Paard&Wagen; met of zonder kleppen; Ho is belangrijk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ilsse
Berichten: 854
Geregistreerd: 09-01-07
Woonplaats: Gelderland

Paard&Wagen; met of zonder kleppen; Ho is belangrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 16:32

Hallo iedereen,

Op dit moment ben ik bezig om mijn e-pony voor de kar te beleren. (Het gebeurt onder goede begeleiding)
Maar toch lopen we tegen een aantal problemen aan die jullie misschien herkennen en daar methodes voor hebben.

De pony is zeer allround en eigenlijk nergens bang voor, meerdere grote concouren gereden en in vele menigen van mensen gestaan.

We zijn begonnen aan de lange lijnen en met het wennen van het tuig; dit gaat allemaal perfect, al begint ze tegen te stribbelen wanneer ik het commando ho zeg en ze dan ook echt stil moet staan. Ze wil dan het liefste omhoog.

Zelf heb ik het idee dat dit komt dat ze oogkleppen draagt (wat eigenlijk niet hoeft omdat ze "bomproof" is)
Dus wat vinden jullie; met of zonder oogkleppen en wat zijn hier de voor- en nadelen van.

Morgen probeer ik weer wat rondes in de bak zonder de oogkleppen en kijk hoe ze hier dan op reageert.
( Oogkleppen zitten vast aan het hoofdstel, vandaar dat het nog niet eerder is geprobeerd)

Verder; pony reageert goed op de leidsel-hulpen en snapt dan ook echt wel wat ho is, al heb ik het idee dat ze haar zin wil doordrammen en daarom verder loopt en geirriteerd gaat lopen doen omdat ze mij niet ziet.

Bedankt voor het lezen,

Groeten Ilse

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Paard&Wagen; met of zonder kleppen; Ho is belangrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 21:55

oogkleppen hebben niks te maken met bomproof of niet, oogkleppen zijn ervoor dat het paard zich concentreerd op de menner.

Hoe reageert ze als je het ho commando aan de hand of aan de lijn geeft?

ilsse
Berichten: 854
Geregistreerd: 09-01-07
Woonplaats: Gelderland

Re: Paard&Wagen; met of zonder kleppen; Ho is belangrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 22:54

Dan is er niks aan de hand, wel probeert ze met oogkleppen om te kijken en staat ze dan rustig vandaar mijn gedachtengang naar de oogkleppen.

Crista

Berichten: 3020
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Paard&Wagen; met of zonder kleppen; Ho is belangrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 08:57

Ik ben voorstander van het rijden MET oogkleppen tenzij er echt een hele goed rede is om he tniet te doen. Ik merk aan mijn eigen pony (die ook bomproof is) dat ze met oogkleppen op beter naar mij luisterd en beter geconcentreerd is, daarbij is ze veel minder kijkerig en schrikt ze nog minder als ze zonder oogkleppen (onder de man) doet, dat vind ik wel een fijn idee.

Voor het stil staan, kan ik alleen maar zeggen, heel veel oefenen, aan de hand, voor de wagen, aan de longe, onder de man. Ho, paar seconden stilstaan en weer door lopen, en dat dan steeds verder uitbreiden naar langer. Maaaar, Ho is ook echt HO! Staat ze niet stil, gaat ze draaien of vervelen? 2 stappen achteruit en nog een keer Ho!

Wanneer ze voor de wagen om hoog komt als je toch door zet kun je beter zorgen dat het commando ho er aan de hand 100% in zit, dan is de neiging om voor de wagen omhoog te komen minder groot.

Je kan het voor de wagen ook proberen met iemand ernaast die haar aan een longeerlijn vast houdt en dan steeds een stapje verder bij haar vandaan gaat.

Zorg alsjeblieft wel dat het knopje HO 100% erop zit en dat ze er naar luisterd voor je echt op pad gaat naar buiten, niks zo gevaarlijk als een pony voor de wagen zonder dat ie stil kan staan.

