Vraagje; cavaletti ( sport ) en anderen....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MelanieB

Berichten: 25871
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Re: Vraagje; cavaletti ( sport ) en anderen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 14:34

Google ;)

Sulkys.eu zijn die sulkys.

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Re: Vraagje; cavaletti ( sport ) en anderen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 17:15

Dank je Melanie, ik had het ondertussen gevonden.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Vraagje; cavaletti ( sport ) en anderen....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-11 02:17

Nog steeds goed aan het rondkijken en info vragen, meningen etc........

Ik lees hier in diverse topics dat de échte'' menners vaak adviseren aan mensen, spaar liever door voor een goede kar. Maar men bedoelt dan dat de belende merken goed zijn en de cavalettit slecht? Ik kom namelijk weinig andere goedkope merken tegen.

Ook de twijfel over weer een sulky of een 4 wieler maakt me onzeker nu. Zoveel verschillende meningen. OOk hier op bokt. De 1 vind de sulky prima en de ander zweert bij een 4 wieler.

En wat bedoelt men met; hoe een caveltti eruit ziet na een botsing? Ik weet wel van ongelukken, maar die waren toch wel dusdanig dat geen kar daar goed uitkomt en ik hoop toch echt dat ons, dus zoon, man en shet dat bespaart mag blijven. Zie namelijk niet in waar een duurdere kar een botsing beter kan overleven, je blijft toch los op een kar zitten die vrij weinig weegt tegenover een auto bijvoorbeeld. ( in ons geval, shet kar, dus licht )

Zoon en shet hebben het nu geleerd met de sulky en dat gaat goed. In hoeverre is de sulky belastend vergeleken met een 4 wieler? Ik snap dat er druk op de rug zit, maar dacht dat dit meevalt als deze goed in balans is en de pony goed op gang? Ik twijfel weleens bij kuilen en bulten etc....
Mijn vriend heeft wel menervaring met een 4 wieler, maar was een zware kar en groter paardje.

Zoon vindt zelf de cavaletti prima, omdat hij zegt dat hij niet vaker dan 2x per week kan rijden meestal en we alleen in bos over zand rijden en soms een stuk weg. Maar goed, door zand moet wel kunnen. Zij moeten fijn zitten en de shet moet er fijn bij lopen. Die het overigens nu met slechte en oude sulky heel enthousiast deed. Het zou dan wel om de cavalettit sport gaan.

Nog genoeg te overdenken dus, want we blijven open staan voor alles. Wel is het zo dat we snel weer willen rijden, omdat de shet anders weer tijdje niet aangespannen wordt en het net zo lekker ging. Geld speelt dan wel een rol als je naar duurdere wagens kijkt die niet 1,2,3 aangeschaft kunnen worden. De 2e hands markt op mp is maar heel matig tot nu wat we vinden.
Shet is 13 en we zullen dus nog zo een 5 jaar rijden, denk ik? Zoon gaat over 4 jaar studeren, maar wij rijden dan ook ermee, vriend gaat met mij mee. En de shet vindt het leuk, dus houden we graag aan de gang. ( laatst weer paar keer meisje mee laten gaan bos in onder het zadel, zoon is te groot, maar hij was weer helemaal toppie dat ie mog boscrossen, de shet )

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Re: Vraagje; cavaletti ( sport ) en anderen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 02:40

Een Cavaletti is nu eenmaal van minder hoogwaardig materiaal dan bijv een HCA. Als je met een Cavaletti omgaat verbuig je sneller iets dan met een andere kar. Ik weet verhalen van compleet in elkaar gevouwde Cavaletti's := Ik rijd al 3 jaar met mijn HCA rond en dat gaat niet altijd rustig en ik heb nog niets krom, sulky is ook wel eens omgegaan, heb een aantal paaltjes in de omgeving geraakt en een vriendin van mij is een keer gruwelijk gelanceerd met zo'n sulky (betonnen palen veren niet mee) en de sulky komt er zonder enige schade vanaf. Persoonlijk denk ik dat je deze schade eerder aan een Cavaletti ziet. Ik zweer nog wel altijd bij mijn tweewieler , marathonwagen gaat er eerder uit dan de sulky.

De grote vraag is wat wil je doen. Wil je rustig aan rondkachelen, niet té gekke dingen doen, Cavaletti is prima, is afgelopen jaar ook heel veel verbeterd. Zeg je ik wil echt rondscheuren, rare dingen doen etc raad ik zelf een HCA of A-merk sulky aan.

