Achterwaarsts gaan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vezzie
Berichten: 534
Geregistreerd: 30-09-09

Achterwaarsts gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 16:38

Hoe leer ik mijn pony in enkelspan achterwaarts gaan? en hoe leer ik ze achterwaarts gaan in dubbelspan?

hafjelinger

Berichten: 4375
Geregistreerd: 02-02-08
Woonplaats: Utrecht

Re: Achterwaarsts gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 16:43

Ik heb eerst het commando 'tuuuuhrug'!! ( :+ ) aan de hand geleerd. Daarna voor de wagen gedaan terwijl iemand anders de wagen achteruit trok. Dan snapt het paard wat de bedoeling is ;) Dit moet je wel een paar keer doen voor ze het doorhebben. Wat je ook kan doen is op een hellinkje gaan staan, dan rolt de wagen vanzelf terug.
En uiteindelijk probeer je het zonder hulpmiddelen :)

vezzie
Berichten: 534
Geregistreerd: 30-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 16:46

hafjelinger schreef:
Ik heb eerst het commando 'tuuuuhrug'!! ( :+ ) aan de hand geleerd. Daarna voor de wagen gedaan terwijl iemand anders de wagen achteruit trok. Dan snapt het paard wat de bedoeling is ;) Dit moet je wel een paar keer doen voor ze het doorhebben. Wat je ook kan doen is op een hellinkje gaan staan, dan rolt de wagen vanzelf terug.
En uiteindelijk probeer je het zonder hulpmiddelen :)

oke bedankt ik hoop dat het nog gaat lukken voor zaterdag.

hafjelinger

Berichten: 4375
Geregistreerd: 02-02-08
Woonplaats: Utrecht

Re: Achterwaarsts gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 16:51

Dat wordt misschien een beetje moeilijk ;) Maar dat ligt er ook aan hoe snel je paard leert.

een tip: Ga niet bij elke keer dat je halthoudt achterwaarts oefenen. Dan leert je paard namelijk aan dat iedere keer als ie stil staat achteruit moet. Is nogal lastig, heb er ervaring mee :P Gelukkig wel weer snel afgeleerd maar voorkomen is beter dan genezen.

vezzie
Berichten: 534
Geregistreerd: 30-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 16:53

hafjelinger schreef:
Dat wordt misschien een beetje moeilijk ;) Maar dat ligt er ook aan hoe snel je paard leert.

een tip: Ga niet bij elke keer dat je halthoudt achterwaarts oefenen. Dan leert je paard namelijk aan dat iedere keer als ie stil staat achteruit moet. Is nogal lastig, heb er ervaring mee :P Gelukkig wel weer snel afgeleerd maar voorkomen is beter dan genezen.

Okey :) bedankt voor de tips.

Maisie

Berichten: 2936
Geregistreerd: 27-09-05
Woonplaats: zeeland

Re: Achterwaarsts gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 17:38

als hij het commando nog niet kent en het is voor zaterdag in een dressuurproef zou ik er niet eens aan beginnen. Wel gewoon oefenen thuis idd met commando ik gebruik achter daarvoor.

Verder staan er hier al goede tips heb die van mij het ook daarmee geleerd.

sander_lotte

Berichten: 1578
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Zutendaal(Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 17:47

Als je het voor zaterdag moet doen, zou ik er ook niet aan beginnen. Je gaat een race tegen de tijd beginnen en dan loop je het risico dat je je pony overvraagt. Je kunt het wel proberen, maar als het niet direct lukt, word niet boos omdat het zaterdag moet lukken. Je pony moet geen trauma overhouden aan achteruit gaan.

Je kunt dus wel aan de hand goed gaan oefenen met achteruit gaan en dan zien hoe snel hij het opneemt. Wie weet lukt het wel, maar nogmaals: overvraag hem niet. Het is heus geen ramp als hij enkel het achterwaarts niet doet in een proef.

vezzie
Berichten: 534
Geregistreerd: 30-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 17:48

sander_lotte schreef:
Als je het voor zaterdag moet doen, zou ik er ook niet aan beginnen. Je gaat een race tegen de tijd beginnen en dan loop je het risico dat je je pony overvraagt. Je kunt het wel proberen, maar als het niet direct lukt, word niet boos omdat het zaterdag moet lukken. Je pony moet geen trauma overhouden aan achteruit gaan.

Je kunt dus wel aan de hand goed gaan oefenen met achteruit gaan en dan zien hoe snel hij het opneemt. Wie weet lukt het wel, maar nogmaals: overvraag hem niet. Het is heus geen ramp als hij enkel het achterwaarts niet doet in een proef.

weet ik ik overhaast een pony nooit, ik heb geduld en ga niet liggen zwepen of andere dingen wanneer hij het niet zal doen.

sander_lotte

Berichten: 1578
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Zutendaal(Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 17:54

Als je dat steeds in gedachten houdt, moet het wel goed komen.
Ik weet dat als het op het moment zelf niet lukt, dat het nogal frustrerend kan worden, zeker als je in gedachten hebt dat je het zaterdag moet doen. Vandaar dat ik het even vermeld. ;)

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Achterwaarsts gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 22:00

Als hij het niet goed doet...niet forceren, gewoon stil laten staan en weer voorwaarts.

CarinaR

Berichten: 11953
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 22:04

Ik heb t samen met mn instructeur mn pony aangeleerd.
Bij halthouden hou ik iets tegen en dan terug, dan gaat ie zo naar achter, had ie zo door.
Scheelt dat ie t aan de hand al kon.

Edit, bedoel dat t woord TERUG het achterwaarts commando is

HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 01:09

Anke schreef:
Als hij het niet goed doet...niet forceren, gewoon stil laten staan en weer voorwaarts.



Stil blijven staan en doen alsof je het probeerd is beter dan wat mij laatst overkwam 8-)
mn shetje kwam steil overeind :? met mn sulky...
Toen maar gauw doorgereden, en het cijfer :+ een 3 O:)

En als je stil blijft staan en doet alsof je iets doet heb je kans dat je een 4 of 5 krijgt ;)

MarjaR

Berichten: 600
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: Barchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 16:03

Mijn fjord kon het ook nog niet en snapte er bij de eerste pogingen voor de wagen helemaal niets van. Voor de wagen ga je voorwaarts, toch niet achterwaarts...?!? Ze werd er helemaal nerveus van.

Heb toen een paar dagen aan de hand te pas en te onpas geoefend om het stemcommando "terug" te koppelen aan de beweging achterwaarts. Steeds als ik iets met haar ging doen, al was het maar bij het uit de wei halen of zelfs gewoon in de stal, liet ik haar 1 of meer keer een paar passen achterwaarts gaan.

Aan de hand had ze het vrijwel meteen door en na een paar dagen deed ze het ook voor de wagen. Het stemcommando is eigenlijk genoeg. Met mijn handen hoef ik vrijwel niets te doen... ik rommel een beetje met mijn vingers met het leidsel... dat is alles.

Herve
Berichten: 273
Geregistreerd: 13-08-10

Re: Achterwaarsts gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 17:41

persoonlijk vind ik het heel fout dat je het nog snel ff wilt aanleren. voor zoiets moet je de tijd nemen! maar goed... verder sluit ik me aan bij MarjeR en hafjelinger.