Succes!

ilsse
Berichten: 854
Geregistreerd: 09-01-07
Woonplaats: Gelderland

Re: Paard&Wagen; met of zonder kleppen; Ho is belangrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 10:14

Bedankt voor je antwoord, het is inderdaad niet de bedoeling om naar buiten te gaan zonder dat ho er echt 100% op zit. Het is zo dat ik de wagen er niet achter doe ivm dat ze dan omhoog wil komen en mij eerst op het stoppen concentreer.

Wat betreft de oogkleppen; ik ga het toch eerst zonder proberen omdat ik dit nog niet heb gedaan, ieder paard is toch anders en ik heb echt het idee dat ze daarom juist zo doet.

Paard heeft van alles gedaan en is daarbij nog nooit een zintuig weggenomen om beter te laten concentreren. Concour gelopen, dameszadel, heel veel buitenritten, echt in menigten van mensen gelopen en gestaan, bomvolle maneges met hordes kinderen en laat zich echt nergens warm voor worden.

Daarom het idee; waarom reageert ze zo met oogkleppen op en zonder oogkleppen niet?

De kar vindt ze niet eng, maakt niet uit als ik deze erachter plaats, maar hou dit liever nog even achterwege omdat ik zeker wil zijn dat ze ook echt stopt als ik het zeg.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Paard&Wagen; met of zonder kleppen; Ho is belangrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 10:16

oogkleppen moeten ze ook aan wennen. Mijn vorige pony heb ik jaren zonder gereden omdat ze erop flipte, toen jaren niet voor de wagen gestaan, daarna weer opgepakt met oogkleppen en niks aan de hand

ilsse
Berichten: 854
Geregistreerd: 09-01-07
Woonplaats: Gelderland

Re: Paard&Wagen; met of zonder kleppen; Ho is belangrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 10:19

Dus met kar erachter en pony was rustig zonder de oogkleppen?

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 10:21

Ik heb geen oogkleppen bij geen van mijn pony's omdat ik juist bang ben dat die gevaar afschermen en zij bang worden omdat zij niet volledig zicht hebben. Zo heb ik vorig jaar een pony beleerd eerst met oogkleppen en hij schrok van dingen waarvan hij niet zou moeten schrikken (geluid van ritselende kuilbaal en schaduwen tussen paaltjes) omdat hij deze niet kon plaatsen in zijn afgeschermde zicht. Hij was hier veeeeel banger door dan zonder oogkleppen waarbij hij gewoon kon zien wat het was en aangezien alles bekend was schrok hij dan niet. Mijn eigen dieren kennen geen oogkleppen en ik zie ook geen meerwaarde om ze met oogkleppen te rijden. Afgeleid zijn ze niet snel en zonder oogkleppen kunnen ze nog recht blijven lopen met hun hoofd om dingen te kunnen zien maar mét moeten ze al snel hun hoofd draaien. Dat lijkt me veel vervelender. Daarnaast zijn mijn dieren ook letterlijk bomproof. Ze kunnen wel eens schrikken maar dat is meestal om niets en hun schrikreactie is dat ze even met 4 benen aan de grond genageld staan, ze hebben genoeg vertrouwen in mij om niet (snel) te gaan rennen

Dobel

Berichten: 4976
Geregistreerd: 18-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 10:22

ik heb een tijd een paard voor de kar gereden dat net beleerd was, deze vond het moeilijk stil te staan. Wij hebben er voor gekozen om het op te bouwen, Ho is stilstaan en net voor je gaat aanvoelen dat ze het zat worden ga je weer stappen, dit bouw je zo steeds iets meer op

ilsse
Berichten: 854
Geregistreerd: 09-01-07
Woonplaats: Gelderland

Re: Paard&Wagen; met of zonder kleppen; Ho is belangrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 10:24

Zo zijn we nu ook bezig, gaan ook wel de goede kant op en wil het toch proberen zonder vandaag. Dan laat ik jullie het ook weten hoe ze reageert.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 10:29

Eerste menperiode wel, 2e menperiode niet

Mastrootje

Berichten: 2525
Geregistreerd: 18-02-09
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 21:15

Ik heb een pony voor de kar gezet zonder oogkleppen. Bomproof ook, en ik vond het niet nodig om oogkleppen op te doen.

