Welk kar/tuig kan ik het beste kopen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PippaLuca

Berichten: 1220
Geregistreerd: 07-10-10

Welk kar/tuig kan ik het beste kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 17:42

Hee,

Ik heb sinds een paar maanden een pony, en als ze oud genoeg is wil ik graag met haar gaan mennen. Nu had ik een vraagje:
Wat voor soort kar/tuig kan ik het beste kopen?

De pony word waarschijnlijk rond de 1.25 meter hoog. Ik wil wel graag veel gaan mennen, voornamelijk recreatief, maar het tuig en het agentje is ook bedoelt om haar mee te beleren. Ik moet alles wel zelf betalen, dus ik ga denk voor 2e hands, maar wat voor soort wagen zou ik 't beste kunnen nemen? Een Sulky, een concourswagentje, ) etc.

Ik zat zelf aan een concours wagentje te denken, omdat ze vrij licht zijn, en ik dat wel fijn vind, maar ik weet niet of er wel geremde zijn in zulke soort karretjes, ik vind het wel een veiliger gevoel als er een rem opzit. :Y) ( zoiets: http://images4.images-speurders.nl/imag ... 7104_3.jpg)

Met het tuig zat ik tedenken aan een tweede hands Ideal tuig, of een Zilco, omdat ik op bokt veel topics heb gelezen waar mensen hadden gereageerd die er heel blij mee waren.

Wat zouden jullie doen?

Met vriendelijke Groet,

Thijs.

Michellette
Berichten: 958
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 17:50

Stel je van een rem niet te veel voor, een licht karretje volledig op de rem getrapt, daarmee gaat een pony nog gewoon aan de wandel. Dus dat mag niet de de hoofdzaak zijn, wel een veilige wagen en veilig tuig!
Daarop bezuinigen is het slechtste wat je kunt doen. Haal er iemand bij die er verstand van heeft, die je pony een beetje kent en dus op die manier kan kijken wat mogelijk is. Komt bij dat de één een tweewieler geweldig vindt en een ander juist helemaal niets.... dus wat vind je zelf lekker rijden?!

PippaLuca

Berichten: 1220
Geregistreerd: 07-10-10

Re: Welk kar/tuig kan ik het beste kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 17:53

Ik zit elke week op een recreatie wagen, zit wel heel fijn, maar wel duur.

Op 't tuig en kar ga ik niet veel besparen, ik heb nog ruim 2 jaar om te sparen, dus tijd zat. :)

xSCWx
Berichten: 7060
Geregistreerd: 21-02-07

Re: Welk kar/tuig kan ik het beste kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 18:36

Ik zou voor het begin voor een sulky, minder kans om om te klappen en met mijn rem zet ik haar echt wel stil, sowieso erg handig.

PippaLuca

Berichten: 1220
Geregistreerd: 07-10-10

Re: Welk kar/tuig kan ik het beste kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 18:41

Klapt een sulky minder snel om? Ik dacht altijd dat die sneller omkantelde. Ik wil wel een rem, vind ik zelf wel een prettiger idee, ook al helpt 't maar een beetje.

xSCWx
Berichten: 7060
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 18:42

een sulky klapt alleen om als je paard steigert en valt of als je met je wiel langs een stoeprand komt. Een 4 wielige wagen schaart sneller, als je dan pony hard achteruit loopt heb je kans dat hij hem omduwt, terwijl de sulky gaat gewoon achteruit.
En sowieso een sulky is veel lichter. Alleen als je meer mensen mee wil nemen zou ik voor een 4 wieler gaan. Dan kan je in principe niet over het gras (tenzij je echt een marathon wagen neemt maar die zijn duur...), en moet je pony op ijzers
Laatst bijgewerkt door xSCWx op 09-08-11 18:46, in het totaal 1 keer bewerkt

HeleneDas
Berichten: 2826
Geregistreerd: 04-03-09
Woonplaats: Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 18:44

T_hijs schreef:
Klapt een sulky minder snel om? Ik dacht altijd dat die sneller omkantelde. Ik wil wel een rem, vind ik zelf wel een prettiger idee, ook al helpt 't maar een beetje.


