Dressuur klasse M

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Romy_tessa

Berichten: 873
Geregistreerd: 27-04-07
Woonplaats: Noord-Holland

Dressuur klasse M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 19:27

Wij rijden met een vierspan pony's dressuur en vaardigheid wedstrijden. We hebben nu 7 wedstrijden gestart en hebben al 10 winstpunten in het L, dus we mogen klasse M starten.
Nu zie ik de M proeven en dan staat er D-X Rechtsomkeert 10 meter (andere proef linksomkeert).
Ik denk dat ik weet wat ze bedoelen, maar weet iemand precies uit te leggen hoe ze dit met een vierspan willen zien? Eventueel met foto's/filmpjes...

Alvast bedankt!
Groetjes Tessa

lanouska

Berichten: 540
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: gasselternijveen

Re: Dressuur klasse M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 20:31

als ik het goed begrijp rij je over de axc lijn van de jury weg en dan rij je dx een rechtsomkeert
bij D zet je een halve volte van 10 m in en die rij je schuin weg naar de x... het is een gewone links of rechtsomkeert maar dan niet op de hoefslag maar dan op de axc lijn

Romy_tessa

Berichten: 873
Geregistreerd: 27-04-07
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Dressuur klasse M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 21:01

Dankjewel voor je reactie.
Zoals het in de proef staat:
C afwenden
D-X rechtsomkeert 10 m
G halthouden en groeten

Betekent dat dan dat als je voorpaarden bij de D zijn je de rechtsomkeert inzet?
En moet je echt een halve volte van 10 m rijden of zo kort mogelijk rechtsomkeert draaien waarbij de draaicirkel dus max 10 m is? Ik rijd namelijk met shetlanders, dus als ik echt rechtsomkeert draai is mijn draaicirkel geen 10 meter.

Nog een vraagje als je op G moet halthouden en groeten moeten de hoofden van de voorpaarden op G staan toch?

janouk
Blogger

Berichten: 17870
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 05:40

Romy_tessa schreef:
Dankjewel voor je reactie.
Zoals het in de proef staat:
C afwenden
D-X rechtsomkeert 10 m
G halthouden en groeten

Betekent dat dan dat als je voorpaarden bij de D zijn je de rechtsomkeert inzet?
En moet je echt een halve volte van 10 m rijden of zo kort mogelijk rechtsomkeert draaien waarbij de draaicirkel dus max 10 m is? Ik rijd namelijk met shetlanders, dus als ik echt rechtsomkeert draai is mijn draaicirkel geen 10 meter. Bij de D een halve volte 10 meter inzetten en dan terugrijden naar X

Nog een vraagje als je op G moet halthouden en groeten moeten de hoofden van de voorpaarden op G staan toch? ja

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Dressuur klasse M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 12:39

Keertwending is echt 'op de plaats' keren en een links/rechts om keert is een halve volte(10/15 meter, afhankelijk van de proef) en weer terug naar waar je vandaan komt.

Dus in deze bij D een halve volte 10 meter, dus niet helemaal tot de hoefslag en terug naar X.

Romy_tessa

Berichten: 873
Geregistreerd: 27-04-07
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Dressuur klasse M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 13:32

Oke dankjulliewel!

oetenhok
Berichten: 113
Geregistreerd: 16-04-07
Woonplaats: poortugaal

Re: Dressuur klasse M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 19:05

inderdaad,zoals vorige al zeggen. Het antwoord op de andere vraag is inderdaad dat de voorpony`s met hun hoofd op de G staan. Zorg wel dat de achterpony`s aan de buitenkant iets oplopen, anders lijkt de rechts/links omkeert snel te klein.