MelanieB

Berichten: 25871
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Re: Vraagje; cavaletti ( sport ) en anderen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 11:13

Met mijn cavaletti (wel de nieuwe, niet de sport) heb ik soms een boompje met doorgang geraakt maar niks, geen schade hoor. Ik scheur er toch flink mee rond :))
Dus hartstikke best karretje.

De oude sulky heb ik ook, die is echt niet stevig... boog ook half in elkaar met een botsinkje.. niet zo lekker dus, dus die staat lekker in de kast, want de banden bogen al scheef ook als je er naar keek :Y)

Dus hier iemand die zeer tevreden is over de cavaletti hoor, zijn de laatste jaren echt verbeterd.

Maar de HCA sulky's zijn ook erg mooi, en kwalitatief ook erg goed. :j

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Vraagje; cavaletti ( sport ) en anderen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 11:16

In mijn beleving is de cavaletti niet slecht. Ik heb het oude model, en doe er alles mee. Geen last van de vering of weet ik veel.
Hij wordt op bokt standaard afgekraakt, maar de prijs-kwaliteit verhouding vind ik gewoon goed.
Ik cross inmiddels al 6 jaar rond met het ding en heb er op een klapband na, nog nooit wat mee gehad :n

Dennis

Berichten: 31478
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Vraagje; cavaletti ( sport ) en anderen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 11:53

Mijn cavaletti (oud model) was met licht rustig werk wel krom.

Heb er alleen mee gedressuurt en heb hem een handje vol keer mee gehad op dressuur en vaardigheids wedstrijd.
In de training nooit een boompje, paaltje of stoepje mee geraakt. In de vaardigheid wel eens een pion. Maar hij was dus wel krom (zowel lamoen, slagen in de wielen als zitting). Na een nieuw lamoen en nieuwe wielen was hij wel weer redelijk opgelapt, maar heb er echt geen moment spijt van gehad hem weg te doen (en rij nu naar volle tevredenheid met een HCA en een concourswagen rond, concourwagen gaat er zeker eerder uit dan de HCA, de HCA gaat echt nooit meer weg :D).

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Re: Vraagje; cavaletti ( sport ) en anderen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 12:00

Ik denk dat het bankje kromgebogen is door jouw enorme gewicht Ciska :')

Maar ik vind HCA niet heel mooi O:) maar dat maakt het comfort het wel goed :j

Dennis

Berichten: 31478
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 12:02

Sappos schreef:
Ik denk dat het bankje kromgebogen is door jouw enorme gewicht Ciska :')


Zou dat het zijn? :')

HCA is niet de meest mooie, maar wel de fijnste :D. Veel fijner dan mijn concourswagen en marathonwagen die ik gehad heb.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Vraagje; cavaletti ( sport ) en anderen....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-11 12:22

@sappos, Wat we ermee doen? We rijden dus in het bos. Zandpaden met hier en daar soms een kuil en wat boomstronken. Zoon en shet gaan graag pittig door het bos, maar we blijven op de brede paden, omdat het echte ruiterpad te smal is. Dan zou de shet in het ruiterpad lopen en de kar iets hoger ernaast en dat lijkt me niks. Ze raken nooit iets, maar zoon vindt snel en door een plas wel erg leuk.

Hij heeft dus nu een sulky zonder veren en met fietswiel. Op zich is alles goed gegaan, maar mijn vriend vindt het echt naar zonder vering en zoonlief is spaken kwijtgeraakt, waardoor hij nu niet meer kan rijden. Nieuwe wielen vind ik zonde, omdat er toch een karretje moet komen die iets meer comfort heeft.

belangrijk is de vering voor menners, maar ik vind het ook heel belangrijk dat de shet er heel fijn mee loopt en er geen last van heeft. We hebben het ook altijd over goed passende zadels en goed rijden, maar vind het mennen ook belangrijk de pony niet verkeerd te belasten of te hinderen.

@melanie en dennis, wat is er dan beter nu? Omdat ze zo worden afgekraakt hadden we naar de sport gekeken.Jammer is dat je ze niet kan uitproberen.

HCA klinkt goed, maar als ik kijk naar het voetenplankje die ze maken als je er een bankje op laat zetten, vind ik dat wel smal en lijkt me niet comfortabel zo in 1 houding de hele weg???( en het kleine hondje van zoonlief rijdt nu al graag mee, past daar niet op.........)