Ik dacht ook, die valt toch zo om? Mijn pony deed nogal vreemd dat we met 1 wiel schuin tegen een boom gingen, ik kon rustig afstappen en zo mn sulky recht trekken zonder om te kantelen!
Mn pony draait ook wel ineens om, ook dan kantelt hij niet! :)

Je hebt ze ook met rem!

oh_oh

Berichten: 1425
Geregistreerd: 09-05-06
Woonplaats: In het groene hart van Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 18:46

Als je een vier wielige eagen neem met een schamel, schaart hij niet. Die zal net zoals een marathonwagen mee geen met de draai van het paard.

PippaLuca

Berichten: 1220
Geregistreerd: 07-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 18:47

Ik ga even op internet kijken naar prijsklasse, want volgens mij valt dat ook nog mee, met een sulky.

Wat voor tuig hebben jullie als ik vragen mag? en zijn jullie daar tevreden over?

HeleneDas
Berichten: 2826
Geregistreerd: 04-03-09
Woonplaats: Baarn

Re: Welk kar/tuig kan ik het beste kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 18:51

Ik heb een bertha tuig, prima voor het beleren etc. heb het nu bijna 1 jaar, maar wil binnen nu en een jaar een nieuw tuig, idd zilco of ideal. liefst tweedehands, maar kan het niet vinden helaas..

PippaLuca

Berichten: 1220
Geregistreerd: 07-10-10

Re: Welk kar/tuig kan ik het beste kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 19:34

Ik heb voor een sulky gekeken, denk dat dat wel iets is, maar is een sulky ook geschikt om ritten te maken van 1,5 uur of langer? zit 't comfortabel?

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 19:38

Met mijn pony (1.42) rij ik in de manegelessen met een 20e hands recreatie/marathonwagen (opgeknapt en een nieuw kleurtje ;) ) en op stal met een show/presentatiewagentje. Deze laatste is voor stal bewust gekozen, omdat deze lichter is en omdat de bak door meerdere personen wordt gebruikt (lees: ruller dan de lesbodem). Als tuig heb ik vanaf het beleren tot op heden nog steeds hetzelfde tuig: een tweedehands (of misschien wel meerderhands), origineel zigeunertuig. Helaas is het originele tuig niet (of zeer slecht) meer te koop en worden er veel replica's op de markt gebracht. Ik heb dan ook mazzel gehad. Niet iedereen vindt dat mooi tuig, maar ik heb het indertijd cadeau gekregen en ben er zeer blij mee. Als dit tuig ooit "op" zou zijn (ondanks mijn toegewijde zorg), dan is mijn volgende keuze een Ideal tuig van leer. Op mijn werk gebruiken we deze tuigen ook en ik vind deze zelf erg prettig in gebruik. ;)

PippaLuca

Berichten: 1220
Geregistreerd: 07-10-10

Re: Welk kar/tuig kan ik het beste kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 19:41

Oke dankjewel, ik denk dat ik ook maar een ideal tuig ga googlen.:D

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 19:42

T_hijs schreef:
Ik heb voor een sulky gekeken, denk dat dat wel iets is, maar is een sulky ook geschikt om ritten te maken van 1,5 uur of langer? zit 't comfortabel?

Hier durf ik geen antwoord op te geven, omdat ik er zelf geen ervaring mee heb. Wel vraag ik me af of je dan makkelijk spullen mee kunt nemen, zoals je halster en eventueel water voor de lange ritten. Een halster kun je bij korte(re) makkelijk in een rugzakje doen, net als een hoevenkrabber en een mes. Maar of het voor de menner prettig is om zolang op een sulky te zitten, dat weet ik niet.