Heb nu een eigen paard die ik niet voor de kar zal zetten zonder oogkleppen. Ook wel bomproof, maar hem vertrouw ik toch 1000 keer minder dan de eerste pony...

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 21:20

Sappos schreef:
Ik heb geen oogkleppen bij geen van mijn pony's omdat ik juist bang ben dat die gevaar afschermen en zij bang worden omdat zij niet volledig zicht hebben. Zo heb ik vorig jaar een pony beleerd eerst met oogkleppen en hij schrok van dingen waarvan hij niet zou moeten schrikken (geluid van ritselende kuilbaal en schaduwen tussen paaltjes) omdat hij deze niet kon plaatsen in zijn afgeschermde zicht. Hij was hier veeeeel banger door dan zonder oogkleppen waarbij hij gewoon kon zien wat het was en aangezien alles bekend was schrok hij dan niet. Mijn eigen dieren kennen geen oogkleppen en ik zie ook geen meerwaarde om ze met oogkleppen te rijden. Afgeleid zijn ze niet snel en zonder oogkleppen kunnen ze nog recht blijven lopen met hun hoofd om dingen te kunnen zien maar mét moeten ze al snel hun hoofd draaien. Dat lijkt me veel vervelender. Daarnaast zijn mijn dieren ook letterlijk bomproof. Ze kunnen wel eens schrikken maar dat is meestal om niets en hun schrikreactie is dat ze even met 4 benen aan de grond genageld staan, ze hebben genoeg vertrouwen in mij om niet (snel) te gaan rennen


Zo ook met de mijne. Hij zit nog in de beleerfase, maar met oogkleppen let hij werkelijk waar op alles en zonder reageert hij alleen op mij. Ga dus ook mennen zonder oogkleppen. Bam is een type pony die graag kijkt, als de hoefsmid bezig is of de DA en zelfs als ik aan het poetsen ben.

hotchocolat

Berichten: 4391
Geregistreerd: 05-01-10
Woonplaats: Boven op de berg in de Eifel

Re: Paard&Wagen; met of zonder kleppen; Ho is belangrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 21:33

Ik heb mijn merrie geprobeerd om te wennen aan oogkleppen maar ze wordt er heel nerveus van.

Ze heeft wel een keer in een dubbelspan gelopen met oogkleppen en dat ging goed.

pantarhei

Berichten: 9065
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 08:34

je zou ook nog halve oogkleppen kunnen proberen, dan heeft die meer zicht

ik heb altijd begrepen dat kleppen er ook voor zijn, dat ze de zweephulp beter accepteren zonder over reactie

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Paard&Wagen; met of zonder kleppen; Ho is belangrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 09:02

Ik snap niet zo goed waarom oogkleppen gelinkt worden aan een wel of niet bomproof paard. Dat heeft er IMO nl niks mee te maken. Het lijkt me dat een paard juist eerder schrikt van een auto die ineens langs hem stuift, dan van een auto die hij al zit aankomen (voorbeeld)

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 09:48

doe eens je gewone hoofdstel om en kijk wat ze doet.hier mennen we ook zonder oog kleppen,enkel en dubbelspan

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Paard&Wagen; met of zonder kleppen; Ho is belangrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 11:19

Je kunt ook even goed kijken hoe de oogkleppen zitten. Mijn merrie wordt echt geirriteerd als ze te dicht op haar ogen staan. Als ik ze mooi wijd uit zet, dan vind ze alles prima.