vierwieler te koop. Zie in mijn profiel, die met de pony ervoor.


Ik denk dat die te klein is voor mijne.. Hij is nu ongeveer 1.53m maar pas 4,5. Hoewel ik niet denk dat hij nog veel groeit denk ik toch dat de pony in jouw profiel een stuk kleiner is of verkijk ik mij hierop?

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 08:36

Klopt, mijn kar is geschikt voor 1.10 - 1.40 ongeveer. Helaas.

Beestje

Berichten: 33
Geregistreerd: 27-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 20:20

Een enkelspantuig is in princiepe voor elke kar te gebruiken. Alleen zijn er verschillende soorten in qua kwaliteit.
Dus de vraag wat ga je doen? Recreatief of sport enz.

Ik zelf heb een simpel tuig aangeschaf via marktplaats. Deze man is zeer bekwaam en mocht er problemen zijn lost hij het samen met je op. Als je hem mailt weet hij precies welke je nodig hebt. Tot nu toe heb ik hele goede ervaringen met deze man (Tonny van Eijk uit Someren). Hij heeft me tot nu toe elke keer (bij twee pony's) geholpen, ook met het op maat maken.

Ik zelf rij recreatief en heb een eenvoudig 2 assig (4 wielen) karretje.