PippaLuca

Berichten: 1220
Geregistreerd: 07-10-10

Re: Welk kar/tuig kan ik het beste kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 19:44

Voor de spullen, kan ik denk wel iets bedenken, zoals een tas erachterop maken, maar ik bedoel vooral dat de menner zelf prettig zit,

HeleneDas
Berichten: 2826
Geregistreerd: 04-03-09
Woonplaats: Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 19:46

T_hijs schreef:
Voor de spullen, kan ik denk wel iets bedenken, zoals een tas erachterop maken, maar ik bedoel vooral dat de menner zelf prettig zit,


Het hobbelt wel wat meer, en een echt bokt kussen zit altijd lekkerder natuurlijk! maar ik kan er best 1.5 uur opzitten hoor! :)

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 19:47

Als de sulky in balans zit zit je prima hoor voor een paar uur :j

PippaLuca

Berichten: 1220
Geregistreerd: 07-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 19:48


Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Welk kar/tuig kan ik het beste kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 19:49

Deze is niet geremd :n

PippaLuca

Berichten: 1220
Geregistreerd: 07-10-10

Re: Welk kar/tuig kan ik het beste kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 19:50

Oke, dan ga ik even opzoek naar een andere, denk wel dat 't gaat lukken, heb er toenet ook gezien met maat van tot 115, gaat niet passen. :n

HeleneDas
Berichten: 2826
Geregistreerd: 04-03-09
Woonplaats: Baarn

Re: Welk kar/tuig kan ik het beste kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 19:51

Je kan ook vaak remset los kopen!:)

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 19:51


hafjelinger

Berichten: 4375
Geregistreerd: 02-02-08
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 19:55

xSCWx schreef:
een sulky klapt alleen om als je paard steigert en valt of als je met je wiel langs een stoeprand komt. Een 4 wielige wagen schaart sneller, als je dan pony hard achteruit loopt heb je kans dat hij hem omduwt, terwijl de sulky gaat gewoon achteruit.
En sowieso een sulky is veel lichter. Alleen als je meer mensen mee wil nemen zou ik voor een 4 wieler gaan. Dan kan je in principe niet over het gras (tenzij je echt een marathon wagen neemt maar die zijn duur...), en moet je pony op ijzers


Dat is niet waar. Naturlijk kun je met een 4 wielige wagen over het gras, dat kan met iedere wagen. Ook is het niet zo dat je met een 4 wielige wagen je pony op ijzers moet hebben en met een 2 wielige wagen niet, dat maakt geen verschil ;)

Ts, als ik jou was zou ik nog even lekker sparen en niet te veel je gaan richten op een wagen die je wilt hebben of een tuig. Ga je je pony door iemand anders laten beleren? De meeste beleerstallen hebben een eigen wagen staan waar de dieren mee beleerd worden, dus dan kun je dan nog kijken wat het meest geschikt is voor je pony. Een wagentje is zo gekocht, dus niet te overhaast.
Het beste wat je nu kunt doen is menlessen/cursussen gaan volgen als je nog geen ervaring met het mennen hebt.
Laatst bijgewerkt door hafjelinger op 09-08-11 19:59, in het totaal 2 keer bewerkt

PippaLuca

Berichten: 1220
Geregistreerd: 07-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 19:58

De pony gaat waarschijnlijk op ijzers als ze voor de kar staat.:)

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Welk kar/tuig kan ik het beste kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 20:00

Wat voor wagen je aan moet schaffen hangt geheel er van af wat je wilt gaan doen.
Ik ben op zoek naar een marathon wagen, kan je iemand mee nemen, wagen is makkelijk mee te nemen voor het paard in de bossen en je zit comfortabel. Ik wil er wel 1 op luchtbanden, is minder zwaar voor het paard om te trekken.
Zelf heb ik een Zilco tuig, type George Bowman, ben er goed te spreken over.