Ik vind de andere merk wagens ook vrij hoog zitten en ook wel duur. Er is weinig 2e hands, maar alles is wel waardevast zie ik.
Hij wil nu doorgaan met mennen, dus voor een duurdere wagen is het inderdaad doorsparen en dat betekent dat de shet voorlopig niet voor de kar komt, of de cavaletti en weer op pad voor de komende jaren.
Maar goed, wil gewoon niet dat een kuil de wagen krom maakt of de shet daar een klap van krijgt bijvoorbeeld.

bedankt allemaal weer, kan er wel wat mee!!!!!!!!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Vraagje; cavaletti ( sport ) en anderen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 12:35

Ik heb echt genoeg kuilen etc gehad, en die van mij is echt niet krom :n
Maar goed, dat roep ik altijd, en kennelijk is mijn wagen een fabrieksfout ofzo dat ie niet krom is :?

HCA is degelijk maar vind ik persoonlijk idd ook niet mooi

Dennis

Berichten: 31478
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Vraagje; cavaletti ( sport ) en anderen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 12:47

Ik heb een merrie die zelfs voor de cavaletti helemaal gespanen liep en niet op een fijne manier te rijden was (overdreven loperig, neus er uit drukken, gespannen, door mijn hand heen lopen).
Voor de HCA (of 4wielers) geen probleem bij die merrie.
Waar het waarschijnlijk in zit is dat de cavaltti enkel onder het bankje geveerd is en de HCA op de wielen waardoor ze minder gerommel op hun rug hebben (merrie is ook ohz en vind kindjes die nog niet handig lichtrijden ook verschrikkelijk).

Voor mij wel degelijk bewijs dat een cavaletti niet de meest confortabele sulky voor je pony is (en voor mij zelf ook niet, maar dat komt op de 2e plaats).

Ik heb geen ervaring met de nieuwere versies.
De sport heeft een kleine bladveer onder het 'bakje' zitten, dus heef meer vering dan alleen op het bankje. Maar of het voldoende is weet ik niet.

HCA komt op paard en koets met een nieuwe 2wieler (om te zien vergelijkbaar met de Cavaletti) heb ik gehoord. Misschien toch even contact met ze opnemen en dat afwachten.

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Re: Vraagje; cavaletti ( sport ) en anderen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 12:51

Ja ze hebben er eentje met een bankje gemaakt, kon t niet hrrl goed zien want hij stond in de bus maar het is een Cavaletti maar dan geveerd als een Hca en net zo stevig. Is alleen wel voor grote shetten.

Als je veel hobbels en kuilen pakt moet ik zeggen dat die plaatwieltjes wel super zijn, krijg die maar eens verbogen. Gewicht op de rug is bij goed afgstelde sulky minimaal.

MelanieB

Berichten: 25871
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Re: Vraagje; cavaletti ( sport ) en anderen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 16:53

Gerommel op de rug hoort bij geen enkele sulky, moet zelfs een beetje zweven in de lichtogen.

Die andere banden met grote 'spaken' zijn wel heel stevig;
Afbeelding
Deze ^^ Maar volgens mij heb ik andere soort bandjes eromheen, die zijn wel echt onwijs stevig.

Die oude caveletti bandjes vd oude sulky heb ik weggegooid, aangezien hier vrij heuvelig is op sommige stukjes (hobbels en kuilen..) en kreeg vrij vaak slag id band, kon ik weer naar huis lopen :Y)
Met deze banden geen probleem :))

Dennis

Berichten: 31478
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 18:36

MelanieB schreef:
Gerommel op de rug hoort bij geen enkele sulky, moet zelfs een beetje zweven in de lichtogen.

Klopt, maar je ontkom er niet 100% aan. Bij het rijden door een kuil oid voelt een pony met een niet (of alleen op het bankje) geveerde 2wieler het meer dan bij een op de wielen geveerde 2wieler.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Vraagje; cavaletti ( sport ) en anderen....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-11 18:40

Ik zeg eerlijk dat we nu een oude sulky hebben die niet geveerd is. De shet loopt er wel heel goed voor, altijd oortjes erop en prima de gang erin. Het zit minder fijn, maar alleen de wielen hebben het begeven, verder niks.

Ik vraag me af waar de sport uitvoering extra geveerd is, zag wel iets van een bladveer??

Je kan er trouwens ook beweegbare bomen voor kopen meen ik?

Esther43
Berichten: 3306
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 18:43

Ik heb zelf de sulkie cavelettie. Lekker degelijk ding, kan je bijna niet kapot krijgen naar mijn idee (ik rij toch wel over hobbels, boomwortels, kuilen en word soms zelf gelanceert :+ ) maar hij is nog nooit stuk gegaan.

Nu moe tik wel zeggen dat het niet erg comfortabel is :o voor mij als jong iemand valt het mee, maar ik ken veel mensen die het vreselijk vinden. De hca sulkies zijn dan weer wat duurder maar geven veel meer vering en dus comfort

Esther43
Berichten: 3306
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 18:44

MelanieB schreef:
Gerommel op de rug hoort bij geen enkele sulky, moet zelfs een beetje zweven in de lichtogen.

Die andere banden met grote 'spaken' zijn wel heel stevig;
Afbeelding
Deze ^^ Maar volgens mij heb ik andere soort bandjes eromheen, die zijn wel echt onwijs stevig.

Die oude caveletti bandjes vd oude sulky heb ik weggegooid, aangezien hier vrij heuvelig is op sommige stukjes (hobbels en kuilen..) en kreeg vrij vaak slag id band, kon ik weer naar huis lopen :Y)
Met deze banden geen probleem :))


die bandjes heb ik ook, oerdegelijke dingen :)

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Vraagje; cavaletti ( sport ) en anderen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 19:48

HCA heeft ook een luxe tweewieler:
http://www.hcaklarenbeek.nl/2008/index. ... &Itemid=72
(prijs is alleen ook wel erg luxe)

Ik ben tevreden met mijn cavalettie...het is wel intensief als je 2 keer een uur dressuurt,
je krijgt er enorme buikspieren van. Maar voor mij was dit de best passende wagen.
2-wieler, netjes genoeg voor de dressuurwedstrijden, lichtgewicht, bankje, geen hoofdprijs.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Vraagje; cavaletti ( sport ) en anderen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 20:38

Die nieuwe 5 Spaans wielen heb ik ook een Kerr naar zitten kijken, maar dan puur omdat ik ze mooier vind. Hier ook gewoon de reguliere doelen en niks van slagen of weet ik veel. Begin me af te vragen wat jullie in vredesnaam allemaal met die wagens uit spoken ;)

MelanieB

Berichten: 25871
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 21:45

Denk dat qua comfort de hca beter is als je lang bent, ik ben 1,76 en vrij lang dus krijg na een uur toch wel rugpijn van mn cavaletti. Heeft een vriendin weer geen last van :))
Heb er geen last van als ik gewoon bijv dik halfuur dressuur. Maar denk dat een bokkussentje ook wel uitvinding is voor tweewieler.

En stef, hier ging ik van een zachter zand heuveltje af en ging wat scheef en direct slag.. En vriendin reed keer tegen zijkant paaltje aan en toentrok ie al stuk schreef dus heb ze nu weggegooit na zoveelste keer ook lek gaan. Heb nu hele stevige banden met die spaken van hierboven erop en nergens problemen mee :)

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Vraagje; cavaletti ( sport ) en anderen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 21:51

Maar ik heb dus nog nooit problemen gehad, dat is wat ik niet snap

MelanieB

Berichten: 25871
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Re: Vraagje; cavaletti ( sport ) en anderen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 21:52

Nouja, misschien had ik gewoon de slechte lading :Y)
Heb er met de nieuwe geen last van :))

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Vraagje; cavaletti ( sport ) en anderen....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-11 22:43

@melanieB, even voor de duidelijkheid, je had eerst een cavaletti en daar die dingen mee? En nu een nieuw model cavaletit met die nieuwe wielen zoals het plaatje en geen problemen?

Jullie bedoelen met slag alleen de wielen en niks van de kar krom?

Mijn vriend is 1.78m en die rijdt samen met onze zoon vaak. Maar zoon kan nog niet op het bokkussen. Is het erg als meerijder op bokkussen zit?

Ik wil nog steeds erachter komen waar het bladveer voor vering zorgt eigenlijk, op plaatje van de site slecht te zien.

Dennis

Berichten: 31478
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Vraagje; cavaletti ( sport ) en anderen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 08:16

Ik had slagen in de wielen, lamoen krom en ook de zitting.